2007-11-13, 11:45
Medlem
Caligula Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Jag fördömer båda händelserna att en polis skjuter ihjäl en person vid en motorväg är ingen ursäkt för att bete sig som svin. Min förståelse är mycket liten över slöddrets upptåg i Italien. snart räcker väl varenda litet dödsfall för att Ultras ska ta lagen i egna händer och förstöra samhället ännu mera.

Ja, du är iaf konsekvent. Det är mer än vad man kan säga om svenska medier. Fast den diskussionen kanske passar bättre i ett annat delforum.
Citera
2007-11-13, 15:44
Medlem
Citat:
Jag fördömer båda händelserna att en polis skjuter ihjäl en person vid en motorväg är ingen ursäkt för att bete sig som svin. Min förståelse är mycket liten över slöddrets upptåg i Italien. snart räcker väl varenda litet dödsfall för att Ultras ska ta lagen i egna händer och förstöra samhället ännu mera.

Killen har blivit avrättad. Är inte det ett skäl till hämnd? Men det känns ganska meningslöst att argumentera med dig, du kan inte ta till dig sakargument och dina resonemang är ju plagiat av medias. Eftersom du inte följer italiensk fotboll har du förmodligen ingen koll på carabineris betéende, det är inte första gången dem begår övertramp om man säger så. All sympati åt de ultras som går samman i Italien.
Citera
2007-11-13, 17:12
Medlem
Nina Hartleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
Men nu var det ju inte direkt någon nära anhörig, eller hur?
Det var en människa, som tydligen inte skulle vara varken "Ultras" eller huligan enligt olika tidningsuppgifter baserade på Lazioanhängare som allihopa "kände" grabben. Vilken koppling kan då pöbeln ha haft för att motivera sitt agerande när killen inte ens var medlem i deras fraktioner?

Det är ju onekligen skillnad på din bror och en kille som råkar hålla på MFF, om du nu ska ut och slåss för någons sak, tycker du inte?
Förstår du syftningen?

Jag har många av mina absoluta vänner i just MFF-familjen, och har bra mycket mer kontakt med dom än mina syskon. Även om det inte direkt var det relevanta.

Gabriel ser jag som en supporter"broder" (oj, vad det låter löjligt) som likt mig och alla andra supportrar behandlas som terrorister av det oövervinnliga etablissemanget. Han blir ett av de slutliga bevisen på polisens mångåriga våld och förtryckt mot (i många fall) OSKYLDIGA fotbollsälskare.
Citera
2007-11-13, 20:27
Medlem
Molkos avatar
Citat:
När det gäller upploppen i Paris så hittades dessa två ihjälbrända i ett elutrymme vad jag minns så det var deras eget fel att dom dog knappast polisen. Dock tog slöddret i Paris det som förevändning till sanslös kontraproduktiv förstörelse. Och det var och säkert är många i Paris som tycker man skulle gått hårdare åt detta slödder.

Det är uppenbart att du inte har koll vare sig på Franska polisen, kravallerna eller fotboll.
De 2 ungdomarna jagades in på elstationen där dom kom i kontakt med en ledning och brändes ihjäl. Nu kommer du säkert kontra med ett: Varför sprang dom från första början? Jo nu ska du få höra: För att den franska polisen trakasserar, arresterar och tar in folk till häktet utan anledning i förorterna. Det är rötägg inom poliskåren och istället för att spendera kvällen i häkte när du tänkt träffa din flickvän gör du bättre för dig i att springa iväg när du ser bilen komma rullandes ner för gatan.
Och eftersom du själv är usel på att hänvisa till käller så ger jag dig en fingervisning: Google, clichy-suis-bois-riots, leta själv.

Angående påståendet om att fotbollen i Italien kommer att dö då?
Den dog inte efter Hesysel stadium, varför skulle den dö för att några polisstationer blir vandaliserade?
Är egendom mer värd än ett människoliv tycker du?
Citera
2007-11-13, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Det finns många lag som är beroende av en bra start. En dålig start och tränarbyte kan leda till katastrof. Ett av de mest utsatta är Cagliari, som ju tyvärr har en viss tradition inom tränarbyten. Detta året skulle det dock kunna vara förödande eftersom man har så många nya unga spelare som behöver lite trygghet.

Jag citerar mitt inlägg från juli, för nu har Giampaolo fått sparken igen (han fick ju sparken en gång förra säsongen också). Åtta tränarbyten på två och en halv säsonger är därmed ett faktum (stämmer detta? Hmm, jag ska kolla upp med andra källor lite senare). Sanslöst.

Ny tränare blir Nedo Sonetto. Det blir tredje gången som han tränar Cagliari. Jag skulle helst vilja ha kvar Giampaolo, samtidigt tycker jag att han har tagit en hel del felbeslut. Jag har nog inte riktigt bestämt mig vad jag tycker. Både jag och Sonetto har nu lite tid på oss, eftersom det dröjer innan nästa match.
Citera
2007-11-14, 21:22
Medlem
zachs avatar
Fruktlöst försök Brille. Hade gärna snackat fotboll, det vet du nog, men känns rätt ointressant allt sånt.

Nu har jag inte pallat bläddra tillbax i tråden - brist på ork och tid - så ni får ursäkta om jag missat nåt av vikt. Så med vissa reservationer - jag håller med Relay i det jag läst. Är som vanligt den där förbannade jävla hobby-huligan-mentaliteten här inne. En mentalitet vissa aldrig växer ifrån antar jag.

Men för att bara slå fast ett par saker. INGEN romanista slåss tillsammans med en laziale. Få, om ens någon, interista slåss sida vid sida med en milanista.

De patrask som det nu talas om i media drivs av dolda motiv, dock så illa dolda så att en blind kan se det (medan Aftonbladet missar det heeeelt otippat, och sedan miljoner svenskar tack vare det). Motiven är samma som vanligt. Pengar. Makt. Hat. Politik.

Låt mig berätta om en laziale vid namn Vincenzo Paparelli. Han dog i Curva Nord -79 innan en match mot Roma. Fick en raket rätt i ögat av en romanista, som många år senare dog av "sjukdom" i fängelset. Curva Sud sjöng om den händelsen i flera års tid, "firade" att man efter många raketer äntligen träffat rätt.
Och -94 tog en gammal romakapten vid namn Agostino di Bartolomei livet av sig. Exakt tio år efter att Roma torskat mot LFC i gamla EC-finalen i Rom. I laziali drog genast igång en sång som stod sig under flera års tid.

Och nu ska dessa supportrar gå hand i hand för att röja på polisstationer? Give mig ett jävla break. Det dom sysslar med har INGENTING med klubbtillhörigheter att göra. Inte ett jävla skit.

Det enda dom här delar är politiska syner, hat mot staten och dess män, tommare fickor tack var alla nya regler och/eller vill visa var skåpet ska stå. Att man inte fuckar med gli ultras.
Att dom sedan drar ner calcio´n med sig i skiten, ja det skiter dom uppenbarligen i. För som sagt, dom här dräggen är INTE först och främst supportrar. Skulle dom gråta för fotbollens skull eller sjunga om en (till) död laziale då däremot kanske man kunde klassa dom som romanisti... Men nu? Aldrig i helvete.
Citera
2007-11-14, 21:56
Medlem
Jag antar att du har rätt zach. Jag hoppas att vi snackar fotboll efter Skottlandsmatchen istället.

Det är meningslöst att försöka förklara utifrån ett svenskt perspektiv. Det är en annan värld. Ett annat sätt att tänka. Vi kan ana, eftersom det finns gäng, supportrar och sammanslutningar även här. Men det är inte en självklar del av samhället som det är i Italien. Det finns en tradition och en medvetenhet om att inget sker av en slump. P2, maffia, ultras, Röda brigaderna, politiker, kyrkan osv. Sammanslutningar som agerar i det dolda, där ibland allt kommer upp till ytan. Regeringar störtas, partier upplöses, maffiabossar grips, fotbollsklubbar straffas, nya lagar tillkommer osv. Det är aldrig heller en slump att det kommer upp till ytan, det finns alltid några som drar i trådarna. Kanske inte bakom den enskilda händelsen, utan hur det hanteras.

Att utifrån ett svenskt perspektiv få ett grepp om detta är omöjligt. Alla visste att Wallenberg och socialdemokraterna gjorde upp i det dolda. Alla visste att Socialdemokraterna gjorde upp med Nato i det dolda. Alla vet att det finns en mängd dolda strukturer även i Sverige, men den stora skillnaden är att alla (inklusive folket) är överens om att det är bäst att det får fortsätta i det dolda. Ingen vill ha upp något till ytan. Inga skandaler. Inga revolutioner.

Italienarna däremot med sina konspirationsteorier kan vi småle åt.

Alla har en agenda. Klubbarna, FIGC, städerna som äger arenorna, polisen som liksom i många andra länder vill ha ökade befogenheter gentemot den personliga integriteten, maffian som gått från direkt konfrontation mot polisen till en mer tyst kampanj, de olika supportergrupperingarna, politikerna osv. Mest är det en kamp inom en gruppering, tex mellan klubbar, eller mellan politiker. Men också mellan olika typer av sammanslutningar.

Fotboll är oerhört viktigt i Italien. Det är både en enande och söndrande kraft. Berlusconi tog makten i Italien utifrån fotbollen. Vill man ha genomslagskraft så är calcio en utmärkt arena.

Angående supporterupproret så försökte ultras flexa med sina muskler, jag är tveksam till om det var särskilt lyckat. Jag tror tvärtom att det var ett tecken på att de börjar bli svaga. Lazios ultras har tappat makt inom klubben, och nu tror jag att det sprider sig. Atalanta tar också tydligt avstånd.
Citera
2007-11-15, 01:03
Medlem
Zach: Bullshit. När det kommer till en viss punkt så rinner bägaren över. Alla Laziale och Romanista kämpar gemensamt mot det förtryck som båda sidor blivit utsatta för. Visst fan hatar dom varandra över det mesta, men det finns gånger man tvingas stå tillsammans för att kämpa mot det man tycker är fel. Kalla mig naiv, korkad eller våldsromantiker. Fan, kalla mig "drägg", eller vad det är för uttryck Relay brukar använda sig av. Det finns situationer då färgerna inte längre spelar någon roll.

Det är precis som du säger, man ska inte jävlas med Irri, inte heller med UR. Men det är inte därför allt händer just nu.

Det skulle ha varit en helt vanlig helg, om det inte var för ett varningsskott som gick in i nacken på Gabriele. Glöm inte det. Det var inte supportrarna som startade det här, trots det läggs skulden där. Och jag, de "huliganer" som bråkade är supportrar, jag lovar. Annars skulle de inte åkt motorvägen mot Milano, de skulle kunnat slagits hemma i Rom.
Citera
2007-11-15, 11:10
Medlem
Nina Hartleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
bla bla bla

Det är väl bara att kolla in bilderna ifrån begravningen så ser man flertalet romanistas, och en massa stora blomsterkransar ifrån Roma.
Citera
2007-11-15, 13:20
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nina Hartley
Det är väl bara att kolla in bilderna ifrån begravningen så ser man flertalet romanistas, och en massa stora blomsterkransar ifrån Roma.
Enligt mig bevisar det egentligen ingenting
Och ännu har ingen kunnat ge mig ett bra svar på varför man ska känna sig rädd för bråk när man går på fotboll?
Citera
2007-11-15, 15:59
Medlem
Citat:
Och ännu har ingen kunnat ge mig ett bra svar på varför man ska känna sig rädd för bråk när man går på fotboll?

Det var en ganska lätt fråga att besvara, du behöver nämligen inte vara rädd för bråk när du går på fotboll. Men du som inte är nån supporter förstår väl inte det?
Citera
2007-11-15, 16:00
Medlem
Citat:

Det ska man inte göra, eftersom det inte är mycket oskyldigt folk som drabbas. Om du trots allt gör det, är det ju synd för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in