Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2008-12-26, 12:22
Medlem
En inte ovanlig cirkulationsplats ser ut så här:
Två filer in i den, två filer i den och två filer på gatan ut ur den. Om man då står i vänster fil in i den och ska köra till vänster uppstår frågan:
När ni kommer in i rondellen måste ni per definition först komma in i högerfilen, eller hur? Sen måste ni KORSA filmarkeringen som finns till vänsterfilen som finns i rondellen. Om man korsar en linje som avskiljer två filer utan att blinka tror jag de flesta tycker man gör fel. Alltså undviker vi att göra fel och blinkar vänster för att komma in i "rätt" fil. Är det inte enkelt att fortsätta ha blinkersen på tills man börjar fundera på att byta tillbaka till högerfil då alla helt plötsligt verkar tycka att man ska blinka höger för att KORSA fil-linjerna en andra gång?
Och om man ska betrakta rondellen som en rak väg: Varför lägga sig i vänster körfält överhuvudtaget om man några meter senare ska köra av till höger?
2008-12-26, 12:31
Medlem
Plt Comdrs avatar
Om alla kör genom en rondell på samma sätt, blir det inga problem. Och om man inte är överens, måste ju lagen gälla. Enkelt.

Alltså blinkar vi inte förrän vi lämnar rondelljäveln.
2008-12-26, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Okej, hur ska en person som står mittemot i korsningen kunna veta om du ska rakt fram eller svänga då, detta förutsatt att personen inte har kunskaperna om korsningen. Vilket inte brukar vara fallet.
MEEEEN!!!!!!!

Låt oss säga att vi har en vanlig rondell, med fyra infarts- och utfartsvägar. Du kommer in från infartsväg 1. Om du då ska köra vänster kör du ut på väg 4. Enligt dig själv ska du då blinka vänster. Medan man enligt ditt tankesätt, om man ska rakt fram (3) eller höger (2), INTE ska blinka vänster utan bara höger alldeles innan man svänger ut. Jag säger det igen, då vill ju inte heller ni att man ska blinka vänster. SÅ VARFÖR BARA GÖRA DET DEN MIKROSKOPISKA LILLA PROCENTEN SOM EN VÄNSTERSVÄNG FAKTISKT UTGÖR, DVS 30 %????? KRÅNGLAR INTE DETTA TILL DET OCH FÅR ERAN LILLA IDÈ ATT FALLA PLADASK???

Vet att jag skrivit ett väldigt osammanhängande inlägg men ni får försöka tyda det ändå...
2008-12-26, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plt Comdr
Om alla kör genom en rondell på samma sätt, blir det inga problem. Och om man inte är överens, måste ju lagen gälla. Enkelt.

Alltså blinkar vi inte förrän vi lämnar rondelljäveln.

Problemet är väl knappast de som blinkar vänster utan snarare alla som inte blinkar alls. Men det verkar ignoreras.

En rätt relevant fråga borde väl vara hur många mil man kör per år också för att se om det finns korrelation mellan korta sträckor och inte blinka alls?
2008-12-26, 14:03
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
MEEEEN!!!!!!!

Låt oss säga att vi har en vanlig rondell, med fyra infarts- och utfartsvägar. Du kommer in från infartsväg 1. Om du då ska köra vänster kör du ut på väg 4. Enligt dig själv ska du då blinka vänster. Medan man enligt ditt tankesätt, om man ska rakt fram (3) eller höger (2), INTE ska blinka vänster utan bara höger alldeles innan man svänger ut. Jag säger det igen, då vill ju inte heller ni att man ska blinka vänster. SÅ VARFÖR BARA GÖRA DET DEN MIKROSKOPISKA LILLA PROCENTEN SOM EN VÄNSTERSVÄNG FAKTISKT UTGÖR, DVS 30 %????? KRÅNGLAR INTE DETTA TILL DET OCH FÅR ERAN LILLA IDÈ ATT FALLA PLADASK???

Vet att jag skrivit ett väldigt osammanhängande inlägg men ni får försöka tyda det ändå...
Mm,men om Cirkulations platsen har två filer runt. HUR kommer man då in i den inre filen Utan att göra ett filbyte??? Vid filbyte SKA man väl ge tecken?(sist jag tittade iaf) Men det är ju så många som inte blinkar alls,så varför bry sig/blinka alls??
2008-12-26, 14:45
Medlem
Trollunges avatar
Läs pdf-dokumentet.. är ni helt jäkla blinda eller? Följ det som VV skriver så är allt frid och fröjd.
2008-12-26, 15:10
Medlem
Da Bears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Okej, hur ska en person som står mittemot i korsningen kunna veta om du ska rakt fram eller svänga då, detta förutsatt att personen inte har kunskaperna om korsningen. Vilket inte brukar vara fallet.

Du anser alltså i vissa fall att cirkulationsplatsen är en "rak väg" medan det i andra fall är en kurva. Varför blinkar du isf inte höger innan c-platsen? Det går ju bara svänga åt ett håll.

Om det står en bil på andra sidan korsningen när jag ska svänga vänster, så har jag skyldighet att släppa förbi honom oavsett om han ska rakt fram eller höger. Och ska även han vänster så brukar han stå i motsvarande körfält som jag gör, och dessa är inte till för att svänga annat än vänster.

Vad är skillnaden på en "rak väg" och en väg med en kurva? Båda går ju rakt fram.

Varför ska jag blinka höger innan cirkulationsplatsen? Det går bara att svänga höger in, inte vänster och inte rakt fram. Skillnaden är när man ska UT från den, då kör man alltid ut till höger på anslutande väg, och då är du tvungen att använda blinkers.
2008-12-26, 15:12
Medlem
Da Bears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Mm,men om Cirkulations platsen har två filer runt. HUR kommer man då in i den inre filen Utan att göra ett filbyte??? Vid filbyte SKA man väl ge tecken?(sist jag tittade iaf) Men det är ju så många som inte blinkar alls,så varför bry sig/blinka alls??

Vid filbyte ska du alltid visa med blinkers vart du ska. Det kvittar om vägen är i form av ett I, 8 eller O. Och när man är klar med filbytet så stänger man av sin blinkers om man inte planerar att använda någon avfart/svänga av på anslutande väg.
2008-12-26, 16:09
Bannlyst
Rondeller med anslutande väg åt vänster?

Ja, rondeller med anslutande väg åt vänster, någon som vet om det förekommer? Jag tänker mig att efter att man svängit vänster så fortsätter den nya vägen på viadukt eller är överdäckad under den "mötande" delen av rondellen. Tycker mig minnas att jag sett nått sånt i Göteborg. Någon som känner igen sig?

Bara för att reda ut en grej: Bakom Nordstans köpcentrum finns det ju en väg ner till lastgatorna. Inte funkar det väl såhär där?
2008-12-26, 16:21
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollunge
Läs: http://publikationswebbutik.vv.se/up...gava_7_okt.pdf

Ska det vara så svårt?
Tack. Det är ju precis så jag menar.

Blinka vänster i rondeller är för nollor som inte har en aning om vart de kör någonstans.
2008-12-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Da Bear
Vid filbyte ska du alltid visa med blinkers vart du ska. Det kvittar om vägen är i form av ett I, 8 eller O. Och när man är klar med filbytet så stänger man av sin blinkers om man inte planerar att använda någon avfart/svänga av på anslutande väg.
Och det du säger betyder att du MÅSTE blinka vänster vid infarten i rondellen om du ska förflytta dig från rondellens högra körfält till det vänstra över körfältslinjerna som går i en cirkel.
2008-12-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Tack. Det är ju precis så jag menar.

Blinka vänster i rondeller är för nollor som inte har en aning om vart de kör någonstans.
Ser ni vad som står där:
"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart"
Alltså man behöver inte, men det går alldeles utmärkt att göra det. Så ger man alla i omgivningen bättre information. Och inte alls som någon hävdat att lagen säger att man inte får.
Det finns inget krav att åka genom rondellen i vänsterfil heller. Men det underlättar väldigt mycket om de som ska till vänster verkligen gör det. Så hjälps vi åt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in