2008-06-17, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.S.A.B
Haga-ligan uppstod kring en adress i Haga "hence the name", senare "Tors Hammare" för att de bar halssmycket i form av Tors Hammare och tröjor med dito.
Slogs mot allt och alla, framför allt pucklades kommunister, punkare, skinheads och pundare/langare på i parti och minut. Hade täta band med MC-sfären, flertalet var till "höger" på den politiska skalan, fest, kröken och slagsmål stod högst på dagordningen. Flera av dem var rätt saftiga bitar i omfånget.
Vet att vissa omnämnda i denna tråd har figurerat i denna gruppering (vill dock inte nämna dessa vid namn med hänsyn till dem).

Det är ingen vandringssägen.
Kan du säga något om medlemmarna. Alltså inte lämna ut någon men t ex om de nu är aktiva i Mc-miljön eller liknande. Var det ett stort gäng förresten?
Citera
2008-06-17, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolsjevik
Kan du säga något om medlemmarna. Alltså inte lämna ut någon men t ex om de nu är aktiva i Mc-miljön eller liknande. Var det ett stort gäng förresten?

I grunden ett kompisgäng uppvuxna kring Haga, Masthugget, Annedal, Vasa, vissa var lugnare och vissa var extremt våldsamma, en del hade fablesse för vikingakultur, vapen och militaria och en del andra för MC, en del gillade bryt... osv, ett rejält hopkok av skilda typer som samsades under samma tak där alla ställde upp och ingen backade när det smällde. Alla som hamnade i vägen kunde få stryk, alltfrån Poliser till ynkliga kommunister.

Vissa hade äldre polare som var inne i bikerkulturen och som man såg upp till och gärna umgicks med. Inga i det ursprungliga gänget är idag direkt involverade i bikersfären, men vissa har kontakter kvar.

Dom flesta har idag skötsamma lugna liv och "ungdomsynderna" som skett är idag minnen från en svunnen tid.
Man kan väl säga att det var ca. 7-8 st i urgänget och kunde växa med perifera kompisar till och från till ca. ett 25-tal som drog runt och satte skräck i omgivningarna.
Citera
2008-06-20, 00:25
Bannlyst
Citat:
I grunden ett kompisgäng uppvuxna kring Haga, Masthugget, Annedal, Vasa, vissa var lugnare och vissa var extremt våldsamma, en del hade fablesse för vikingakultur, vapen och militaria och en del andra för MC, en del gillade bryt... osv, ett rejält hopkok av skilda typer som samsades under samma tak där alla ställde upp och ingen backade när det smällde. Alla som hamnade i vägen kunde få stryk, alltfrån Poliser till ynkliga kommunister.

Vissa hade äldre polare som var inne i bikerkulturen och som man såg upp till och gärna umgicks med. Inga i det ursprungliga gänget är idag direkt involverade i bikersfären, men vissa har kontakter kvar.

Dom flesta har idag skötsamma lugna liv och "ungdomsynderna" som skett är idag minnen från en svunnen tid.
Man kan väl säga att det var ca. 7-8 st i urgänget och kunde växa med perifera kompisar till och från till ca. ett 25-tal som drog runt och satte skräck i omgivningarna.

När jag tänkte efter och en mkt bra beskrivning av dig så är det ingen "vandringssägen" som jag skrev trots jag snurrat runt bl.a där sedan början av 70- talet och kollade upp det så fick jag fram namn m.m så det fanns ett, fast jag var nog så snurrig den tiden så jag minns inte,

Så tack för att du rätade till det för mig, det fanns!Men just i Haga fanns oxå mkt ensama galningar utan kopplingar men en del legender idag.namndroppning gör jag ej.
Senast redigerad av snorig 2008-06-20 kl. 00:28.
Citera
2008-06-22, 13:20
Medlem
fuckshitups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David416
Ah skrev fel vet inte om det va redbergsbingon det var någon bingo iaf!

En vän bad mig höra om någon kände till en släkt som heter Krans där det ska finnas många "gamla kändisar"?

Hur kmr det sig att ingen nämnt Clark Olofsson i tråden han är väl från Gbg?
Kanske för gamal iofs..

vad vill du veta om krans?
Citera
2008-06-22, 19:05
Medlem
David416s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckshitup
vad vill du veta om krans?

Jag nämnde för en kompis att det snackades en massa om Magnussonarna i denna tråden (Han ska tydligen själv tillhöra släkten på håll sa han) Sen började han prata om Kransarna och tyckte jag skulle höra vad folk hade att säga om dom ist...

Har aldrig hört om den på annat håll... Är dom några som bör nämnas i tråden eller?
Citera
2008-06-23, 00:46
Bannlyst
JA du kranz, var ett gammalt släkt. Nu är alla döda utom kurre. Magnussorna byter namn titt som tätt, salenqvist m.m. Det går och skriva en bok om dessa dårar.

Clark olofsson är ute och seglar, är i fjärås då och då och häsar på sin syster.

Aronsen och Magnusson är från början uppvuxna i lunden och överås. sedan spred dom sig till gråbo, fröliunda. gammelstad.

Nu sitter några i olskroken och snurrar.
Citera
2008-06-23, 19:48
Medlem
Fortunaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oräklet
Nån som vet nåt om de kända bröderna Ädel fr Ale komun? Sitter de inne? Hörde nåt rykte. Klarat sej? stämer det?

Kända Bröderna Ädel!!??? Skulle dom mammas pojkarna sitta inne .. Nej du. Ingen av bröderna Ädel har någonsin suttit inne.. nästan komiskt
Senast redigerad av Fortunae 2008-06-23 kl. 20:00.
Citera
2008-06-24, 18:09
Medlem
fuckshitups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorig
JA du kranz, var ett gammalt släkt. Nu är alla döda utom kurre. Magnussorna byter namn titt som tätt, salenqvist m.m. Det går och skriva en bok om dessa dårar.

Clark olofsson är ute och seglar, är i fjärås då och då och häsar på sin syster.

Aronsen och Magnusson är från början uppvuxna i lunden och överås. sedan spred dom sig till gråbo, fröliunda. gammelstad.

Nu sitter några i olskroken och snurrar.

Det är en jävla skillnad på kranz och krans.
Citera
2008-06-24, 22:02
Medlem
Citat:

Tackar för utförligt svar.
Citera
2008-06-24, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av daim_gbg
Det finns (fanns) även en Magnusson-klan i Frölunda, något lugnare dock än den mer beryktade från andra sidan älven.
Inte riktigt. Vi bodde grannar med dom. En av killarna sköt så när min morsa i huvudet med luftgevär...Bakifrån.
Citera
2008-06-24, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Ving
Han mördade ju en bög med kniv, rullade in honom i en matta o tände på hela kåken. Gissar att han sitter för något idag.
Det är väl han på den berömda bilden från Växjö 1982.
http://www.hansrunesson.se/damen.jpg
Skall sägas att killen vid tantens huvud i dag är a-lagare i Kville...
Citera
2008-06-25, 00:02
Bannlyst
Den s.k Hagaligan, vilka var dom????

Citat:
Ursprungligen postat av bolsjevik
Tackar för utförligt svar.

Aldrig hört talas om något gänmg i Haga annedal masthugget, sedan 1972. vilket år talar du om???

Det fanns enskila snubbar som lasse snövit, leffe muskel, Rocky, Uppsala Benke. långe lasse, gert skomkarn, Tommy Ring, Håkan "räven" lasse listorp,
Satisfactions ägare Staffan Lundström, karstad- bröderna, japan, peter pan,
Leif Zetterberg,. blomman, lasse sveg, Arvika -folket,Holmer, janne Basker, m ellqvist, dino,Robban Ryssen, Blues-annika , rö agneta, Dick Stockholmarn,

ja, listan kan jag göra hur lång som helst! detta kan jag skriva med gott samvete.

Vilka år som alla här och undertecknade fanns i haga, existerade dessa som du beskriver, vi såg inga, flera namn här är absolut inga duvungar, flera är tyvärr döda. ja sånt är livet.

Kom igen när dom härjade, och vilka det var!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in