Citat:
Ursprungligen postat av zach
En halvmeter var väl att ta i
Och tio cm hade varit en underdrift, jag har taskigt ögonmått så jag tog i i överkant. En bit utanför markeringen då.
Citat:
varför ska man vara en sådan förbannad paragrafryttare vid en (förhållandevis) ofarlig situation som en hörna när man inte är hårdare vid ex frisparkar med direkt skottläge?
En intressant åsikt. Personligen tycker jag att domarna ska vara hårdare vid sin bedömning vid frisparkar. Speciellt gällande avståndet till muren. Men det var knappast det du menade.
Att frisparkar inte slåss exakt på det läge där företeelsen sker har ju sin självklarhet. Inte helt lätt att ha exakt koll på just den biten när det är företeelsen i sig som är det viktiga. Exakt var den sker är ju inte lika viktig så länge som man inte behöver koncentrera sig på straffområdeslinjen. Dessutom tycker jag oftast (inte alltid) att domaren ger frispark en bit längre bort från mål istället för närmare. Vid hörna har du trots allt en begränsad yta där du är tillsagd att lägga bollen.
Men om det nu inte spelar så stor roll kan man alltså enligt samma resonemang göra avspark några dm framför mittpunkten. Det är ju ändå inte en klar målchans?
Citat:
Har liksom svårt att se vilken fördel man kan tänkas få, bortsett att man får en öppnare löpväg till bollen.
Och det är inte en klar fördel? Det ökar ju markant chansen till att få ett bra tillslag. På vissa arenor får ju spelarna gå ut i reklamskyltarna för att få en hyfsad löpväg. Klart som sjutton det är en fördel även om et knappast kan jämställas med att slå en straff 30 cm närmare mål.
Nu verkar det att jag tar stenhårt på detta, men så är inte alls fallet. Blev mest så överraskad när jag såg det igår. Ska man tjafsa finns det mer viktiga detaljer i spelet att ta fasta på.