Citat:
Ursprungligen postat av
Fri
Vad är de negativa effekterna av ökade CO2-utsläpp gneom förbränning av olja och gas? Sen globala medel temperaturen stiger lyckligtvis inte, det har ju IPCC bevisat.
Riktigt dryg! Så fort nån har fel så nappar jag på det och plågar dem tills de inser det och ger upp. Hela min retorik bygger på att ha rätt. Inte ens Demostenes själv hade rått på den taktiken.
Tyvärr gör den retoriken dig ungefär lika givande att diskutera med som en ordinär lagårdsdörr.
För övrigt tycker jag att själva diskussionen om storleken på kända tillgångar av olika energikällor är tämligen ointressant. Det intressanta är vad energin kostar, och att i stort sett allt annat vi producerar här i världen kräver energi för att kunna produceras. Vi har även begreppet EROEI att ta hänsyn till. Vi vet ju att man plockar de lägst hängande frukterna först, till slut blir det så besvärligt att det helt enkelt inte blir lönsamt oavsett priset på energi.
Rent teoretiskt kan kan jag tänka mig en massa olika ersättningar till oljan, gasen och kolet. I praktiken kan man inte byta ut äpplen mot päron hur man vill. Vi har en infrastruktur som vi byggt upp under lång tid som är beroende av sina speciella insatsvaror. Bensinbilar, kolkraftverk, dieseldrivna fartyg, vägar och flygplatser. Allt sådant har en ekonomisk livslängd som binder oss till den energimix vi använder idag för lång tid framåt.
Vi kommer högst ha några procent elbilar om 15 år, det blir för dyrt att ersätta dagens system. Har någon råd att tanka diesel och bensin om 15 år? Inte lika mycket som idag i alla fall.