Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-11-16, 01:43
Bannlyst
Saken tycks utagerad efter denna heta diskussion i denna tråd som nu kan stängas. Polisen är trots allt dom som vet och som bestämmer hur det ska gå till. Flera media rapporterar om en kontroll i Jönköping och jag hittade denna länk från tidningen Norran.

Citat:
En undersökning som Motormännen gjort visar att 55 procent glömmer att blinka i rondellen, vilket är regel oavsett om man ska till höger, vänster eller rakt fram

http://norran.se/nyheter/inrikes/article1107790.ece
2010-11-16, 02:15
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArseAndAll
Saken tycks utagerad efter denna heta diskussion i denna tråd som nu kan stängas. Polisen är trots allt dom som vet och som bestämmer hur det ska gå till. Flera media rapporterar om en kontroll i Jönköping och jag hittade denna länk från tidningen Norran.

http://norran.se/nyheter/inrikes/article1107790.ece

Artikeln är rätt otydlig men handlar om två olika saker. Dels polisens två timmars "rondellrazzia" i Jönköping där 25 bilister "struntat i att blinka" men det framgår inte på vilket sätt bilisterna gjorde fel eller hur många som gjorde rätt.

Därefter blandar man ihop det med en undersökning som Motormännen gjort som påstås visar att 55 procent glömmer att blinka i rondellen, vilket Motormännen hävdar är regel oavsett om man ska till höger, vänster eller rakt fram.

Om polisen i Jönköping anammade Motormännens tolkning skulle det alltså enbart passerat knappt 50 bilar på två timmar vilket inte låter troligt.
2010-11-16, 02:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Artikeln är rätt otydlig men handlar om två olika saker. Dels polisens två timmars "rondellrazzia" i Jönköping där 25 bilister "struntat i att blinka" men det framgår inte på vilket sätt bilisterna gjorde fel eller hur många som gjorde rätt.

Därefter blandar man ihop det med en undersökning som Motormännen gjort som påstås visar att 55 procent glömmer att blinka i rondellen, vilket Motormännen hävdar är regel oavsett om man ska till höger, vänster eller rakt fram.

Om polisen i Jönköping anammade Motormännens tolkning skulle det alltså enbart passerat knappt 50 bilar på två timmar vilket inte låter troligt.
Det är lag på att blinka i rondell och annars blir det böter. Tycker någon moderator kan låsa tråden då vi nu vet och vem som helst hade kunnat ringa Polisen och fråga. Polisen har rätt även om de har fel och deras ord gäller om nu inte någon ifrågasätter det och tar det till domstol förstås. Lycka till säger jag då. Skönt att veta att man gör rätt och att alla andra är idioter med ett stort L i pannan.
2010-11-16, 02:25
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Det är lag på att blinka i rondell och annars blir det böter. Tycker någon moderator kan låsa tråden då vi nu vet och vem som helst hade kunnat ringa Polisen och fråga. Polisen har rätt även om de har fel och deras ord gäller om nu inte någon ifrågasätter det och tar det till domstol förstås. Lycka till säger jag då. Skönt att veta att man gör rätt och att alla andra är idioter med ett stort L i pannan.

Vi vet fortfarande inte vad de som bötfälls gjorde för fel. Det skulle jag vilja veta innan jag drar några slutsatser baserade på TTs artikel.
2010-11-16, 02:26
Bannlyst
Detta är verkligen FB's ultimata tråd för folk med attitydproblem som skapar sina egna lagar och regler. Flytta till Danmark för där kör de mot rött bara för att protestera.
2010-11-16, 02:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Vi vet fortfarande inte vad de som bötfälls gjorde för fel. Det skulle jag vilja veta innan jag drar några slutsatser baserade på TTs artikel.
Vad är det du inte förstår?
Läs texten från Motormännens kommentar sakta och andas djupt medan du gör det så försvinner nog även din panikångest som attitydproblem leder till.
Hoppas de fortsätter kolla detta mer för folk borde få böter oftare och straffet borde vara högre. Det borde finnas möjlighet för andra bilister att rapportera in om andra bilister inte sköter sig för det är rena djungeln nu med alla blattar som tyvärr påverkat en del svenskar att skita i alla regler. Hänsyn är viktig i trafiken och för att trafiken ska flyta jämnt och lugnt är det bra om alla visar var de ska. En del vill tydligen spara på kostnaden för att byta lampa eller vad det kan bero på.
Senast redigerad av ArseAndAll 2010-11-16 kl. 02:31.
2010-11-16, 02:39
Bannlyst
Ni vill inte förstå och tror ni är rebeller i en plåtburk bara för att ni skiter i blinkersspaken. Fan vilka modiga människor alltså, er är det nog tryggt att vara med när skiten brakar lös. Snacka om trasig familjebakgrund och trasiga leksaker och ett meningslöst liv. Ni är säkert jävligt feta också eller helt enkelt efterblivna WT.
2010-11-16, 03:16
Medlem
Tiscalis avatar
TS är dum i huvudet imo.
Klart man blinkar vänster om man ska till vänster i en rondell. Dock händer det att ajg struntar i att blinka alls men det beror på situationen
2010-11-16, 03:17
Medlem
Citat:

Är det någon som sagt emot att det är lag på att blinka i cirkulationsplatser?
Tråden handlar om folk som blinkar vänster, inte om folk som blinkar när dom ska ut.

De som fick böter glömde ju såklart att blinka höger när de skulle svänga ur, inte för att dom inte blinkade vänster.
2010-11-16, 06:13
Medlem
SoulSharks avatar
Jag blinkar vänster om jag skal svänga vänster.
Jag blinkar höger när jag skall lämna rondellen.

De trafikanter som åker bakom mig ser då vad mina intentioner är innan vi kommer in i rondellen.
De trafikanter som kommer från höger ser att min intention är att korsa deras väg.
När jag åkt ett halvt varv så ser trafikanter som kommer rakt mot mig att jag planerar att korsa deras väg.
När jag sedan skall lämna rondellen så ser trafikanter från vänster min intention.
Till och med om jag missade en avfart och måste ta ett extra varv så visar vänsterblinkers att jag tänker korsa väntande trafikanters väg.

Utifrån detta resonemang har jag länge övervägt att blinka vänster även om jag skall passera rakt igenom rondellen. Då trafikanter från höger då blir uppmärksamma om att jag skall korsa deras väg.

Detta skulle dock kunna förvirra trafikanter bakom mig utifrån vad jag upplever är gällande praxis.

Trafikverket skulle behöva ta ett grepp om formuleringarna innan Jönköpingspolisen enligt dagens Aftonbladet börjar bötfälla folk med 500.-
2010-11-16, 17:30
Medlem
Citat:
...säger Ruben Börjesson, Expert i rondellkörning

Vilken titel! Vart utbildar man sig till det? Han kanske har kört flest varv i rondell helt enkelt?
2010-11-16, 18:37
Bannlyst
Hur som helst så är det skönt att Polisen tar i detta nu och kanske inte bara vid rondeller. Bilister ska blinka för att andra bilister ska veta var de ska. Trafiken flyter bättre då och vi slipper tomgångskörning och incidenter. För mig är det en självklarhet att alltid blinka var jag ska om jag ska svänga och det händer att jag blinkar även när det inte finns en själ i närheten men grejen är ju att om någon dyker upp och det smäller så har jag i alla fall gjort vad man ska göra. Att blinka är att köra med gott samvete.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in