Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-06-04, 16:28
Bannlyst
det som gör hela grejjen äcklig med Vänsterblink är ju den totala avsaknaden av tankeverksamhet och analys och hittills i tråden har jag inte skymtat några bra analyser av en VBare där han med logiskt tänkande redogör för sitt agerande. (och då räknar jag inte sånt dravel som "vill underlätta för andra" - vad fan vet du vad som underlättar för mej?) Kör enligt logiskt tänkande, korrekthet och konsekvent beteende jämfört med övrigt bilkörande - vänsterblink betyder alltid att man svänger av en väg/fil till vänster vilket inte sker i en rondell om man inte ska byta fil inne i rondellen. Man VBar itne för att den enkelriktade vägen svänger eller för att trafikplatsen "ser ut" som en korsning. DET ÄR SKYLTNINGEN SOM AVGÖR VAD TRAFIKPLATSEN ÄR FÖR NÅNTING - inte dina godtyckliga känslor för bövulen! kör inte som kärringar och ta ert feltänk och kör upp i röven under bilfärden. Känslokontroll och korrekthet är nyckelorden för seriös och tydligt bilkörande.

En körskolelärare som inte fattat grejjen är fullt jämförbart med en logoped som lär ut läspning. Medvetet eller inte.

jag ser gärna en logisk redogörelse utan känslorargument skrivna av en VBare.
Senast redigerad av deman 2010-06-04 kl. 16:31.
2010-06-04, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
Det lagmässiga har redan beskrivit tidigare i ämnet. Finns inge lagstöd att man måste blinka...

I fallet med cirkulationsplats är det inte ett uttalat krav, nej. Men på frågan om korsningen med ett eget vänstersvängande körfält har du helt enkelt fel. Det är LAG på att blinka i sådana situationer.
Senast redigerad av Skalman71 2010-06-04 kl. 16:38.
2010-06-04, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
I fallet med cirkulationsplats är det inte ett uttalat krav, nej. Men på frågan om korsningen med ett eget vänstersvängande körfält har du helt enkelt. Det är LAG på att blinka i sådana situationer.

Ja då föreslår jag att du redovisar den lagtexten.
2010-06-04, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
Ja då föreslår jag att du redovisar den lagtexten.

Det är en korsning och du svänger. Hur svårt kan det vara? Har du ens läst trafiklagarna själv? Vet du inte att man är skyldig att ge tecken när man svänger i en korsning?

Jag tycker du ska ta och läsa igenom trafikförordningen några gånger, så kanske du förstår hur man ska agera i trafiken. Prova speciellt 3 kap §65 som behandlar just signalgivning. Sen kan du ju rannsaka dig själv om du tycker du borde ha körkort, det verkar verkligen inte så. Fantastiskt att du ens kan ifrågasätta ett påstående om att man måste blinka i en korsning, man blir mörkrädd när man ser det
Senast redigerad av Skalman71 2010-06-04 kl. 16:47.
2010-06-04, 16:50
Medlem
Citat:
Det är en korsning och du svänger. Hur svårt kan det vara? Har du ens läst trafiklagarna själv? Vet du inte att man är skyldig att ge tecken när man svänger i en korsning?

Jag tycker du ska ta och läsa igenom trafikförordningen några gånger, så kanske du förstår hur man ska agera i trafiken. Prova speciellt 3 kap §65 som behandlar just signalgivning. Sen kan du ju rannsaka dig själv om du tycker du borde ha körkort, det verkar verkligen inte så. Fantastiskt att du ens kan ifrågasätta ett påstående om att man måste blinka i en korsning, man blir mörkrädd när man ser det

jaja du får väll akta dig när jag kommer då
2010-06-04, 16:52
Medlem
Ireqoms avatar
Man kan aldrig blinka en gång för mycket
2010-06-04, 17:00
Medlem
Citat:

nämen titta, jag hade fel. tack för upplysningen
2010-06-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ireqom

jo.:093A Givit signal längre än nödvändigt ....................................... 500:-
2010-06-04, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ireqom

Det är både äckligt och farligt. En blinkning för mycket kan innebära döden för någon som förändar sitt körande pga dej. Planera ditt körande så behöver du inte sända ut förvirrande meddelanden till andra.

men jag förstår att det är roligt att dra i alla nya spakar inne i bilen när man nyss fått körkortet, men det kan man göra hemma på gårdsplanen.
2010-06-04, 18:46
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
det som gör hela grejjen äcklig med Vänsterblink är ju den totala avsaknaden av tankeverksamhet och analys och hittills i tråden har jag inte skymtat några bra analyser av en VBare där han med logiskt tänkande redogör för sitt agerande.

Kasta inte sten i glashus nu. Du verkar ju inte vara så lysande själv på att dra analyser av de logiska resonemang som framförts i tråden.

Vore intressant att veta varför du blir så äcklad och varför du anser det vara farligt att VB i en cpl. Du är nämligen inte den förste som blir uppenbart rasande av fenomenet... Varför ens bry sig? När du fått lite erfarenhet i trafiken kommer du inse fördelarna med VB. Men du kanske tillhör skaran som på allvar tror man är på väg upp i rondellen? Principen är mycket enkel och förstår man inte den ifrågasätter jag starkt om man är berättigad till att framföra ett fordon i trafiken.
2010-06-04, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
vänsterblink betyder alltid att man svänger av en väg/fil till vänster vilket inte sker i en rondell om man inte ska byta fil inne i rondellen.

Där visade du med all tydlighet att du inte har någon koll på detta, och verkar ha glömt allt sedan körskolan.

Blinkers, oavsett vänster eller höger betyder INTE alltid att man svänger av en väg/fil.

Vänsterblinkers kan t ex betyda.

Sidoförflyttning åt vänster (fortfarande inom samma fil) för att passera ett hinder på vägen, t ex en cyklist.

Att man ska köra åt vänster på en större öppen yta där två eller flera fordon finns och som kan komma i konflikt med varandra om man inte tydligt visar vad man ska göra.

Kan betyda omkörning av annat fordon på en väg med breda körfält, alltså att man inte byter fil eller bryter någon linje.

Kan betyda att man ska stanna/parker efter vägkanten.

Dr Tinnitus
2010-06-04, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Kasta inte sten i glashus nu. Du verkar ju inte vara så lysande själv på att dra analyser av de logiska resonemang som framförts i tråden.

Vore intressant att veta varför du blir så äcklad och varför du anser det vara farligt att VB i en cpl. Du är nämligen inte den förste som blir uppenbart rasande av fenomenet... Varför ens bry sig? När du fått lite erfarenhet i trafiken kommer du inse fördelarna med VB. Men du kanske tillhör skaran som på allvar tror man är på väg upp i rondellen? Principen är mycket enkel och förstår man inte den ifrågasätter jag starkt om man är berättigad till att framföra ett fordon i trafiken.

Vad menar DU med ditt VB i trafiksituationer där det endast finns högeravfarter? ge mej en enda logisk och rationell anledning med VB i sådana fall tack! beskriv tankekedjan som leder fram till slutsatsen att man borde blinka vänster trots att man kör av till höger och där jag har tydliga skyltar som visar vad jag befinner mej i för trafiksammanhang. Jag är sannerligen intresserad av dessa tankar.
Senast redigerad av deman 2010-06-04 kl. 19:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in