Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Tja eller så kan man ju med samma logik börja ifrågasätta vad en person som inte kan uppdatera sig med gällande trafikregler skall ha för ansvar i trafiken? Dundra omkring i en buss med 50 ton och därmed stor kinetisk energi samt 25-50 människoliv som ansvar? Vidare så kan man ju undra vad en förare av ett sådant fordon bör ha för insikt i medtrafikanterna runt omkring. Skall denna förare t.ex. kunna avkrävas ett större ansvar att likt en mc-förare behöva tänka åt- och planera in andras körning?

Ja,hur många
idioter,som man räddat livet på i trafiken,då de inte har vett nog att kunna tänka och köra så de utan andras hjälp förmodligen inte skulle klarat sig,vet jag inte..Och
Ja,jag tänker och "kör" åt andra
dagligen,flera gånger om dagen,(likaså mina kollegor)har ÄN inte behövt utnyttja tyngden i mitt fordon t.ex. för att hålla mig på vägen när man
ännu en gång blir omkörd på ett krön/i en kurva,vid möte..osv.
Men därifrån till att få lite mer info om vart en bil är på väg i en cirkulationsplats är väl för mycket begärt av "Svensson"?
Men fortsätt du köra enligt LAGEN.. Min och DIN tröst är ju,att då är det ju inte dig jag behöver köra
igenom när du snurrat på vägen framför mig när du upptäckt att det kom ett möte..
(en kollega var ett flathammrat-mygg-fittestrå från att klyva en personbil på det viset för någon månad sedan,trots att alla privatbilister kör så förbannat bra...)
Vilka bussar väger 50 ton?
Då du sedan också påstår att en MC förare skulle besitta ett större ansvar visar ju verkligen din enorma kompetens i att framföra tyngre fordon!
En väsentlig skillnad är att om man gör ett misstag på MC,så kan man själv få plikta med livet,i en buss/lastbil,så är det oftast personbilsföraren som "pliktar"..Kanske något att tänka på?
För säg att jag brister lite i uppmärksamhet i fel tidpunkt och inte kan rädda personbilsförarens misstag,så klarar troligtvis jag mig mycket bättre än h#n.
Så insikten i andra förares framfart för min del är.

e kan (och kommer och gör) göra precis vad som helst och då kommer jag att köra ihjäl dem om jag inte kan förutse deras kataklysmiska misstag!

)
"Dundra fram"

Ha,ha,ja visst finns det idioter bakom alla möjliga olika rattar..
(säger inte att alla som kör tyngre fordon alltid är lämpade för det,eller att de ALDRIG gör fel..)
Men hur tycker du att det skulle vara om bussar och lastbilar körde som många av personbilarnas förare?
*Oftast (oavsett rondell/korsning/filbyte) skita fullkomligt i att blinka.
*Köra om på krön,i kurvor,gärna med möte.
("Jag bara MÅSTE köra om,även om jag ska svänga av om 200 meter!")
*Ligga 2-3 meter bakom nästa bil,gärna med två (eller fler) hjul över mittlinjen.
(det var iofs samma,som körde om..)
*Ha noll koll på väjningsplikt/högerregel.
(jag fick tvärbromsa,för att inte köra över idioten.)
* "Va? Vaddå,uppsikt? Går det att äta?"
(stollen tänkte göra ett filbyte,till filen jag var i,
där jag var!)
*Tala (uppmärksamt på samtalet givetvis) i telefon,därför inte ens kunna få i växel och komma iväg från ett rödljus.
(bara
lite irriterande att behöva vänta på nästa period av gröntljus..)
Det var bara exempel på vad
jag råkade ut för
idag...
(
1 dag av 365,av runt 17 år i tunga fordon..Men det är väl
jag som gör fel och är dum i huvudet?

)