2022-08-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ooosooo
Kräftgång, men det vänder nog snart. Det är nog större efterfrågan på stål just nu än vad många tror. Jag gissar på att dom har gjort rätt bra vinster på att sälja stål till Ryssland. Många som ska rusta upp försvaret.

*sälja stål till följd av kriget

Inte till ryssland såklart...
Citera
2022-08-03, 13:37
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanasawa
Nej men ojdå. Jag tror visst mina köpwarrants i SSAB dippade -lite- idag.

Nån som fortfarande äger aktien långsiktigt, eller har ni sålt av?

Jag har SSAB A och har haft den i några år.

SSAB ÄR en långtidsaktie hyggligt stabil och hämtar ganska fort upp sig efter en dipp.

Det jag är mest intresserad av är väl "grön stålproduktion" som SSAB experimenterar med och som på sikt kan komma att ge en hygglig avkastning.

Finns ju flera aktörer som arbetar på att få fram just miljövänligt producerat stål men SSAB ligger väl någonstans i "mitten" vad det gäller hur långt de kommit med detta.
Citera
2022-08-03, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jag har SSAB A och har haft den i några år.

SSAB ÄR en långtidsaktie hyggligt stabil och hämtar ganska fort upp sig efter en dipp.

Det jag är mest intresserad av är väl "grön stålproduktion" som SSAB experimenterar med och som på sikt kan komma att ge en hygglig avkastning.

Finns ju flera aktörer som arbetar på att få fram just miljövänligt producerat stål men SSAB ligger väl någonstans i "mitten" vad det gäller hur långt de kommit med detta.

De var först i världen med fossilfritt stål. Och HYBRIT är världsunikt! De ligger definitivt i framkant. Men det får väl tiden visa
Citera
2022-08-03, 19:58
Medlem
Jag funderar faktiskt på att köpa lite SSAB. Tidigare under året så köpte jag in mig runt 40kr men sålde senare vid 60 (inklusive utdelning). Ni skriver om fossilfritt stål vilket är det som får mig att tvivla. Sveriges största industriella projekt kommer att kräva en hel del, men vi får se hur det går, det är såklart jätteviktigt för klimatet och staten.

Jag tror däremot att aktien tar för mycket stryk av oro för konjunkturen. Om börsen blir lite mer pessimistisk kommande vecka så köper jag gärna för runt 40 återigen och säljer INNAN nästa års utdelning. Med de siffror som SSAB visar upp så tror jag att man kan mjölka aktien ett år till.
Citera
2022-08-04, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gedigenherre
Jag funderar faktiskt på att köpa lite SSAB. Tidigare under året så köpte jag in mig runt 40kr men sålde senare vid 60 (inklusive utdelning). Ni skriver om fossilfritt stål vilket är det som får mig att tvivla. Sveriges största industriella projekt kommer att kräva en hel del, men vi får se hur det går, det är såklart jätteviktigt för klimatet och staten.

Jag tror däremot att aktien tar för mycket stryk av oro för konjunkturen. Om börsen blir lite mer pessimistisk kommande vecka så köper jag gärna för runt 40 återigen och säljer INNAN nästa års utdelning. Med de siffror som SSAB visar upp så tror jag att man kan mjölka aktien ett år till.

Det är just det, aktien sjönk för att småsparare behöver ta hem sina pengar för att ha råd med ökade utgifter och räntor. Det har nada att göra med SSABs prestationer. Hybrit är redan igång? Linjen rullar på test redan och ska göra det i något år nu först om jag förstått det rätt. Alla har höjt riktkursen på SSAB, förmodligen har de lite insyn. Efterfrågan på stål är nog högre nu än någonsin, krig, försvar som ska rustas, sönder bombade städer som ska byggas upp, ett EU som ska välja klimatsmarta alternativ. Självklart väljer de SSABs fossilfria stål. Det kommer bli kanon, ingen ide att oroa sig.
Citera
2022-08-07, 02:15
Medlem
MittOchDittKontos avatar
Jag ska i år göra min första investering i SSAB. Jag tror inte på fossilfritt stål, eftersom det krävs enorma mängder el och el är en bristvara i Sverige tack vare ni vet vilka. Det kommer därmed onekligen bli åtminstone produktionsproblem - allvarliga sådana. Typ som att Apple släpper första iPhone men kan sedan inte leverera den till någon.

... Men jag har många årtionden i livet som aktiv sparare kvar. Och på bara ett endaste årtionde så hinner mycket hända. Min förhoppning är att min investering kommer löna sig rejält i form av kursutveckling och när jag är en pensionär så får jag förhoppningsvis extra klirr i kassan i form av en saftig utdelning då och då. Det gör inte så mycket om jag köper på årets topp, jag ska investera pengar som jag inte behöver till andra ändamål och sparandet ska vara långsiktigt. Minst 30 år.

På återseende!
Citera
2022-08-07, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittOchDittKonto
Jag ska i år göra min första investering i SSAB. Jag tror inte på fossilfritt stål, eftersom det krävs enorma mängder el och el är en bristvara i Sverige tack vare ni vet vilka. Det kommer därmed onekligen bli åtminstone produktionsproblem - allvarliga sådana. Typ som att Apple släpper första iPhone men kan sedan inte leverera den till någon.

... Men jag har många årtionden i livet som aktiv sparare kvar. Och på bara ett endaste årtionde så hinner mycket hända. Min förhoppning är att min investering kommer löna sig rejält i form av kursutveckling och när jag är en pensionär så får jag förhoppningsvis extra klirr i kassan i form av en saftig utdelning då och då. Det gör inte så mycket om jag köper på årets topp, jag ska investera pengar som jag inte behöver till andra ändamål och sparandet ska vara långsiktigt. Minst 30 år.

På återseende!

Då tror jag nog att du skall satsa på Investor istället om det är en hög pengar till pension.
Det gjorde jag och det blev en hög.
Lite hjälp av Volvo Lastvagnar oxå.
Citera
2022-08-07, 09:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ooosooo
De var först i världen med fossilfritt stål. Och HYBRIT är världsunikt! De ligger definitivt i framkant. Men det får väl tiden visa
Det existerar inget fossilfritt stål, däremot flyttar man en del av CO2 åtgången från stålproduktionen.
Citera
2022-08-07, 09:17
Medlem
MittOchDittKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Då tror jag nog att du skall satsa på Investor istället om det är en hög pengar till pension.
Det gjorde jag och det blev en hög.
Lite hjälp av Volvo Lastvagnar oxå.
Kan man köra båda?
Citera
2022-08-07, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittOchDittKonto
Kan man köra båda?

Läs på om Investor, Lundberg, Latour m.fl så du förstår vad du köper eller inte.

Med sådana bolag kan man sova lugnt.
Citera
2022-08-07, 11:02
Medlem
MittOchDittKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Läs på om Investor, Lundberg, Latour m.fl så du förstår vad du köper eller inte.

Med sådana bolag kan man sova lugnt.
Har "läst på" men förstår ändå inte vad du menar. SSAB ingår inte i Investor.
Citera
2022-08-07, 11:09
Medlem
SSAB är ett mycket bra bolag. Kolla kvartalsrapporterna. Mycket ärlig analys om ev minskad efterfrågan och högre råvarupriser, men fin utdelning och ett bolag som jag tror klarar svängningarna.

Kommer ligga kvar i många år här och följa utvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in