Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Jag vet inte om mina skor räknas in som en kvalitetssko. Jag fick hem mina Sebago Docksides i går och jag fick för mig att impregnera dem, men det blev för mycket impregnering så det blev en pöl mitt på skon. Jag sprang fort och hämtade papper ocb torkade bort det men en fläck återstod. Jag tog på brun skokräm men det blev knappt bättre. Nu har jag en fläck liknande en fettfläck mitt på skon och det irriterar mig något fruktansvärt hur jag kunde förstöra mina helt nya skor. Men jag undrar om galltvål är någon bra idé? Ge mig då step by step hur jag ska tvätta med galltvål! Vad finns det för risker? Kan det bli missfärgningar.
Om min post inte passar in alls här så kan mod gärna flytta, men skulle så gärna vilja få ett svar.
Är förmodligen motsvarande en vattenrand du fått, kan ofta sätta sig ganska fort. Det du skulle ha gjort är att direkt skölja skon i vatten, då försvinner risken att vattenmärke bildas. Men brukar gå att få bort, galltvål är utmärkt. Skölj hela skon och massera in galltvål på hela ovanlädret, låt stå nån minut, och skölj sen hela skon under kranen noggrant. Kör sen i tidningspapper och låt ligga på kant till dagen efter. När de är torra, smörj de ordentligt med en fet skokräm (ej polish som finns i de små plåtburkarna, utan kräm som är mer vårdande) i samma nyans som skon eller neutral. Använd en bomullstrasa att jobba in krämen med. Låt stå ett par timmar nu första gången så krämen går in ordentligt, borsta sen med borste. Det är viktigt med kräm då skorna annars torkar ut. Och har du en bra kräm behövs ingen impregneringsspray, det har man till mocka och nubuck.