2016-05-08, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x3n0n
Det står ju klart och tydligt att man är garanterad en plats på en av utbildningarna, men inte förstahandsvalet. Alltså är förstahandsvalet den utbildningen man INTE är garanterad att komma in på medan man följaktligen är garanterad plats på de andra valen man gjort. Det är så texten är formulerad, men hela anledningen till varför jag skapade tråden var just för att den formuleringen är otydlig. Om det nu är så att man inte kommer in på sitt "andraval" som du nu uttryckte det, du får gärna kolla upp det ordet för så vitt jag vet existerar det inte, herr Komvuxstudent, så får du gärna förklara för mig vad exakt de menar med garantiplats.
Ber så hemskt mycket om ursäkt, menade självklart andrahandsval, orutinerat av mig.

Du måste väl kunna läsa mellan raderna, eller har du kanske aspergers?
Citera
2016-05-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Du är garanterad en plats på antingen en civilingenjörsutbildning eller högskoleingenjörsutbildning. Låt säga att du väljer dom 3 utbildningarna som har högst antagningspoäng med låga betyg, då kommer du inte in på någon av dom 3 men du blir erbjuden en plats till någon annan utbildning som det finns plats på. Har du låga betyg från basåret kommer garantiplatsen betyda att du får nöja dig med den utbildning som det finns plats på.

Har för mig att det är ca. 20 platser från tbas till civilingenjör.

http://statistik.uhr.se/ 23 antagna 2015 på indek t.ex. Kolla på kvotgruppen t10.

Vet du vad t20 är och hur jag tolkar antagningspoängen? 185 säger inte mig så mycket.
Citera
2016-05-08, 20:47
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Skulle du kunna hänvisa mig till den informationen? För på deras hemsida står det just att den som läst tekniskt basår med minst godkända betyg har en garantiplats. Om det finns ett begränsat antal garantiplatser är det ju inte längre en garanti. Det är ju en paradox. Är det ett filosofi-matematiskt test de utför på sin egen hemsida kanske?

Du är garanterad att få plats på något program på KTH.

Har du bäst betyg i din årskurs på basåret så kommer du in på ditt förstahandsval.

Har du sämst betyg i din årskurs på basåret så kommer du kanske bara in på det KTH-program som är minst populärt att söka bland de som går din årskurs på basåret.

Ju högre betyg du har på basåret, desto säkrare kan du vara på att komma in på ditt förstahandsval. Ju lägre betyg du har, desto mindre populärt program kommer du att komma in på. Skulle det dock vara så att det du helst vill komma in på inte alls är populärt bland de andra på basåret så kan du så klart komma in på det även om du har låga betyg på basåret.

Mest populärt brukar generellt vara I (Industriell ekonomi) och F (teknisk fysik). Vill du komma in på något av dessa bör du alltså se till att skaffa höga betyg på basåret.
Citera
2016-05-08, 20:48
Medlem
Kattpajs avatar
Du är garanterad plats på något av programmen så länge dina betyg är godkända.
Du är inte garanterad plats på valfritt program bara för att du läst tekniskt basår.
Varför är det så? Hösten 2015 blev fler antagna till tekniskt basår än till exempelvis Industriell ekonomi (på KTH). Lägg nu ihop ett och ett.
Citera
2016-05-08, 21:06
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Vet du vad t20 är och hur jag tolkar antagningspoängen? 185 säger inte mig så mycket.
t20 är jag nästan säker på att det är gruppen för basterminen.

E=30
D=35
C=40
B=45
A=50

Du får fem betyg på basåret, max är då 250 och min 150. 185 var det lägsta snittet som någon kom in på den utbildningen du kollade på.
Citera
2016-05-08, 21:11
Medlem
Citat:
t20 är jag nästan säker på att det är gruppen för basterminen.

E=30
D=35
C=40
B=45
A=50

Du får fem betyg på basåret, max är då 250 och min 150. 185 var det lägsta snittet som någon kom in på den utbildningen du kollade på.

Då var allt glasklart. Tackar! 185 var ju inte särskilt mycket. Räcker med att C i de fem ämnena för att vara på säkra sidan med andra ord, om man ska följa förra årets antagning.
Citera
2016-05-08, 21:13
Medlem
Citat:
Då var allt glasklart. Tackar! 185 var ju inte särskilt mycket. Räcker med att C i de fem ämnena för att vara på säkra sidan med andra ord, om man ska följa förra årets antagning.
Enligt vad jag har hört ska det dock vara mycket svårare att få höga betyg på basåret än det är på motsvarande kurser i gymnasiet.
Citera
2016-05-08, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Enligt vad jag har hört ska det dock vara mycket svårare att få höga betyg på basåret än det är på motsvarande kurser i gymnasiet.

Det beror nog på att de flesta gymnasieskolor håller en relativt låg nivå medan KTH ligger snäppet högre upp. Jag valde, på gott och ont, en ganska konkurrenskraftig skola, om ett gymnasium nu kan vara det, så jag känner mig inte allt för oroad.
Citera
2016-05-08, 21:58
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Kul att det hjälpte. C är inte så enkelt att få som man kan tro. Vår lärare sa att ett C motsvarade ett A på gymnasiet, hur bra det stämmer kan man ju diskutera men det ger någon typ av vägvisning. Vi hade en Naturare som gjort relativt bra av sig i gymnasiet men kunde inte klara en enda tenta, och med klara menar jag att man får E.
Citera
2016-05-08, 22:13
Medlem
Citat:
Kul att det hjälpte. C är inte så enkelt att få som man kan tro. Vår lärare sa att ett C motsvarade ett A på gymnasiet, hur bra det stämmer kan man ju diskutera men det ger någon typ av vägvisning. Vi hade en Naturare som gjort relativt bra av sig i gymnasiet men kunde inte klara en enda tenta, och med klara menar jag att man får E.

Det var som fan! Jag läste Matte 2 på ett halvår som sägs vara den svåraste kursen i förhållande till förkunskaper och fick A, men jag kanske ska sluta rida på den vågen och förbereda mig för tekniskt basår då!
Citera
2016-06-29, 14:18
Medlem
Tekniskt basår

Hejsan FB!

Kan man läsa ett tekniskt basår om man har godkänt i matematik 3b men inte i matematik 3c?
Citera
2016-06-29, 14:22
Medlem
Xer0s avatar
Du skall vara behörig till högskolestudier, det är det viktigaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in