2014-10-02, 00:05
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Ofta? Så jag söker automatiskt in i en "omöjlig kvot" som gör att jag har minimala chanser att komma in? :S
Nu vet jag inte vad du har för betyg, men i urval 2 HT2014 var det bara en person som blev antagen (22.00, 2BI) av alla dessa "omöjliga kvoter".
Citera
2014-10-02, 09:51
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Hej!

som rubriken lyder så undrar jag om man kan gå tekniskt basår? Jag känner att jag måste bli vassare i b.la. Matte,fysik för att klara vidare studier (ingenjör)

Hade endast Godkänt i alla mattekurser samt båda fysikkurserna:P

Någon som vet om jag kan gå tekniskt basår? Vet ni någon som gjort likadant?

Frågan är ju varför du ens vill göra det egentligen? visst du säger att det är för att vässa matten men det kan du ju göra på egen hand redan nu? Annars slösar du ju lite bort hela detta året + nästa och en massa onödigt studiemedel, nä kolla bara om du inte kan anmäla dej till nån högskoleförberedande mattekurs eller nån annan distanskurs till våren, eller så går du till komvux och hämtar läroplaner för matte c och uppåt typ, och lånar böcker på biblioteket, eller så köper du på dej några av matteböckerna du vet att ni kommer att ha första året på ingenjörsutbildningen och börjar grinda på egen hand, http://patrickjmt.com/ denna kille är väldigt duktig på att förklara och jag hade hjälp av honom flera gånger under endimsanalysen.

Så kan du fortsätta göra vad du nu gör för tillfället och köra detta vid sidan av bara
Citera
2014-10-04, 22:38
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Nu vet jag inte vad du har för betyg, men i urval 2 HT2014 var det bara en person som blev antagen (22.00, 2BI) av alla dessa "omöjliga kvoter".

Tolkar jag det här rätt? Finns det alltså en person som gått naturvetenskapligt gymnasium, med ett snittbetyg på 22.00 inkl meritpoäng, som sökt och kommit in på tekniskt basår på LTU nu HT 2014?

Samtliga civilingenjörsprogram på LTU har ju lägre antagningssnittbetyg än 22.00 HT 2014. Den här personen skulle alltså ha kommit in på valfritt civilingenjörsprogram där utan att behöva gå tekniskt basår först. Om det är en person som missat att välja någon enskild behörighetsgivande kurs på gymnasiet så borde det vara mycket mer effektivt att komplettera via komvux än att ägna ett helt år på tekniskt basår. Missar jag något?
Citera
2014-10-04, 23:15
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Tolkar jag det här rätt? Finns det alltså en person som gått naturvetenskapligt gymnasium, med ett snittbetyg på 22.00 inkl meritpoäng, som sökt och kommit in på tekniskt basår på LTU nu HT 2014?

Samtliga civilingenjörsprogram på LTU har ju lägre antagningssnittbetyg än 22.00 HT 2014. Den här personen skulle alltså ha kommit in på valfritt civilingenjörsprogram där utan att behöva gå tekniskt basår först. Om det är en person som missat att välja någon enskild behörighetsgivande kurs på gymnasiet så borde det vara mycket mer effektivt att komplettera via komvux än att ägna ett helt år på tekniskt basår. Missar jag något?
Nej, det är nog jag som inte förtäljer allt. Har för mig det var så att man inte ens behövde ha läst ett fullständigt naturvetenskapligt/tekniskt program för att bli placerad i denna kvot, vilket gör det hela ännu mer idiotiskt.

Kan dock vara så som du säger, att någon med 22.00 faktiskt sökt till tekniskt basår i första hand, trots full behörighet.
Citera
2014-10-25, 18:50
Medlem
Datum för omtenta för tekniskt basår på KTH?

Hejsan!

Jag går på tekniskt basår på KTH och hade en matte tenta för ca en vecka sedan som jag tror att jag kommer faila på, detta är våran första tenta i Matematik 1 i Period 1. Nu undrar jag vilket datum omtentan ges för denna tenta?? Jag har letat som en galning över hela nätet och hittar ingenting, så kanske någon som gått tekniskt basår som vet när det fanns omtentor för tentor som ursprungligen skrevs i Period 1 (höstterminen)

(PS på hemsidan står det att omtentor för tentor som skrevs i period 1 ska skrivas i början på januari men jag tror att detta gäller ingenjörseleverna då resten av deras ''datum'' inte stämmer ihop med mitt schema?

Tack för svar!!
Citera
2014-10-25, 19:41
Medlem
bithaxs avatar
Omtentaperioden är väll i januari.
Maila din lärare.
Citera
2014-10-28, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrkartel
Hejsan!

Jag går på tekniskt basår på KTH och hade en matte tenta för ca en vecka sedan som jag tror att jag kommer faila på, detta är våran första tenta i Matematik 1 i Period 1. Nu undrar jag vilket datum omtentan ges för denna tenta?? Jag har letat som en galning över hela nätet och hittar ingenting, så kanske någon som gått tekniskt basår som vet när det fanns omtentor för tentor som ursprungligen skrevs i Period 1 (höstterminen)

(PS på hemsidan står det att omtentor för tentor som skrevs i period 1 ska skrivas i början på januari men jag tror att detta gäller ingenjörseleverna då resten av deras ''datum'' inte stämmer ihop med mitt schema?

Tack för svar!!

Du kommer antagligen ha två chanser på dig att klara den tentan innan sommaren.
En omtenta efter jul, i mitten av Januari tror jag.
Sen kommer ytterligare ett tillfälle runt slutet av terminen i Juli.
Citera
2014-11-14, 14:35
Medlem
Tekniskt Basår på CTH

Hej

Jag vill läsa tekniskt basår på chalmers nästa höst. Då läser jag under ett år, enligt deras hemsida följande kurser:

Matematik 4
Fysik 2
Kemi 1

Och då ingår alltså ej Matematik 1-3 eller Fysik 1 som jag förstår det. Men det som jag då tycker är märkligt är att behörigheten för att söka in på basåret inte omfattar matematik 3 utan:

Ma 2
Grundläggande behörighet för högskolestudier

Inte kan man väl läsa Matematik 4 utan att ha läst 3?

Sedan har jag en till fundering. Jag har läst fysik 1 i gymnasiet (Det motsvarar Fysik A?) men detta var många år sedan nu och jag tror det kan bli tufft att hoppa på Fysik 2(Motsvarar B?) med borttappade kunskaper från A eller 1 kursen. På komvux kan jag ej läsa Fysik 1/A under t.ex. vårterminen eftersom jag redan har läst kursen och fått minst G.

Då undrar jag hur man borde göra för att ta sig igenom fysiken igen. Att köpa en bok och göra det på egen hand är inte särskilt tilltalande, utan jag vill gärna göra i form av en kurs. Vad har jag för möjligheter?
Citera
2014-11-14, 14:59
Medlem
fisors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6minus1351
Hej

Jag vill läsa tekniskt basår på chalmers nästa höst. Då läser jag under ett år, enligt deras hemsida följande kurser:

Matematik 4
Fysik 2
Kemi 1

Och då ingår alltså ej Matematik 1-3 eller Fysik 1 som jag förstår det. Men det som jag då tycker är märkligt är att behörigheten för att söka in på basåret inte omfattar matematik 3 utan:

Ma 2

Sedan har jag en till fundering. Jag har läst fysik 1 i gymnasiet (Det motsvarar Fysik A?) men detta var många år sedan nu och jag tror det kan bli tufft att hoppa på Fysik 2(Motsvarar B?) med borttappade kunskaper från A eller 1 kursen. På komvux kan jag ej läsa Fysik 1/A under t.ex. vårterminen eftersom jag redan har läst kursen och fått minst G.

Då undrar jag hur man borde göra för att ta sig igenom fysiken igen. Att köpa en bok och göra det på egen hand är inte särskilt tilltalande, utan jag vill gärna göra i form av en kurs. Vad har jag för möjligheter?

Nej, du läser fysik 1/a osv, du läser upp till fysik 2/B och upp till Matte (5?)/E och även kemi. Du behöver endast ha godkänt i alla kärnämnen.
Citera
2014-11-14, 16:29
Medlem
Citat:
Hej

Matematik 4
Fysik 2
Kemi 1

Ma 2

Fysik a och 1 är inte samma kurs även om dom är någorlunda lika; du kan läsa om skillnader på skolverket om du vill studera olikheterna där.

Du kan läsa den privat men då kostar det några tusen, annars så finns prövning där du får handledning, fast då kostar det 500kr.
Men om du verkligen vill läsa den så finns folkhögskola eller basår på högskolan; gär du ett år på folkhögskolan och får en fyra så du söka fler utbildningar som kan ge dig chans till att komma in på nästan vilket program som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av fisor
Nej, du läser fysik 1/a osv, du läser upp till fysik 2/B och upp till Matte (5?)/E och även kemi. Du behöver endast ha godkänt i alla kärnämnen.

Du måste ha läst matte B/2a/2b/2c eller högre.
Citera
2014-11-14, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisor

Så jag läser både fysik 1 och 2 på basåret samt alla mattekurser upp till 4?
Citera
2014-11-14, 19:17
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Så jag läser både fysik 1 och 2 på basåret samt alla mattekurser upp till 4?
De visar bara behörigheten för civ ing. Under basåret läser du fysik 1, kemi 1, matte 3c, fysik 2, matte 4, teknik 1 och tillämpad kemi.
I början repeterar ni matte 2c.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in