2011-01-29, 11:20
Medlem
Brullas avatar
Det brukar ju inte kosta mer än 200-300 kr att lägga på en gummisula hos en skomakare (så länge det inte är en heltäckande).
Citera
2011-01-29, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Du verkade inte läsa inlägget;

eller så vet du inte vad galosch är för något. Ett form av överdrag.

http://www.davidsonsskomakeri.com/fi...schTingley.jpg

Om du inte gillar galoscher skulle du köpt med gummisula ja.

EDIT;

Vissa går att limma fast gummisulor på men då kan man lika gärna köpa gummisula direkt.

Ok, sorry, jo jag läste inlägget. I alla fall...

Köpet var spontant, tyckte skorna var så extremt snygga så tänkte inte desto mer på denna detalj. Är dock lite nyfiken på vad fördelen med lädersulan är? Det verkar ju inte vara särskilt praktiskt, är de för att skon ska luftas mer?

Känns halvkul att dra till en skomakare och limma på en ny sula på ett par skor jag köpt för 1800 Men får väl bara vara försiktig med de och inte använda de i dåliga väderförhållanden...

Galoscher? Nej tack!
Citera
2011-01-29, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minor11

Köpet var spontant, tyckte skorna var så extremt snygga så tänkte inte desto mer på denna detalj. Är dock lite nyfiken på vad fördelen med lädersulan är? Det verkar ju inte vara särskilt praktiskt, är de för att skon ska luftas mer?

Känns halvkul att dra till en skomakare och limma på en ny sula på ett par skor jag köpt för 1800 Men får väl bara vara försiktig med de och inte använda de i dåliga väderförhållanden...

Galoscher? Nej tack!

Är inte en skofascist så någon får gärna rätta mig om jag har fel men har för mig att läder har bättre andningsförmåga och läder helt enkelt är överlägset i en torr miljö; såsom inomhus. Sedan är det snyggare även om det är en smakfråga.
Citera
2011-01-29, 13:53
Medlem
MT-snubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Är inte en skofascist så någon får gärna rätta mig om jag har fel men har för mig att läder har bättre andningsförmåga och läder helt enkelt är överlägset i en torr miljö; såsom inomhus. Sedan är det snyggare även om det är en smakfråga.

Det har du helt rätt i, man märker en rätt stor skillnad på ett par skor efter att du har lagt på en gummisula. Skorna blir lätt något mer klumpiga efter det att man lägger på en slitsula, det är knappast önskvärt när det kommer till mer "dressade" skor.
Jag kommer aldrig igen att lägga på en slitsula, det får bli galoscher eller ändamålslämpliga skor framöver.
Citera
2011-01-29, 15:34
Medlem
Heinkels avatar
Ämnen sammanfogade.

/Mod
Citera
2011-01-30, 12:43
Medlem
You-got-claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minor11

Galoscher? Nej tack!

Gå till en skomakare och be dem lägga på en tunn gummisula då, så har du löst problemet. Bor du i Stockholm testa Bäckmans skoservice på Nybrogatan.
Citera
2011-02-03, 22:03
Medlem
Jag har köpt ett par nya skinnskor.

Bör jag applicera ett lager skokräm innan jag använder dom, eller bör dom ha bearbetats i fabriken/skomakaren?
Citera
2011-02-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SystematicWin
Jag har köpt ett par nya skinnskor.

Bör jag applicera ett lager skokräm innan jag använder dom, eller bör dom ha bearbetats i fabriken/skomakaren?

På med skokräm.
Citera
2011-02-04, 20:19
Medlem
Vad skulle hända om jag la skokräm på mina skor varje dag?
Citera
2011-02-04, 21:16
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Vad skulle hända om jag la skokräm på mina skor varje dag?

Testa.
Citera
2011-02-05, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Testa.

Känns som att jag inte bör. Men kan någon berätta vad som händer?
Citera
2011-02-05, 09:45
Medlem
Heinkels avatar
Citat:
Känns som att jag inte bör. Men kan någon berätta vad som händer?
Jag förstår inte riktigt vad det är du har i åtanke - skokräm är till för att "läggas på skor", så de kommer knappast ta skada av det. Så länge du inte lägger på för tjocka lager är det inga som helst problem att putsa med lite kräm varje dag, även om det inte är nödvändigt. Är lädret väldigt torrt och du lägger du på för mycket åt gången eller inte låter krämen torka mellan påstrykningarna kan lädret bli matt och klibbigt och liksom se genomfuktat ut, men då brukar det funka att gnugga bort det med kemiskt ren bensin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in