Flashback bygger pepparkakshus!
2008-04-26, 07:26
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Vad är det för spray man ska ha till tygskor?

Jag köpte en helt vanlig impregnernigsspray på G:a Brogatan i Stockholm. Gick in i en butik och frågade efter impregnering och bruden i kassan sa att "då är det den här du ska ha". Frågade vad jag kunde använda den på, och hon svarade "Allt, eller iallafall tyg, läder och plast"
Citera
2008-04-26, 11:10
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Kan/ska man impregnera tygskor? Det var något nytt, visste inte det. Får ta och gå på mina Superga med sprayen rätt rejält då eftersom de blir helt vidrigt snuskiga efter en sommar. Vad är det för spray man ska ha till tygskor?
"Imprenex" heter en sort som jag använder och den funkar mycket bra, har impregnerat ett par Converse, ett par Cheap Monday (tyg), ett par Swear (skinn) och ett par Mentor (skinn) och det funkade väldigt bra på allihopa.

Det är inget "ska" att impregnera sina tygskor men tro mig, de håller mycket längre och släpper inte igenom väta på samma sätt som obehandlade.
Citera
2008-04-26, 14:45
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin
"Imprenex" heter en sort som jag använder och den funkar mycket bra, har impregnerat ett par Converse, ett par Cheap Monday (tyg), ett par Swear (skinn) och ett par Mentor (skinn) och det funkade väldigt bra på allihopa.

Det är inget "ska" att impregnera sina tygskor men tro mig, de håller mycket längre och släpper inte igenom väta på samma sätt som obehandlade.

Du ska aldrig impregnera ett par skinnskor. Impregnering är till för mocka. Tygskor har man inte på sig.
Citera
2008-04-26, 16:24
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Du ska aldrig impregnera ett par skinnskor. Impregnering är till för mocka. Tygskor har man inte på sig.
Vissa skinnskor är inte så behandlade vid tillverkning och kräver impregnering. Tygskor kan man ha om man är under en viss ålder, tror att jag kommer undan med det. Mocka kräver impregnering och lite vattenånga ibland.

Varför skall man aldrig i sådana fall impregnera ett par skinnskor?
Citera
2008-04-26, 17:30
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Vissa skinnskor är inte så behandlade vid tillverkning och kräver impregnering. Tygskor kan man ha om man är under en viss ålder, tror att jag kommer undan med det. Mocka kräver impregnering och lite vattenånga ibland.

Varför skall man aldrig i sådana fall impregnera ett par skinnskor?

Vet egentligen inte varför, men min skomakare sade att impregnering är betydligt sämre än skokräm och därför inte ska användas på skinn.

Viktigt även när man ångar mockaskorna är att de får torka innan man sprayar dem, annars "stänger man inne" ångan.
Citera
2008-04-26, 18:09
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
... Varför skall man aldrig i sådana fall impregnera ett par skinnskor?
För att läderskor skall kunna andas.

Till läderskor använder man skokräm. Till klassiska vandringskängor använder man Viking Fiskarsmorning eller liknande (men det rekommenderas inte till 90-kängor...).
Citera
2008-04-26, 19:44
Medlem
Star Witnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar
För att läderskor skall kunna andas.

Till läderskor använder man skokräm. Till klassiska vandringskängor använder man Viking Fiskarsmorning eller liknande (men det rekommenderas inte till 90-kängor...).

De kan andas även med impregnering.

Men sprayen i sig har ingen vårdande egenskap och både spray och skokräm blir s.a.s. kaka på kaka.
Citera
2008-04-26, 19:51
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness
De kan andas även med impregnering.
...
Och hur hade du tänkt dig att det skulle fungera? Impregneringssprayen fungerar genom att täppa till porerna i läder respektive mellanrummet mellan trådarna i tyg. Och med tilltäppta porer är det inget som andas...
Citera
2008-04-26, 21:51
Medlem
Star Witnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar
Och hur hade du tänkt dig att det skulle fungera? Impregneringssprayen fungerar genom att täppa till porerna i läder respektive mellanrummet mellan trådarna i tyg. Och med tilltäppta porer är det inget som andas...

Det fungerar utmärkt med de flesta sprayer. Du tänker kanske på spray som innehåller silikon? Det kan möjligtvis täppa till porerna som du beskriver.

Mellanrummet mellan trådarna i tyg? Nja... Det skapas snarare en hinna på de befintliga trådarna som gör att vätska rinner av lättare och smuts inte fastnar.

Tänk att jag sitter och diskuterar impregneringsspray på internet. Jaja, nåt ska man ju göra på en lördagkväll...
Citera
2008-04-27, 12:11
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Vet egentligen inte varför, men min skomakare sade att impregnering är betydligt sämre än skokräm och därför inte ska användas på skinn.

Viktigt även när man ångar mockaskorna är att de får torka innan man sprayar dem, annars "stänger man inne" ångan.
Aj då...det stämmer nog ja. Vilken tur jag hade då när jag sprejade mina, de förblev lika snygga som innan. Skall bära med mig det till nästa skoköp.

Men det kan faktiskt stämma, det låter rimligt med tanke på att det i sprayen finns ämnen som kan verka skadliga på skinn, tex drivgasen.
Citera
2008-05-01, 12:10
Medlem
chalmerists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Har precis slängt in mina favorit adidas i tvättmaskinen. Får se hur de ser ut när de är rena och torra. Spänningen är olidlig.
Hur gick det? (Sorry för bump.)
Citera
2008-05-04, 22:24
Medlem
prettygirls avatar
Sammanfogade trådar.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto