Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2008-12-25, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyD
jag blir så innihelvette förbannad på dom som inte gör det!! ju tidigare jag ser vart andra biljävlar ska desto tidigare kan jag köra in i rondellen.
blinkers ska användas konstant tammefan, även om du så mycket som fiser höger/vänster!
Håller med, förstår dock inte trådens syfte riktigt. De som är mest livsfarliga är de som inte blinkar höger när de kör ut ur c-platsen, blinkar höger för tidigt, blinkar konstant vänster utan att byta till höger blink vid avfart. De är de riktigt farliga idioterna som man stöter på varje jävla dag när man kör.
2008-12-26, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Håller med, förstår dock inte trådens syfte riktigt. De som är mest livsfarliga är de som inte blinkar höger när de kör ut ur c-platsen, blinkar höger för tidigt, blinkar konstant vänster utan att byta till höger blink vid avfart. De är de riktigt farliga idioterna som man stöter på varje jävla dag när man kör.
Eller hur, kunde inte sagt det bättre själv. Men då är jag själv en sån som i denna tråd tjatat nått in i helvete om att man inte INTE ska blinka vänster överhuvudtaget, bara höger. Visst är det en rätt onödig diskussion men jag står fortfarande fast vid det.
2008-12-26, 00:03
Medlem
iBOTs avatar
Ska säga att en lag om detta med rondeller har ändrats rätt nyligen, kommer dock inte ihåg hur den lyder! Någon som kan söka på detta?
2008-12-26, 10:42
Medlem
Da Bears avatar
Ni som ligger i cirkulationsplatsen och blinkar vänster, blinkar ni konstant vänster på en rak väg som har anslutande vägar från höger? För det är vad en cirkulationsplats är, en rak väg fast den råka svänga kraftigt åt vänster.
2008-12-26, 10:58
Medlem
Trollunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da Bear
Ni som ligger i cirkulationsplatsen och blinkar vänster, blinkar ni konstant vänster på en rak väg som har anslutande vägar från höger? För det är vad en cirkulationsplats är, en rak väg fast den råka svänga kraftigt åt vänster.

Dom fattar inte det... hela idén med cirkulationsplats har gått dom förbi tycks det.
2008-12-26, 11:08
Medlem
Spectacolors avatar
Citat:

Jag trodde det framgått att det underlättar för folk om man blinkar vänster när man ska vänster (och givetvis blinka höger innan man ska svänga ut).
Det ger ett mycket bättre flyt i rondeller om alla gör så och dessutom håller koll på andra för då kommer folk ut i rondellen i tid och allt kommer rulla på bättre.

Jag har inte träffat en enda körskole-lärare som säger att man inte ska blinka vänster... Men men...
2008-12-26, 11:16
Medlem
Da Bears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spectacolor
Jag trodde det framgått att det underlättar för folk om man blinkar vänster när man ska vänster (och givetvis blinka höger innan man ska svänga ut).
Det ger ett mycket bättre flyt i rondeller om alla gör så och dessutom håller koll på andra för då kommer folk ut i rondellen i tid och allt kommer rulla på bättre.

Jag har inte träffat en enda körskole-lärare som säger att man inte ska blinka vänster... Men men...

Själv tycker jag det ger ett bättre flyt om alla kunde lära sig att blinka åt höger när de har för avsikta att svänga ut från cirkulationsplatsen. Blinkar man inte så stannar man kvar i den.
2008-12-26, 11:18
Medlem
Citat:
En cirkulationsplats är en cirkulationsplats. Inte en rak väg. Det där med "rak väg" är bara en liknelse du har hört. Tidigare brukade man likna dem vid korsningar. Det var på den tiden man fick lära sig att blinka vänster i en rondell. Reglerna har sedan dess ändrats, så nu behöver man inte blinka vänster, även om det inte är förbjudet att göra det.
2008-12-26, 11:20
Medlem
Citat:

Du som kör som du säger, när blinkar du höger när du ska åka höger i cirkulationen? Blinkar du när du kommit in eller blinkar du innan (precis som vid en vanlig korsning)

Rent logiskt borde du ju blinka precis innan du kör ut ur cirkulationen, eller gör du på ett annat sätt?

Att blinka vänster är dock inte samma sak som att inte blinka höger när man ska ut. Det är skillnad på lagkrav och saker som underlättar. Men vissa verkar bara tänka på vad som krävs för att det ska vara lagligt. Du kan köra med ett visst mönsterdjup (lagligt) men vem vill ha precis den marginalen?
Senast redigerad av henrik21 2008-12-26 kl. 11:23.
2008-12-26, 11:23
Medlem
Trollunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Du som kör som du säger, när blinkar du höger när du ska åka höger i cirkulationen? Blinkar du när du kommit in eller blinkar du innan (precis som vid en vanlig korsning)

Rent logiskt borde du ju blinka precis innan du kör ut ur cirkulationen, eller gör du på ett annat sätt?

Läs: http://publikationswebbutik.vv.se/up...gava_7_okt.pdf

Ska det vara så svårt?
2008-12-26, 11:42
Medlem
Da Bears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21

Att blinka vänster är dock inte samma sak som att inte blinka höger när man ska ut. Det är skillnad på lagkrav och saker som underlättar. Men vissa verkar bara tänka på vad som krävs för att det ska vara lagligt. Du kan köra med ett visst mönsterdjup (lagligt) men vem vill ha precis den marginalen?

När jag kör in i cirkulationsplatsen blinkar jag inte alls, eftersom man bara kan svänga åt ett håll. Därför blinkar jag inte heller när jag står i en normal korsning med körfält som bara går åt höger eller vänster.
När jag kör ut ur cirkulationsplatsen blinkar jag höger precis när nosen på bilen har passerat föregående avfart.
2008-12-26, 11:51
Medlem
Citat:
När jag kör in i cirkulationsplatsen blinkar jag inte alls, eftersom man bara kan svänga åt ett håll. Därför blinkar jag inte heller när jag står i en normal korsning med körfält som bara går åt höger eller vänster.
När jag kör ut ur cirkulationsplatsen blinkar jag höger precis när nosen på bilen har passerat föregående avfart.

Okej, hur ska en person som står mittemot i korsningen kunna veta om du ska rakt fram eller svänga då, detta förutsatt att personen inte har kunskaperna om korsningen. Vilket inte brukar vara fallet.

Du anser alltså i vissa fall att cirkulationsplatsen är en "rak väg" medan det i andra fall är en kurva. Varför blinkar du isf inte höger innan c-platsen? Det går ju bara svänga åt ett håll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in