Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-04-07, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Nu ljög du rätt friskt. VV vilket numera är Transportstyrelsen rekomenderar EMOT att blinka vänster i en cirkulationsplats. Det är t.o.m. så att de påbjuder att INTE göra det eftersom de enda vänsterblinkningar som skall ske i en cirkulationsplats är vid filbyte. Detta står klart och tydligt att läsa här:

http://publikationswebbutik.vv.se/up...tionsplats.pdf

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."
"När du byter körfält eller annars flyttar dig i sidled ska du ge tecken."
"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

Det är allvarligt talat dags att du uppdaterar dig på vad som gäller i trafiken eller tar och lämnar in ditt busskort för du är farlig i trafiken eftersom du skapar oreda och förvirring vad gäller filbyten i cirkulationsplats. Vi kan bara vara glada åt att cirkulationsplatser är så konstruerade att de olyckor som normalt sker där sker med minimal fart och i vinklar som endast skapar plåtskador. Att körskolorna lär ut det fortfarande beror på att de lider av samma åkomma som du; oförmåga till anpassning till verkligheten och de lagar som gäller.

VVs förarenhet rekommenderar vänsterblinkers på väg in i cpl. Tvärtemot vad du påstår. Det som står i publikationen är vad som KRÄVS, det nämns INGENTING om vad som är rekommenderat eller orekommenderat.

Du påstår att de t.o.m. PÅBJUDER att INTE blinka.

Well...du verkar ha uppenbara problem med läsförståelse i alla fall. En grundkurs i svenska vore på sin plats för dig. Vidare är det inte så att Vägverket numera är transportstyrelsen, där har du också fel. DELAR av vägverket har slussats över till transportstyrelsen, men delar finns kvar. T.ex. förarprövarenheterna, dvs de som har hand om uppkörningar (dock heter det numera inte vägverket för denna del utan trafikverket).

Du kan ju förresten ringa runt till de olika enheterna för förarprov och höra vad de anser om vänsterblinkers inför cpl. De rekommenderar nämligen vänsterblinkers.
Din källa är en publikation som nån byråkrat i Stockholm tagit fram för att beskriva vilka regler som gäller. Min källa är de som har hand om uppkörningar (jag träffar dem varje vecka). Go figure.

Med användande av sunt förnuft är det f.ö. "tillåtet" att tänja lite på stelbenta lagar som inte klarar av att helgardera all möjliga situationer som kan dyka upp. Mina elever får t.ex. inte lära sig att alltid blinka vid körfältsbyte i cirkulationsplats (och detta är helt i enlighet med förarprövarna) då detta i en del fall äventyrar säkerheten. Säkerhet/sunt förnuft > paragrafrytteri.
Du kan ju fundera på vilken typ av sotuation jag tänker på, om du kan.
2010-04-07, 15:49
Medlem
Blocket.ses avatar
Ska jag köra vänster i en rondell så lägger jag mig i det vänstra körfältet och blinkar vänster..
Sen när jag passerat avfarten som går av rakt fram, då blinkar jag höger samtidigt som jag byter till ytterfilen i rondellen..

Finns inget värre än folk som ska köra vänster i en rondell, och ligger i högerfilen hela vägen runt
2010-04-07, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
... dravel ...

Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
... mera dravel ...

Era efterblivna fittmongon. Prestera en tryckt offentlig text som stöder era påståenden. Lagen skiter högaktningsfullt i vad ni eller körskolor eller uppkörningsförrättare anser är korrekt, de har nämligen inget inflytande över vad det är som gäller i vägtrafikkungörelsen och de har ännu mindre inflytande över vad som transportstyrelsen publicerar i form av offentlig information avsedd att uppdatera efterblivna idioter som stelnat innanför pannbenet. Läser ni i början på den länkade offentligt utgivna texten i mitt förra inlägg så ser ni vilka lagar de stöder sig på. Det är följaktligen inte något som "någon byråkrat" hittat på.

"Informationen i denna broschyr baseras på
• Trafikförordningen (1998:1276)
• Vägmärkesförordningen (2007:90)
• Förordning om vägtrafikdefinitioner (2001:651)."
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2010-04-07 kl. 20:10.
2010-04-07, 21:10
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Era efterblivna fittmongon. Prestera en tryckt offentlig text som stöder era påståenden. Lagen skiter högaktningsfullt i vad ni eller körskolor eller uppkörningsförrättare anser är korrekt, de har nämligen inget inflytande över vad det är som gäller i vägtrafikkungörelsen och de har ännu mindre inflytande över vad som transportstyrelsen publicerar i form av offentlig information avsedd att uppdatera efterblivna idioter som stelnat innanför pannbenet. Läser ni i början på den länkade offentligt utgivna texten i mitt förra inlägg så ser ni vilka lagar de stöder sig på. Det är följaktligen inte något som "någon byråkrat" hittat på.

Prestera en tryckt text själv,din fri-religösa,pompösa,köttskalle!
(Fittnylle,kan du vara själv!)

Frågar IGEN!!!!

VAR STÅR DET ATT MAN INTE FÅR BLINKA VÄNSTER????

Däremot,FÅR man köra i yttre/högra filen tills man behagar fortsätta färden ur CPL.

Rekomenderas det med?

Det är även lagligt att då en bil närmar sig cpl'en att åka in,så man har fått en meter av sina 20 i cirkulationsplatsen och bilen som var en meter senare in,får vackert vänta!
(Hur glad blir du när det händer? Många blir helt rabiata!! )

Men visst! Jag ska direkt anamma den körstilen!!

"Lagen"...Pft!! Knulla getter är lagligt!!

Betyder det att man MÅSTE göra det,eller att man FÅR?

Hur många har fått böter för att inte blinka alls?

Vilket är LAG på! (av de 100-150 bilar jag sett idag,som inte blinkat fick inte en enda böter!)

Det är FORTFARANDE inte OLAGLIGT/STRAFFBART att tydlig visa sina avsikter!! Även om det inte är LAG på det.

Läs igen,förstå..

"Blinker använder du när du byter körfält eller förflyttar dig i sidled samt när du kör ut ur rondellen!"

Sidled-När man vrider på ratten,flyttar sig bilen ibland i sidled,som vid infart i en cirkulationsplats t.ex.

Hur många av de som gör idiot omkörningar vid krön,kurvor,möte osv blev av med körkortet?
(jag råkade bara ut för en sådan pappskalle,kanske det var du? Troligtvis råkade jag ut för det,för jag kör så bra! )

Du förefaller fö lika intelligent,som politikern,som vill totalförbjuda dubbdäck,men inte har körkort själv!
Senast redigerad av orvaren 2010-04-07 kl. 21:12.
2010-04-07, 21:15
Medlem
orvarens avatar
Omröstningen visar fö med tydlighet att det ÄR en tredjedel IDIOTER i trafiken!
2010-04-07, 22:40
Medlem
Citat:

Du är medveten att jag jobbar med trafikutbildning och har kontinuerlig kontakt med vägverket/trafikverket/transportstyrelsen?

Är du medveten om att paragrafrytteri, dvs strikt hålla på sin rätt enligt lagen, bidrar till en mängd farligheter i trafiken? Är du medveten om att bara för att det inte står i lagen så betyder inte det att det inte gäller?

Jag behöver inte presentera ett skit för dig. Jag vet vad som rekommenderas av relevanta enheter, och det faktum att du kommer dragandes med en dåligt komponerad publikation, precis som alla andra som saknar sunt förnuft i den här tråden, förändrar inte ett dugg. Lagar och sunt förnuft är inte alltid samma sak. Och då är faktiskt sunt förnuft bättre.
Lagen är inte alltid heltäckande. Genom att följa aktuella lagar till punkt och pricka så skapar man livsfarliga situationer. Men det är naturligtvis okej enligt dig, så länge man följer lagen så kör man ju bra, eller hur..... (ironi om du nu inte förstod det). Det är förare som du som ger upphov till mindre flyt i trafiken och mer missförstånd. För du har ju LAGEN på din sida, och då kan man högaktningsfullt skita i allt annat!

Det märkliga är att inte en enda av er trångsynta paragrafryttare har kontaktat förarprövarenheterna. Ni vågar helt enkelt inte, istället stöder ni er på en trubbig text som inte täcker upp allt som behöver täckas upp (det är där sunt förnuft kommer in i bilden).

Som sagt, en kurs i grundläggande svenska för att få upp din läsförståelse till åtminstone en 11-årings vore nog inte fel.

Nog inte lönt att diskutera mer med dig faktiskt. Du är för trögtänkt för att se hela bilden. Glöm nu inte ta din damp-medicin innan du går och lägger dig.
Senast redigerad av Skalman71 2010-04-07 kl. 22:45.
2010-04-07, 22:47
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Du är medveten att jag jobbar med trafikutbildning och har kontinuerlig kontakt med vägverket/trafikverket/transportstyrelsen?

Är du medveten om att paragrafrytteri, dvs strikt hålla på sin rätt enligt lagen, bidrar till en mängd farligheter i trafiken? Är du medveten om att bara för att det inte står i lagen så betyder inte det att det inte gäller?

Jag behöver inte presentera ett skit för dig. Jag vet vad som rekommenderas av relevanta enheter, och det faktum att du kommer dragandes med en dåligt komponerad publikation, precis som alla andra som saknar sunt förnuft i den här tråden, förändrar inte ett dugg. Lagar och sunt förnuft är inte alltid samma sak. Och då är faktiskt sunt förnuft bättre.
Lagen är inte alltid heltäckande. Genom att följa aktuella lagar till punkt och pricka så skapar man livsfarliga situationer. Men det är naturligtvis okej enligt dig, så länge man följer lagen så kör man ju bra, eller hur..... (ironi om du nu inte förstod det). Det är förare som du som ger upphov till mindre flyt i trafiken och mer missförstånd. För du har ju LAGEN på din sida, och då kan man högaktningsfullt skita i allt annat!

Det märkliga är att inte en enda av er trångsynta paragrafryttare har kontaktat förarprövarenheterna. Ni vågar helt enkelt inte, istället stöder ni er på en trubbig text som inte täcker upp allt som behöver täckas upp (det är där sunt förnuft kommer in i bilden).

Som sagt, en kurs i grundläggande svenska för att få upp din läsförståelse till åtminstone en 11-årings vore nog inte fel.

Nog inte lönt att diskutera mer med dig faktiskt. Du är för trögtänkt för att se hela bilden.

Föredar människor som strikt håller på reglerna. Dvs inte kör 150 på 70 vägen inte kör alkoholpåverkade och följer högerregeln framför idioter som hittar på sina egna regler typ ”störst väg har företräde” eller ”jag kör så snabbt jag känner jag klarar av”. Hade alla varit paragrafryttare och följt trafikreglerna till punkt och pricka hade antalet olyckor i trafiken garanterar sjunkit kraftigt och många liv räddats.
2010-04-07, 22:53
Medlem
Citat:
... butthurt whining ...

Vad är det du inte förstår angående din position i beslutsfattarkedjan? Du är inte lagen. Du bestämmer inte vad som gäller i trafiken oavsett hur mycket du anser dig ha tillgång till information i ämnet. Läs informationen som vårat angående trafiken beslutsfattande organ har fastställt och publicerat som offentligt tillgänglig information. Dina och dina kollegors påhitt gäller inte över svea rikes lag och svea rikes lag gäller inte längre över EU:s lagsystem. Allt det här kommer ovanifrån och du kan tycka att du vet och kan allt. Du måste ändå följa dessa nya beslut. Förstår du? Om inte så undrar jag vad fan du har i trafikutbildning att göra öht.
2010-04-07, 23:00
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Föredar människor som strikt håller på reglerna. Dvs inte kör 150 på 70 vägen inte kör alkoholpåverkade och följer högerregeln framför idioter som hittar på sina egna regler typ ”störst väg har företräde” eller ”jag kör så snabbt jag känner jag klarar av”. Hade alla varit paragrafryttare och följt trafikreglerna till punkt och pricka hade antalet olyckor i trafiken garanterar sjunkit kraftigt och många liv räddats.
Så som->
"Jag är fotgängare och har företräde!"
"Jag har grönt ljus,så jag skiter i om det kommer ett utryckningsfordon (eller någon som missat ljussignalen)!"

För att bara ge 2 exempel!

2010-04-07, 23:11
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Så som->
"Jag är fotgängare och har företräde!"
"Jag har grönt ljus,så jag skiter i om det kommer ett utryckningsfordon (eller någon som missat ljussignalen)!"

För att bara ge 2 exempel!

Vissa gärna paragrafen/regeln som konstaterar att fotgängare har rätt att bara gå rakt ut på gatan
2010-04-07, 23:12
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Vad är det du inte förstår angående din position i beslutsfattarkedjan? Du är inte lagen. Du bestämmer inte vad som gäller i trafiken oavsett hur mycket du anser dig ha tillgång till information i ämnet. Läs informationen som vårat angående trafiken beslutsfattande organ har fastställt och publicerat som offentligt tillgänglig information. Dina och dina kollegors påhitt gäller inte över svea rikes lag och svea rikes lag gäller inte längre över EU:s lagsystem. Allt det här kommer ovanifrån och du kan tycka att du vet och kan allt. Du måste ändå följa dessa nya beslut. Förstår du? Om inte så undrar jag vad fan du har i trafikutbildning att göra öht.
ROFL!!

"svea rikes lag och svea rikes lag"
(med gnällig och nasal röst och ett finger snurrandes i luften!)

Men vad är det som är så svårt att ta?

Att man FÅR blinka,eller att du har fel?

Ja,man SKA blinka vid utfart ur CPL,men var står det att man INTE FÅR blinka vänster vid infart i cpl,filbyte in i cpl åt vänster.???
(Eller var det står att man BÖR inte göra det.)

När du visat en "tryckt offentlig text" som talar om det,kan du ju visa den!!

Då det är LAGLIGT och klart vettigt att visa vart man ämnar åka,så borde väl större vikt läggas på idiot-omkörningar,de som inte blinkar alls,fylla,bara för att nämna några punkter!

Nästa gång jag kommer på huvudled och en stolle åker ut framför mig,ska jag inte bromsa då?

För jag har ju företräde enligt LAGEN!!
2010-04-07, 23:14
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Vissa gärna paragrafen/regeln som konstaterar att fotgängare har rätt att bara gå rakt ut på gatan
Jaha? De kanske bara är odödliga,för en hel del knallar ju bara rätt ut!

(De kanske har hört talas om "zebra-lagen",vilken kanske också är ändrad,så man kan nu mer med gott samvete köra över de jävla lössen?? )

Har inte orkat söka på paragraf nummer...

Men det andra är OK?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in