2007-12-02, 16:56
Medlem
Villons avatar
Udinese orkar, inte helt oväntat, inte upprätthålla sitt anfallsspel i andra halvlek. När man sedan får två spelare utvisade i samma situation (!) är det naturligvis kört. Roma lite väl inneffektiva över hela matchen sett.
Citera
2007-12-02, 16:56
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffsen
Ja fullständigt brilljanta. Inter har ju problem centralt på mittfältet när det gäller kreativitet

Instämmer, men det visar sig nog bara mot en riktigt kvalificerad motståndare. Fiorentina är bra, men inte tillräckligt bra mot ett lag som har ett betongsäkert försvar och Zlatan + Cruz framåt. Det räcker för Mancini att ställa ut de gubbarna så vinner de mot 99% av alla lag de möter. Men det kan bli upp till bevis för Inter i CL och vissa topp-matcher i Serie A, vad gäller mittfältet.

Zappade mellan matcherna, och Roma bjöd som vanligt på en sevärd föreställning, trots Totti på bänken.

- F.G
Citera
2007-12-02, 17:22
Medlem
En rolig match mellan Fiorentina och Inter, där Zlatan åter visade sitt artisteri och att hans problem med att trycka in bolljäveln ännu inte helt är lösta. Kaka må vara framröstad som världens bästa fotbollsspelare 2007 men den som varit bäst i Serie A är Zlatan, med stark konkurrens från Totti. I ligan verkar Inter ha full kontroll hela tiden. De avgör matchen under första halvlek, och ser sedan ut som att de skulle kunna göra mer, men väljer att inte göra det. Inter ser, som de ju faktiskt varit ett bra tag, starka och stabila ut. Detta trots deras ”mittfältsproblem”.
Citera
2007-12-02, 20:37
Medlem
Fantastiska framspelningar av Zlatan idag. Speciellt skarven. Världsklass på den.
Citera
2007-12-02, 22:28
Medlem
Fula Gubbens avatar
Fula Gubben fortsätter troget att följa Laget Som Endast En Mor Kan Älska, dvs Torino. Ikväll tog man emot Genoa i vinterkylan, och det blev inte någon klang- och jubelföreställning precis. Genoa som bjöd på en fantastisk match mot Palermo för någon månad sedan var tydligt inställda på 1 poäng, men lyckades t o m ta ledningen efter en färglös första halvlek. Torino bytte ut Recoba mot anfallaren Ventola, som lyckades ordna en kvittering bara några minuter senare. 2:a halvlek blev därmed mer sevärd, med ett par hyggliga chanser åt bägge håll, även om det såg ut för mig som att även ett defensivt Genoa är snäppet bättre som lag än Torino (de båda ligger på samma poäng). 1-1 slutade denna match, som lär vara bortglömd av alla inom 2 dagar.

Torino påminner, i sina sämsta stunder, om ett Premier League-lag av den gamla dåliga sorten. Trögt försvar, mycket energi och löpvilja, tjång-bollar upp på motståndarens planhalva, och så ett par offensiva kreatörer av god kvalité som förhoppningsvis ska ordna ett mål då och då.

Man ska inte göra sig lustig över sina idoler, men det märkliga ansiktsskyddet han hade på sig idag fick Recoba att likna någon som stod och väntade på bussen utanför ett Dag-center. Ett par snygga grejor han hann med, men det är knappast El Chino som kommer att rädda Torino kvar i Serie A...

Genoa stod för ett hyggligt dagsverke, men är mycket roligare på hemmaplan. Den skicklige honduranen Juan var t ex nästan osynlig.

Nästa omgång är det Inter borta. Tjenare. Vidare in i den norditalienska dimman !

- F.G
Citera
2007-12-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Torino – Genoa

Briljant sammanfattning av en match som jag inte var tillräckligt engagerad för att följa hela tiden, utan som jag följde lite till och från. Tryggt att veta att du kommer med det väsentliga utifall att det trots allt skulle hända något av värde. Jag har absolut inget att tillägga.
Citera
2007-12-02, 22:47
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Briljant sammanfattning av en match som jag inte var tillräckligt engagerad för att följa hela tiden, utan som jag följde lite till och från. Tryggt att veta att du kommer med det väsentliga utifall att det trots allt skulle hända något av värde. Jag har absolut inget att tillägga.

Tack för det! Det finns en sorts perverst nöje i att följa dessa lätt krampaktiga matcher mellan mittenlag som krigar för 1 poäng, men det är väl inte något man kan använda för att locka folk till Serie A. Matcherna tidigare idag var däremot bra reklam.

- F.G
Citera
2007-12-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Tack för det! Det finns en sorts perverst nöje i att följa dessa lätt krampaktiga matcher mellan mittenlag som krigar för 1 poäng, men det är väl inte något man kan använda för att locka folk till Serie A. Matcherna tidigare idag var däremot bra reklam.

- F.G

Japp lite småperverst, men samtidigt finner jag en del av calcions själ i just dessa matcher. Duktiga fotbollsspelare som kan sitt hantverk. De förstår fotboll och kan utföra den taktik som tränaren lagt upp. Detta kryddas ganska sällan av storstjärnor, men väl av något avdankade storspelare och nästa generations stjärnor.

Att kunna spela jämnt resultatmässigt, eller förlora knappt mot lag som Inter, Roma, Milan, Juventus, Fiorentina osv visar på att de kan sitt yrke och tar fotboll på allvar.

Den sista pusselbiten som de stora lagen har, dvs de riktigt stora stjärnorna som kan bryta mönster och göra det oväntade, saknas alltså för det mesta hos de mindre lagen (Dock inte alltid som t ex Zola och Suazo för Cagliari). Det renodlar spelet och gör det lättare att följa de taktiska drag som utspelar sig.
Citera
2007-12-03, 20:42
Medlem
zachs avatar
Håller givetvis med er. Nästan mer calcio över matcher som inte inkluderar de stora jättarna, känns genuinare och på många sätt intressantare. Avdankade storheter kan lysa ännu en gång, man kan få se kommande stjärnor "först" och killar ingen hört talas om kan fastna på ens näthinna. Som Vannucchi, Frau och ett dussin andra ingen vet vem faaan är och aldrig kommer vara nära en pokal. Som ett jävla schysst vin ingen lägger märke till, typ.

Men som Peter Dalle skulle sagt - är inte därför jag är här...

Ni som såg Viola-Inter - såg ni nåt av det här? http://www.repubblica.it/2007/12/sezioni/sport/calcio/serie_a/fai-play-viola/fai-play-viola/fai-play-viola.html

Viola spelarna ställer sig och applåderar sina övermän, som sen gör vice versa. Tragiskt och cyniskt enligt mig, men kanske välbehövligt? Repubblica: "...den arrogante Zlatan som verkar rörd." Skönt rykte...

Och Romas "tuffaste" ultras sket i matchen och lyssnade på radio istället vid Circo Massimo, som protest mot både det ena och det andra. Bra initiativ, framförallt om slagsmål är alternativet, men lär föga räcka. Romas curva är alldeles för jävla splittrad så hjälper inte att något tusental ledande strejkar, isf ska det vara en hel curva á 25 000 pers.
Stämningen på Olimpico beskrivs på utmärkta asromaultras som en "religiös tystnad" och det borde ju märkas iaf.

Fö kan jag varmt rekommendera att ni alla inhandlar Gomorra. Skriven av en napoletanare vid namn Roberto Saviano och handlar om Camorran, en organisation som (till min förvåning) uppenbarligen är väääldigt mycket större och mäktigare än Cosa Nostra, trots den mediala bevakningen som ger sken om annat. MYCKET intressant läsning.
Citera
2007-12-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
"Bra blandning fotbollsrelaterade nyheter och kultur"

Ett underbart inlägg. Som förtjänar ett bättre svar, vilket jag hoppas göra snart.

Jo jag såg Fiorentinas applådering av Inter i en italiensk nyhetssändning. Medan jag sitter här och skriver så får min fru en utskällning av en argbigga till miljökämpe i ett svenskt nyhetsprogram. Något om Global Warming och hur det hotar vår snålblåst och minus fyra grader. Samtidigt på den italienska kanalen na na na na nanna (blunda och tänk er en blondin med stora bröst i en väldigt liten paljettklänning) som visar applåderande fotbollsspelare.

Snabb repris:
Argbigga – Global Warming
Na na na na nanna – applåderande fotbollsspelare.
Citera
2007-12-04, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Fö kan jag varmt rekommendera att ni alla inhandlar Gomorra. Skriven av en napoletanare vid namn Roberto Saviano och handlar om Camorran, en organisation som (till min förvåning) uppenbarligen är väääldigt mycket större och mäktigare än Cosa Nostra, trots den mediala bevakningen som ger sken om annat. MYCKET intressant läsning.

Calcio och organiserad brottslighet

Anledningen till att Camorran inte har samma mediala status som Maffian är, om jag förstått det riktigt, att de är uppdelade i klaner, utan någon gemensam ledning.

För att koppla samman fotbollen med Camorran behöver vi inte gå längre än till det berömda fotografiet av Maradona tillsammans med Carmine Giuliano, då boss över en av de viktigaste klanerna i Neapel.
http://www.lospettro.it/pagina604_file/maradona_e_giuliano_carmine__o_lione.jpg

Camorran var såklart också inblandad i den spelskandal, som ett antal spelare i Serie A och nedåt var kopplade till, som blossade upp för ett par år sedan.

En annan episod som berättats av en avhoppare från Camorran var 1988 när Napoli, efter att ha lett ligan i 25 omgångar plötsligt föll ihop på slutet, vilket resulterade i att Milan tog hem lo scudetto. Tydligen hade Napoli-ledarna fått ett antal fastigheter av Berlusconis Fininvest. På segerfesten lär Berlusconi fått idén att grunda ett nytt parti, Forza Italia. Skröna? Kanske.
http://www.totalfootball.org/swe/home/news.asp?sid=144&mid=3&NewsId=10871&Page=111

Kanske är det detta som ligger bakom Maradonas sura omdöme angående Kaka och Milan?
http://www.channel4.com/sport/football_italia/dec4a.html

Personligen tror jag att Milan vinner över Celtic i bara farten. Åtminstone fixar de oavgjort och säkrar därmed gruppsegen. Men det viktiga nu är World Club Cup, som betyder mycket för Milan.

Nog med skvaller.

Angående Maffian så rekommenderar jag boken Cosa Nostra av John Dickie, även om de svenska Maffians Värld av Maud Webster och Maffia av Tomas Lappalainen också ger en hyfsad överblick. På det skönlitterära området kan jag rekommendera Montalbano av Andrea Camelleri som är en deckarserie som utspelar sig på Sicilien och Aurelio Zen av Micheal Dibdin som är en deckarserie som utspelar sig bl a i Napoli och Sardinien. En annan "deckarserie", som dock utspelar sig kring sekelskiftet på Sardinien, är Marcello Fois böcker. För att kunna uppskatta denna fullt ut så är det bra att ha läst någon eller några av nobelprisvinnaren Grazia Deleddas noveller.

Så, nu lämnar jag brottets och kulturens bana för att koncentrera mig på fotbollen.
Citera
2007-12-04, 18:32
Medlem
zachs avatar
Varför dom hamnat i skymundan vet jag inget om, men känns ändå som det finns få hållbara förklaringar med tanke på omsättningen och antal sympatisörer. Rätt så mycket större än Cosa Nostra och Kalabriens N´dranghetan bla och ekonomiskt så verkar dom ju inte direkt lida... Kläder är en gren de där verkar behärska bla, för verkar tammefan som varenda klädesplagg är gjort i Neapels utkanter (en historia om Angelina Jolie och hennes Oscar-kläder vid nåt tillfälle nämns bla...).

Nu är jag iof långt ifrån att vara något proffs i området men intressant är det likafullt. Och jag kan varmt rekommendera även Giovanni Falcones bok "Cosa Nostra" (http://sv.wikipedia.org/wiki/Giovanni_Falcone, för den som inte vet vem det är).

Fast vi Brille dödar väl tråden om vi fortsätter dravla om det här, kanske räcker med Gudfadern för de allra flesta för att mätta sitt behov.

Vet att det finns en annan tråd men måste ändå nämna det... Nämligen EM.

Holland, Rumänien och Frankrike. I den ordningen. Dödens grupp är en populär benämning men här om någon gång så känns det rätt befogat att kalla gruppen just så. Kan inte komma överrens med mig själv om Holland verkligen är svagare än Rumänien eller inte. Rumänerna vann ju trots allt kvalgruppen före just Holland och känns lite som Camorran medan Holland är Cosa Nostra. Men va fan, ska det (enligt Uefa) förstaseedade laget vara gruppens svagaste? Ruskigt tufft. Kan behöva lite (över-?)optimistiska röster nu känner jag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in