2008-03-30, 15:53
Medlem
Fula Gubbens avatar
Även om jag normalt stöder Milan i de flesta matcher så är det kul att se hur underdoggarna från Bergamo lyfter sig efter det första målet. Langellas 0-2 var rena mästerverket, Luca Toni hade inte gjort det bättre. Milan startade OK men spelade sämre och sämre. Seedorf verkar vara påverkad av barbiturater. Försvaret sviktar rejält vid bägge målen. Vad sysslar Milano-lagen med denna vår?

Såg ut som eventuell ojusthet från Atalanta just innan 0-1, men producenterna vevade fel repriser. Någon som såg?

En halvlek kvar. Serie A var roligare förr, dvs i höstas.

- F.G
Citera
2008-03-30, 16:28
Bannlyst
R.I.P Matteo Bagnaresi
Citera
2008-03-30, 16:54
Medlem
Kampen om fjärdeplatsen mellan Milan och Fiorentina ser ut som inför sprinten i ett cykellopp. Båda avvaktar och väntar in den andre, vilket visar sig i att båda lagen vägrar att vinna. Vinnaren kan mycket väl bli Udinese, eller kanske rent av Sampdoria.

En härlig avslutning i matchen mellan Milan och Atalanta. Milan visade vilja och energi, så dags.
Citera
2008-03-30, 17:02
Medlem
Fula Gubbens avatar
Ja, det blev en sevärd match på San Siro, tills sist och på ett något märkligt vis. Atalanta, som egentligen inte har så mycket att spela för, verkade livrädda att tappa sina 3 poäng, smockan hängde i luften på slutet. Sedan brände Pirlo straffen (som var OK slagen, men inte tillräckligt bra), och så blev det finito 1-2 och grattis Bergamo.

Tycks som Torino plockade 3 pinnar nere på Sicilien.

- F.G
Citera
2008-03-30, 17:20
Medlem
FiveTownss avatar
Marco Borriello blir hett villebråd i sommar
Citera
2008-03-30, 17:42
Medlem
Pumpkings avatar
Hoppas innerligt att Milan missar cl platsen. Bara Liverpool som jag önskar lika mycket olycka när det gäller det framtida seriespelet. 3 lag klara till cl ifrån italien. Vilket blir det fjärde? Känns inte som att Sampdoria har något i den turneringen att göra. Skulle hellre se Udinese. Men Fiorentina är ju de som spelat bäst under säsongen, och också de som är mest värda en cl plats, om man ser till hur laget vuxit de senaste säsongerna. Med tanke på att de var ännu längre ner och vände än vad Juve någonsin varit..

FORZA ROMA! ..och HBK, 3p i premiären ^^
Citera
2008-03-30, 22:42
Medlem
someuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag tror att spelarens kvalitet är avgörande om han ska kunna få en ”fri roll”. Serie A har begåvats med många fantastiska spelare som kan bära upp denna ”fria roll”.

Roma utan Totti spelar på ett annat sätt, de har en plan B till skillnad mot Milan som står handfallna då främst Pirlo inte kan leverera. Den enda likheten mellan Totti, Zlatan och Kaká är att de är fantastiska offensiva spelare. De löser sin uppgift på olika sätt, om än likartat. Dessutom brukar det vara prima puntan som tar det absolut minsta ansvaret bakåt, det ingår oftast i den rollen.

Men visst hade det varit kul att se en tokdopad Totti göra Gattuso-tjurrusningar i defensiven, mitt enda krav hade naturligtvis varit att han fortfarande skulle vara lika delaktig i offensiven.
Det e de här trista rolldefinitionerna jag tänker på att man nog får se över.

Man behöver inte gå så långt som till Gattuso. Raul i RM brukar kombinera defensiv och offensiv rätt bra nuförtiden.
Henke Larsson byggde väl egentligen sin lilla storhet på en habil defensiv. Inga jämförelser i övrigt dock.
Senast redigerad av someuse 2008-03-30 kl. 22:55.
Citera
2008-03-31, 09:47
Medlem
Shuyins avatar
Missade matcherna pga allsvensk premiär, ser dock nu att både Milan och Viola förlorade, ja de är väl Milan som skall vara mest missnöjda med det, Atalanta går visserligen bra i år, men ändå...

Jag tycker också att det känns som att Milan och Viola får samma resultat varje omgång, bara hoppas att det håller i sig då!

Och en till supporter död!? Kan någon berätta mer? Låter helt jävla fruktansvärt. Mår nästan dåligt när man tänker på det, eftersom att man kan identifiera sig med en supporter inte med en knarklangare som dör t.ex.
Citera
2008-03-31, 11:11
Medlem
Roby88s avatar
Det var en Parma supporter som vart överkörd av en buss på väg till matchen. Bussen var tom men hade tidigare kört Juve - supportrar till stadion men så som jag fattade det hela så verkar det bara vara fråga om en helt vanlig trafikolycka...
Citera
2008-03-31, 12:04
Medlem
zzwampens avatar
Ja, enligt den italienska polisen...
Citera
2008-03-31, 12:06
Medlem
zzwampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiveTowns
Marco Borriello blir hett villebråd i sommar

Nja, jag tror Milan tar tillbaka honom. Han är ägd av både Milan och Genoa.
Citera
2008-03-31, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av someuse
Det e de här trista rolldefinitionerna jag tänker på att man nog får se över.

Man behöver inte gå så långt som till Gattuso. Raul i RM brukar kombinera defensiv och offensiv rätt bra nuförtiden.
Henke Larsson byggde väl egentligen sin lilla storhet på en habil defensiv. Inga jämförelser i övrigt dock.

Om jag förstått det rätt så har du upptäckt en trend bland framförallt PL-lag att ”Alla spelare måste ge 100 både hemåt o framåt”. Hmm låt oss ge det ett namn, vad sägs om totalfotboll.

Under tiden i Italien så uppkommer nya tankar bland tränarna. Att utnyttja spelarnas fulla potential, ge ”stjärnorna” möjlighet att göra det de kan bäst, där tränarens uppgift är att sätta samman ett lag bestående av individer under en övorordnad idé. Det gav VM-guld.

Lippi är ett tydligt exempel på denna metamorfos, från att ha petat Baggio för att han inte passade in i systemet till att anpassa spelsätt så att bl a Totti och Pirlo skulle få utrymme i VM.

Det är inte stjärnorna som tvingas in i en roll, utan de skapar den.

Både Zlatan och Totti deltar förövrigt i det defensiva arbetet, men begränsat. De täcker ytor och passningsvägar, de stressar den bollförande om de är i närheten, lyckas ibland erövra bollen osv. Men Zlatan ska inte springa sig trött i det defensiva arbetet, hans krafter ska i första hand användas framåt.

Henrik Larssons storhet däremot är rörelse, där det kommer naturligt att springa över stora ytor och ta ett defensivt arbete. Självklart ska han få möjlighet till detta.

Nackdelen är att man inte blir lika stabila som lag där spelmodellen är nummer ett. Tänk på t ex Juventus där spelare som Baggio, Zidane och Henry inte fick ut sin fulla potential. Men samtidigt var man aldrig beroende av några få stjärnors form.

Din tanke att tvinga in spelare i roller (dvs ge dem uppgifter som inte passar dem naturligt) har testats och i Italien håller man på att gå vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in