2016-02-04, 03:56
Medlem
Du behöver köpa dom, om du inte iskallt kör på att vara på föreläsningar och göra gsmla tentor. Men du bör köpa dom om du ska klara det.
Citera
2016-03-21, 13:18
Medlem
Beror kanske lite på vilken skola du tänker gå på, jag går Chalmers tekniska basår; så vitt jag vet har det aldrig varit konkurrens för just samhällsbyggnad något år. Enbart industriell, teknisk design och arkitektur & teknik!

Lycka till!
Citera
2016-05-08, 19:44
Medlem
Tekniskt basår - garantiplats?

Tjena,

Funderar på att göra tekniskt basår nästa år på KTH för att sedan köra datateknik. Det snackas mycket om att det tekniska basåret ger "gräddfil in" eller någon form av garantiplats men jag tycker det är fruktansvärt otydligt vad den garantiplatsen innebär.

"Om du klarat basårets/basterminens kurser är du garanterad en plats på någon av KTH:s civil- eller högskoleingenjörsutbildningar, via en så kallad garantiplats. Du är däremot inte garanterad en plats på ditt förstahandsval, då övergången till en civilingenjörs- eller högskoleingenjörsutbildning sker genom urval och är beroende av dina studieresultat från basåret/basterminen."

Betyder detta att man kommer garanterat in på någon av utbildningarna oavsett betyg, men inte förstahandsvalet? Det känns ju väldigt märkligt då jag kanske har program X som förstahandsval och program Y som andrahandsval medan 'Pelle' har tvärtom. Vi har alltså garanterade platser på varandras förstahandsval men inte sitt eget förstahandsval. Absurt. Och om det är betygen från basåret som spelar roll, betyder det att mina gymnasiebetyg inte kan förbättra chansen att komma in? Kort och gott, vad fan menas med garantiplatsen i praktiken?
Citera
2016-05-08, 19:47
Medlem
Det är inte säkert att du kommer in på ditt första val om det är fullt menar de.
Citera
2016-05-08, 19:51
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337swish
Det är inte säkert att du kommer in på ditt första val om det är fullt menar de.

Så garantin är ingen garanti skulle man kunna säga? De är intelligenta de däringa kth:arna!
Citera
2016-05-08, 19:53
Medlem
Haha men om det inte är fullt har väl vem som helst en garantiplats sålänge de uppfyller antagningskraven?
Citera
2016-05-08, 19:55
Bannlyst
nej dina gymnasiebetyg spelar så klart inte roll för en ingenjörsutbildning eftersom de inte ger behörighet, det är väl därför du läser Teknisk basår? Däremot så spelar de betygen roll du får på Teknisk Basår (som de skriver). Läsförståelse är viktigt om man ska studera på högre utbildning.
Citera
2016-05-08, 19:56
Medlem
Du är garanterad att komma in på en av utbildningarna på skolan. Däremot är det inte säker att du kommer in på dit första val men då kommer du in på ditt 2a eller 3dje t.ex. Hääärrregud
Citera
2016-05-08, 20:04
Medlem
Jo, men det ni alla har skrivit har jag ju redan förklarat själv att jag förstått i mitt inlägg. Frågan är ju dock vad den här garantiplatsen innebär, eller snarare vad fan den är till för, om man ändå bara är garanterad en plats på sina andrahandsval. Det är ju liksom inte logiskt, garantiplatsen borde ju bestämmas utefter de mest populära utbildningarna och inte vilken utbildning just JAG vill in på. Annars kan jag ju bara ta den svåraste utbildningen som jag inte vill in på som förstahandsval och sedan stoppa in den utbildningen jag egentligen vill läsa som andrahandsval. Då kan jag läsa mina kurser och få E i allihop bara så att jag garanterat inte kommer in på förstahandsvalet men däremot in på mina GARANTERADE andra val. Vad är syftet med det här systemet?
Citera
2016-05-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x3n0n
Jo, men det ni alla har skrivit har jag ju redan förklarat själv att jag förstått i mitt inlägg. Frågan är ju dock vad den här garantiplatsen innebär, eller snarare vad fan den är till för, om man ändå bara är garanterad en plats på sina andrahandsval. Det är ju liksom inte logiskt, garantiplatsen borde ju bestämmas utefter de mest populära utbildningarna och inte vilken utbildning just JAG vill in på. Annars kan jag ju bara ta den svåraste utbildningen som jag inte vill in på som förstahandsval och sedan stoppa in den utbildningen jag egentligen vill läsa som andrahandsval. Då kan jag läsa mina kurser och få E i allihop bara så att jag garanterat inte kommer in på förstahandsvalet men däremot in på mina GARANTERADE andra val. Vad är syftet med det här systemet?
Är du verkligen så efterbliven? Vem har sagt att du kommer in på ditt andraval? Säker på att du inte måste läsa lite på komvux innan du kan läsa vidare...?
Citera
2016-05-08, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Så garantin är ingen garanti skulle man kunna säga? De är intelligenta de däringa kth:arna!
Garantiplatsen innebär att du har en garanterad plats på någon av civilingenjörsutbildningarna. Urvalet görs på betyg från basåret. Hur svårt kan det vara?
Citera
2016-05-08, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Är du verkligen så efterbliven? Vem har sagt att du kommer in på ditt andraval? Säker på att du inte måste läsa lite på komvux innan du kan läsa vidare...?

Det står ju klart och tydligt att man är garanterad en plats på en av utbildningarna, men inte förstahandsvalet. Alltså är förstahandsvalet den utbildningen man INTE är garanterad att komma in på medan man följaktligen är garanterad plats på de andra valen man gjort. Det är så texten är formulerad, men hela anledningen till varför jag skapade tråden var just för att den formuleringen är otydlig. Om det nu är så att man inte kommer in på sitt "andraval" som du nu uttryckte det, du får gärna kolla upp det ordet för så vitt jag vet existerar det inte, herr Komvuxstudent, så får du gärna förklara för mig vad exakt de menar med garantiplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in