Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2012-11-28, 15:21
Medlem
Flashen1961s avatar
Bort
2012-11-28, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itanimulli.0.3
Bra skrivet.
Jag glömde en sak:

När du ska ut ur c-platsen ska du blinka höger.

Vi tar alltihop en gång till så det här blir absolut kristallklart:

Om du ska vänster efter en c-plats kan du, men behöver inte, blinka vänster innan c-platsen, men inte i den.

Om du ligger fel i c-platsen och ska byta körfält ska du blinka vänster eller höger, och därefter byta körfält.

Du tar alltid av åt höger i en c-plats eftersom du kör moturs/motsols. Alltså ska du inte ge tecken åt vänster i en c-plats i annan avsikt än att du ämnar byta till vänster körfält därför att du lade dig i fel körfält innan du körde in i c-platsen, eller ångrade dig mitt i den av någon anledning.

Så är det.
Senast redigerad av Putsch 2012-11-28 kl. 15:37.
2012-11-28, 17:46
Medlem
Larseverts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Jag glömde en sak:

Vi tar alltihop en gång till så det här blir absolut kristallklart:

Om du ska vänster efter en c-plats kan du, men behöver inte, blinka vänster innan c-platsen, men inte i den.

Om du ligger fel i c-platsen och ska byta körfält ska du blinka vänster eller höger, och därefter byta körfält.

Du tar alltid av åt höger i en c-plats eftersom du kör moturs/motsols. Alltså ska du inte ge tecken åt vänster i en c-plats i annan avsikt än att du ämnar byta till vänster körfält därför att du lade dig i fel körfält innan du körde in i c-platsen, eller ångrade dig mitt i den av någon anledning.

Så är det.

Kan lägga till att när jag tog bilkort i början av 80-talet var det inte bara en rekommendation att blinka vänster, om man skulle till vänster efter rondellen. Det skulle blinkas, det var det noga med.
2012-11-28, 18:04
Medlem
Reglerna eller rekommendationerna är otydliga på den här punkten, det medges.

Trafikverket säger en sak och körskolorna en annan. Ibland. Det vore bra om de kunde enas om ett tydligt och enhetligt tillvägagångssätt.

Som det är nu sker hela tiden missuppfattningar på grund att att någon blinkar vänster i c-platsen men inte ska byta körfält utan ska fortsätta rakt fram, sedan ta av till höger. Eller kanske köra lite till och ta av till höger osv...

Om någon ger tecken åt vänster, men kör i höger körfält tror man naturligtvis att de ska byta till vänster körfält. Om de sen tänker sig köra "vänster mot Västerås", alltså ta av åt höger lägre bort i c-platsen, tror jag att de flesta skiter högaktningsfullt i fram till dess de blinkar höger och kör ut.

Det är väldigt enkelt och logiskt egentligen.
Alla yrkesförare kan det här perfekt, för de gör det flera gånger varje dag.
2012-11-28, 18:32
Medlem
Jag blinkar alltid höger när jag ska lämna CPL och blinkar vänster om rondellen är liten och jag ser bilar "mitt emot" närma sig CPL. Detta för att göra dem uppmärksamma på att de behöver ge mig företräde.

Blir alltid glad när någon gör samma sak för mig. Jag har aldrig stött på en förare som blinkar vänster, men sedan struntar i högerblinkers när han ska lämna platsen.

I en stor cirkulationsplats med 2 filer utan fri sikt "rakt fram" blinkar jag bara vid körfältsbyte och utfart.
Senast redigerad av pepzi 2012-11-28 kl. 18:34.
2012-11-28, 18:59
Medlem
Citat:
Det är sådana som du som skapar förvirring och olyckor i en rondell.

Hur kan någon som klart och tydligt visar vart den ska orsaka olyckor?
2012-11-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaewul
Hur kan någon som klart och tydligt visar vart den ska orsaka olyckor?
Därför att det kan ge upphov till missuppfattingar.
2012-11-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepzi
Jag blinkar alltid höger när jag ska lämna CPL och blinkar vänster om rondellen är liten och jag ser bilar "mitt emot" närma sig CPL. Detta för att göra dem uppmärksamma på att de behöver ge mig företräde.

Blir alltid glad när någon gör samma sak för mig. Jag har aldrig stött på en förare som blinkar vänster, men sedan struntar i högerblinkers när han ska lämna platsen.

I en stor cirkulationsplats med 2 filer utan fri sikt "rakt fram" blinkar jag bara vid körfältsbyte och utfart.
Ska inte behövas, eftersom de alltid ska lämna företräde mot dem som befinner sig i en c-plats.
2012-11-28, 19:53
Medlem
Citat:
Vad yrar du om? Mötande bilar se ju att om man inte blinkar så kör man vidare i rondellen men om man blinkar så ser de att man ska svänga ut. Finns inte en trafikskola som lär ut att man ska blinka vänster någonsin i en rondell det kan jag lova dig.

Du har inte kollat runt och hört dig för, innan du lovar en massa, va? Med så dålig koll som du har borde du kanske inte uttala dig i tråden över huvudtaget, och definitivt inte självsäkert om saker du inte har den blekaste aning om.
2012-11-28, 19:57
Medlem
Citat:
Trafikverket säger en sak och körskolorna en annan. Ibland. Det vore bra om de kunde enas om ett tydligt och enhetligt tillvägagångssätt.

Egentligen inte. Knalla ner på närmsta trafikverks kontor och fråga körkortsförrättarna vad de anser i frågan. Du kommer inte att få ett entydigt svar, men en majoritet kommer att argumentera FÖR vänsterblinkers. Det kan också förekomma olika svar på olika orter.

Jag vet med säkerhet att det förekommer olika svar på samma ort....men de som säger nej till VB är i klar minoritet.
------------------
De av er som argumenterar emot har inte förstått poängen - och ni vägrar konstant inse den, där ni sitter med era skygglappar. Trots ett otal förklaringar med bild och allt.
Senast redigerad av Skalman71 2012-11-28 kl. 19:59.
2012-11-28, 21:36
Medlem
Citat:
Reglerna eller rekommendationerna är otydliga på den här punkten, det medges.

Som det är nu sker hela tiden missuppfattningar på grund att att någon blinkar vänster i c-platsen men inte ska byta körfält utan ska fortsätta rakt fram, sedan ta av till höger. Eller kanske köra lite till och ta av till höger osv...

Om någon ger tecken åt vänster, men kör i höger körfält tror man naturligtvis att de ska byta till vänster körfält. Om de sen tänker sig köra "vänster mot Västerås", alltså ta av åt höger lägre bort i c-platsen, tror jag att de flesta skiter högaktningsfullt i fram till dess de blinkar höger och kör ut.

Det är väldigt enkelt och logiskt egentligen.
Alla yrkesförare kan det här perfekt, för de gör det flera gånger varje dag.

YES YES YES!!!!
2012-11-28, 21:59
Medlem
Citat:
Därför att det kan ge upphov till missuppfattingar.

Beskriv en sådan situation. Gör en skiss om du behöver.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in