Citat:
Hej
Jag säljer av när aktien så småningom når 215-220. Men funderar på att ställa ut en köpoption, men har ingen erfarenhet av detta. Men har skrivit på avtalet så det skulle rent praktiskt inte vara något problem.
Men hur sätter jag premien? SSABA8H220 såldes idag för 16,25. Ett annat problem kanske är att jag äger B aktien och inte A aktien.
Tackar på förhand för lite tips!
Beeo
Lita oklar på exakt vad du vill göra, men det låter som att du vill göra en covered call (ställa ut en köpoption mot innehavd aktie). Vilken premie du ska "sätta" beror ju på vad folk är villiga att betala för den option du vill sälja. Ta en titt i orderdjupet, precis som för aktier. Ett tips är att inte sälja direkt på köpsidan, utan försök att lägga dig mitt i spreaden.
SSAB optionerna har mycket riktigt A aktien som underliggande, och du kan alltså inte ställa ut köpoptioner med dina B aktier som säkerhet
Tänk också på att du måste ställa säkerheter för din utfärdade option, få av mäklarna (alla?) hanterar en covered call vid beräkningar av säkerhetskrav.
Personligen är jag inget fan av covered call, men smaken är väl som baken. Kan vara ett alternativ om man ligger med vinst i en aktie, och isf kombinera med stoploss. Att ta positionen från början, alltså samtidigt köpa aktien och utfärda en call, faller inte mig i smaken.