Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-23, 12:59
Medlem
pythonxs avatar
Precis... på den där bilden har man svårt att se om högerblinkers är på eller ej. Därav kan man inte dra slutsatsen att "Han blinkar inte höger, därför ska han rakt fram". Man kan ju anta att så är fallet, men då fuckar man ju upp trafikflödet. Bättre då att han blinkar vänster så att man är 100% säker på att han inte ska till höger. Nu finns det en osäkerhetsfaktor i det hela (man ser inte höger blinkers).
2009-07-23, 13:12
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Helt rätt det du säger sist. Men som jag bevisat tidigare så ser man inte alltid högerblinkers på bilar som ska ut ur rondellen.

Se mitt foto (ännu en gång)

http://data.fuskbugg.se/skalman01/BevisA.JPG

Därför underlättar vänsterblinkers i dessa lägen.

EDIT: Konstigt att ingen vänsterblinkshatare har kommenterat detta argumentet.

Vi är flera som har kommenterat kortet, några av kommentarerna:
-I det läget kör man ut oavsett hur BMW:n blinkar. Gäller iaf personbil framme vid linjen.
-BMW:n kan mycket väl blinka vänster men vara i "av"-läge på din bild.
-En ögonblicksbild är ingen realistisk bild av en trafiksituation, i verkligheten skulle vi uppfatta en eventuell högerblinkning då bilarna rör på sig.
2009-07-23, 13:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Vi är flera som har kommenterat kortet, några av kommentarerna:
-I det läget kör man ut oavsett hur BMW:n blinkar. Gäller iaf personbil framme vid linjen.

Du skrev tidigare:

Citat:
Som sagt, det är inte så att jag blir upprörd över vänsterblink, men jag blir upprörd när det får sådana följder att "mötande" trafikanter, alltså sådana som kommer från den väg som går rakt fram efter cpl från mitt håll sett, är -säkra- på att jag ska rakt fram bara för att jag inte tillämpar vänsterblink. Kör de då ut så kan det smälla, om än inte i så hög hastighet.

Nu är det ju DU en som kan orsaka en olycka som alltså bara kör rakt ut för denna bilen INTE blinkar vänster fast för att du inte kan se någon högerblinkers. Hur ska du ha det egentligen?

Citat:
-BMW:n kan mycket väl blinka vänster men vara i "av"-läge på din bild.

Vad har det med saken att göra? Då ser jag ju tydligt att bilen ska vänster i rondellen?

Citat:
-En ögonblicksbild är ingen realistisk bild av en trafiksituation, i verkligheten skulle vi uppfatta en eventuell högerblinkning då bilarna rör på sig.

Du kan inte se någon högerblinkers på denna bilen oavsett vart den är i rondellen.

Du får nog försöka med lite bättre argument här tror jag.
Senast redigerad av Conception 2009-07-23 kl. 13:26.
2009-07-23, 13:35
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Du skrev tidigare:

1. Nu är det ju DU en som kan orsaka en olycka som alltså bara kör rakt ut för denna bilen INTE blinkar vänster fast för att du inte kan se någon högerblinkers. Hur ska du ha det egentligen?

2. Vad har det med saken att göra? Då ser jag ju tydligt att bilen ska vänster i rondellen?

3. Du kan inte se någon högerblinkers på denna bilen oavsett vart den är i rondellen.

Du får nog försöka med lite bättre argument här tror jag.

1. Bilen i din bild har ju inte hunnit fram till något kritiskt läge än. Kanske en sekund senare, men då ser vi ju också om den blinkar höger eller ej.

2. Du tycker alltså inte det är intressant om blinkningen är av eller på i din bild?

3. Eh, nähä, hur kommer du fram till denna otroliga slutsats?
2009-07-23, 14:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
1. Bilen i din bild har ju inte hunnit fram till något kritiskt läge än. Kanske en sekund senare, men då ser vi ju också om den blinkar höger eller ej.

2. Du tycker alltså inte det är intressant om blinkningen är av eller på i din bild?

3. Eh, nähä, hur kommer du fram till denna otroliga slutsats?

1. Jag kan lova dig att om BMWn kommer i normal hastighet så hinner du inte accelerera ut i rondellen utan att BMWn får bromsa om den ska vidare vänster i rondellen. Än mindre om du har en buss/lastbil/Fiat Panda osv.

2. Jag förstår inte vad du menar med blinkning av eller på. Menar du om själva blinkerslampan lyser eller inte? Du menar då på vänsterblinkers för höger blinkers kan du inte se ur den vinkeln.

3. Titta på bilden igen. Du kan inte se högerblinkers på något av de fordonen i rondellen. BMWn ligger i en sån vinkel att den antagligen kan åka rakt ur rondellen nu eller fortsätta vänster och du ser ändå inte höger blinkers på den. Fortsätter den ut ur rondellen så ökar givetvis vinkeln. Den grå bilen som ligger bakom BMWn ser du inte heller höger blinkers på oavsett hur mycket du påstår det.
2009-07-23, 14:50
Medlem
Det här kan nog diskuteras, men uppenbart är att svenskar inter har någon vidare koll på detta(regler eller ej).

Passerar både den nyblivna rondelenl, ÄLVSJÖ samt VÄSTBERGA minst 10ggr per dag. Serviceyrke på lokal nivå.

Något som slagit mig starkt när jag får tvärnita i rondellen för att inte byta delar med medtrafikant är att:

Ingen uppsyn alls, delar inte ens en blick...
Men så här såg det inte ut igår...
Jag är nog på huvuled.
Nollkoll läge påslaget. HMmm skyltar gör ju inte saken enklare.
Jag åker ju här jämt, har dom gjort någonting?

Ett antal utländska semis stöter på dessa förvirrade förare dagligen.
Dags för ett ordentligt körkort kanske...

Följande förerslås:

Körkort för yrkesmässig transport
Körkort för normalt funtade människor
Körkort för människor som bara kör samma väg hela tiden(det kom ju ingen igår?)

Körkort för övriga kvinnor och dementa pensionärer.
2009-07-23, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blåljus
Ja, men det är det som är problemet. Alla blinkar inte när dom ska ut. Om dom blinkar så kan jag åka tidigare.

Så då är det HÖGERblinket som är problemet, inte VÄNSTERblinket.
Och det vanligaste felet folk gör är detta när det gäller att blinka höger:
https://www.flashback.org/showpost....postcount=1522

"blinka inget om du ska raktfram."

Och det är för att 90% aldrig hört talas om det som ändrades för 10år sen. Så då försöker man istället få oss övriga 10% att blinka vänster för att kompensera och väga upp detta.

Det jag, med flera, istället anser är att man istället ska gå på dom som inte anammat reglerna och få ALLA dessa att blinka höger även vid "rakt fram".
Då skulle problemet med vänsterblink försvinna.

Dvs man skulle kunna säga istället: "Aha, han blinkar inte och då ska han vidare runt..."
2009-07-23, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75

Och det är för att 90% aldrig hört talas om det som ändrades för 10år sen. Så då försöker man istället få oss övriga 10% att blinka vänster för att kompensera och väga upp detta.

Det jag, med flera, istället anser är att man istället ska gå på dom som inte anammat reglerna och få ALLA dessa att blinka höger även vid "rakt fram".

Dvs man skulle kunna säga istället: "Aha, han blinkar inte och då ska han vidare runt..."

Uppenbarligen anser inte bl a VV körskolorna det, då de fortfarande vill att man ska VB även om man sköter sin HB aldrig så bra.

Jag är kanske djärv då jag håller det för sannolikt att de myndigheter som sysslar med körkortsutbildning torde ha betydligt mer kunskap och erfarenhet om vilka problem och risker som kan finnas vid rondellkörning, samt hur man kan dämpa dessa, än vad en platt bakom tangenterna som du är har.

Så när VV avdelning för körkortsutbildning uppmanar körskolorna att lära ut VB i rondell, och körskolorna gör detta, med motiveringen att det underlättar är tydligare och gör rondellkörningen säkrare, så känns det som ditt och andra VB-motståndares gnäll och gny väger väldigt lätt.

Detta verkar ju även avspeglas i pollen i tråden, där ju VB-motståndarna ligger en hel del på efterkälken nu....

Dr Tinnitus
2009-07-23, 16:32
Medlem
Jag undviker att svara dig då du i nästan samtliga inlägg inte kan hålla dig ifrån att lägga in dryga kommentarer om folk du debatterar med. Sorgligt.
Men gör en kort inflikning här.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Uppenbarligen anser inte bl a VV körskolorna det, då de fortfarande vill att man ska VB även om man sköter sin HB aldrig så bra.

Jag är kanske djärv då jag håller det för sannolikt att de myndigheter som sysslar med körkortsutbildning torde ha betydligt mer kunskap och erfarenhet om vilka problem och risker som kan finnas vid rondellkörning, samt hur man kan dämpa dessa, än vad en platt bakom tangenterna som du är har.

Är det inte konstigt då att dom ändrade reglerna.

Citat:
Så när VV avdelning för körkortsutbildning uppmanar körskolorna att lära ut VB i rondell, och körskolorna gör detta, med motiveringen att det underlättar är tydligare och gör rondellkörningen säkrare, så känns det som ditt och andra VB-motståndares gnäll och gny väger väldigt lätt.

Detta verkar ju även avspeglas i pollen i tråden, där ju VB-motståndarna ligger en hel del på efterkälken nu....

Dr Tinnitus

Eftersom jag anser att runt 90% inte vet om förändringarna i c-platskörningen så ser jag positivt på dom siffrorna. Sen är frågan ställd om man blinkar vänster, inte om man är emot det.

Även jag blinkar vänster ibland när jag ligger där i min högerfil och vill runt. Men det är för att dom här 90% finns och ogärna vill ha in en bil i min förardörr. Och skulle dom där 90% följa dom trafikregler som finns för en c-plats så skulle jag inte behöva blinka vänster.
2009-07-23, 16:32
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Helt rätt det du säger sist. Men som jag bevisat tidigare så ser man inte alltid högerblinkers på bilar som ska ut ur rondellen.

Se mitt foto (ännu en gång)

http://data.fuskbugg.se/skalman01/BevisA.JPG

Därför underlättar vänsterblinkers i dessa lägen.

EDIT: Konstigt att ingen vänsterblinkshatare har kommenterat detta argumentet.

Det var ju ett dåligt exempel. Bilden är ju inte tagen från vägbanan utan gräset bredvid (vilket ger sämre vinkel). En lite bättre vinkel skulle göra att man ser båda lyktor, typ som på framförvarande bil. Att se något innan det skedet är onödigt eftersom den andra utfarten ändå inte är passerad, alternativt är man inte framme vid rondellen ännu.

Men OK, säg att bilen gör precis som du säger, alltså blinkar vänster. Var är bilen på väg nu? Du verkar förutsätta att den ska fortsätta. Men faktum är att det är en stor buske mitt i rondellen, så du ser ju sannolikt inte om bilen kom rakt framifrån eller från höger eftersom den sannolikt bara framträder bakom busken. Eftersom du inte vet var han kom så vet du inte var han ska ut, alltså hjälper inte vänsterblinket ett dugg!
Senast redigerad av renstek 2009-07-23 kl. 16:38.
2009-07-23, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75

Jag tror det dryga för dig i första hand är att jag säger emot dig med tunga argument, och dessutom inte ger mig.

Jag noterar att inte heller du kan hålla dig för att dela ut kommentarer till folk som har en annan åsikt än du. Jag gissar att om jag skrivit liknande till dig, som du skriver till andra, så hade du kallat det dryga kommentarer om folk. Vad kallar du det när du själv skriver sådana kommentarer?

Du brukar tjata om att reglerna ändrades för 10 år sedan, och att folk borde släppa det gamla och ta till sig nya förändringar. Nu är det ju IDAG/NU som VV och körskolorna vill att vi ska lära oss och även använda VB i rondell, även om det inte är lagkrav på det.

Kan du då själv göra så som du uppmanar andra att göra, att följa med i tidens förändringar och följa de uppmaningar och rekommendationer som gäller idag?

Dr Tinnitus
2009-07-23, 16:50
Medlem
rensteks avatar
Citat:
Nu är det ju IDAG/NU som VV och körskolorna vill att vi ska lära oss och även använda VB i rondell, även om det inte är lagkrav på det.

Har du någon säker källa* på det?

*= En säker källa är alltså inte en anonym användare på Flashback som påstår sig vara körskolelärare, inte heller en sida från någon nättidning eller privatperson.

Ge mig en en länk från någon myndighetssida där det uttryckligen står att de rekommenderar vänsterblink. Då köper jag det du säger!

Tills dess så kommer jag i alla fall att följa de regler och rekommendationer som står hos VV (och de nämner inget om rekommenderat vänsterblink).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in