Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-03-21, 18:40
Medlem
Ger blanka fan i om folk blinkar vänster när de befinner sig i en rondell. De som gör det, men som inte "blinkar ut sig" blir omedelbart idiotförklarade i min lilla värld.
2010-03-21, 20:59
Medlem
PerpetualVoids avatar
Är rondellen i fråga enfilig och man skall ut genom den tredje avfarten blinkar jag alltid vänster när jag kör in i rondellen. När jag passerat de två första avfarterna blinkar jag höger (i god tid) och kör ut. En tämligen tydlig modell, men det finns ett antal sätt man kan göra på.
2010-03-21, 22:41
Medlem
publicservants avatar
Roligt att se att den här tråden vägrar dö.
Jag blinkar alltid vänster när jag ska till vänster i en cpl,samt höger när jag ska ut ur den. Kan ju säga att när man kör ett 60tons ekipage så är det väldigt uppskattat när med(mot)trafikanterna visar vart de ämnar ta vägen i god tid så man kan släppa av på farten tidigt för att slippa stanna helt innan man ska igång igen. Speciellt på vintern kan man bli vansinning och be till samtilga gudar att snarast bestraffa amöborna som drar runt utan att blinka omedelbart. Det är ju bara att kolla i pollen vad majoriteten tycker funkar bäst.
2010-03-23, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av publicservant
Roligt att se att den här tråden vägrar dö.
Jag blinkar alltid vänster när jag ska till vänster i en cpl,samt höger när jag ska ut ur den. Kan ju säga att när man kör ett 60tons ekipage så är det väldigt uppskattat när med(mot)trafikanterna visar vart de ämnar ta vägen i god tid så man kan släppa av på farten tidigt för att slippa stanna helt innan man ska igång igen. Speciellt på vintern kan man bli vansinning och be till samtilga gudar att snarast bestraffa amöborna som drar runt utan att blinka omedelbart. Det är ju bara att kolla i pollen vad majoriteten tycker funkar bäst.

Vad spelar det för roll vad individer tycker funkar bäst i provinsen sverige när denna har ålagts att införa EUs samtliga standardiserade trafikregler och trafikmärken? En liknande poll utförd angående högertrafik vs. vänstertrafik hade nog på femtiotalet gett en överväldigande majoritet för vänstertrafik. Av någon outgrundlig anledning så valde vindflöjlarna vid "makten" att inför högertrafik istället.
2010-03-23, 10:31
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Vad spelar det för roll vad individer tycker funkar bäst i provinsen sverige när denna har ålagts att införa EUs samtliga standardiserade trafikregler och trafikmärken? En liknande poll utförd angående högertrafik vs. vänstertrafik hade nog på femtiotalet gett en överväldigande majoritet för vänstertrafik. Av någon outgrundlig anledning så valde vindflöjlarna vid "makten" att inför högertrafik istället.
Ha,ha,ha!

Med liknande slutledning kan man ju konstatera att vi borde alla ut och knulla getter,för det är inte olagligt heller!

Att det kan underlätta för andra,är väl en nog så god anledning att blinka vänster?

Men du kanske inte ens bemödar dig med att hålla upp dörren åt tant Agda 97,som varit och storhandlat heller?
(det är ju väldigt lustigt att alla körskolor jag sett använder vänsterblink om det nu inte finns någon anledning att göra det..)

Är nu inte helt påläst om situationen idag i Frankrike,men har inte de företräde för de som ska IN i cirkulationsplatsen? Dumma fransmän!
(snacka om standardisering,va?)
2010-03-24, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ha,ha,ha!

Med liknande slutledning kan man ju konstatera att vi borde alla ut och knulla getter,för det är inte olagligt heller!

Att det kan underlätta för andra,är väl en nog så god anledning att blinka vänster?

Men du kanske inte ens bemödar dig med att hålla upp dörren åt tant Agda 97,som varit och storhandlat heller?
(det är ju väldigt lustigt att alla körskolor jag sett använder vänsterblink om det nu inte finns någon anledning att göra det..)

Är nu inte helt påläst om situationen idag i Frankrike,men har inte de företräde för de som ska IN i cirkulationsplatsen? Dumma fransmän!
(snacka om standardisering,va?)

Tja eller så kan man ju med samma logik börja ifrågasätta vad en person som inte kan uppdatera sig med gällande trafikregler skall ha för ansvar i trafiken? Dundra omkring i en buss med 50 ton och därmed stor kinetisk energi samt 25-50 människoliv som ansvar? Vidare så kan man ju undra vad en förare av ett sådant fordon bör ha för insikt i medtrafikanterna runt omkring. Skall denna förare t.ex. kunna avkrävas ett större ansvar att likt en mc-förare behöva tänka åt- och planera in andras körning?
2010-03-25, 22:18
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Tja eller så kan man ju med samma logik börja ifrågasätta vad en person som inte kan uppdatera sig med gällande trafikregler skall ha för ansvar i trafiken? Dundra omkring i en buss med 50 ton och därmed stor kinetisk energi samt 25-50 människoliv som ansvar? Vidare så kan man ju undra vad en förare av ett sådant fordon bör ha för insikt i medtrafikanterna runt omkring. Skall denna förare t.ex. kunna avkrävas ett större ansvar att likt en mc-förare behöva tänka åt- och planera in andras körning?
Ja,hur många idioter,som man räddat livet på i trafiken,då de inte har vett nog att kunna tänka och köra så de utan andras hjälp förmodligen inte skulle klarat sig,vet jag inte..Och Ja,jag tänker och "kör" åt andra dagligen,flera gånger om dagen,(likaså mina kollegor)har ÄN inte behövt utnyttja tyngden i mitt fordon t.ex. för att hålla mig på vägen när man ännu en gång blir omkörd på ett krön/i en kurva,vid möte..osv.

Men därifrån till att få lite mer info om vart en bil är på väg i en cirkulationsplats är väl för mycket begärt av "Svensson"?

Men fortsätt du köra enligt LAGEN.. Min och DIN tröst är ju,att då är det ju inte dig jag behöver köra igenom när du snurrat på vägen framför mig när du upptäckt att det kom ett möte..
(en kollega var ett flathammrat-mygg-fittestrå från att klyva en personbil på det viset för någon månad sedan,trots att alla privatbilister kör så förbannat bra...)

Vilka bussar väger 50 ton?

Då du sedan också påstår att en MC förare skulle besitta ett större ansvar visar ju verkligen din enorma kompetens i att framföra tyngre fordon!

En väsentlig skillnad är att om man gör ett misstag på MC,så kan man själv få plikta med livet,i en buss/lastbil,så är det oftast personbilsföraren som "pliktar"..Kanske något att tänka på?

För säg att jag brister lite i uppmärksamhet i fel tidpunkt och inte kan rädda personbilsförarens misstag,så klarar troligtvis jag mig mycket bättre än h#n.

Så insikten i andra förares framfart för min del är.
e kan (och kommer och gör) göra precis vad som helst och då kommer jag att köra ihjäl dem om jag inte kan förutse deras kataklysmiska misstag! )

"Dundra fram" Ha,ha,ja visst finns det idioter bakom alla möjliga olika rattar..
(säger inte att alla som kör tyngre fordon alltid är lämpade för det,eller att de ALDRIG gör fel..)

Men hur tycker du att det skulle vara om bussar och lastbilar körde som många av personbilarnas förare?

*Oftast (oavsett rondell/korsning/filbyte) skita fullkomligt i att blinka.

*Köra om på krön,i kurvor,gärna med möte.
("Jag bara MÅSTE köra om,även om jag ska svänga av om 200 meter!")

*Ligga 2-3 meter bakom nästa bil,gärna med två (eller fler) hjul över mittlinjen.
(det var iofs samma,som körde om..)

*Ha noll koll på väjningsplikt/högerregel.
(jag fick tvärbromsa,för att inte köra över idioten.)

* "Va? Vaddå,uppsikt? Går det att äta?"
(stollen tänkte göra ett filbyte,till filen jag var i,där jag var!)

*Tala (uppmärksamt på samtalet givetvis) i telefon,därför inte ens kunna få i växel och komma iväg från ett rödljus.
(bara lite irriterande att behöva vänta på nästa period av gröntljus..)

Det var bara exempel på vad jag råkade ut för idag...
(1 dag av 365,av runt 17 år i tunga fordon..Men det är väl jag som gör fel och är dum i huvudet? )
2010-03-25, 22:23
Medlem
orvarens avatar
Upprepning,för de "äckliga människorna som inte fattar nyttan av att blinka vänster".
(givetvis på ett korrekt utfört sätt,men fattar man inte ens det,så är det ju bara att beklaga..)

Vänsterblinkning i cirkulationsplats:

Vägverket-Rekommenderar det!

Körskolorna-Lär ut det!

Men de har väl också fel?
2010-03-25, 22:26
Medlem
Minerals avatar
Hur ni än vrider och vänder på att så kvarstår faktum;

Man vet oftast inte vart bilen kom ifrån, och kan således inte urskilja vart den är på väg. Sammanfattningsvis så är den enda som förstår vart du ska är bilen bakom dig, och vad fan har han för nytta av att veta vart du ska av? Den enda anledningen att veta vart andra bilar ska av är enligt mig om man ska köra om, och det är kanske inte så populärt i en rondell.

Nu tänker jag på en rondell modell mindre med endast 1 fil.

Men blinkandet blir även överflödigt i rondell modell större, då man har ännu sämre uppsikt över vart bilarna kommer ifrån, och där finns även fler än 1 fil vilket tydligt visar vart du är på väg.
2010-03-25, 22:46
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mineral
Hur ni än vrider och vänder på att så kvarstår faktum;

Man vet oftast inte vart bilen kom ifrån, och kan således inte urskilja vart den är på väg. Sammanfattningsvis så är den enda som förstår vart du ska är bilen bakom dig, och vad fan har han för nytta av att veta vart du ska av? Den enda anledningen att veta vart andra bilar ska av är enligt mig om man ska köra om, och det är kanske inte så populärt i en rondell.

Nu tänker jag på en rondell modell mindre med endast 1 fil.

Men blinkandet blir även överflödigt i rondell modell större, då man har ännu sämre uppsikt över vart bilarna kommer ifrån, och där finns även fler än 1 fil vilket tydligt visar vart du är på väg.
Hur dålig översikt du har i en rondell,får stå för dig..

Blinkar en bil vänster är man ju ganska säker på vart den ämnar ta vägen,oavsett antalet filer/utfarter,dock om det är en flerfilig rondell,så gör man väl oftas minst två filbyten om man ska ta tredje utfarten?

Ett på väg in och ett när man åkt förbi utfart två.

Om sedan bilen kommer från tjottahejti,eller infarten närmast dig spelar ju väldigt liten roll,så länge den blinkar vänster,så kommer den att fortsätta i "innerfil"/runt.

Tills uppsikt,högerblink,uppsikt och filbyte följt av utfärd.

(ja de finns de som blinkar vänster hela vägen och de som inte blinkar alls och de som tom åker MOT färdriktingen i rondeller.)

Att hålla högerfil,varvet runt är tillåtet enligt lagen,utan vänsterblink,kommer du in samtidigt i "innerfilen" då och gissar på att den ska "raktfram",liksom du och ut ur rondellen,vad händer och vems fel blev det?

Krock+Ditt fel,då du byter fil!

Det kanske är så ni VB-motståndare vill att alla andra ska köra?

Att försöka få personbilsförare att förstå att man kan och vill planera sin körning så långt i förväg som det är möjligt är tydligen lika omöjligt som att få glass att hålla sig i helvetet...

Andra faktum är att det Rekommenderas att blinka vänster av V.V. och lärs ut av körskolorna.

Jag är säker på att man inte får böter om man gör det,ungefär som att hålla upp dörren åt någon,det uppskattas bara,men det är inte lag på det heller!
2010-04-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
...

Andra faktum är att det Rekommenderas att blinka vänster av V.V. och lärs ut av körskolorna.
...

Nu ljög du rätt friskt. VV vilket numera är Transportstyrelsen rekomenderar EMOT att blinka vänster i en cirkulationsplats. Det är t.o.m. så att de påbjuder att INTE göra det eftersom de enda vänsterblinkningar som skall ske i en cirkulationsplats är vid filbyte. Detta står klart och tydligt att läsa här:

http://publikationswebbutik.vv.se/up...tionsplats.pdf

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."
"När du byter körfält eller annars flyttar dig i sidled ska du ge tecken."
"När du kör ut ur cirkulationen ska du ge tecken till höger."

Det är allvarligt talat dags att du uppdaterar dig på vad som gäller i trafiken eller tar och lämnar in ditt busskort för du är farlig i trafiken eftersom du skapar oreda och förvirring vad gäller filbyten i cirkulationsplats. Vi kan bara vara glada åt att cirkulationsplatser är så konstruerade att de olyckor som normalt sker där sker med minimal fart och i vinklar som endast skapar plåtskador. Att körskolorna lär ut det fortfarande beror på att de lider av samma åkomma som du; oförmåga till anpassning till verkligheten och de lagar som gäller.
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2010-04-07 kl. 10:21.
2010-04-07, 10:48
Medlem
orvarens avatar
"Nu ljög du rätt friskt. VV vilket numera är Transportstyrelsen s.rekomenderar EMOT att blinka vänster i en cirkulationsplats Det är t.o.m. så att de påbjuder att INTE göra det eftersom de enda vänsterblinkningar som skall ske i en cirkulationsplats är vid filbyte. Detta står klart och tydligt att läsa här: "
Källa på det?? Visa VAR det står att man INTE ska/får blinka vänster!!!

http://publikationswebbutik.vv.se/sh...t____3767.aspx

"Så ska du köra i rondellen"
Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning. Blinker använder du när du byter körfält eller förflyttar dig i sidled samt när du kör ut ur rondellen.Du får endast byta körfält om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för övriga trafikanter. Ser du att en förare är på väg att byta körfält ska du anpassa hastigheten för att underlätta körfältsbytet. Anpassa körningen så att du helst kör ut ur cirkulationen från höger körfält.
Om du kör ut ur cirkulationen från vänster körfält måste du vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom du inte vet om de ska fortsätta att köra i cirkulationen. Tänk också på att du gör ett körfältsbyte.

Hur du får det till att man inte får blinka för att förtydliga sina avsikter är ju bara ett mysterium!!

Byter man inte fil/förflyttar sig i sidled när man åker in i den inre ringen av en tvåfilig cirklationspats?

Bör man inte blinka då? (Jo,enligt texten ovan iaf!!)

VAR STÅR DET ATT MAN INTE SKA BLINKA??

Är du dum,eller spelar du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in