Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-09-24, 09:58
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Rig Veda
Men jag har märkt att de som blinkar vänster helt plötsligt kan svänga höger och köra ut ut cirkulationsplatsen utan att sluta blinka, så vänsterblinkning kan ge en falk trygghet och därför mer skada än nytta.
Det där med utebliven högerblink är ju som sagt en helt annan diskussion, men på vilket sätt skulle det vara en "falsk trygghet" att blinka vänster? Om någon blinkar vänster ser du att han ska fortsätta i cirkulationen, om han inte blinkar måste du förutsätta att han ska fortsätta. Du måste i vilket fall som helst anpassa dig efter detta. Att inte blinka höger ut är ett lagbrott och har inget med vänsterblinkning att göra. Det verkar vara många som tror att man bara kan blinka vänster eller höger vid körning i rondell.
2010-09-24, 10:07
Medlem
The Rig Vedas avatar
Det är väldigt svårt för mig som inte lärt mig att blinka vänster av min trafiklärare när jag tog B-kort.

Nu när jag tar CE så blir körläraren tokig om jag inte blinkar vänster innan jag kör in i cirkulationsplatsen om jag inte ska av i första avfarten.
Det är svårt att lära en gammal hund att sitta....
2010-09-24, 15:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The Rig Veda
Det är väldigt svårt för mig som inte lärt mig att blinka vänster av min trafiklärare när jag tog B-kort.

Nu när jag tar CE så blir körläraren tokig om jag inte blinkar vänster innan jag kör in i cirkulationsplatsen om jag inte ska av i första avfarten.
Det är svårt att lära en gammal hund att sitta....

Byt körlärare! Han har uppenbarligen ingen koll på lagar och regler. Och hans trafikvett verkar var obefintligt. Byt innan du blir hjärntvättad.
2010-09-24, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Byt körlärare! Han har uppenbarligen ingen koll på lagar och regler. Och hans trafikvett verkar var obefintligt. Byt innan du blir hjärntvättad.
Finns inget i trafikförordningen som stöder det du säger...
2010-09-24, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Finns inget i trafikförordningen som stöder det du säger...

Finns ingen lag/trafikregel som stöder det du förespråkar.

körskolorna kan inte hitta på egna trafikregler.

Sånt sköter människor med kompetens och helhetssyn
Senast redigerad av deman 2010-09-24 kl. 16:21.
2010-09-24, 17:03
Medlem
Citat:
Finns ingen lag/trafikregel som stöder det du förespråkar.

körskolorna kan inte hitta på egna trafikregler.

Sånt sköter människor med kompetens och helhetssyn

Fast det står ju trots allt i trafikförordningen följande "Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken." Vilket utan någon större tolkning kan betyda att vänsterblink underlättar för övriga trafikanter, både trafikflödesmässigt, men även trafiksäkerhetsmässigt.
2010-09-24, 17:20
Bannlyst
lagen gäller!

vore det ett trafikbrott att köra utan vb vid rondellkörning skulle polisen stoppa oss.

de som begår brotten är VB eftersom de aldrig HB.

haft körkort i 20 år och har endast ett fåtal ggr sett en bil blinka både VB och HB. Dessa personer är så få att de inte existerar. Slutsatsen man måste dra är ju givetvis: VBare förstår inte skillnaden mellan CP och vanlig vägkorsning.
Inget kan få mej att ändra på denna kunskap. Jag vet att ni inte fattar denna simpla skillnad.
Senast redigerad av deman 2010-09-24 kl. 17:22.
2010-09-24, 17:32
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
lagen gäller!

vore det ett trafikbrott att köra utan vb vid rondellkörning skulle polisen stoppa oss.

En övervägande majoritet jag sett som blinkar vänster blinkar också höger. Det som kan hända dock är att de slår över till HB lite sent och relät inte hinner switcha över innan dom redan är ute.

Så bara för att det inte står i lagen att det är uttryckligen förbjudet att strunta i vänsterblink så är det fel att blinka?
Lite som att säga att bara för att tidelag inte är olagligt så är det helt rätt att knulla en get...
2010-09-24, 18:21
Medlem
Citat:
lagen gäller!

haft körkort i 20 år och har endast ett fåtal ggr sett en bil blinka både VB och HB. Dessa personer är så få att de inte existerar. Slutsatsen man måste dra är ju givetvis: VBare förstår inte skillnaden mellan CP och vanlig vägkorsning.
Inget kan få mej att ändra på denna kunskap. Jag vet att ni inte fattar denna simpla skillnad.
Jag antar att du inte helljusblinkar till folk som har glömt stänga helljuset, för det är inte lagligt.

Alla som röstat att man ska blinka vänster i denna tråden menar självklart att man ska blinka höger när man kör ut också. Ingen av oss har sagt att man INTE ska blinka höger när man kör ut, det är en grundförutsättning, som sagt innan diskuterar du i fel tråd, för det du talar om är en helt annan diskussion, folk som inte blinkar höger när dem kör ut. Det är detsamma som att inte blinka alls.
2010-09-24, 18:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
lagen gäller!

Antingen är du blind annars så bor du nånstans där alla är nära släkt med varandra. I den stora världen skulle jag säga att större delen av de som blinkar vänster också blinkar höger.
2010-09-24, 18:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag antar att du inte helljusblinkar till folk som har glömt stänga helljuset, för det är inte lagligt.

Alla som röstat att man ska blinka vänster i denna tråden menar självklart att man ska blinka höger när man kör ut också. Ingen av oss har sagt att man INTE ska blinka höger när man kör ut, det är en grundförutsättning, som sagt innan diskuterar du i fel tråd, för det du talar om är en helt annan diskussion, folk som inte blinkar höger när dem kör ut. Det är detsamma som att inte blinka alls.

Sätter min döda morfar på att du snackar skit.tror inte en enda sekund på att du blinkar höger EFTERSOM du gillar VB. Nånting som du säger för att inte framstå som en pucko. Efterhandskonstruktion kallas det.
2010-09-24, 18:53
Medlem
För mig som tog körkortet för 10år sedan så är det självklart att blinka vänster om man ska till vänster eller ett helt varv tillbaka. Sen precis innan man ska ut, eller strax efter förra utfarten, så lägger man sig i ytterfilen och blinkar höger. Detta gör dom flesta jag känner och dom flesta jag ser i trafiken. Inget konstigt med det. Sen om man behöver göra det eller inte är en annan femma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in