2007-11-12, 18:08
Medlem
Vagabondens avatar
Svenske Magnus

Han förstod inte ett ord, men de sjöng mot polisen?

Han är besviken över att han inte fick se en match. Naaw…

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/italien/article1220517.ab
Citera
2007-11-12, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Han förstod inte ett ord, men de sjöng mot polisen?

Han är besviken över att han inte fick se en match. Naaw…

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/italien/article1220517.ab

Tror du verkligen att alla utanför Italien kan italienska?

Däremot klarar de flesta utav oss av att tyda kroppsspråk.

Vad är det som är konstigt eller puttinuttigt med att han är besviken för att hans (dröm?) fotbollsresa uteblev?

Edit: Och byt avatar för helvete.
Citera
2007-11-12, 18:46
Medlem
Nina Hartleys avatar
Varför ska han byta avatar?

--------------------

Ni andra, inse att det inte längre handlar om fotboll. Det handlar om vårt sjuka samhälle, där folk knappt rycker på ögonen när polisen skjuter ihjäl en människa (!). Hur media vrider och vränder för att få huliganerna att bära skulden inför hela etablissemanget.

Gabriel kommer bli en martyr. Och det är fan på tiden.

Det värsta är att det inte kommer bli några följder. Polisen kommer givetvis backas upp av sina kollegor, få en prick, kravallerna kommer lugna sig, och Gabriele kommer bli ett namn på en lista över "huliganmorden", utan reflektion över hur han faktist blev mördad. Det här handlar inte om lagtillhörighet eller supporterkatergori, knappt ens om supporterskap kontra polisen. Det här handlar om något ännu större, hur vi kan leva i ett samhälle där en person kan bli avrättad genom nackskott utan allvarliga efterföljder. Det handlar om polisens jävla rättighet till oreflekterat, obegränsat våldsutövande.

Jobbigt att det skulle dras till en sådan här situation, men det krävs ett betydligt större ifrågasättande mot polisens agerande, precis som det ständigt förekommer granskning och ifrågasättande mot oss supportrar. Och då är det väl vi som på alla möjliga och omöjliga sätt får ifrågasätta polisen, eftersom varken första, andra, eller tredje statsmakten verkar klara av det (tv4 nämnde det som "skottlossningen". SKOTTLOSSNINGEN!?). Konfrontativt.

Detta är vad media borde ta till sig.
Citera
2007-11-12, 18:51
Medlem
HasseHomos avatar
trygg på arenan

Inte fan är det polisen som gör att man känner sig trygg på arenan, det är ultras som är polismakten på läktaren och de sköter det oftast rätt bra. I alla fall såvitt jag upplevt det hela, visar vägen till utgången, bjuder på holk, berättar vilken väg man inte ska ta hem osv, osv.

Polisen får man hjälp av genom att de leder en rätt med hjälp av sköldar, megafonvrål, batonger och tårgas.

Sen kanske det är så att barnfamiljerna har sin del av läktaren och ultras sin? Jag har då aldrig vare sig hört eller sett att ultras någonsin bestämt sig för att köra över familjeläktaren eller attackera skolklasser på väg till eller från arenan.

Polisen däremot har jag sett veva på oskyldiga hur många gånger som helst, till och med i Danmark.

Nu har ju jag inte direkt vuxit upp på läktaren eller ens haft säsongskort i italien, men jag vet fanimig lika mycket som mongoloiderna på AB. Minst.
Citera
2007-11-12, 19:19
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppimpen
Som någon annan skrev i tråden, mata inte trollet Relay! Han är bara en pajas utan koll som vill ha uppmärksamhet.
Tycker det inträffade är fruktansvärt tragiskt. Ingen ska behöva dödas i fotbollsamahang. Framför allt inte av en adrenalinstinn carabinieri.
Det enda "positiva" denna händelse kan föra med sig är att folk får upp ögonen för vad polisen i Italien är för jävla as. Börjar bli dags att fler än britterna förstår det.
Vila i frid Gabriele Sandri.
och det andra positiva vad Ultras egentligen är för as som angriper egendom och förstör både för sig själva och andra. Självinsikten bland er våldsromantiker är oerhört låg. Och när argumenten tar slut då haglar beskyllningarna om trolleri.
Citera
2007-11-12, 19:24
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nina Hartley
Varför ska han byta avatar?

--------------------

Ni andra, inse att det inte längre handlar om fotboll. Det handlar om vårt sjuka samhälle, där folk knappt rycker på ögonen när polisen skjuter ihjäl en människa (!). Hur media vrider och vränder för att få huliganerna att bära skulden inför hela etablissemanget.

Gabriel kommer bli en martyr. Och det är fan på tiden.

Det värsta är att det inte kommer bli några följder. Polisen kommer givetvis backas upp av sina kollegor, få en prick, kravallerna kommer lugna sig, och Gabriele kommer bli ett namn på en lista över "huliganmorden", utan reflektion över hur han faktist blev mördad. Det här handlar inte om lagtillhörighet eller supporterkatergori, knappt ens om supporterskap kontra polisen. Det här handlar om något ännu större, hur vi kan leva i ett samhälle där en person kan bli avrättad genom nackskott utan allvarliga efterföljder. Det handlar om polisens jävla rättighet till oreflekterat, obegränsat våldsutövande.

Jobbigt att det skulle dras till en sådan här situation, men det krävs ett betydligt större ifrågasättande mot polisens agerande, precis som det ständigt förekommer granskning och ifrågasättande mot oss supportrar. Och då är det väl vi som på alla möjliga och omöjliga sätt får ifrågasätta polisen, eftersom varken första, andra, eller tredje statsmakten verkar klara av det (tv4 nämnde det som "skottlossningen". SKOTTLOSSNINGEN!?). Konfrontativt.

Detta är vad media borde ta till sig.

Inga andra kommentarer behövs över det inlägget. Jag sitter här och blir alltmer upprörd över som jag ser som våldsromantik och meninglös förstörelse. Vad ni inte verka fatta är att det såkallade supportrarna gjorde i bland annat Rom är kontraproduktivt. Ni applåderar när huliganer dödar folk och förstör staden. Jag kan inte spåra ett enda uns av självkritik?
Citera
2007-11-12, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay

Inga andra kommentarer behövs över det inlägget. Jag sitter här och blir alltmer upprörd över som jag ser som våldsromantik och meninglös förstörelse. Vad ni inte verka fatta är att det såkallade supportrarna gjorde i bland annat Rom är kontraproduktivt. Ni applåderar när huliganer dödar folk och förstör staden. Jag kan inte spåra ett enda uns av självkritik?

Hade polisen gjort fel om det inte handlat om en fotbollssupporter i en liknande situation? För personen i fråga hade väl varit en jubelidiot i dina ögon eller?
Citera
2007-11-12, 19:37
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ni applåderar när huliganer dödar folk och förstör staden.

Dödar folk?
Citera
2007-11-12, 19:45
Medlem
Juventus målvakt Gianluigi Buffon tycker inte att dösskjutningen av en Laziosupporter har med fotboll att göra.
- Det kunde hänt vid utgången av ett diskotek, säger han.

Han har så rätt så..
Citera
2007-11-12, 19:50
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerodynamite
Hade polisen gjort fel om det inte handlat om en fotbollssupporter i en liknande situation? För personen i fråga hade väl varit en jubelidiot i dina ögon eller?
det enda jag vet är att han blev skjuten i en bil av polisen. Hur situationen var eller såg ut vet jag inte. Tycker händelsen är så onödig och tragisk i sig. Men att i nästa andetag öppet försvara upplopp och förstörelse är inte försvarligt.
Citera
2007-11-12, 19:50
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Dödar folk?
Redan glömt Catania vad lägligt.
Citera
2007-11-12, 19:54
Medlem
Citat:
det enda jag vet är att han blev skjuten i en bil av polisen. Hur situationen var eller såg ut vet jag inte. Tycker händelsen är så onödig och tragisk i sig. Men att i nästa andetag öppet försvara upplopp och förstörelse är inte försvarligt.

Det låter som en avrättning i mina öron, avsiktligt eller ej. Det är inte okej någontans, det tror jag inte heller du tycker?

Italienarna har fått nog av den italienska polisen, med all rätt. Man avrättar en kille, kallar det för en olyckshändelse och låtsas som inget hänt. Klart som fan folk blir upprörda.

Däremot när en polis blir mördad blir det ett jävla rabalder, också med all rätt. Men varför behandla folk olika?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in