Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Okej, hur ska en person som står mittemot i korsningen kunna veta om du ska rakt fram eller svänga då, detta förutsatt att personen inte har kunskaperna om korsningen. Vilket inte brukar vara fallet.
Du anser alltså i vissa fall att cirkulationsplatsen är en "rak väg" medan det i andra fall är en kurva. Varför blinkar du isf inte höger innan c-platsen? Det går ju bara svänga åt ett håll.
Om det står en bil på andra sidan korsningen när jag ska svänga vänster, så har jag skyldighet att släppa förbi honom oavsett om han ska rakt fram eller höger. Och ska även han vänster så brukar han stå i motsvarande körfält som jag gör, och dessa är inte till för att svänga annat än vänster.
Vad är skillnaden på en "rak väg" och en väg med en kurva? Båda går ju rakt fram.
Varför ska jag blinka höger innan cirkulationsplatsen? Det går bara att svänga höger in, inte vänster och inte rakt fram. Skillnaden är när man ska
UT från den, då kör man alltid ut till höger på anslutande väg, och då är du tvungen att använda blinkers.