Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-09-26, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
gick det för dej nu?

inget starkt argument att säga "att man SKA göra si eller så". jag är en tänkande och ifrågasättande person som vill vet VARFÖR ur ett trafiklogiskt perspektiv - inte för att det står i lagen. när jag kör enligt regelboken i en rondell är det för att där är reglerna helt logiska, vettiga och trafiksäkrast.

tänker inte ge mej in i en diskussion om "din korsning" eftersom det inte hör till ämnet, men kan bara säga att den typen av korsning inte på långa vägar är lika vanliga som en cpl och problemen som kan uppstå där inte alls står i proportion till en de vid en cpl. och det kanske viktigaste av allt - jag stör mej inte på folk som blinkar i en sån typ av korsning och de framstår inte som lika äckliga.

och btw - jag har inte lärt mej nånting av dej

Aha! Det är alltså DU som bestämmer vad som är logiskt eller ej. (Att det är logiskt att blinka i korsningen har visst gått dig omärkt förbi). Och det är DU som bestämmer vilka regler man ska följa eller inte följa. Du borde nog söka jobb som trv:s allsmäktige trafikexpert då, som enväldigt bestämmer vad som är logiskt eller ej

Och det allra viktigaste argumentet är att du minsann inte stör dig på folk som inte blinkar i korsningar!

PS. Jag följer också regelverket i cirkulationsplatser, det är inte emot reglerna att blinka vänster. DS
2010-09-26, 12:40
Medlem
orvarens avatar
Citat:
ännu ett starkt argument...^^

säger inte att jag gör si eller så i sånna korsningar. blir lite olika beroende på mitt humör och var korsningen befinner sig och hur säker den är. det finns en sån korsning i herrängen/fruängen som är livsfarlig eftersom bilar kommer på en av de små vägarna från ett villaområde och skiter i väjningsplikten. om jag kommer på den stora och ska forsätta genom 90 graders kurvan åt höger är risken jävligt stor att man blir rammad på förarsidan av nån idiot. av denna anledningen brukar jag alltid ta det jävligt easy i just den korsningen. blinkar ibland även om det inte hjälper ett skit.

och du kan inte föra över mina åsikter om rondellkörning till ett annat sammanhag eftersom det inte är samma situationer vi snackar om.
Ytterligare ett bevis på hur duktig förare du är! (Hur var det nu med att föjla Lagen?)

"Om jag känner för det,så kan jag göra det,om jag är på rätt humör.."

Att du däremot tar det lungt i en korsning,som verkar vara hårt belastad/olycksdrabbad,är ju bra!
2010-09-26, 12:43
Medlem
orvarens avatar
Citat:
du får reda på om någon tänkt snurra vidare genom att bilen inte blinkar åt nått håll.
Mm,hm? Och de flesta Äckel,blinkar inte alls,varken höger,eller vänster!!

Då vet man ju precis vart de är på väg?

Om man då ser en som blinkar (antingen höger,eller vänster) så får man ju betydligt mer information,än om de inte blinkar alls,va?
2010-09-26, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Mm,hm? Och de flesta Äckel,blinkar inte alls,varken höger,eller vänster!!

Då vet man ju precis vart de är på väg?

Om man då ser en som blinkar (antingen höger,eller vänster) så får man ju betydligt mer information,än om de inte blinkar alls,va?

så för att en gör fel ska alla andra också göra fel?....tror inte det va.
2010-09-26, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Aha! Det är alltså DU som bestämmer vad som är logiskt eller ej. (Att det är logiskt att blinka i korsningen har visst gått dig omärkt förbi).

PS. Jag följer också regelverket i cirkulationsplatser, det är inte emot reglerna att blinka vänster. DS

varför tror du att de har satt upp den där skylten som du nyss länkade till? (helt OT, men ok)

det är inte heller emot reglerna att använda varningsblinkers eller tuta ihållande för att extra markerar att "här kommer jag, se upp för fan"
2010-09-26, 14:14
Medlem
Citat:
det är inte heller emot reglerna att använda varningsblinkers eller tuta ihållande för att extra markerar att "här kommer jag, se upp för fan"

Jaså, inte? Du kanske borde läsa på lite bättre, två grova fel på så lite text är något av ett rekord.
Senast redigerad av Skalman71 2010-09-26 kl. 14:27.
2010-09-26, 14:17
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Jag brukar inte blinka vänster, jag är för upptagen med att vara förbannad på folk som inte kan blinka ut, så att man får stanna i onödan då man tror att dessa ska fortsätta.
2010-09-26, 14:47
Medlem
orvarens avatar
Citat:
så för att en gör fel ska alla andra också göra fel?....tror inte det va.
En gör Fel?

Nä,det är en "shit-load" med idioter,som inte blinkar alls! (varken höger,eller vänster)

Andra fel-beteenden.
#Högerblink tills utfart ur cpl avsett om det är tredje utfart,eller andra,eller fjärde,gärna i högerfil hela vägen!(fil-valet är dock lagligt,men sällan praktiskt/smart/smidigt)

#Samma som ovan,med VB.

#Färd mot färdriktningen.(behöver knappast förklaras,har råkat ut för det flera gånger,nej.Det var inte jag,som åkte åt fel håll! )

Då jag ALLTID (oavsett mitt humör) blinkar höger vid utfart ur cpl,vad kan det göra om jag ger ifrån mig lite mer information än vad lagen föreskriver som Minimum?
(alltså,gör den icke lag-krävda,VB,innan jag blinkar höger,byter fil och åker ut,givetvis med högerblinkers...)

Hur kommer man in i vänsterfilen i en cpl?

Passerar man en fil? (högerfilen)

Kan man nästan räkna det som ett filbyte? (Blinkers vid filbyte,enl. lagen,va? Även på en enkelriktad dubbelfilig väg... )
2010-09-26, 15:01
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Jag brukar inte blinka vänster, jag är för upptagen med att vara förbannad på folk som inte kan blinka ut, så att man får stanna i onödan då man tror att dessa ska fortsätta.
Håller med dig där! Dock,hade någon då meddelat (blinkat vänster) att de skulle fortsätta,så är det ju enklare att "passa in" en lucka,då man VET (med hög sannolikhet) att den som blinkar vänster tänker fortsätta runt.
(Då det finns 2 blinkers att missa,så gör ju en vb,att åtminstone den,har fattat att det kan underlätta för andra,men man måste ju dock vara med på att en utan blinkers kommer fortsätta runt,men en slipper man ju gissa...)

Övriga nötter,får man försöka se,på fil-placering,hjul-vinklar,blick,hastighet osv om de ska ut,eller fortsätta!

Ibland gör man dock (även solen har fläckar ) en felbedömmning och får en tok-tutande stolle i röven..

"Kan bara beklaga...Trodde du skulle åka rakt fram,då du inte blinkade,hade den linjen,tittade däråt osv..."

Annars kan man ju vid rusningstrafik,stå tills rusningstrafiken är över (1-2timmar) för jag har ju trots allt betalt för att sitta där! (Nej,det finns inga luckor tillräckligt stora i rusningstrafik,för att kunna åka in i en cpl med ett tungt fordon,om man ska vara riktigt lydig enligt lagen.)

Men tippar på att de flesta andra vill hem/till jobbet..
2010-09-26, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Jaså, inte? Du kanske borde läsa på lite bättre, två grova fel på så lite text är något av ett rekord.

varför svarar du inte på frågan jag ställde?

varför tror du att de har satt upp den där skylten som du nyss länkade till? (helt OT, men ok)
2010-09-26, 23:42
Medlem
Citat:
varför svarar du inte på frågan jag ställde?

Varför svarar inte du på frågan, vad är det sakliga felet i att blinka vänster förutsatt korrekt högerblink?

Så, förklara även varför du inte ska blinka när den skylten sitter upp där. Bara för att andra har väjningsplikt så betyder det inte att du inte ska blinka, eller att du har förkörsrätt...
2010-09-27, 08:30
Medlem
Citat:

Den sitter där för att visa vilken riktning huvudleden har. Kravet på blinkers i korsningar försvinner inte för det.

Hur var det nu med kunskaperna om varningsblinkers och användning av tutan igen?

Du visar gång på gång att du inte har mycket koll på trafikreglerna. Inte mycket lönt att ödsla tid på dig.
Senast redigerad av Skalman71 2010-09-27 kl. 08:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in