2016-05-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Garantiplatsen innebär att du har en garanterad plats på någon av civilingenjörsutbildningarna. Urvalet görs på betyg från basåret. Hur svårt kan det vara?

Så om jag bara väljer att söka till två utbildningar är jag garanterad en plats på andrahandsvalet? Eller är man garanterad minst en plats på någon av deras utbildningar oavsett vad jag vill studera eller ej? Kan jag då med andra ord bli precis godkänd (få E) på alla kurser för att sedan läsa en civilingenjörsutbildning på KTH i fem år? Syftet med systemet är ofattbart.
Citera
2016-05-08, 20:20
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Garantiplatsen innebär att du har en garanterad plats på någon av civilingenjörsutbildningarna. Urvalet görs på betyg från basåret. Hur svårt kan det vara?

Aha nu börjar det klarna lite för mig åtminstone.

Man är alltså garanterad en plats på den utbildning man helst inte skulle vilja läsa? Men den man helst skulle vilja läsa, den är man inte garanterad en plats till? Det låter ju.... storartat.
Citera
2016-05-08, 20:22
Medlem
Det är ett visst antal garantiplatser per utbildning. Brukar vara runt 6 eller så.

Dvs 6 personer från basår/termin har garantiplats på varje av deras utbildningar.

Det innebär ju att dom inte kan garantera att du kommer in på ditt förstahandsval beroende på hur många som söker med garantiplats.

Så har du otur/får dåliga betyg från basåret och det är många (från basåret) som söker till dom utbildningarna du vill in på så kan det bli så att du inte får nån plats alls.
Citera
2016-05-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesterJonas80
Det är ett visst antal garantiplatser per utbildning. Brukar vara runt 6 eller så.

Dvs 6 personer från basår/termin har garantiplats på varje av deras utbildningar.

Det innebär ju att dom inte kan garantera att du kommer in på ditt förstahandsval beroende på hur många som söker med garantiplats.

Så har du otur/får dåliga betyg från basåret och det är många (från basåret) som söker till dom utbildningarna du vill in på så kan det bli så att du inte får nån plats alls.

Skulle du kunna hänvisa mig till den informationen? För på deras hemsida står det just att den som läst tekniskt basår med minst godkända betyg har en garantiplats. Om det finns ett begränsat antal garantiplatser är det ju inte längre en garanti. Det är ju en paradox. Är det ett filosofi-matematiskt test de utför på sin egen hemsida kanske?
Citera
2016-05-08, 20:30
Medlem
Har inte källa på det, men det var vad dom sa till mig.

Du har garantiplats.... Bara inte säkert att det blir på en utbildning du vill gå.
Citera
2016-05-08, 20:33
Medlem
Citat:
Har inte källa på det, men det var vad dom sa till mig.

Du har garantiplats.... Bara inte säkert att det blir på en utbildning du vill gå.

Vet du om det är på en av utbildningarna man valt eller om det bara är vilken civilingenjörs- eller högskoleingenjörsutbildning som helst man blir antagen till? Båda är rätt puckade egentligen.
Citera
2016-05-08, 20:34
Medlem
http://gul.gu.se/public/courseId/381...?item=22656447

Som du ser på länken så har alla deras utbildningar som du kan söka till med garantiplats ett visst antal platser.

Dom kan inte garantera alla som läser basår en plats på tex Receptarieprogrammet/Farmaci då dom bara har 4 platser garanterade....

Men samtidigt så är antelet platser lika med antalet som dom tror kommer gå ut basåret med godkänt.
Citera
2016-05-08, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x3n0n
Vet du om det är på en av utbildningarna man valt eller om det bara är vilken civilingenjörs- eller högskoleingenjörsutbildning som helst man blir antagen till? Båda är rätt puckade egentligen.

Nope du är inte garanterad plats på nån utbildning du valt, du är bara garanterad en plats på någon av deras utbildningar som dom har platser på.

Så mitt tips är att kolla runt med dina klasskamrater osv för att se vad dom ska söka, är det många så ska söka till den utbildningen du vill in på så se till att få bra betyg.
Citera
2016-05-08, 20:40
Medlem
ambivallenss avatar
Du är garanterad en plats på antingen en civilingenjörsutbildning eller högskoleingenjörsutbildning. Låt säga att du väljer dom 3 utbildningarna som har högst antagningspoäng med låga betyg, då kommer du inte in på någon av dom 3 men du blir erbjuden en plats till någon annan utbildning som det finns plats på. Har du låga betyg från basåret kommer garantiplatsen betyda att du får nöja dig med den utbildning som det finns plats på.

Har för mig att det är ca. 20 platser från tbas till civilingenjör.

http://statistik.uhr.se/ 23 antagna 2015 på indek t.ex. Kolla på kvotgruppen t10.
Citera
2016-05-08, 20:40
Medlem
Citat:
http://gul.gu.se/public/courseId/381...?item=22656447

Som du ser på länken så har alla deras utbildningar som du kan söka till med garantiplats ett visst antal platser.

Dom kan inte garantera alla som läser basår en plats på tex Receptarieprogrammet/Farmaci då dom bara har 4 platser garanterade....

Men samtidigt så är antelet platser lika med antalet som dom tror kommer gå ut basåret med godkänt.

Gäller detta KTH eller bara GUL?
Citera
2016-05-08, 20:41
Medlem
Detta gäller alla basår/terminer på alla Universitet.

Dvs alla har samma upplägg men antalet platser och utbildningar varierar.
Citera
2016-05-08, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Du är garanterad en plats på antingen en civilingenjörsutbildning eller högskoleingenjörsutbildning. Låt säga att du väljer dom 3 utbildningarna som har högst antagningspoäng med låga betyg, då kommer du inte in på någon av dom 3 men du blir erbjuden en plats till någon annan utbildning som det finns plats på. Har du låga betyg från basåret kommer garantiplatsen betyda att du får nöja dig med den utbildning som det finns plats på.

Har för mig att det är ca. 20 platser från tbas till civilingenjör.

http://statistik.uhr.se/ 23 antagna 2015 på indek t.ex. Kolla på kvotgruppen t10.

Fan tack för klarheten utan att kalla mig dum i huvudet! Nu tror jag allt är glasklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in