Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Du får det att låta som att det är fotbollsligor och inte fotbollslag som tävlar mot varandra. Det är inte ligor utan klubbar som köper spelare. Att Manchester City gör det är för att Svennis har skaplig koll på marknaden samtidigt som det är billigare än att köpa inhemska spelare. Det är dock knappast ett garanterat framgångsrecept att fylla lag med utländska spelare.
Självklart är det enskilda klubbar som agerar, men klubbarna tillsammans utgör ligan. Det är i den miljön klubbarna agerar och som vi fans upplever dem.
När man följer en liga så vill man att den ska vara så bra som möjligt. Så tänker i alla fall jag. Det ger större njutning att se matcherna när de andra lagen också är bra. En svår balansgång eftersom man samtidigt önskar att motståndarna ska förlora.
Jag blev glad när Juventus, Genua och Napoli tog steget upp i Serie A, eftersom ligan blir bättre. Detta trots att det försämrar möjligheterna för mitt Cagliari att klara sig kvar.
För mig är det egentligen inte så viktigt att Serie A är ”bättre” än någon annan liga, så länge spelkvalitet, stämning, profiler, taktik o s v håller hög nivå är jag nöjd. (Och att Cagliari spelar i Serie A).
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Brille, skumt det här - håller helt otippat med mig själv till hundra procent, men även dig till 90, i alla fall det senaste inlägget. Du är ju onekligen optimisten av oss, så bara hoppas du har rätt. Ser ingen prestige i att förlora mot någon som siade om resultat som trycker igen truten på alla anglofiler.
Jag tror att vi är ganska överens om läget, men att jag, precis som du nämner, nog fokuserar mer på det positiva. Serie A har tappat relativt spanska och engelska ligan (framförallt ekonomiskt), men är enligt mig fortfarande minst lika bra eller rent av snäppet bättre. Milan är ju trots allt inte Italiens bästa lag, men lyckades ändå vinna CL. Och detta gjorde de inte som en underdog utan man var favorit i finalen.
Men visst är det så att om de italienska lagen fortsätter att vara i ekonomiskt underläge så kommer det att få återverkningar sportsligt förr eller senare.
Det är svårt att sia alltför långt in i framtiden så därför väljer jag att se på hur det ser ut idag och den närmaste framtiden. Och just nu är italiensk fotboll inne i ett framgångsstim. Jag tjatar, men va fan det är ju härligt:
Regerande Världsmästare
Regerande CL-mästare
Nuvarande innehavare av Ballon d’Or
Nuvarande innehavare av Guldskon
Jag hyllar calcio som företeelse. Både det som händer på planen och allt runt om. Jag går på känsla, och just nu så känns det bra.
Edit. tog bort onödigt raljerande.