Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-07-31, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Det jag tror TS och de som håller med TS i frågan menar är de som inte slutar att blinka vänster när de skall ut ur cirkulationsplatsen igen. Då förvirras de som skall in i CP på infarten efter den som Vänster-b skall ut på. De tror han skall fortsätta en eller fler utfarter till vilket leder till onödiga stopp i trafiken in i c-platsen.

Blinka endast och alltid UT ur en c-plats för att underlätta för alla, inklusive de "glömska" som vanligtvis hade blinkat vänster även när de kör ur.
Då kanske jag ska starta en "Äckliga människor som blinkar höger i rondell" för idag såg jag två stycken som blinkade höger men fortsatte i rondellen. Men då är jag vettig nog att förstå att det inte är HB det är fel på, utan föraren som körde då han blinkade fel vilket är en helt annan sak, precis som i detta fallet.

Dessutom är det faktiskt mer självklart att göra det helt olagligt att blinka höger i en rondell då ett felaktigt HB är livsfarligt, till skillnad från ett felaktigt VB. Tankar om detta? Ett VB syns dessutom tydligare då man har rätt sida mot sig, till skillnad från ett HB som inte syns förrän man ser hela fronten, vilket innebär att bilen är relativt nära (om man sitter i ett tungt fordon).
2010-07-31, 23:16
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Då kanske jag ska starta en "Äckliga människor som blinkar höger i rondell" för idag såg jag två stycken som blinkade höger men fortsatte i rondellen. Men då är jag vettig nog att förstå att det inte är HB det är fel på, utan föraren som körde då han blinkade fel vilket är en helt annan sak, precis som i detta fallet.

Dessutom är det faktiskt mer självklart att göra det helt olagligt att blinka höger i en rondell då ett felaktigt HB är livsfarligt, till skillnad från ett felaktigt VB. Tankar om detta? Ett VB syns dessutom tydligare då man har rätt sida mot sig, till skillnad från ett HB som inte syns förrän man ser hela fronten, vilket innebär att bilen är relativt nära (om man sitter i ett tungt fordon).

Har intre de flesta bilar blinkers även på sidan numera?
2010-07-31, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har intre de flesta bilar blinkers även på sidan numera?
http://www.nyheterna.net/var/ostran/...icle_large.jpg

Ser du högra sidoblinkersen på någon av de två bilarna som är på väg ut ur rondellen?
2010-07-31, 23:22
Bannlyst
Har nyligen tagit körkort (ca. 2 månader sedan), och fick lära mig på körskolan att:

1. Ska du till vänster i rondellen blinkar du vänster vid inträde och sedan givetvis höger vid utträde.
2. Ska du rakt fram enbart blinkers (höger) vid utträde
3. Ska du till höger, blinka till höger.

De sa att numera är det standard att körskolor lär ut att man ska blinka till vänster i rondell. Det finns även med i de kursmateriel så som "körkortsboken" mm.
2010-07-31, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
När du kommer med ditt vänsterblink så händer ofta att högerblinken kommer för sent.

En försenad HB har inget samband med en använd VB.
2010-07-31, 23:37
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Tyvärr gör väldigt många det. Därför borde man ge fan i att blinka vänster alls. Så slipper man "det jobbiga momentet" (som många verkar tycka) att skifta från vänsterblink till högerblink när man skall ut.
De ALLRA flesta skiter ju HELT i att blinka!

Tycker de som blinkar vänster "tills de kommit hem" är försvinnande få om man jämför med de som inte blinkar alls...

Då är det ju lika,eller mer förvirrande,att blinka höger tills man kommit ut på 3:e avfarten,att hålla högerfil dit också (hålla högerfil,är dock LAGLIGT,jämför med getterna igen.. ),att åka motsols i cpl,osv..

För oavsett vad du gör,så är det ju förvirrande om du gör det på fel sätt!
(Kör med varningsblinkers när du petar näsan t.ex. )
2010-08-03, 13:29
Medlem
Skrt^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
En försenad HB har inget samband med en använd VB.

Om du kommer snabbt i en liten rondell så kan en VB definitivt sinka en HB.
2010-08-03, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
Om du kommer snabbt i en liten rondell så kan en VB definitivt sinka en HB.

Naturligtvis inte. Eller du tror att man kör in i cpl utan blinkers, för att väl inne i cpl slå på vänsterblinkersen?

Dessutom, om det nu skulle vara så, så är det inte VB som är problemet, utan farten.
2010-08-04, 20:45
Medlem
nej det har jag aldrig påstått

men jag hävdar fortfarande att den tyska modellen är överlägsen, har du något motbevis

@sverre
självklart tar det på centralaxeln när du belastar servosystemet
2010-08-04, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eastenders
nej det har jag aldrig påstått

men jag hävdar fortfarande att den tyska modellen är överlägsen, har du något motbevis

@sverre
självklart tar det på centralaxeln när du belastar servosystemet

Vem pratar du med egentligen?

Och vadå "motbevis". Det är den som påstår något som sitter på bevisbördan, oavsett ämne.
Senast redigerad av Skalman71 2010-08-04 kl. 21:51.
2010-08-05, 11:20
Medlem
@Valeri

återkommer när jag hittat handboken

BMW gav ut den -79
2010-08-05, 11:38
Medlem
O.X.s avatar
Jag tänker vänsterblink = jag tänker hålla kvar mig själv i den inre filen i rondelen..

Liten "öppen rondell" där alla ser dig från alla riktning skulle det kunna betyda (Jag vill UT till vänster..)

Större (skymd mitten) .... ?

Men det spelar ingen roll hur jag själv tänker ty jag klarar inte av att tolka andras vänsterblink.. Har blivit ett ofog..

Se nästan analogt problem:

En trefilig väg (alla i samma riktning), två viker av lätt åt vänster och två filer viker lätt av åt höger.. Mittfilen delar på sig i detta exemplet..

OK, nu ser du en bil framför dig i mittfilen och du ligger i vänstra filen lite snabbare. Bilfan framför dig blinkar plötsligt vänster och du får bromsa pga att du faktskt tror fanskapet framför dig inte har sett dig och tänker göra ett filbyte. Men ikke han tog bara den vänstra "delen" av filen som delar sig.

Oxå ett ofog jag ser...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in