Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Vem är den där Dossena egentligen? Jag har inte bra koll alls på Udinese, dock läste jag att han kom ifrån Serie B, stämmer det?
Det är en spelare många ifrågasatte när han kom till klubben, vissa gånger befogat andra inte. Dossena köptes för billiga pengar och började väldigt skakigt när han fick chansen, hans ursprungliga position är vänsterback. Men efter några omgångar plockade Marino upp honom som kantspringar vilket skulle visa sig vara ett genidrag. Han är definitionen av en slitvarg, smeker långsidan enda tills domaren blåser av matchen. Grym cardio, grymt hjärta men framförallt en sjuk jävla glöd. Det är vad jag älskar med honom! Vissa gillar primadonnor men jag formligen avgudar spelare som aldrig viker ner sig. Trots sitt hjärta började han även slå formidabla inlägg och passningar desto längre säsongen löd. Jag skulle likna honom med Zambrotta eller Seb Larsson om vi ska ta ett svenskt exempel.
Kan tänka mig att det finns ett antal anledningar till varför de släpper honom,
1. Jag antar att det rör sig om bra mycket mer pengar än vad Udinese köpte honom för. Brittisk media pratar om £7m och jag kan tänka mig att det är x antal gånger mer än vad Treviso fick. En bra finansiell deal helt enkelt.
2. Det finns inget
riktigt förtroende för honom i Udinese. Hans inledning var som sagt högst ifrågasättbar och det kanske spekuleras i om han är för ojämn. Kan även vara så att det kommer bli en ännu mer offensivt lagd uppställning till kommande säsong. Eller att det finns mer förtroende för andra kantspringare.
3. Alltid svårt att tvinga kvar en spelare, speciellt om det är en såpass anrik men ack så skitspelande klubb som Liverpool. Alla vill spela i Europa, alla vi lyckas bland dem största och spela i den "största" ligan. Jag kan inte klandra honom och jag tror att det kommer gå riktigt bra. Det viktigaste är att han acklimatiserar sig bra i England vilket har visats vara lättare sagt än gjort. Bianchi är väl det senaste och mest påtagliga exemplet.
Bara spekulationer från min sida men det är alltid tråkigt när en sann krigare lämnar.