2008-01-30, 18:25
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
...

Och Amor, Chivu var mestadels bra, ofta förbannat bra, de få matcher han nu spelade. Att sen Roma inte vann någonting går ju inte enbart att lasta på honom, eller hans namnkunniga parhäst. Då kan man ju lika gärna klaga på budgetalternativen intill dessa...
Håller med om att Chivu är bra, men jag vidhåller att man kan bygga upp en lika bra backlinje med fyra medelbra spelare som tre medelbra och en jättebra. Behovet av inviduell kvalitet är större längre fram i planen där spelet är mindre uppstyrt och mer beroende av improvisation.

Ett exempel jag brukar dra fram är Arsenals backlinje med Dixon, Adams, Keown och Winterburn. Var för sig var alla dessa enligt mig mediokra, men de var extremt samspelta, det gjorde dem till en av världens bästa backlinjer.
Citera
2008-01-30, 19:05
Medlem
Quorthons avatar
Visst är det så. Men det är helt klart lättare att göra en bra enhet av 4 individuellt skickliga backar. Det krävs en viss skicklighet hos varje individ för att man öht skall kunna bli så samspelta.
Citera
2008-01-30, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocky69
– Varje liten touch är tillräcklig för att de ska slänga sig och skrika och gråta som att någon har fällt dem. Italienska anfallare i dag tänker bara på örhängen, tatueringar, nattklubbar och shopping.

Det värsta är ju att det är sant.

Grejen är den att det är likadant överallt, kolla bara på killar som Cashley Cole, Ronaldo och Torres.
Citera
2008-01-30, 20:18
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Håller med om att Chivu är bra, men jag vidhåller att man kan bygga upp en lika bra backlinje med fyra medelbra spelare som tre medelbra och en jättebra. Behovet av inviduell kvalitet är större längre fram i planen där spelet är mindre uppstyrt och mer beroende av improvisation.

Ett exempel jag brukar dra fram är Arsenals backlinje med Dixon, Adams, Keown och Winterburn. Var för sig var alla dessa enligt mig mediokra, men de var extremt samspelta, det gjorde dem till en av världens bästa backlinjer.

Naturligtvis är det till viss del så. Backar kan ju klara sig med medioker teknik och spelförståelse i hemskt många ligor och landslag (EPL och Svenska landslaget, bla), då de premiärt i mångas ögon är med för att förstöra. Uppåt banan är det ju däremot tuffare, då skapa som vanligt är svårare än att rasera. Likaså är det tyngre i en liga där man inte har en förkärlek till spelare som inte är kapabla att slå en passning på fem meter eller dämpa ett inkast. Och Mellberg är inget unikum när vi kommer till det tekniska. Men nu ska han likafullt försöka bidra i ett numer offensivt Juve. Klarar Mellberg att spela i ett lag som vill föra matcher och för en gångs skull vara kreativ? Han har en del att bevisa, för skillnaden på dagens Juve och hans tidigare klubbar Aston Villa, Santader och Sve, är astronomisk.

Och har svårt att se att Juve ska ta sig upp i världstoppen med hjälp av Mellbergs närvaro. Visst, han kommer säkert inte vara ordinarie, men kolla in avbytarna i de flesta topplagen världen över... Mellberg, sämst av ALLA dessa?

Rocky, vad gråter du för? Enda gångerna du bidrar i tråden är ju då du kan ge dig på Serie A och/eller gli azzurri... Skrivs säkert hundratals artiklar om Serie A dagligen i italien, och en enda hamnar i tidningarna här uppe, en enda under hela veckan (eller så). Och den enda är anti-italien. Go figure.
Citera
2008-01-30, 21:04
Medlem
zachs avatar
Glömde helt bort... Någon som noterade att Totti fick pris inför matchen mot Palermo? Va några ultras som gjort den, skulle symbolisera Guldbollen som aldrig kommer ges till honom, vilket dom precis som många här inne är helt åt helvete. För att blidka supportrarna ytterligare så radade sen Rosella upp 200 ungar som fick skaka tas med min kapten, och givetvis skulle dessa två hundra symbolisera hans mål i klubben.

Och läste någonstans att man på Bernabeu sopsorterar. Alltså fansen direkt på plats. Och det med framgång. Il Romanista hakade på och kontrade med att visa upp Curva Suds skithus... Toaletterna kommer här -> http://www.youtube.com/watch?v=hkRyDvnfIHw
Citera
2008-01-30, 22:53
Medlem
Både Amor och zach har såklart poänger angående Mellberg. Men detta är Serie A, det duger inte med enbart defensivt duktiga försvarare, man ska kunna spela sig ur situationer och bygga upp anfallen. Samtidigt är en trots allt rutinerad spelare som kommer gratis ett bra förvärv. Ranieri är en klok man som förmodligen vet vad han gör, även om jag är en aning förbryllad.

Gamla nyheter men här är ”vinnarna” vid Oscar del Calcio:

Best Italian Player: Francesco Totti
Best Foreign Player: Kaka
Absolute Best Player: Kaka
Best Young Player: Riccardo Montolivo
Best Goalkeeper: Angelo Peruzzi
Best Defender: Marco Materazzi
Best Coach: Luciano Spalletti
Best Referee: Roberto Rosetti
Champion of Champions (chosen from 10 winners between 1997 and 2007): Ronaldo

Klippt och klistrat från: http://www.channel4.com/sport/football_italia/news.html

Bara för att få lite perspektiv på vem Totti är så kan vi konstatera att han blivit utnämnd till den bästa italienska spelaren fem gånger de senaste åtta åren och totalt varit bland de tre nominerade åtta gånger.

Milan tog tre nya poäng idag och ligger sju poäng efter fjärdeplacerade Fiorentina, men har en match mindre spelad.

I matchen mellan Juventus och Inter i Coppa Italia gjorde Balotelli två mål. Han kommer att fylla 18 under nästa säsong, det finns som sagt ett antal talanger inom den italienska fotbollen. Juventus är fortfarande lite för svaga att kunna utmana Inter, och som sagt så är det inte Mellberg som kommer att höja Juventus.
Citera
2008-01-30, 23:35
Medlem
Luffsens avatar
Känns fel att såga värvningen av Mellberg så fullständigt. De plockar en back med massor av erfarenhet från hög nivå (läs landslaget) samt spel i en av världens bästa ligor, förvisso från ett mittenlag, men han är gratis och kan säkert göra ett bra jobb. I mina ögon (som svängt en del sen ryktet först kom till) är detta ett kap. Värvningen av Sissoko är också intressant, men jag är tveksam till Maliern. Såg honom i andra halvlek senast mot Elfensbenskusten och han gjorde ett bra jobb, men jag tycker han ser rätt stabbig ut.
Missade matchen Juve - Inter och är inte speciellt påläst när det gäller "SuperMario" men han är väl en spelartyp som är väldigt lik Zlatan, är han inte? Lång och stark med bra skott som gillar att få bollen på fötterna.
Kul och viktigt att Milan vann också.
Citera
2008-01-31, 00:45
Medlem
Pancevs avatar
Mellberg är en ok värvning sett till pris och rutin. Jag är Juvefan och tyvärr har inte Andrade eller Grygera lyckats särskilt bra sedan de kom (Andrade skadade sig dock) och Boumsong behöver vi inte ens prata om. Eftersom Molinaro blandar och ger på vänsterbacken och Salihamidzic, Grygera, Birindelli och fan och hans moster inte heller imponerar på högerbacken så ser jag Mellberg som en potentiell starter idag. Chiellini som har varit strålande i mitten kan antingen stanna kvar där och köra ut Mellberg på HB eller så kan Chiellini ta hand om VB igen och Mellberg mitten. MEN det kommer komma fler backar under sommaren!

Idag gjorde nyförvärvet Stendardo en slät figur i försvaret tyvärr.

Vad gäller Chivu så har jag länge ansett att han och Mexes varit överskattade i viss mån (i mittförsvaret ihop). De två var inte helt stabila på det vis man kan önska. De är väldigt bra fotbollsspelare båda två (Chivu i synnerhet) och det kanske var problemet. Det första som gäller är markering, täckspel och närkamper även om teknik, passningar och spelförståelse är önskvärt också. Men som mittback har man så sällan riktig nytta av det i en avgörande form. Att passa närmaste man istället för att dynga iväg bollen har mest att göra med om man får göra det för tränaren eller inte. Chivu gör mer nytta på VB eller på mittfältet med hans rutin och spelförståelse än som MB eftersom han inte är en särskilt hårdför spelare. Att spela snyggt lönar sig inte riktigt som MB, inte i längden.

Tekniskt sett kan du vara en stylta där bak så länge du kan ta ner en boll och passa närmsta man eller rakt upp på en mittfältare. Personligen älskade jag mittparet Ciro Ferrara och Paolo Montero i Juve och ingen kan påstå att de var "lirare", de spelade hårt och tufft och när de hade bollen så gjorde de något bra av den, det vill säga spelade snabbt och enkelt utan att söka krångliga lösningar. Iväg med bollen så fort som möjligt till närmsta man som var bättre passningsspelare.

Klart som korvspad att Mellberg och Sissoko är två styltor men det måste inte innebära att det är en dålig värvning för laget betraktat. Sissoko är jag dock väldigt missnöjd med eftersom Juve har tillräckligt med hårt arbetande träben i laget. Hade truppen sett annorlunda ut så hade Sissoko varit ett bra drag. Får man dock loss exempelvis en spelare som Diego eller dylikt också så är det väl ok.

För övrigt får man lust att gå ut på planen och ta Nocerino i örat och släpa honom av planen, även gräsklippande träben har en undre gräns vad gäller teknisk talang.
Senast redigerad av Pancev 2008-01-31 kl. 01:01.
Citera
2008-01-31, 00:51
Medlem
Mellberg duger väl som gratisreserv. Serie A ligger på en helt annan (och högre) nivå än Premier League. Det där träbenet duger för att sitta på träbänken i Turin.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Gamla nyheter men här är ”vinnarna” vid Oscar del Calcio:

Best Italian Player: Francesco Totti
Best Foreign Player: Kaka
Absolute Best Player: Kaka
Best Young Player: Riccardo Montolivo
Best Goalkeeper: Angelo Peruzzi
Best Defender: Marco Materazzi
Best Coach: Luciano Spalletti
Best Referee: Roberto Rosetti
Champion of Champions (chosen from 10 winners between 1997 and 2007): Ronaldo

Fy fan, de har ju knappt ett rätt. Jag ser max 3 av dessa som acceptabla, vilka de är kan dem flesta med vett i skallen lista ut.
Senast redigerad av sbsd 2008-01-31 kl. 01:00.
Citera
2008-01-31, 17:08
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sbsd
Fy fan, de har ju knappt ett rätt. Jag ser max 3 av dessa som acceptabla, vilka de är kan dem flesta med vett i skallen lista ut.

Spalletti, Totti, Kaka?
Citera
2008-01-31, 17:31
Bannlyst
Har Kaká nångång gjort en bra sak i serie A? Totti borde vinna det priset.
Citera
2008-01-31, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Spalletti, Totti, Kaka?

Nej, hur vågar du ens tro Kaka, han är provocerande överskattad. Materazzi och Ronaldo tänkte jag på (och även Montolivo om man bryr sig om unga spelare. Tycker det hellre borde finnas pris för gamla spelare, orka bry sig om talanger.) Ok, Totti, nu när jag ser lite närmare så vann han pris som bästa italienare vilket väl kan vara en ok utnämning.

Att Mancini inte ens blir utnämnd till bästa tränare är ett skämt och jag pissar på fotbollsspelarna i Italien som väljer Spalletti efter att Mancini stockat honom två år i rad.

Övrigt:
Skönt att se Essien gå ut och säga att Serie A är världens bästa liga:
http://www.channel4.com/sport/football_italia/jan31n.html

Att han dock tycker London är världens bästa stad gör att man kan ifrågasätta hans bedömningsförmåga.
Senast redigerad av sbsd 2008-01-31 kl. 22:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in