2025-01-18, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Men handlar det inte om att SSAB har investerat på någon eluppvärmd ugn som drar så jävla mycket ström så hela Sverige + Finland kommer bli mörkare än vad huden är på en neger?

Varför ens gör dom det?
SSAB har investerat 6,2 miljarder på en ljusbågsugn som byggs av NCC i Oxelösund. Det är förvisso den mest lönsamma delen av företaget som ägnar sig åt specialstål. Men, NEJ, den koldioxidfria produktionen bär sig inte själv då det är ett politiskt spektakel inklämt i en marknad vilket gör att företagen antingen kräver subventioner ELLER straffbeskattning av koldioxidproducerat stål. Summa summarum, det blir dyrare, men stålet blir vare sig bättre eller får någon kvalitet som kunden egentligen vill ha.

Hur det går med bygget i Luleå återstår att se, om de fortsätter eller backar.
Citera
2025-01-18, 10:58
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
SSAB har investerat 6,2 miljarder på en ljusbågsugn som byggs av NCC i Oxelösund. Det är förvisso den mest lönsamma delen av företaget som ägnar sig åt specialstål. Men, NEJ, den koldioxidfria produktionen bär sig inte själv då det är ett politiskt spektakel inklämt i en marknad vilket gör att företagen antingen kräver subventioner ELLER straffbeskattning av koldioxidproducerat stål. Summa summarum, det blir dyrare, men stålet blir vare sig bättre eller får någon kvalitet som kunden egentligen vill ha.

Hur det går med bygget i Luleå återstår att se, om de fortsätter eller backar.

Okej. Det är politiskt motiverat. Varför då? Har vi inte en borgerlig regering nu?

Men är dom inte klar i Luleå?
Citera
2025-01-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Okej. Det är politiskt motiverat. Varför då? Har vi inte en borgerlig regering nu?

Men är dom inte klar i Luleå?
"SSAB planerar att ställa om den nuvarande stålproduktionen i Luleå, från masugn och koksverk till ett nytt integrerat elektrostålverk med ljusbågsugn, valsverk och vidareförädling. Denna teknik- och industriomställning är ett avgörande steg i omställningen till fossilfri stålproduktion."

https://www.ssab.com/sv-se/ssab-konc...-sverige/lulea

De fattade beslut i april 2024 att göra så, MEN började backa nu i slutet av året då LKAB och SSAB började svettas över kostnaderna och den uppenbara bristen på ekonomisk bäring i projektet. Hur det går med omvandlingen av masugnen i Luleå och Brahestad återstår att se. Om de bara drygar ut på tiden eller börjar direkt.

Problemet är dock att LKAB verkar ointresserade av att tillverka järnsvamp med vätgas då det krävs hugaliga mängder elektricitet för det. Därför kanske de bara gör en begränsad utbyggnad av ljusbågsugn med fokus på skrot som material för stålet istället för järnmalm.

Avseende den politiska delen, ingen har svarat på frågan var elektriciteten till projekten ska komma ifrån och vem som ska betala. Vare sig LKAB eller SSAB vill det utan de förväntar sig att staten ska ta på sig rollen. Om företagen själva anser att det inte håller ekonomiskt utan subventioner så är det ju urtypen för gröna politiska projekt. Så länge pengarna är gratis och garanterade är det gott, men när man blir tvungen att betala själv så skiter de i det.
Citera
2025-01-18, 11:38
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"SSAB planerar att ställa om den nuvarande stålproduktionen i Luleå, från masugn och koksverk till ett nytt integrerat elektrostålverk med ljusbågsugn, valsverk och vidareförädling. Denna teknik- och industriomställning är ett avgörande steg i omställningen till fossilfri stålproduktion."

https://www.ssab.com/sv-se/ssab-konc...-sverige/lulea

De fattade beslut i april 2024 att göra så, MEN började backa nu i slutet av året då LKAB och SSAB började svettas över kostnaderna och den uppenbara bristen på ekonomisk bäring i projektet. Hur det går med omvandlingen av masugnen i Luleå och Brahestad återstår att se. Om de bara drygar ut på tiden eller börjar direkt.

Problemet är dock att LKAB verkar ointresserade av att tillverka järnsvamp med vätgas då det krävs hugaliga mängder elektricitet för det. Därför kanske de bara gör en begränsad utbyggnad av ljusbågsugn med fokus på skrot som material för stålet istället för järnmalm.

Avseende den politiska delen, ingen har svarat på frågan var elektriciteten till projekten ska komma ifrån och vem som ska betala. Vare sig LKAB eller SSAB vill det utan de förväntar sig att staten ska ta på sig rollen. Om företagen själva anser att det inte håller ekonomiskt utan subventioner så är det ju urtypen för gröna politiska projekt. Så länge pengarna är gratis och garanterade är det gott, men när man blir tvungen att betala själv så skiter de i det.

Med andra ord: En grön bubbla.

SSAB lyssnade helt enkelt på okunniga politiker som trodde allt kunde vara så enkelt. "Bara göra" och allt kommer bli billigare och enklare.

Ja. Kanske det blir bra att SSAB lägger ned planerna om sitt "fossilfria" stål eller gröna stål, om politikerna vill sätta etiketter på allt.
Citera
2025-01-18, 11:58
Medlem
AppleIntelligences avatar
Är det inte bäst för miljön att de avvecklar sitt äckliga wokebolag? Bäst för skattebetalarna också som slipper vi finansiera miljarder i bidrag till mupparna.
Citera
2025-01-18, 16:01
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Är det inte bäst för miljön att de avvecklar sitt äckliga wokebolag? Bäst för skattebetalarna också som slipper vi finansiera miljarder i bidrag till mupparna.

De som snöat in på minskade koldioxidutsläpp som den enda miljöfrågan att bry sig om - och tror att "elektrifieringen" är lösningen på allt och inte förstår att elen måste tas nånstans ifrån - har jag förvisso inte särskilt mycket till övers för.

Men jag tror ändå att det är den vägen som gäller inom överskådlig framtid, och företag som likt SSAB är tidigt ute kan få en fördel. Det blir alltså "en vinst lite längre fram"
Citera
2025-01-22, 15:20
Medlem
I och med valet av Trump, så lägger SSAB ned satsningen på ett "grönt stålverk" med hybritteknologin i USA och tänker inte söka federalt stöd och utan det så bär det sig inte. Trump har också sagt att han tänker sluta med stöd för "gröna" projekt.

T.o.m. woke Black Rock som hade en koppling till det första mordförsöket på Trump har lagt ned alla sina gröna projekt och den högste ansvarige undviker att tala ut om varför de har vänt 180 grader.

"Nu har bolaget i tysthet dragit sig ur förhandlingarna om ett federalt stöd i USA för en liknande anläggning i landet, enligt tidningsuppgifter. Det skriver Dagens industri.

SSAB meddelade för knappt ett år sedan att USA:s energidepartement valt ut bolaget som en kandidat till att få federalt stöd på 500 miljoner dollar. Stödet var en del i Biden-administrationens program för industriell omställning.

För SSAB skulle stödet, på motsvarande över fem miljarder kronor, varit vikt åt att bygga en ny anläggning för fossilfritt stål med Hybrit-teknologi i Perry County, Mississippi.

Nu rapporterar den amerikanska tidningen Canary Media att SSAB dragit sig ur projektet i tysthet. Bolaget har inte gett någon förklaring till varför förhandlingarna om stöd avslutats eller vad som händer med anläggningen i Perry County.!
https://www.affarsvarlden.se/artikel...dprojekt-i-usa
Citera
2025-02-05, 07:51
Medlem
https://www.di.se/nyheter/ssab-s-vd-...ar-inte-dumma/

SSAB försöker nu rädda "satsningen" i Luleå med att motivera det med att det utöver "grönt stål" tillför ökad automatisering, flexibilitet och kapacitet. SSAB lägger 50 miljarder kr på ljusbågsugnar i Luleå samtidigt som kvartal 4 minskade med 2 miljarder i rörelseresultat.

Vidare medger den nye vd:n att det som hållit SSAB ekonomiskt vid liv är Oxelösunds specialstålsdivision som klarar sig bättre i volatiliteten i volymen och priset på stål.

Slutligen framhäver vd:n att de KAN backa på investeringen om det skulle behövas där de i värsta fall kan cancellera, skjuta fram eller förändra.

Summa summarum, den nya typen av stålverk fungerar med järnsvamp eller stålskrot och skulle LKAB:s koldioxidfria järnsvampstillverkning gå i graven helt och hållet blir det bara stålskrot som Luleå tar emot vilket ger en begränsad produktion. Slutsats, det hela bådar inte gott med en massiv satsning på något som inte adderar värde vare sig kvalitativt eller kvantitativt.
Citera
2025-02-06, 10:43
Medlem
SSAB-aktien har återhämtat sig starkt den senaste tiden. Upp nästan +30% på en månad. Det har alltid varit en volatil aktie och kan lika gärna gå snabbt ner igen.

Jag tror dock att den nye VD'n Johnny Sjöström har lyckats skaka av sig det mesta av sin föregångares fokusering på det gröna stålet, för att återgå till det som SSAB är bra på, nämligen höghållfasta stål och hög kvalitet.

Det nya stålverket och valsverket i Luleå står inte och faller med hybrit och grönt stål, eftersom ljusbågsugnen även kan laddas med stålskrot. Däremot vet jag inte hur det fungerar med den klassiska järnmalmen och masugnen vilket ju är det som gjorde svensk stålindustri stark. Det känns oroande att släcka ner masugnen innan man har ett fungerande alternativ.
Citera
2025-02-14, 10:44
Medlem
Ett jäkla drag i SSAB-aktien, upp mer än 40% på en månad! Jag förstår inte ens varför den ökar så mycket. Troligen är det för att SSAB har verksamhet i USA och därmed inte riskerar att förlora på tullarna som USA inför mot EU.

För en gångs skull tog jag rätt beslut att köpa mer när aktien låg runt 45 kr. Nu är den över 60 kr. SSAB är som sagt en volatil aktie som snabbt kan dyka nedåt igen, men de har haft väldigt bra utdelning de senaste åren, så ser man det långsiktigt är det bra att passa på när aktien är billig.
Citera
2025-02-14, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Ett jäkla drag i SSAB-aktien, upp mer än 40% på en månad! Jag förstår inte ens varför den ökar så mycket. Troligen är det för att SSAB har verksamhet i USA och därmed inte riskerar att förlora på tullarna som USA inför mot EU.

För en gångs skull tog jag rätt beslut att köpa mer när aktien låg runt 45 kr. Nu är den över 60 kr. SSAB är som sagt en volatil aktie som snabbt kan dyka nedåt igen, men de har haft väldigt bra utdelning de senaste åren, så ser man det långsiktigt är det bra att passa på när aktien är billig.

Handlar nog mer om att folk hoppas att kapitalförstöringen kring hållbarhets- och klimattrams slopas. Finns visst hopp kring det...
Citera
2025-02-14, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71

SSAB stack iväg ordentligt på nyheten om tullarna, ja.
Även jag köpte i dippen. Jag köpte rejält också.

Katjing lät det omedelbart i plånboken.

Min intuition säger mig också att SSAB kan gynnas av den exploderande militärindustrin i EU.

Nya NATO-länder, upprustning och ett molande krigshot kan nog gynna SSAB.

Finns det militära kontrakt vid horisonten? Eller jag ute och cyklar?

Spännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in