2013-01-12, 20:29
Medlem
Bamsebjorns avatar
Smörjde nyss in mina nya Hawksheads med Herrings medföljande skokräm. Jag har lagt på 3 lager på vardera sko nu, och båda skorna blev alldeles flammiga. Varför?

Det är första gången jag smörjer ett par skor, så säg till allt jag borde veta.

http://i.imgur.com/PjDNS.jpeg
Citera
2013-01-12, 21:13
Medlem
Har skaffat mig ett par boots av billigare modell (Cavalet) och de verkar vara av anmärkningsvärt dålig kvalitet, då en bit av lädrets glansiga yta helt sonika trillade av i förrgår. Borde jag ha smörjt dem med skokräm eller liknande för att undvika det här eller är skorna skit helt enkelt?
Citera
2013-01-13, 13:42
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blurgh
Har skaffat mig ett par boots av billigare modell (Cavalet) och de verkar vara av anmärkningsvärt dålig kvalitet, då en bit av lädrets glansiga yta helt sonika trillade av i förrgår. Borde jag ha smörjt dem med skokräm eller liknande för att undvika det här eller är skorna skit helt enkelt?
Den glansiga ytan är ingenting annat än ett överdrag av plast, så i korthet är skorna skit.
Citera
2013-01-13, 22:33
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamsebjorn
Smörjde nyss in mina nya Hawksheads med Herrings medföljande skokräm. Jag har lagt på 3 lager på vardera sko nu, och båda skorna blev alldeles flammiga. Varför?

Du har för mörk kräm och du applicerar den antagligen fel. Finns bra guider i tråden för skofascister.
Citera
2013-01-14, 21:01
Medlem
Citat:

är skorna fortfarande flammiga nu när de fått torka ett tag?

Torra och/eller ljusa skor som får skokräm på sig kan bli mörka av att de blir blöta, men det lägger sig när de får torka.

Annars kan det vara så att du haft för mörk kräm.
Citera
2013-01-14, 23:07
Medlem
Bamsebjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumpted
är skorna fortfarande flammiga nu när de fått torka ett tag?

Torra och/eller ljusa skor som får skokräm på sig kan bli mörka av att de blir blöta, men det lägger sig när de får torka.

Annars kan det vara så att du haft för mörk kräm.

Det har lagt sig väldigt mycket, det är svårt att lägga märke till så länge man inte kollar väldigt noggrant.

En annan liten noobfråga, när bör skokräm appliceras? Finns det något typiskt tidsintervall, bör det göras om/när skorna tappar färg/glans/etc?
Citera
2013-01-15, 00:16
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
En annan liten noobfråga, när bör skokräm appliceras? Finns det något typiskt tidsintervall, bör det göras om/när skorna tappar färg/glans/etc?
Då du tycker att de börjar se lite vissna ut.
Citera
2013-01-15, 22:11
Medlem
Doftpelargons avatar
Jag köpte för ett tag sedan ett par Wolverine 1000 Mile-kängor. Riktigt nöjd så långt!

Jag har två frågor.

1. Som det ser ut nu har jag skofett och lite skokräm i mitt skovårdsförråd. Jag har testa att applicera båda två men får inte upp nån riktig glans sen med skoborsten. Jag har fått upp bra glans på ett par andra skor med samma skokräm. Är det så att man inte kan få upp en bra glans med vanlig skokräm på denna känga?

2. Tänkte även införskaffa ett par skoblock. Såg på i en video att det fanns vanliga skoblock med både rundad häl och tå men också skoblock mer gjort för kängor. Vilka är att föredra?
Citera
2013-01-15, 22:39
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doftpelargon
Jag köpte för ett tag sedan ett par Wolverine 1000 Mile-kängor. Riktigt nöjd så långt!

Jag har två frågor.

1. Som det ser ut nu har jag skofett och lite skokräm i mitt skovårdsförråd. Jag har testa att applicera båda två men får inte upp nån riktig glans sen med skoborsten. Jag har fått upp bra glans på ett par andra skor med samma skokräm. Är det så att man inte kan få upp en bra glans med vanlig skokräm på denna känga?

2. Tänkte även införskaffa ett par skoblock. Såg på i en video att det fanns vanliga skoblock med både rundad häl och tå men också skoblock mer gjort för kängor. Vilka är att föredra?
Fett går inte att putsa upp till glans. Applicerande av fett mjukar även upp lädret och kan i längden göra det "sladdrigt". Det finns fetare (vårdande) skokrämer (pomador/renovateur/etc) som bör användas istället då de har dylika egenskaper men där överanvändning också kan mjuka upp skinnet och även torka ut det.

Av bilderna att döma bör det gå att få en viss glans, men nu när du har smort in skorna med fett kan det bli väldigt väldigt svårt.

Angående skoblock så klarar du dig säkert med ett par som är huvudsakligen anpassade för lägre skor. Du kan satsa på ett par med delad tå annars då de (mig veterligen) töjer ut skorna lite mer.
Citera
2013-01-15, 23:04
Medlem
Bamsebjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doftpelargon

Jag har två frågor.

Är inte "kängskoblocket" precis samma som Wrigleys och Shogunassassin diskuterade längre upp i tråden? Den såg ju onekligen ut att deformera bakkappan.
Senast redigerad av Bamsebjorn 2013-01-15 kl. 23:15.
Citera
2013-01-16, 10:43
Medlem
Citat:
Är inte "kängskoblocket" precis samma som Wrigleys och Shogunassassin diskuterade längre upp i tråden? Den såg ju onekligen ut att deformera bakkappan.

Jo, det är lika som jag köpte.
Jag vet inte om jag gör fel men får inte det att fungera, utan att helt trycka ihop bakkappan...

Per påstår att det är ett bra block, han säger till och med att man "tror" att den ska deformera skon.
Citera
2013-01-18, 13:47
Medlem
Jag har tyvärr fått ett par mörka fläckar på ett par mörkbruna skinnskor jag skulle vårda igår.

Applicerade skokräm med borste för att sedan låta torka och efter det borsta.

De ställen där jag applicerade skokrämen först (hade inte alls så värst mycket skokräm) har jag nu något mörkare fläckar. De är inte helt lätta att urskilja men nu när jag vet var de finns kan jag inte sluta störa mig på dem.

Någon som har ett tips på hur jag får bort dem och vad jag eventuellt gjorde fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in