Tjena,
Funderar på att göra tekniskt basår nästa år på KTH för att sedan köra datateknik. Det snackas mycket om att det tekniska basåret ger "gräddfil in" eller någon form av garantiplats men jag tycker det är fruktansvärt otydligt vad den garantiplatsen innebär.
"Om du klarat basårets/basterminens kurser är du garanterad en plats på någon av KTH:s civil- eller högskoleingenjörsutbildningar, via en så kallad garantiplats. Du är däremot inte garanterad en plats på ditt förstahandsval, då övergången till en civilingenjörs- eller högskoleingenjörsutbildning sker genom urval och är beroende av dina studieresultat från basåret/basterminen."
Betyder detta att man kommer garanterat in på någon av utbildningarna oavsett betyg, men inte förstahandsvalet? Det känns ju väldigt märkligt då jag kanske har program X som förstahandsval och program Y som andrahandsval medan 'Pelle' har tvärtom. Vi har alltså garanterade platser på varandras förstahandsval men inte sitt eget förstahandsval. Absurt.

Och om det är betygen från basåret som spelar roll, betyder det att mina gymnasiebetyg inte kan förbättra chansen att komma in?
Kort och gott, vad fan menas med garantiplatsen i praktiken?