Citat:
Ursprungligen postat av
6minus1351
Hej
Jag vill läsa tekniskt basår på chalmers nästa höst. Då läser jag under ett år, enligt deras hemsida följande kurser:
Matematik 4
Fysik 2
Kemi 1
Och då ingår alltså ej Matematik 1-3 eller Fysik 1 som jag förstår det. Men det som jag då tycker är märkligt är att behörigheten för att söka in på basåret inte omfattar matematik 3 utan:
Ma 2
Grundläggande behörighet för högskolestudier
Inte kan man väl läsa Matematik 4 utan att ha läst 3?
Sedan har jag en till fundering. Jag har läst fysik 1 i gymnasiet (Det motsvarar Fysik A?) men detta var många år sedan nu och jag tror det kan bli tufft att hoppa på Fysik 2(Motsvarar B?) med borttappade kunskaper från A eller 1 kursen. På komvux kan jag ej läsa Fysik 1/A under t.ex. vårterminen eftersom jag redan har läst kursen och fått minst G.
Då undrar jag hur man borde göra för att ta sig igenom fysiken igen. Att köpa en bok och göra det på egen hand är inte särskilt tilltalande, utan jag vill gärna göra i form av en kurs. Vad har jag för möjligheter?
Fysik a och 1 är inte samma kurs även om dom är någorlunda lika; du kan läsa om skillnader på skolverket om du vill studera olikheterna där.
Du kan läsa den privat men då kostar det några tusen, annars så finns prövning där du får handledning, fast då kostar det 500kr.
Men om du verkligen vill läsa den så finns folkhögskola eller basår på högskolan; gär du ett år på folkhögskolan och får en fyra så du söka fler utbildningar som kan ge dig chans till att komma in på nästan vilket program som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av
fisor
Nej, du läser fysik 1/a osv, du läser upp till fysik 2/B och upp till Matte (5?)/E och även kemi. Du behöver endast ha godkänt i alla kärnämnen.
Du måste ha läst matte B/2a/2b/2c eller högre.