Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2013-04-24, 13:54
Medlem
tmxsevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Rondell är gräsplätten i mitten...

Fattar du inte att ett fordon som blinkar vänster vid infart i cirkulationsplatsen,inte ämnar köra ut första avfarten,heller inte andra,utan kommer fortsätta runt tills man blinkar höger,byter fil och fortsätter blinka höger för utfart ur cirkulationsplatsen?

Men som sagt...Alla kan ju inte köra bil,många är ju bara ute och åker..

Dom som kan köra byter inte fil i rondellen, utan innan dom kör in i rondellen. Det kan du träna på tycker jag
2013-04-24, 13:57
Medlem
tmxsevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roobiin
En rondell är, trafikmässigt, en korsning. Ska man till vänster så börjar man blinka till vänster och när man har passerat näst sista avfarten så blinkar man ut till höger. Gamla reglerna var så och det funkade fan så mycket bättre i rondellerna då än vad det gör idag!

Men sen finns ju de idioter som fortsätter blinka vänster fast de kör ut ur rondellen!

Inte enligt transportstyrelsen iaf, du kanske har din egna lilla styrelse? ...

Citat:
Ursprungligen postat av jurabergen
Blinkar aldrig någonsin vänster innan eller i en rondell. Däremot alltid höger när jag ska ut!
/ Yrkeschauför

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Roadrunner33
Okej så samtliga lastbilschaufförer vilka bränner ~10000 mil om året ska alltså ta om sitt körkort, men amatörer som inte fattar poängen med vänsterblink ska det inte?

Du kanske tycker att alla lagar i Sverige är oklanderliga? Eller att faktumet att vissa lagar inte finns är oklanderligt?

Bara för att nånting står eller inte står i en bok så skall man inte sluta tänka själv. Det är bara mindre intelligenta som blint rättar sig efter regler.

Det här med vänsterblink i rondell fick man lära sig på körskolan för några år sedan, sen försvann det. Det lever dock kvar hos alla hänsynsfulla människor eftersom det är en självklarhet.

Precis, för om folk gör som dom vill i trafiken istället för att följa lagen då kommer allt fungera utmärkt, med färre olyckor osv.
Senast redigerad av tmxseven 2013-04-24 kl. 14:05.
2013-04-24, 18:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmxseven
Håll dig till topic for fucks sake din jävla idiot! Jävligt idiotiskt citat du har också, och oavsätt hur mycket jag "slår" mig i huvudet så kommer jag ändå ha fler hjärnceller än dig.

Du kan ju inte ens argumentera för vad du tror på (varför man borde blinka åt vänster innan man kör in i en rondell åt höger och sedan ut åt höger), då behöver du inte ens skriva.
Du kan ju börja med att läsa tråden. Jag har argumenterat i den tidigare, men jag har tröttnat på att försöka få in lite vett i skallen på sådana ledsamma, enkelriktade jävlar som dig.
2013-04-25, 01:21
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Dom som kan köra byter inte fil i rondellen, utan innan dom kör in i rondellen. Det kan du träna på tycker jag
Ha,ha,ha!!

Ja ha,så du byter till vänstra filen innan en dubbelfilig cirkulationsplats,flyger över den yttre/högra filen till den inre/vänstra och byter sedan inte till den högra utan flyger ut ur cirkulationsplatsen över den högra? Eller åker du under?

Alternativet är ju att du utan blinkers åker in i CPLen i den högra/yttre filen kör runt i den så långt du behagar (till tredje utfarten eller längre) och blinkar höger ut?

Ett rent idiotiskt val,men fullt lagligt,som att knulla getter,jävligt förkastligt beteende,men fullt lagligt det med....
2013-04-25, 01:28
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du kan ju börja med att läsa tråden. Jag har argumenterat i den tidigare, men jag har tröttnat på att försöka få in lite vett i skallen på sådana ledsamma, enkelriktade jävlar som dig.
+1

Vill man inte förstå,så kan man inte..

"För lata hundar är marken alltid frusen.."

Att läsa fler inlägg än,vad,de tre sista och tro att man är (självutnämnd) expert bara för att man har haft körkort ett tag,är väl ganska utmärkande för de som inte förstår en så enkel signal som en blinkande orange lampa...
2013-04-25, 12:45
Bannlyst
Klart som sjutton att man ska blinka vänster! Låt oss säga att rondellen hade varit en vanlig korsning - hade du struntat i att blinka vänster då, även om det är en vänsterpil i asfalten i körfilen?
2013-04-25, 13:11
Medlem
tions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Klart som sjutton att man ska blinka vänster! Låt oss säga att rondellen hade varit en vanlig korsning - hade du struntat i att blinka vänster då, även om det är en vänsterpil i asfalten i körfilen?

Så har alltid jag sett det också. Däremot kör jag bara på vad min far sa angående att fortsätta blinka vänster om man till exempel ska ut vid farten man körde in på.
2013-04-25, 18:10
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ha,ha,ha!!

Ja ha,så du byter till vänstra filen innan en dubbelfilig cirkulationsplats,flyger över den yttre/högra filen till den inre/vänstra och byter sedan inte till den högra utan flyger ut ur cirkulationsplatsen över den högra? Eller åker du under?

Alternativet är ju att du utan blinkers åker in i CPLen i den högra/yttre filen kör runt i den så långt du behagar (till tredje utfarten eller längre) och blinkar höger ut?

Ett rent idiotiskt val,men fullt lagligt,som att knulla getter,jävligt förkastligt beteende,men fullt lagligt det med....

Ja, man får anta att det är lagligt, då de typ enda regler är blinka höger när man lämnar, lämna företräde in, samt att åka motsol. Samt att ge företräde för cyklister/fotgängare vid utfart.

Försäkringsbolaget brukar i skaderegleringarna dock lägga vållande på de som väljer högerkörfält om man ska av vid avfart tre eller mer.
2013-04-25, 19:45
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos

Försäkringsbolaget brukar i skaderegleringarna dock lägga vållande på de som väljer högerkörfält om man ska av vid avfart tre eller mer.
Det där låter lite underligt.

Är det inte skyltat med anvisningar om körfält så är höger körfält fullt tillåtet att nyttja hela varvet om så önskas enligt trafikförordningen. Och den säger också att den som byter körfält, inte får göra det om det inte kan ske utan risk för andra.
2013-04-25, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Ja, man får anta att det är lagligt, då de typ enda regler är blinka höger när man lämnar, lämna företräde in, samt att åka motsol. Samt att ge företräde för cyklister/fotgängare vid utfart.

Det fetade får du gärna komma med någon form av hänvisning till! :-)
2013-04-26, 08:23
Medlem
Roedoress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink

Du ska inte se den som en vanlig korsning längre.

Och pilarna som är målade i asfalten är INNAN själva c-platsen. Dvs efter det att du passerat skylten för c-plats så gäller c-platsens regler. Pilar och skyltning INNAN den skylten är enbart rekommendationer för vilket körfält du BÖR välja. För körning i c-plats så väljer DU det körfält som DU anser lämpligt för din vidare färd i just c-platsen.
2013-04-26, 09:41
Medlem
Citat:
Man ser visst när dom blinkar höger och ska ta av vid min avfart, annars beror det ju på att dom blinkar höger försent. Dom kör som sagt i en cirkel, inte i sidled så man ser höger blinkers fram på bilen som kommer.

Tvärttom, om ALLA blinkade höger (följer där med lagen också!!! jippiii) istället för att blinka vänster och tro att dom kan sätta sina egna lagar. Måste man argumentera mer eller? Det står i lagen. Punkt.
Om man ska starta från stillastående med en fullt lastad lastbil behöver man ofta titta på andra sidan rondellen, där du bara ser vänster sida av bilen som är där, du kan förklara hur fan jag ska se ifall han blinkar höger eller inte då.

Att man blinkar vänster uteslutar inte att man blinkar höger när man ska köra ut ur cirkulationsplatsen. Om någon blinkar vänster när denna kör ut ur cpl så är detta självklart fel och ingen har någonsin påstått motsatsen här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in