2012-07-17, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Ace
Alla skor mår bra av skoblock. Viktigt är dock att man använder rätt storlek. Pressa absolut inte in för stora block, då tar skon skada och mister sin form. Sedan kanske man bryr sig mer om sina dyrgripar än enklare skodon.

Ett tips är att kolla på second hand typ myrorna. Där kan man ofta fynda enklare skoblock.

Jag tänkte sen att det skoblocken som jag länkade till är mer anpassade för såna där lite finare skor. Men vad jag har förstått så ska enklare skoblock pressa ut skon på sikt men det kanske inget jag behöver oroa mig för? Jag har liksom aldrig hört rekommendation att man ska stoppa i skoblock i ett par sportskor.

http://www.youtube.com/watch?v=SD1r4...5&feature=plcp

Kanske lite väl överkurs?

Tack för tipset får kolla i en second hand nästa gång jag går förbi en.
Citera
2012-07-17, 12:57
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldoUtd
Jag använde någon slags nanonspay på mina mockaskor. Duger det?
Det är precis rätt produkt. Sen behöver man bara tvätta dem när de ser smutsiga ut och spraya igen. Kanske borsta någon gång då och då för att få tillbaka lystern.
Citera
2012-07-17, 16:20
Medlem
Kaffeskums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inaktiveratkonto
Tjenare,

Jag är inte så insatt i skovård utan har nöjt mig med att göra rent skor med skokräm och impregnera. Sedan låtit skorna vila minst en dag efter användning.

Jag tänkte undrar om det är väldigt overkill om man köper skoblock och använder till skor som har kostat max runt 1000-1800:- paret? Jag har förstått att det kan vara fördel att köpa skoblock för ett par skor som kostar 4 tusen och uppåt för då håller det längre men nu gäller det ett par Rockport, Ecco skor och mina Asics gym/löparskor. Jag tänker det borde hålla skorna från lukt och svett och förbli fräscha? Kan man förvänta sig tacksamma skor som får något längre livslängd? Skorna från Ecco är oanvända för jag har enligt rekommendation att vårda innan man ska använda dem.

Är jag helt onödig om jag köper skoblock i cederträ till skorna?

Jag hade hittat skoblock till ett ganska bra pris här,

http://www.herrstil.se/

Hur reflekterar ni?
Tänkte så småningom förse hela min skosamling med skoblock. Med Bexlys mängdrabatt blir det inte så fasligt överdyrt för ett gäng dugliga block.
Mina mer formella läderskor kanske tjänar mest på detta, men borde skoblock inte vara bra även för sportskor och sneakers? Inte så mycket för att de behöver hjälp att hålla formen, utan mer för de fuktabsorberande egenskaperna! Kanske förlänger livslängden något men framför allt borde det förebygga odör?
Vad tror ni?
Citera
2012-07-17, 19:31
Medlem
Rippless avatar
Hjälp! Herregud jag är en sån jävla idiotjävel. Jag köpte mig ett par Sebago Docksides och fick hem dem i dag. Hade dem rena i 2 timmar, sen fick jag för mig att impregnera dem. Jag råkade spraya för nära så det blev en stor fläck MITT på skon som inte försvinner. Det ser ut som en fettfläck. Vad gör jag nu? Är de förstörda för evigt eller?
Citera
2012-07-17, 21:42
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Hjälp! Herregud jag är en sån jävla idiotjävel. Jag köpte mig ett par Sebago Docksides och fick hem dem i dag. Hade dem rena i 2 timmar, sen fick jag för mig att impregnera dem. Jag råkade spraya för nära så det blev en stor fläck MITT på skon som inte försvinner. Det ser ut som en fettfläck. Vad gör jag nu? Är de förstörda för evigt eller?
Försök tvätta dem med vatten och någon mild tvål och undvik impregnering på skinn i framtiden. Funkar det inte kan du ge dig på kemisk ren bensin men det är lite mer vågat och då måste duapplicera skokräm efteråt.
Citera
2012-07-18, 00:50
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Försök tvätta dem med vatten och någon mild tvål och undvik impregnering på skinn i framtiden. Funkar det inte kan du ge dig på kemisk ren bensin men det är lite mer vågat och då måste duapplicera skokräm efteråt.

Mild tvål fungerade inte. Inte diskmedel heller. Vad kan en skomakare göra? Suck... Så mycket syns inte fläcken, tjejen kunde inte ens se den. Kommer den blekna med tiden?
Citera
2012-07-18, 15:21
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Mild tvål fungerade inte. Inte diskmedel heller. Vad kan en skomakare göra? Suck... Så mycket syns inte fläcken, tjejen kunde inte ens se den. Kommer den blekna med tiden?
Det finns produkter för att tvätta mocka. Kolla hos din skomakare eller googla lite.

Borsta den ordentligt, tvätta under rinnande vatten och gnugga med tvålen. Funkar inte? Köp galltvåll som tar bort verkligen allt.
Citera
2012-07-18, 20:13
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Det finns produkter för att tvätta mocka. Kolla hos din skomakare eller googla lite.

Borsta den ordentligt, tvätta under rinnande vatten och gnugga med tvålen. Funkar inte? Köp galltvåll som tar bort verkligen allt.

Skorna är inte i mocka, de är vanligt läder. Jag har galltvål hemma, finns det risker med galltvål? Missfärgningar? Ska vattnet vara ljummet? Hur länge ska jag gnugga? Galltvål är ju sannerligen ett mirakel med hoppas det inte finns några bicerkningar på skor t.ex. Jag gör inget förrän du har svarat, så jag har lite mer koll.
Citera
2012-07-18, 20:19
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Jag vet inte om mina skor räknas in som en kvalitetssko. Jag fick hem mina Sebago Docksides i går och jag fick för mig att impregnera dem, men det blev för mycket impregnering så det blev en pöl mitt på skon. Jag sprang fort och hämtade papper ocb torkade bort det men en fläck återstod. Jag tog på brun skokräm men det blev knappt bättre. Nu har jag en fläck liknande en fettfläck mitt på skon och det irriterar mig något fruktansvärt hur jag kunde förstöra mina helt nya skor. Men jag undrar om galltvål är någon bra idé? Ge mig då step by step hur jag ska tvätta med galltvål! Vad finns det för risker? Kan det bli missfärgningar.

Om min post inte passar in alls här så kan mod gärna flytta, men skulle så gärna vilja få ett svar.

Är förmodligen motsvarande en vattenrand du fått, kan ofta sätta sig ganska fort. Det du skulle ha gjort är att direkt skölja skon i vatten, då försvinner risken att vattenmärke bildas. Men brukar gå att få bort, galltvål är utmärkt. Skölj hela skon och massera in galltvål på hela ovanlädret, låt stå nån minut, och skölj sen hela skon under kranen noggrant. Kör sen i tidningspapper och låt ligga på kant till dagen efter. När de är torra, smörj de ordentligt med en fet skokräm (ej polish som finns i de små plåtburkarna, utan kräm som är mer vårdande) i samma nyans som skon eller neutral. Använd en bomullstrasa att jobba in krämen med. Låt stå ett par timmar nu första gången så krämen går in ordentligt, borsta sen med borste. Det är viktigt med kräm då skorna annars torkar ut. Och har du en bra kräm behövs ingen impregneringsspray, det har man till mocka och nubuck.
Citera
2012-07-18, 21:10
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Skorna är inte i mocka, de är vanligt läder. Jag har galltvål hemma, finns det risker med galltvål? Missfärgningar? Ska vattnet vara ljummet? Hur länge ska jag gnugga? Galltvål är ju sannerligen ett mirakel med hoppas det inte finns några bicerkningar på skor t.ex. Jag gör inget förrän du har svarat, så jag har lite mer koll.
Såg att du fått svar i KSoE men vafan.

Nä, men dessa produkter fungerar i regel riktigt bra även på skinn. Har du galltvål så använd det men se till att kräma efteråt.
Citera
2012-07-19, 08:33
Medlem
ShogunAssasins avatar
Inlägg hitflyttade från KSoE

/Mod.
Citera
2012-07-19, 13:44
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Är förmodligen motsvarande en vattenrand du fått, kan ofta sätta sig ganska fort. Det du skulle ha gjort är att direkt skölja skon i vatten, då försvinner risken att vattenmärke bildas. Men brukar gå att få bort, galltvål är utmärkt. Skölj hela skon och massera in galltvål på hela ovanlädret, låt stå nån minut, och skölj sen hela skon under kranen noggrant. Kör sen i tidningspapper och låt ligga på kant till dagen efter. När de är torra, smörj de ordentligt med en fet skokräm (ej polish som finns i de små plåtburkarna, utan kräm som är mer vårdande) i samma nyans som skon eller neutral. Använd en bomullstrasa att jobba in krämen med. Låt stå ett par timmar nu första gången så krämen går in ordentligt, borsta sen med borste. Det är viktigt med kräm då skorna annars torkar ut. Och har du en bra kräm behövs ingen impregneringsspray, det har man till mocka och nubuck.

Jag gjorde precis som du sa, men det fungerade inte. Fläcken är mindre synlig nu såklart än innan, så nu struntar jag i den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in