2007-07-17, 16:09
Medlem
sanasawas avatar
Nej men ojdå. Jag tror visst mina köpwarrants i SSAB dippade -lite- idag.

Nån som fortfarande äger aktien långsiktigt, eller har ni sålt av?
Citera
2007-07-17, 18:17
Medlem
Legimitations avatar
Nu ere väl köpläge? Eller förväntas den sjunka ännu mer?
Citera
2007-07-17, 19:40
Medlem
sanasawas avatar
Tja. Det ser ju lite skakigt ut i USA. Och det har ju gått uppåt välldigt länge där, så risken är stor att det går utför.

Och resten av världens börser brukar ju då följa med ner.
Citera
2008-05-20, 00:09
Medlem
Option SSAB-B

Hej

Jag säljer av när aktien så småningom når 215-220. Men funderar på att ställa ut en köpoption, men har ingen erfarenhet av detta. Men har skrivit på avtalet så det skulle rent praktiskt inte vara något problem.

Men hur sätter jag premien? SSABA8H220 såldes idag för 16,25. Ett annat problem kanske är att jag äger B aktien och inte A aktien.

Tackar på förhand för lite tips!

Beeo
Citera
2008-05-20, 18:57
Medlem
joumas avatar
Citat:
Hej

Jag säljer av när aktien så småningom når 215-220. Men funderar på att ställa ut en köpoption, men har ingen erfarenhet av detta. Men har skrivit på avtalet så det skulle rent praktiskt inte vara något problem.

Men hur sätter jag premien? SSABA8H220 såldes idag för 16,25. Ett annat problem kanske är att jag äger B aktien och inte A aktien.

Tackar på förhand för lite tips!

Beeo

Lita oklar på exakt vad du vill göra, men det låter som att du vill göra en covered call (ställa ut en köpoption mot innehavd aktie). Vilken premie du ska "sätta" beror ju på vad folk är villiga att betala för den option du vill sälja. Ta en titt i orderdjupet, precis som för aktier. Ett tips är att inte sälja direkt på köpsidan, utan försök att lägga dig mitt i spreaden.
SSAB optionerna har mycket riktigt A aktien som underliggande, och du kan alltså inte ställa ut köpoptioner med dina B aktier som säkerhet

Tänk också på att du måste ställa säkerheter för din utfärdade option, få av mäklarna (alla?) hanterar en covered call vid beräkningar av säkerhetskrav.

Personligen är jag inget fan av covered call, men smaken är väl som baken. Kan vara ett alternativ om man ligger med vinst i en aktie, och isf kombinera med stoploss. Att ta positionen från början, alltså samtidigt köpa aktien och utfärda en call, faller inte mig i smaken.
Citera
2010-02-27, 00:10
Medlem
Bumpar den här tråden och undrar hur det gått för TS och andra med denna aktie?

Jag själv höll ut långsiktigt, och det har börjat klättra på rätt bra uppåt igen (nåja, bra jämnfört med hur illa det var ett tag).
Citera
2010-07-24, 17:47
Medlem
fittas avatar
Varför har SSAB så låg utdelning? 1kr för en aktie som kostar närmare 100kr...

Tror ni utdelningstillväxten kan bli bra ett par år framöver?
Citera
2010-07-24, 21:16
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Varför har SSAB så låg utdelning? 1kr för en aktie som kostar närmare 100kr...

Tror ni utdelningstillväxten kan bli bra ett par år framöver?
2,25 kr delade SAAB ut per aktie för perioden 2009, inte 1 kr.

EDIT: Dessutom är det fel att resonera som du gör. Utdelningen påverkar aktiekursen, men det omvända gäller inte. Frågan du borde ställa är alltså: Varför handlas SAAB till en så hög kurs?" Slutligen stängde SAAB till 89,00 kr på fredags, inte 100 kr, eller ens "närmare" 100 kr.
Senast redigerad av bernanke 2010-07-24 kl. 21:27.
Citera
2010-07-24, 22:53
Medlem
publicservants avatar
Inte för att vara petig men ståltillverkaren SSAB som tråden handlar om stängde på 96,90.

SAAB,som tillverkar flygplan och diverse stängde på 89,00.
Senast redigerad av publicservant 2010-07-24 kl. 22:56.
Citera
2010-07-25, 01:25
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
2,25 kr delade SAAB ut per aktie för perioden 2009, inte 1 kr.

EDIT: Dessutom är det fel att resonera som du gör. Utdelningen påverkar aktiekursen, men det omvända gäller inte. Frågan du borde ställa är alltså: Varför handlas SAAB till en så hög kurs?" Slutligen stängde SAAB till 89,00 kr på fredags, inte 100 kr, eller ens "närmare" 100 kr.

Sen resonerade jag inte något alls, utan letar aktier med hög utdelning och tyckte 1kr för 100kr kändes för lite. Kanske har man inte råd med mer inom SSAB? Såg nu att P/E låg kring 246, låter väldigt högt.

Eftersom jag kommer återinvestera utdelningar ett par år framöver finns det nog bättre case att gå in på, om inte SSAB får en fin utdelningstillväxt kommande år... men men, den här lönen får nog gå till PEAB istället.
Senast redigerad av fitta 2010-07-25 kl. 01:37.
Citera
2010-07-25, 12:33
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta

Sen resonerade jag inte något alls, utan letar aktier med hög utdelning och tyckte 1kr för 100kr kändes för lite. Kanske har man inte råd med mer inom SSAB? Såg nu att P/E låg kring 246, låter väldigt högt.

Eftersom jag kommer återinvestera utdelningar ett par år framöver finns det nog bättre case att gå in på, om inte SSAB får en fin utdelningstillväxt kommande år... men men, den här lönen får nog gå till PEAB istället.
Haha, du skrev ju helt rätt vad gäller 1 kr.. Kollade ju på fel bolag :whoco5.
Citera
2010-07-25, 12:48
Medlem
c^2s avatar
Nej jag har inte sålt och kommer inte sälja inom den närmsta tiden, det handlar snarare om att köpa mera ifall det rasar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in