Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2010-01-13, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
För att tydliggöra mina avsikter för medtrafikanterna. Begriper du inte det så kan du läsa tråden en gång till, det står beskrivet på flera ställen tidigare.

Jag förstår och jag förmodar att du även blinkar vänster när du svänger av motorvägen som ju sker på samma sätt fast i lite högre hastighet.
Alla har vi våra speciella böjelser.
2010-01-13, 21:34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt
Jag förstår och jag förmodar att du även blinkar vänster när du svänger av motorvägen som ju sker på samma sätt fast i lite högre hastighet.
Nej, jag blinkar höger när jag svänger av motorvägen, likaväl som jag blinkar höger när jag kör ut från en CP. Orkar inte dra den här debatten en gång till. Inse att det är DU som tillhör den minoritet som helt enkelt inte vill göra något som kan hjälpa någon annan, bara för att det inte är inskrivet med fetstil i lagboken.
2010-01-13, 21:34
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Och du ger fan i att blinka vid filbyte?
(För hur kommer du in i den innre/vänstra filen i en cpl utan filbyte,annars? Hoppar?Flyger? )

På de motorvägar jag kört på (typ mellan Sundsvall och Rijeka) har jag faktiskt inte sett en enda avfart till vänster!
2010-01-13, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
(För hur kommer du in i den innre/vänstra filen i en cpl utan filbyte,annars? Hoppar?Flyger? )

På de motorvägar jag kört på (typ mellan Sundsvall och Rijeka) har jag faktiskt inte sett en enda avfart till vänster!

jag skulle aldrig byta fil inne i en rondell. jag lägger mig i rätt fil innan jag kör in, men lägger man sig i fel får man väl blinka vänster snabbt och byta och sen snabbt bort med blinkersen igen för att inte förvirra medtrafikanterna.

ang motorväg. Nej precis som i en rondell finns det inte heller några avfarter till vänster på en motorväg - alla är till höger! (eller jo det finns. bla en från essingeleden ner till solna, men de är inte många)
Senast redigerad av ghjkiuyt 2010-01-13 kl. 21:45.
2010-01-13, 21:43
Medlem
Orzions avatar
Citat:

Kör du direkt in i vänsterfilen när du kör in räknas det inte som att du gör ett filbyte.
2010-01-13, 21:49
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Mina första 3 påståenden hade inget med en cp att göra var kanske inte övertydlig med det. Enda gången du blinkar vänster när du kör bil är när du skall svänga av till vänster vilket jag skrev. Efter det skrev jag

"en rcpa finns bara höger utfarter och därför blinkar jag höger om jag kör ut ur den."

Jag var inte alls förvirrad skrev redan i mitt första inlägg att det bara finns höger utfarter i en cp som man skall blinka vänster i.

En cp är en vanlig enkelriktad gata enda skillnaden är att den går runt i en cirkel vilka det flesta väggar inte brukar göra. Kör du på en väg och vill du av till höger skall du blinka höger, kör du rakt fram på en väg blinkar man inte. Rakt fram i en cp är att man bara kör runt i cp. Kör du rakt fram på en enkelriktad gata blinkar du inte vänster därför skall du inte heller blinka vänster när du kör rakt fram i en cp. Utan du skall inte blinka alls. (Notera rakt fram betyder inte att man skall ta andra avfarten som vissa verkar tro rakt fram är att man kör runt i den utan att man har för avsikt att köra av den)

Vänster blinkers används när du svänger av till vänster vilket jag skrev. Samma princip i en cp.(En än en gång notera att svänga vänster i en cp är inte samma som att köra av på tredje avfarten utan att man har för avsikt att svänga av till vänster dvs att man vill köra av från vägen och in i cp mitt (rondellen). Varför någon skulle vilja göra detta vet jag inte men om man nu vill det skall man blinka vänster och det är enda gången vänster blinkers skall användas i en cp om du inte skall bytta från höger till vänster fil dvs.
Precis!
När man åker in i cpl med avsikt att ta vänster filen,blir det väl ett filbyte (över den första körbanan) och vänsterblink!

Och strax därefter högerblinkers,för att byta fil och åka ut.
(vid utfart 3dje utfarten,eller senare)

VAD kan skadan vara om man låter vänsterblinker vara på till man ska byta till höger,kan det handla om 5-7meter???

Att däremot blinka vänster hela varvet tills man kommit till "McDonalds" eller vart fan man nu är på väg,är ett tydligt tecken på total inkompetens som bilförare!
(lika illa som att blinka höger hela vägen runt!)

Dessa förare ska man akta sig för!!
2010-01-13, 21:52
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Kör du direkt in i vänsterfilen när du kör in räknas det inte som att du gör ett filbyte.
Jasså? Vad räknas det som då? Overlap?

Är det lika som när en buss/lastbil åker ut "framför näsan" i en cpl och stollen som kommer i personbil tutar,för att det stora fordonet är ivägen,trots att lastbilen var inne i cpl X antal meter innan personbilen,men pga sin längd fortfarande "är ivägen"..
2010-01-13, 21:55
Medlem
orvarens avatar
Citat:
jag skulle aldrig byta fil inne i en rondell. jag lägger mig i rätt fil innan jag kör in, men lägger man sig i fel får man väl blinka vänster snabbt och byta och sen snabbt bort med blinkersen igen för att inte förvirra medtrafikanterna.

ang motorväg. Nej precis som i en rondell finns det inte heller några avfarter till vänster på en motorväg - alla är till höger! (eller jo det finns. bla en från essingeleden ner till solna, men de är inte många)
Åhh,du utnyttjar en av de fina lagarna!

Det är TILLÅTET,att åka högerfil hela varvet runt i en cpl.

Tillåtet,men jag kan knappast se att det är rekommenderat!
2010-01-13, 21:58
Bannlyst
Citat:

vad fan svamlar du om ? läs om läs rätt
2010-01-13, 22:03
Medlem
allearss avatar
Citat:

Precis!

En rondell, cirkulationsplats är inget annat än en korsning med en rundel i mitten. Har ju väldigt svårt att föreställa mig att man placerar sig till höger i en korsning för att sedan svänga till vänster.
2010-01-13, 22:04
Medlem
allearss avatar
Citat:

Förhoppningsvis har du inte körkort, du har fel på alla punkter, alla!
2010-01-13, 22:12
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Jasså? Vad räknas det som då? Overlap?

Är det lika som när en buss/lastbil åker ut "framför näsan" i en cpl och stollen som kommer i personbil tutar,för att det stora fordonet är ivägen,trots att lastbilen var inne i cpl X antal meter innan personbilen,men pga sin längd fortfarande "är ivägen"..

Något sånt ja. Du behöver inte blinka vänster om du skall in i vänster körfält om du kör direkt in i det. Om något borde du ju isåfall blinka höger eftersom du svänger höger innan du fortsätter köra och inte vänster.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in