Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2009-07-23, 10:46
Medlem
blåljuss avatar
Blinkar alltid vänster. Hatar idioter som inte blinkar något alls så står man där undrar om man ska köra eller inte.

Stoppar upp flowet i trafiken.
2009-07-23, 10:52
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blåljus
Blinkar alltid vänster. Hatar idioter som inte blinkar något alls så står man där undrar om man ska köra eller inte.

Stoppar upp flowet i trafiken.

Du skall vänta på signalering höger ut ur rondellen.
2009-07-23, 10:53
Medlem
orvarens avatar
Ja,ja.. Omröstningen börjar ju visa,ungefär åt vilket håll det lutar..

Om vi istället säger så här: Blinkar du vid filbyte till vänster/höger fil?
(Det är lag på att blinka vid filbyte-Ja. )

Om "Ja": I god tid,eller när du vrider på ratten?
(Rätt svar-I god tid. )

En tvåfilig rondell.

Jag tänker åka "till vänster"/tredje utfarten.

Innan rondellen,blinkar jag och lägger mig i vänster fil.

När jag kör in i rondellen,korsar jag ytterligere en fil-Fortsätter alltså blinka vänster.

Har nu passerat avfart#2,föbereder(tittar) för filbyte till höger,blinkar höger,byter fil och åker ur rondellen.
(Inne i rondellen,är det av förklarliga skäl inte så lätt att i "normalt god tid" börja blinka,då man skulle få slå på blinkers åt höger innan man kommit in i rondellen oavsett vart man ska! )

Vid vilket tillfälle/filbyte har jag då blinkat fel?
2009-07-23, 10:55
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jo! Så ÄR det,men vad roligt det måste vara att skita i att blinka,så ex.vis 24m 60ton lastbil,måste stanna och vänta på att någon eventuellt ska få fingret ur näsan och blinka..
2009-07-23, 11:10
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
ex.vis 24m 60ton lastbil,måste stanna

Rätt intressant att sådana där bestar till fordon alls får framföras på vanliga vägar...vad kan bromssträckan från 80 km/h vara för ett sådant ekipage?
2009-07-23, 11:14
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Rätt intressant att sådana där bestar till fordon alls får framföras på vanliga vägar...vad kan bromssträckan från 80 km/h vara för ett sådant ekipage?
Fjjuuii...
Vet inte riktigt..

Men jag brukar räkna med att bussen behöver runt 180-200meter i 90km/h,för att stanna någorlunda bekvämt för passagerarna,visst går det att nita lite värre,men då börjar det komma fram folk till mig,i alldeles för hög hastighet..
2009-07-23, 11:17
Medlem
orvarens avatar
OT. Om en lastbil (60ton) kommer i 90km/h och frontar med en personbil,som kommer i 90km/h,så (om det inte händer något med hjulen på lastbilen,eller den bromsar) saktar lastbilen in ca 3km/h av smällen...
Värt för en del att tänka på när de åker runt i sina "säkra" bilar och talar i telefon/SMS'ar osv..
2009-07-23, 11:20
Medlem
blåljuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj

Ja, men det är det som är problemet. Alla blinkar inte när dom ska ut. Om dom blinkar så kan jag åka tidigare.
2009-07-23, 11:29
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blåljus
Ja, men det är det som är problemet. Alla blinkar inte när dom ska ut. Om dom blinkar så kan jag åka tidigare.

Självklart, men i det fall du beskriver är det ju ändå bara högerblinkningen som är intressant. Om de vänsterblinkar eller inte i din situation är ju helt ointressant, det måste du hålla med om även om du är "för" vänsterblink.

Rätt tillfälle att börja blinka höger är ju exakt samtidigt både för vänsterblinkfans och vänsterblinkhatare, eller hur?
2009-07-23, 12:26
Medlem
Citat:
Vad tycker du om lastbilschaufförens agerande i det exemplet du citerade?

Räcker inte lastbilsförarens eget svar på det?

Dr Tinnitus
2009-07-23, 12:28
Medlem
Citat:

Med friska bromsar faktisk ungefär lika kort bromssträcka som en vanlig personbil.

Lägger in en liten ändring till ovanstående. Det jag skrev ovan grundade jag på en film av Vägverket jag såg för länge sedan, där en fullastad långtradare panikbromsade från 50 och/eller 70, och stannade väldigt snabbt, ja ungefär lika snabbt som en normal personbil.

Men nu sökte jag lite på nätet och hittade vad jag tror är mer färsk information om saken.

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/02/0C/3C/bit0003.pdf

http://www.mhf.se/tylosandsseminariet/files/11.20_benny_ornefors.pdf

Kanske har personbilars bromsar gått ifrån de tunga fordonens lite mer på senare år. Men en frisk långtradare med skivbromsar har ju en jäkla massa hjul/däck i backen så den stannar faktiskt förvånansvärt snabbt med ABS och allt. Men tyvärr så är det väl stor andel tunga fordon som får nedslag på bromsarna på besiktningen.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2009-07-23 kl. 12:39.
2009-07-23, 12:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Självklart, men i det fall du beskriver är det ju ändå bara högerblinkningen som är intressant. Om de vänsterblinkar eller inte i din situation är ju helt ointressant, det måste du hålla med om även om du är "för" vänsterblink.

Rätt tillfälle att börja blinka höger är ju exakt samtidigt både för vänsterblinkfans och vänsterblinkhatare, eller hur?

Helt rätt det du säger sist. Men som jag bevisat tidigare så ser man inte alltid högerblinkers på bilar som ska ut ur rondellen.

Se mitt foto (ännu en gång)

http://data.fuskbugg.se/skalman01/BevisA.JPG

Därför underlättar vänsterblinkers i dessa lägen.

EDIT: Konstigt att ingen vänsterblinkshatare har kommenterat detta argumentet.
Senast redigerad av Conception 2009-07-23 kl. 12:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in