2007-08-10, 00:05
Medlem
Som Milanista är jag rysligt oroad över Suazo. Fyfan, han kan göra hur många mål som helst.

Men mot Inzaghi har han inte en chans.
Citera
2007-08-10, 04:09
Medlem
91:an Karlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mombeki
Men mot Inzaghi har han inte en chans.

Hahah...
Citera
2007-08-10, 09:55
Medlem
De Miros avatar
Lazio ser ut att ha satt sig i en riktigt jobb sits nu, man har nämligen värvat den argentinska målvakten Carizzo som ersättar för Peruzzi, problemet är han inte har EU pass och risken är att han missar CL-kvalet.

Det troliga blir därför att 43-årige(!) Ballotta får stå istället.
Citera
2007-08-10, 11:21
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Zach:

Klart du har en poäng, men samtidigt är Serie A den liga bland de stora som är minst drabbad av ”Skottlandssyndromet”. Om du tittar sedan 2000 har Serie A haft fem olika seriesegrare medan Spanien haft fyra och England tre. Sedan 1990 är antalet seriesegrare i Italien sju, medan Spanien haft fem och England sex. (OBS Parma räknar jag inte som seriesegrare).Det är normalt att det är ett begränsat antal lag som kan vinna. Men just nu tycker jag att Serie A har en onormalt bred topp, d v s många lag som i förhand kan blanda sig i toppstriden.

Visst är det så att Cagliari har haft stora spelare, men tittar man närmare så är det inte så många stora inköp. Riva (egen, började spela för Cagliari som 17-åring), Fonseca (började spela i Cagliari som 20-åring), Francescoli (stort inköp, färdig stjärna), Zebina (började spela i Cagliari som 20-åring), Zola (stor stjärna som ville hem till Sardinien), Suazo (började spela för Cagliari som 19-åring) o s v. Matri, Acquafresca m fl behöver alltså inte alls innebära en katastrof, vi får vänta och se om Cagliari har tänkt rätt.

Det är farligt att jämföra med 90-talet. Så otroligt överlägsen som Serie A var då kommer nog ingen liga att vara igen. 1990 vann italienska lag CL, Cupvinnarcupen och UEFA-cupen samma år och fyra gånger till vann italienska lag två av cuperna. Mellan 1989 och 1999 vann italienska lag 15 europeiska cuper och var dessutom i final 13 gånger. Näst bäst var Spanien med 5 vinster och 3 finaler under samma period. Då var det en absolut självklarhet vilken liga som var starkast, nu finns det en debatt. Jag tror att Serie A:s relativa nedgång har lett till att landslaget har blivit bättre. Om man räknar samman landslag och liga är Italien såklart fortfarande bäst.

Att England och Spanien knappat in beror på pengar. I Spanien var Real Madrids miljarder från staden ett lyft, och i England har det kommit miljarder från utländska finansiärer. Till detta kommer TV-avtalen och den politiska viljan (främst skatteregler). Det är något som det är svårt att klandra italienska klubbar för, utan man får göra det bästa av situationen. Vilket jag tycker att man till största delen gör.

Det är nog svårt att både ha alla utländska stjärnor och världens bästa landsslag. I alla fall om det ses som en svaghet om italienare söker sig till andra ligor. Just nu lever Serie A till stor del av att man har fantastiska inhemska förmågor, eftersom man inte riktigt kan matcha de andra ligornas inköp av utländska stjärnor. Jag är lite kluven till om det är bra eller dåligt. Risken är att de andra ligorna blir tillräckligt smarta och börjar köpa upp även italienarna, så som Manchester City nu börjat göra.

IlDivino:

Mycket märkliga åsikter från en som har en så vacker avatar. Men du får väl fortsätta leva i din villfarelse om du så vill. Svårt att bli riktigt arg när jag ser din avatar.

Du får det att låta som att det är fotbollsligor och inte fotbollslag som tävlar mot varandra. Det är inte ligor utan klubbar som köper spelare. Att Manchester City gör det är för att Svennis har skaplig koll på marknaden samtidigt som det är billigare än att köpa inhemska spelare. Det är dock knappast ett garanterat framgångsrecept att fylla lag med utländska spelare.
Citera
2007-08-10, 12:15
Medlem
Shuyins avatar
No al calcio moderno. Passar väldigt bra in på ämnet som diskuteras här anser jag, låt England ha sina Reebok Stadiums och Emirates Stadium och klubbar helt utan själ.
Citera
2007-08-10, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
IlDivino:

Mycket märkliga åsikter från en som har en så vacker avatar. Men du får väl fortsätta leva i din villfarelse om du så vill. Svårt att bli riktigt arg när jag ser din avatar.
Förstår att du tycker det. Jag älskade Baggio som spelare, han gjorde ligan sevärd. Dock har jag alltid tyckt att Italien haft en fotboll som baseras på försvarsspel, det har aldrig Baggio stått för.
Citera
2007-08-10, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
No al calcio moderno. Passar väldigt bra in på ämnet som diskuteras här anser jag, låt England ha sina Reebok Stadiums och Emirates Stadium och klubbar helt utan själ.
Tycker jag du har helt rätt i men det är ju själva spelet vi ifrågasätter. När det gäller lojalitet och klubbkänsla är Italien ett föredöme, definitivt.
Citera
2007-08-10, 15:29
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Tycker jag du har helt rätt i men det är ju själva spelet vi ifrågasätter. När det gäller lojalitet och klubbkänsla är Italien ett föredöme, definitivt.

Jo, absolut.

Jag anser dock att det är svårt att bedöma från år till år, t.ex. så har Italien de här året fått upp tre stora Genoa, Napoli och då Juventus. Det blir förmodligen en enorm kvalitetsökning då de tre klubbarna är bättre än Ascoli, Chievo och Messina.

För mig så spelar det egentligen ingen roll om lagen spelar defensivt eller offensivt. Det som är intressant är hur man genomför matcher, hur tränaren kan påverka matchen till sin fördel via byten och annat. Hur en spelare ibland kan avgöra en match helt själv med en frispark i krysset.

Det är intressantast för mig, inte antalet mål per liga, även om det också är intressant statistik ibland.
Citera
2007-08-10, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Jo, absolut.

Jag anser dock att det är svårt att bedöma från år till år, t.ex. så har Italien de här året fått upp tre stora Genoa, Napoli och då Juventus. Det blir förmodligen en enorm kvalitetsökning då de tre klubbarna är bättre än Ascoli, Chievo och Messina.

För mig så spelar det egentligen ingen roll om lagen spelar defensivt eller offensivt. Det som är intressant är hur man genomför matcher, hur tränaren kan påverka matchen till sin fördel via byten och annat. Hur en spelare ibland kan avgöra en match helt själv med en frispark i krysset.

Det är intressantast för mig, inte antalet mål per liga, även om det också är intressant statistik ibland.
Jag börjar mer och mer uppskatta det taktiska spelet, skickliga försvarsmanövrar och liknande, därför kommer jag kanske uppskatta italiensk fotboll mer framöver. Antalet mål tycker inte jag är viktigt, utan hur spelet ser ut. Snabba kantanfall, dribblingar och fina crossbollar uppskattar jag mer än ett boxmål från en tung forward. Det är tur att det finns så många ligor så man i princip (Med rätt tv-utbud) kan välja och vraka. Men just nu ser jag hellre Premier League och La Liga framför Serie A.
Citera
2007-08-10, 16:15
Medlem
zachs avatar
Roby, ta och bemöt mitt inlägg på en vuxens nivå och du har min uppmärksamhet.

Brille, skumt det här - håller helt otippat med mig själv till hundra procent, men även dig till 90, i alla fall det senaste inlägget. Du är ju onekligen optimisten av oss, så bara hoppas du har rätt. Ser ingen prestige i att förlora mot någon som siade om resultat som trycker igen truten på alla anglofiler.
Citera
2007-08-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Du får det att låta som att det är fotbollsligor och inte fotbollslag som tävlar mot varandra. Det är inte ligor utan klubbar som köper spelare. Att Manchester City gör det är för att Svennis har skaplig koll på marknaden samtidigt som det är billigare än att köpa inhemska spelare. Det är dock knappast ett garanterat framgångsrecept att fylla lag med utländska spelare.

Självklart är det enskilda klubbar som agerar, men klubbarna tillsammans utgör ligan. Det är i den miljön klubbarna agerar och som vi fans upplever dem.

När man följer en liga så vill man att den ska vara så bra som möjligt. Så tänker i alla fall jag. Det ger större njutning att se matcherna när de andra lagen också är bra. En svår balansgång eftersom man samtidigt önskar att motståndarna ska förlora.

Jag blev glad när Juventus, Genua och Napoli tog steget upp i Serie A, eftersom ligan blir bättre. Detta trots att det försämrar möjligheterna för mitt Cagliari att klara sig kvar.

För mig är det egentligen inte så viktigt att Serie A är ”bättre” än någon annan liga, så länge spelkvalitet, stämning, profiler, taktik o s v håller hög nivå är jag nöjd. (Och att Cagliari spelar i Serie A).

Citat:
Ursprungligen postat av zach
Brille, skumt det här - håller helt otippat med mig själv till hundra procent, men även dig till 90, i alla fall det senaste inlägget. Du är ju onekligen optimisten av oss, så bara hoppas du har rätt. Ser ingen prestige i att förlora mot någon som siade om resultat som trycker igen truten på alla anglofiler.

Jag tror att vi är ganska överens om läget, men att jag, precis som du nämner, nog fokuserar mer på det positiva. Serie A har tappat relativt spanska och engelska ligan (framförallt ekonomiskt), men är enligt mig fortfarande minst lika bra eller rent av snäppet bättre. Milan är ju trots allt inte Italiens bästa lag, men lyckades ändå vinna CL. Och detta gjorde de inte som en underdog utan man var favorit i finalen.

Men visst är det så att om de italienska lagen fortsätter att vara i ekonomiskt underläge så kommer det att få återverkningar sportsligt förr eller senare.

Det är svårt att sia alltför långt in i framtiden så därför väljer jag att se på hur det ser ut idag och den närmaste framtiden. Och just nu är italiensk fotboll inne i ett framgångsstim. Jag tjatar, men va fan det är ju härligt:
Regerande Världsmästare
Regerande CL-mästare
Nuvarande innehavare av Ballon d’Or
Nuvarande innehavare av Guldskon

Jag hyllar calcio som företeelse. Både det som händer på planen och allt runt om. Jag går på känsla, och just nu så känns det bra.

Edit. tog bort onödigt raljerande.
Citera
2007-08-11, 12:56
Medlem
zachs avatar
Super-Marco är tillbaka!!!

Japp, Delvecchio är tillbax hemma. En 200 % pålitlig källa såg honom på Trigoria imorse. Han ska tydligen träna med grabbarna men ja... Han är ju kanske 47 vid det här laget. Och med tanke på just åldern och det han visat senaste säsongerna så gissar jag på att han ska försöka hålla sig i form för att få ett kontrakt med Chievo eller nåt. Nåt för er kanske Brille...?

Coolt hur som helst, Mr derbykiller visar att han var helt rätt man att tillfälligt föräras med kaptensbindeln. I en värld av pengahoror värmer lojalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in