2008-03-01, 02:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Har läst igenom senaste dagarna på tråden nu, och det diskuteras mest huruvida Inter fuskar eller ej. Vad spelar det för roll? Vinner inte Roma ligan nu, utan blir tilldömd den senare, så kommer det ändå inte kännas att den är värd nånting.

Inter kan besegras, och ska besegras. Se Liverpool i cl.
Kampen om serie A titeln bör väl ses som körd för Romas del, den sista utvägen som jag ser det, är CL. Jag tror inte på att Inter går vidare, och jag hoppas givetsvis på att de förlorar ordentligt även i returen, för att bättra på deras vajande självförtroende. Så länge Inter fortsätter att vinna så ser allt bra ut. Åker Inter ut så pass tidigt i CL även i år, så tror jag att det börjar gå utför.

Roma har en hyperintressant match borta mot Real, och så länge scudetton inte är avgjord, så vet jag att Totti & co jagar båda titlarna, men att de kommer inrikta sig på CL om inte Inter börjar tappa farten.

Jag är förstås naiv när jag tror på dubbeln, och ligan ser ju onekligen knepig ut. Men jag tror att spelare kan tända till i Roma, om det nu väl börjar lossna.

Returen i Madrid gör säsongen för Romas del.

FORZA ROMA!

Vadå så du tror att Roma vinner CL? Om de vinner CL, så tar jag mitt liv.
Citera
2008-03-01, 03:22
Medlem
Bjørnebrygs avatar
Ingen större förlust där
Skämt åsido så skulle jag gärna unna Roma och framförallt Totti en seger. Hur osannolikt det nu än kan vara. Trots att jag är Interista
Nog för att chansen känns minimal men den är fortfarande större än att Inter vinner.
Citera
2008-03-01, 05:38
Medlem
Caligula Joness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Vadå så du tror att Roma vinner CL? Om de vinner CL, så tar jag mitt liv.

Jag har aldrig hållt på Roma så hårt som nu.

Skämt åsido; så tror jag inte att det finns en chans att Roma skulle ta hem scudetton längre. Matchen mot Inter var tyvärr avgörande. Även om utvisningen på Mexes var helt fel så måste jag säga att Roma får skylla sig själva. De(Aquilani) borde ha satt 2-0 på någon av chanserna som skapades. Det Känns så jävla Roma att släppa in ett mål under de sista fem minuterna, på samma sätt känns det(numera) så jävla Inter att göra mål de sista fem. Jag väntade faktiskt hela tiden på att Inter skule kvittera. De har på något sätt lyckats tagit över Juves vinnarmentalitet, samtidigt som Roma verkar tagit över Inters losermentalitet.

Håller helt med Zach om att Real är något av en drömmotsåndare för Roma. Räknar kallt med att de kommer att kontra in minst ett mål(Mancini).

Min åsikt är att som Roma-supporter ska man vara väldigt nöjd; även om de åker ut CL och kommer tvåa i ligan. Glöm inte vilken position Roma var i innan Spalleti tog över. Karln är en av de största lagbyggare som fotbollsvärlden någonsin skådat. Tyvärr verkar han inte vara lika skärpt när det kommer till taktiken...
Citera
2008-03-01, 10:59
Medlem
zachs avatar
Visst är det så, är Romas fel till 99%. Synd att utvisningen dyker upp i det perspektivet, för det gör att egna misstag slipper ältas.

Och visst borde man som romanista vara nöjd oavsett om det bara blir silver i ligan, man åker ut mot Real och bara tar ett silver i italienska cupen (har catania i semi, inter-lazio i andra). Traditionellt sett så är ju det kanske en av våra 15 bästa säsonger... Men Spalletti har då 3 raka silver med Roma, plus 2 (tror jag) med Capello, gör att vi har 5 silver på 7 år. Inte dåligt, men dags att avancera.
Blir ju till en fråga för Rosella det där... Gasa eller nöja oss med det här? Brighi på bänken funkar inte för ett lag som vill vara Campioni. Alla ytterbackar borde riskera försäljning om vi ska bli bättre, Doni är för ojämn, Esposito kan dra till Sardinien igen... etc.

Och på Sardinien har man förlorat tre poäng... Inte det dom behövde direkt.
Citera
2008-03-01, 16:32
Medlem
Pumpkings avatar
Det är ju just det som är grejen. Förra säsongen kändes det som att Romas tunna trupp inte skulle palla trycket, vilket den inte gjorde. Men det fanns ändå ett lagbygge och spelare som gjorde allt för laget. Inför denna säsongen fylldes det på klokt men sparsamt. Men vad är det egentligen för förändringar som har skett, sett till förra säsongens Roma..?

Den enda värvningen jag ser som tagit någon större plats, är Juan, och det är ju just han som är skadad. Övriga nyinkomna spelare har varit bleka, om de fått spela över huvud taget. Där räknar jag även med Cicinho och Giuly, som jag tycker är långt ifrån så bra som de skulle kunna vara. Trots nyförvärven är det i princip samma Roma idag som för ett år sen, med undantag att vi tappat den bästa backen i Christian Chivu.

Jag tror på Totti och kommer fortsätta göra det. Men det känns helt klart oroväckande att spelare som Taddei, Cassetti, Tonetto och Pizarro ska bära ett lag som Roma.
Men det är ju just detta spelarmaterial som vi har för tillfället, och får hålla oss till godo med.

Frågan är då om Spaletti har den rätta känslan för att leda Roma till några segrar. Han har byggt upp laget, fått dem att spela vackert. Men. De är för dåliga på att avgöra matcher. De är för dåliga utan Totti.

Oroväckande.
Citera
2008-03-01, 18:38
Medlem
Ari.Golds avatar
Varför...

...följde inte Isaksson med Bianchi till Lazio? De borde ju uppmärksammat honom iochmed Bianchiaffären. En landslagskeeper som sitter på bänken.
Men tydligen väljer man alternativet att spela en man som debuterade innan Isaksson föddes (typ).

Hur kunde Lazio INTE köpa en ny målvakt?
Citera
2008-03-01, 21:28
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Det är ju just det som är grejen. Förra säsongen kändes det som att Romas tunna trupp inte skulle palla trycket, vilket den inte gjorde. Men det fanns ändå ett lagbygge och spelare som gjorde allt för laget. Inför denna säsongen fylldes det på klokt men sparsamt. Men vad är det egentligen för förändringar som har skett, sett till förra säsongens Roma..?

Den enda värvningen jag ser som tagit någon större plats, är Juan, och det är ju just han som är skadad. Övriga nyinkomna spelare har varit bleka, om de fått spela över huvud taget. Där räknar jag även med Cicinho och Giuly, som jag tycker är långt ifrån så bra som de skulle kunna vara. Trots nyförvärven är det i princip samma Roma idag som för ett år sen, med undantag att vi tappat den bästa backen i Christian Chivu.

Jag tror på Totti och kommer fortsätta göra det. Men det känns helt klart oroväckande att spelare som Taddei, Cassetti, Tonetto och Pizarro ska bära ett lag som Roma.
Men det är ju just detta spelarmaterial som vi har för tillfället, och får hålla oss till godo med.

Frågan är då om Spaletti har den rätta känslan för att leda Roma till några segrar. Han har byggt upp laget, fått dem att spela vackert. Men. De är för dåliga på att avgöra matcher. De är för dåliga utan Totti.

Oroväckande.

Utan att vara någon expert på Roma så känns det som att det fattas den sista, kritiska 10 procenten som behövs för att de ska kliva upp bland de tre stora i Serie A (sett över en längre period). Sättet man vek ned sig på mot Man U förra året hade aldrig skett med de tre storlagen. I seriematcher blir man ibland nonchalanta och övermodiga, vilket också tyder på en viss brist i total professionalitet. Roma känns för stunden som ett lag som vinner många sympatisörer med sitt spel och vissa spelare (som Totti), men inte har den kliniska killer-instinkten. Ett glidarlag från den eviga staden. Inget fel med det, i och för sig.

Cicinho har ännu inte levt upp till den ruskiga potential han visade upp i för-VM 2005, då han (liksom Robinho och Adriano) klev fram som nästa världsspelare från Brasilien. Det kan dock fortfarande hända.

- F.G
Citera
2008-03-01, 22:26
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
...följde inte Isaksson med Bianchi till Lazio? De borde ju uppmärksammat honom iochmed Bianchiaffären. En landslagskeeper som sitter på bänken.
Men tydligen väljer man alternativet att spela en man som debuterade innan Isaksson föddes (typ).

Hur kunde Lazio INTE köpa en ny målvakt?

Ballotta är rätt stabil ändå...men visst hade det varit önskvärt att Isaksson valt att gå till Lazio. Han verkar dock vara satans tjurskallig, att bosätta sig i Rom tills vidare hade bara varit bra för karriären, och på kort sikt för landslaget.
Kalac i Milan räddade en poäng i kväll mot Lazio, ser riktigt pålitlig ut.
Citera
2008-03-01, 22:36
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Helt seriöst. Hur ofta kommer ett lag undan med att slå x antal hörnor en halvmeter för långt fram? Det skedde ju inte en gång utan minst tre utan att någon reagerade (förutom kameramannen då). Har jag helt lyckats undgå detta fenomen eller var detta en engångföreteelse?
Citera
2008-03-02, 00:02
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex P. Keaton
Helt seriöst. Hur ofta kommer ett lag undan med att slå x antal hörnor en halvmeter för långt fram? Det skedde ju inte en gång utan minst tre utan att någon reagerade (förutom kameramannen då). Har jag helt lyckats undgå detta fenomen eller var detta en engångföreteelse?

En halvmeter var väl att ta i, och varför ska man vara en sådan förbannad paragrafryttare vid en (förhållandevis) ofarlig situation som en hörna när man inte är hårdare vid ex frisparkar med direkt skottläge?

Har liksom svårt att se vilken fördel man kan tänkas få, bortsett att man får en öppnare löpväg till bollen.

Visst fan saknas det en del i Roma FG. Kvalitet, kvalitativ kvantitet, klass, you name it. Mexes och Juan är kanon. De Rossi oxå. Mancini, Perrotta och Totti likaså. Någon till kanske men resten är mer eller mindre utfyllnad. Det håller naturligtvis inte. Inte över 38 matcher och ytterst osannolikt över 13 CL-matcher. Är ju som Pumpking skriver, rätt allarmerande att ex vårt kantspel (mot lag med spelare som Ramos, Alves, C Ronaldo etc) ska bäras upp av killar som Tonetto och Cassetti.
Sett ur det perspektivet så är nog det här det bästa dagens Roma kan få till. Dock inte sagt att man inte kan sprattla till och slå ut Real. För som sagt, jag räknar då inte bort avancemang.
Citera
2008-03-02, 09:17
Medlem
Pumpkings avatar
Jo, det är ju lustigt att de nyförvärv som Roma gjort, faktiskt inte har gjort mer väsen av sig. Att Esposito inte spelat en match från start är för mig en gåta. Kanske inte varför han inte spelat, utan i så fall varför man värvar en spelare som man inte tänkt sig använda. Det känns ändå som det är Spaletti som styr sina värvningar, och har han då så pass dålig känsla att han inte riktigt vet vad det är han köper?

Jag har gått och funderat en hel del över vad Juventus kan mäkta med i framtiden. Men efter värvningen av Sissoko har jag börjat tvivla på deras ambitioner. Jag har alltid haft öga för maliern, men efter afrikanska mästerskapen började jag tvivla på hans kapacitet.

Men klart är iaf att Juve går emot en CL-plats inför nästa säsong, och intresset för klubben växer då givetvis. Och resurser kan jag väl inte tänka mig att klubben någonsin haft några större problem med, så behövs det deg så bör väl Ranieri kunna få låna en smula. Vad bör man då värva för spelartyper och vad tror ni om Juventus framtida möjligheter att slå i CL?
Citera
2008-03-02, 11:01
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
En halvmeter var väl att ta i
Och tio cm hade varit en underdrift, jag har taskigt ögonmått så jag tog i i överkant. En bit utanför markeringen då.

Citat:
varför ska man vara en sådan förbannad paragrafryttare vid en (förhållandevis) ofarlig situation som en hörna när man inte är hårdare vid ex frisparkar med direkt skottläge?
En intressant åsikt. Personligen tycker jag att domarna ska vara hårdare vid sin bedömning vid frisparkar. Speciellt gällande avståndet till muren. Men det var knappast det du menade.

Att frisparkar inte slåss exakt på det läge där företeelsen sker har ju sin självklarhet. Inte helt lätt att ha exakt koll på just den biten när det är företeelsen i sig som är det viktiga. Exakt var den sker är ju inte lika viktig så länge som man inte behöver koncentrera sig på straffområdeslinjen. Dessutom tycker jag oftast (inte alltid) att domaren ger frispark en bit längre bort från mål istället för närmare. Vid hörna har du trots allt en begränsad yta där du är tillsagd att lägga bollen.

Men om det nu inte spelar så stor roll kan man alltså enligt samma resonemang göra avspark några dm framför mittpunkten. Det är ju ändå inte en klar målchans?

Citat:
Har liksom svårt att se vilken fördel man kan tänkas få, bortsett att man får en öppnare löpväg till bollen.
Och det är inte en klar fördel? Det ökar ju markant chansen till att få ett bra tillslag. På vissa arenor får ju spelarna gå ut i reklamskyltarna för att få en hyfsad löpväg. Klart som sjutton det är en fördel även om et knappast kan jämställas med att slå en straff 30 cm närmare mål.

Nu verkar det att jag tar stenhårt på detta, men så är inte alls fallet. Blev mest så överraskad när jag såg det igår. Ska man tjafsa finns det mer viktiga detaljer i spelet att ta fasta på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in