Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-08-04, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
"hjälpa" en som har väjningsplikt?

det där är bara en efterhandskonstruktion. du vet bara inte vad du åker i, du tror att det är en korsning. varför inte bara erkänna att du inte förstår skillnaden?

Det är väl det blinkers delvis är till för. Annars kan vi ju lägga ner blinkers så kör man när man vet att det är fritt.
2023-08-04, 16:22
Citat:
Ursprungligen postat av autofire
Det är väl det blinkers delvis är till för. Annars kan vi ju lägga ner blinkers så kör man när man vet att det är fritt.
Du kan inte köra för att nån blinkar och ska av. Du kan köra när bilen faktiskt svänger av. Du kan inte skylla på att han blinkade av om du blir rammad när du har väjningsplikt.
2023-08-04, 16:27
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Rätt korkat av dig. Om jag ska ut i tredje så kan jag väl stå på rätt bra och visa folk som ska gå över vid andra att jag inte ämnar störa dem. De kan inte lita på min vänster blinker, men den och min placering kan göra att de åtminstone får upp farten och ändå ha lite beredskap att stanna ifall jag ändrar mig och kör ut i andra ändå.
Vad har det med överdriven försiktighet att göra? ingenting förstås.
Helt irrelevant om du ska av i 3:e, 1:a eller 7:e - Vb har inget med det att göra. HB när du ska av - Det är ingen korsning för femtielfte ggn. Det är som att säga att jag ska av till OKQ8 på vänster sida av motorvägen och börja blinka vänster innan jag svänger av på avfarten som leder åt H Ö G E R
Senast redigerad av qaaq 2023-08-04 kl. 16:30.
2023-08-04, 16:29
Medlem
Citat:
Du kan inte köra för att nån blinkar och ska av. Du kan köra när bilen faktiskt svänger av. Du kan inte skylla på att han blinkade av om du blir rammad när du har väjningsplikt.
Så är det såklart. Men man ska visa sina intentioner i trafiken, som rent hyfs om inte annat.
2023-08-04, 16:34
Citat:
Ursprungligen postat av autofire
Så är det såklart. Men man ska visa sina intentioner i trafiken, som rent hyfs om inte annat.
Goddag yxskaft
2023-08-04, 16:47
Var man ska av, i förhållande till där man kör in har absolut noll betydelse i en cirkulation. Det är precis innan du kör av du ska visa dina avsikter. Vid infarten och under körningen finns det annat att tänka på, och dumt att gå händelserna i förväg.

Och det finns endast 1 Cp-skylt och samma regler gäller även med kruka i mitten eller en skog. Samma principer. Dumt kanske, men så är det och så säger de berörda myndigheterna. Om domstolen anser att det finns olika sorters, så hade myndigheterna ändra reglerna, men så har de inte gjort, och alltså fortsätter man att betrakta alla Cp likadant oavsett storlek..
2023-08-04, 16:57
Citat:
Läs rubriken en gång till, så får du en hint om vad det kan betyda.

Är du en sån, som när du får grönt, kör fram försiktigt och ser dig om åt båda hållen innan du drar dit du ska? Du skulle bli kuggad om du visar sån överdriven "försiktighet" . När du har prio att köra så ska de andra vänta och du ska lita på att det funkar, annars ska du inte va i trafiken öht.
Nej, det skulle jag naturligtvis inte göra. Däremot hjälper jag gärna de som ska in i en cirkulationsplats med att blinka höger, trots att de har väjningsplikt.
2023-08-04, 17:21
Medlem
Citat:
Goddag yxskaft
Så det finns ett syfte med att "hjälpa" de som har väjningsplikt.
2023-08-04, 19:28
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nej, det skulle jag naturligtvis inte göra. Däremot hjälper jag gärna de som ska in i en cirkulationsplats med att blinka höger, trots att de har väjningsplikt.
vad då "trots att de har väjningsplikt"? vad har de med saken att göra? hb är du skyldig att göra eftersom de bakom och oskyddade trafikanter behöver veta dina avsikter där. de väntande är inte inblandade i din körning och du lägger onödig uppmärksamhet på dem.
2023-08-04, 19:38
Citat:
vad då "trots att de har väjningsplikt"? vad har de med saken att göra? hb är du skyldig att göra eftersom de bakom och oskyddade trafikanter behöver veta dina avsikter där. de väntande är inte inblandade i din körning och du lägger onödig uppmärksamhet på dem.
Du är även skyldig att blinka i korsningar även om du står i en fil som endast tillåter dig att svänga, helt oavsett om det är något övergångsställe på vägen du ska in på. Varför ska man göra det? De bakom lär ju rimligtvis veta att du ska svänga eftersom de också står i samma fil.

Och hur gör du när du stannar vid vägkanten utan att köra över någon linje? Börjar bli rätt tragikomiskt att du totalvägrar att svara på den frågan. Jag antar att du gör det, men inte vill säga det eftersom det skulle gå emot det du predikar om.
2023-08-04, 19:54
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Du är även skyldig att blinka i korsningar även om du står i en fil som endast tillåter dig att svänga, helt oavsett om det är något övergångsställe på vägen du ska in på. Varför ska man göra det? De bakom lär ju rimligtvis veta att du ska svänga eftersom de också står i samma fil.

Och hur gör du när du stannar vid vägkanten utan att köra över någon linje? Börjar bli rätt tragikomiskt att du totalvägrar att svara på den frågan. Jag antar att du gör det, men inte vill säga det eftersom det skulle gå emot det du predikar om.

Det är nog det största missförståndet, folk tror att cirkulationsplatser är en korsning.
Därav alla konstiga blinkningar innan och i cirkulationsplatsen.

Det fetade, han har redan svarat på den frågan? Varför håller du på med att älta det, starta tråd om det istället om tycker det är en viktig fråga?
2023-08-04, 19:58
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Det är nog det största missförståndet, folk tror att cirkulationsplatser är en korsning.
Därav alla konstiga blinkningar innan och i cirkulationsplatsen.
Det största missförståndet är att du tror att alla de som vänsterblinkar i en cirkulationsplats inte förstår att det inte är en korsning.

Citat:
Det fetade, han har redan svarat på den frågan?
Det har han inte svarat på. Han har svarat på hur han gör när han stannar vid vägkanten OCH kör över en linje. Om du menar att han redan har svarat på den frågan jag ställde nu får du gärna länka det svaret.
Citat:
Varför håller du på med att älta det, starta tråd om det istället om tycker det är en viktig fråga?
Av samma anledning som många i ditt läger upprepade gånger frågat om vi som vänsterblinkar i cirkulationsplatser också har vänsterblinkern på konstant på landsväg. Men då kommer du då aldrig med några invändningar om att starta en annan tråd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in