2022-08-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ooosooo
Krftgng, men det vnder nog snart. Det r nog strre efterfrgan p stl just nu n vad mnga tror. Jag gissar p att dom har gjort rtt bra vinster p att slja stl till Ryssland. Mnga som ska rusta upp frsvaret.

*slja stl till fljd av kriget

Inte till ryssland sklart...
Citera
2022-08-03, 13:37
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanasawa
Nej men ojd. Jag tror visst mina kpwarrants i SSAB dippade -lite- idag.

Nn som fortfarande ger aktien lngsiktigt, eller har ni slt av?

Jag har SSAB A och har haft den i ngra r.

SSAB R en lngtidsaktie hyggligt stabil och hmtar ganska fort upp sig efter en dipp.

Det jag r mest intresserad av r vl "grn stlproduktion" som SSAB experimenterar med och som p sikt kan komma att ge en hygglig avkastning.

Finns ju flera aktrer som arbetar p att f fram just miljvnligt producerat stl men SSAB ligger vl ngonstans i "mitten" vad det gller hur lngt de kommit med detta.
Citera
2022-08-03, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jag har SSAB A och har haft den i ngra r.

SSAB R en lngtidsaktie hyggligt stabil och hmtar ganska fort upp sig efter en dipp.

Det jag r mest intresserad av r vl "grn stlproduktion" som SSAB experimenterar med och som p sikt kan komma att ge en hygglig avkastning.

Finns ju flera aktrer som arbetar p att f fram just miljvnligt producerat stl men SSAB ligger vl ngonstans i "mitten" vad det gller hur lngt de kommit med detta.

De var frst i vrlden med fossilfritt stl. Och HYBRIT r vrldsunikt! De ligger definitivt i framkant. Men det fr vl tiden visa
Citera
2022-08-03, 19:58
Medlem
Jag funderar faktiskt p att kpa lite SSAB. Tidigare under ret s kpte jag in mig runt 40kr men slde senare vid 60 (inklusive utdelning). Ni skriver om fossilfritt stl vilket r det som fr mig att tvivla. Sveriges strsta industriella projekt kommer att krva en hel del, men vi fr se hur det gr, det r sklart jtteviktigt fr klimatet och staten.

Jag tror dremot att aktien tar fr mycket stryk av oro fr konjunkturen. Om brsen blir lite mer pessimistisk kommande vecka s kper jag grna fr runt 40 terigen och sljer INNAN nsta rs utdelning. Med de siffror som SSAB visar upp s tror jag att man kan mjlka aktien ett r till.
Citera
2022-08-04, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gedigenherre
Jag funderar faktiskt p att kpa lite SSAB. Tidigare under ret s kpte jag in mig runt 40kr men slde senare vid 60 (inklusive utdelning). Ni skriver om fossilfritt stl vilket r det som fr mig att tvivla. Sveriges strsta industriella projekt kommer att krva en hel del, men vi fr se hur det gr, det r sklart jtteviktigt fr klimatet och staten.

Jag tror dremot att aktien tar fr mycket stryk av oro fr konjunkturen. Om brsen blir lite mer pessimistisk kommande vecka s kper jag grna fr runt 40 terigen och sljer INNAN nsta rs utdelning. Med de siffror som SSAB visar upp s tror jag att man kan mjlka aktien ett r till.

Det r just det, aktien sjnk fr att smsparare behver ta hem sina pengar fr att ha rd med kade utgifter och rntor. Det har nada att gra med SSABs prestationer. Hybrit r redan igng? Linjen rullar p test redan och ska gra det i ngot r nu frst om jag frsttt det rtt. Alla har hjt riktkursen p SSAB, frmodligen har de lite insyn. Efterfrgan p stl r nog hgre nu n ngonsin, krig, frsvar som ska rustas, snder bombade stder som ska byggas upp, ett EU som ska vlja klimatsmarta alternativ. Sjlvklart vljer de SSABs fossilfria stl. Det kommer bli kanon, ingen ide att oroa sig.
Citera
2022-08-07, 02:15
Medlem
MittOchDittKontos avatar
Jag ska i r gra min frsta investering i SSAB. Jag tror inte p fossilfritt stl, eftersom det krvs enorma mngder el och el r en bristvara i Sverige tack vare ni vet vilka. Det kommer drmed onekligen bli tminstone produktionsproblem - allvarliga sdana. Typ som att Apple slpper frsta iPhone men kan sedan inte leverera den till ngon.

... Men jag har mnga rtionden i livet som aktiv sparare kvar. Och p bara ett endaste rtionde s hinner mycket hnda. Min frhoppning r att min investering kommer lna sig rejlt i form av kursutveckling och nr jag r en pensionr s fr jag frhoppningsvis extra klirr i kassan i form av en saftig utdelning d och d. Det gr inte s mycket om jag kper p rets topp, jag ska investera pengar som jag inte behver till andra ndaml och sparandet ska vara lngsiktigt. Minst 30 r.

P terseende!
Citera
2022-08-07, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittOchDittKonto
Jag ska i r gra min frsta investering i SSAB. Jag tror inte p fossilfritt stl, eftersom det krvs enorma mngder el och el r en bristvara i Sverige tack vare ni vet vilka. Det kommer drmed onekligen bli tminstone produktionsproblem - allvarliga sdana. Typ som att Apple slpper frsta iPhone men kan sedan inte leverera den till ngon.

... Men jag har mnga rtionden i livet som aktiv sparare kvar. Och p bara ett endaste rtionde s hinner mycket hnda. Min frhoppning r att min investering kommer lna sig rejlt i form av kursutveckling och nr jag r en pensionr s fr jag frhoppningsvis extra klirr i kassan i form av en saftig utdelning d och d. Det gr inte s mycket om jag kper p rets topp, jag ska investera pengar som jag inte behver till andra ndaml och sparandet ska vara lngsiktigt. Minst 30 r.

P terseende!

D tror jag nog att du skall satsa p Investor istllet om det r en hg pengar till pension.
Det gjorde jag och det blev en hg.
Lite hjlp av Volvo Lastvagnar ox.
Citera
2022-08-07, 09:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ooosooo
De var frst i vrlden med fossilfritt stl. Och HYBRIT r vrldsunikt! De ligger definitivt i framkant. Men det fr vl tiden visa
Det existerar inget fossilfritt stl, dremot flyttar man en del av CO2 tgngen frn stlproduktionen.
Citera
2022-08-07, 09:17
Medlem
MittOchDittKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
D tror jag nog att du skall satsa p Investor istllet om det r en hg pengar till pension.
Det gjorde jag och det blev en hg.
Lite hjlp av Volvo Lastvagnar ox.
Kan man kra bda?
Citera
2022-08-07, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittOchDittKonto
Kan man kra bda?

Ls p om Investor, Lundberg, Latour m.fl s du frstr vad du kper eller inte.

Med sdana bolag kan man sova lugnt.
Citera
2022-08-07, 11:02
Medlem
MittOchDittKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Ls p om Investor, Lundberg, Latour m.fl s du frstr vad du kper eller inte.

Med sdana bolag kan man sova lugnt.
Har "lst p" men frstr nd inte vad du menar. SSAB ingr inte i Investor.
Citera
2022-08-07, 11:09
Medlem
SSAB r ett mycket bra bolag. Kolla kvartalsrapporterna. Mycket rlig analys om ev minskad efterfrgan och hgre rvarupriser, men fin utdelning och ett bolag som jag tror klarar svngningarna.

Kommer ligga kvar i mnga r hr och flja utvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in