2013-03-05, 20:36
Medlem
nofaiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Ett mycket lyckat fantasifoster som fått en extremt stor skara dyrkare som bygger hela sina liv kring denna tanke att en gud kommer att rädda dem från döden.

Väldigt bra sammanfattat
Citera
2013-03-05, 22:44
Medlem
Discobyggarns avatar
Citat:
Ett mycket lyckat fantasifoster som fått en extremt stor skara dyrkare som bygger hela sina liv kring denna tanke att en gud kommer att rädda dem från döden.

Var kommer din kognition ifrån då? Tror du på fri vilja? Förstår du inte att du är en endomorfisk avbild av Gud?
Citera
2013-03-05, 22:59
Medlem
Erik Östs avatar
All religion är bara förkastlig tro istf vetande och religion har stor makt speciellt på moder jords rövhål mellanöstern men det är inte så konstigt för där är de tre Abrahamitiska religionerna starkast.

Vare sig judar läser sitt gamla testamente ,kristna sitt nya eller muslimer koranen så är skrifterna bara plagiat av ändå äldre sumeriska gudasagor .

Lycka till i era strävanden för en bättre värld när ni lutar er mot fantasihistorier istf verkligheten.

Ateism anklagas för att inte ha moral och etik men jag är övertygad att vi skulle få en förnuftigare och fredligare värld utan dom här religösa oken som bara hämmar oss från kritiskt tänkande istf sagor att vi kommer leva i evighet om vi..just det..lyssnar på.."de som styr världen" med ett av sina starkaste styrmedel RELIGION.

http://www.youtube.com/watch?v=hYIC0eZYEtI

Blev det mycke nu för er ?
Citera
2013-03-06, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discobyggarn
Var kommer din kognition ifrån då? Tror du på fri vilja? Förstår du inte att du är en endomorfisk avbild av Gud?

Vad betyder endomorisk?

Jag är en ganska kritiskt och logiskt tänkande varelse som inte gillar när någon uppenbarligen försöker ljuga och skapa en egen verklighet. Vi människor är fantasifulla, men gör bäst i att veta tydlig skillnad mellan fantasi och verklighet. Det gör tyvärr inte religiösa människor, de lever i en fantasivärld full av brister och logiska inkonsekvenser. Verkligheten är däremot helt underbart enkel att förstå för ett sinne som tänker logiskt.

Gudstänkandet och de religiösa texterna krakelerar tyvärr hårt när man analyserar det litegranna.

Nu kan jag dock tänka mig att religioner för många innebär en lösning för de som är bekymrade över livsfrågor och om döden. Det är onekligen lättare att leva när man tror på evigt liv och att det finns en/flera gud(ar) som tar hand om en och kan svara på böner.

Men det är bättre ha en korrekt verklighetsuppfattning, då mår man allra bäst och accepterar sitt liv precis som det är.
Citera
2013-03-07, 09:28
Medlem
kuddenchristos avatar
Min definition av Gud: En ond sagofigur.
Citera
2013-03-07, 10:39
Moderator
Sun Rulers avatar
Gud är evig Ande, Han har ingen början och inget slut. Vidare så är Jesus Kristus den osynliga Gudens avbild. Han är skaparen och kärleken!
Citera
2013-03-07, 10:56
Medlem
salxars avatar
Citat:
Låter som en bra sammanfattning. Finns ingen annan anledning att tro på gud förutom en rädsla för döden.
Citera
2013-03-07, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Gud är evig Ande, Han har ingen början och inget slut. Vidare så är Jesus Kristus den osynliga Gudens avbild. Han är skaparen och kärleken!

Nonsens ord som inte leder någon vart hur man än försöker bryta ner det.
Jag kan förklara rosa enhörningar genom att bara byta ut det mot ordet "gud".
Citera
2013-03-07, 12:20
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Nonsens ord som inte leder någon vart hur man än försöker bryta ner det.
Jag kan förklara rosa enhörningar genom att bara byta ut det mot ordet "gud".
Du må anse att min definition av Gud är nonsens men det förändrar inte det faktum att det är MIN definition och det var det TS efterfrågade.
Citera
2013-03-07, 12:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Du må anse att min definition av Gud är nonsens men det förändrar inte det faktum att det är MIN definition och det var det TS efterfrågade.

Ja men om du tycker att min definition på rosa enhörningar är nonsens, så måste du samtidigt tycka att din definition på gud är nonsens iom att vi definierar båda på exakt samma sätt. Eller hur?

Eller tycker du detta låter vettigt?
Rosa enhörningen är evig Ande, Han har ingen början och inget slut. Vidare så är Jesus Kristus den osynliga Rosa enhörningens avbild. Han är skaparen och kärleken!
Citera
2013-03-07, 12:29
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ja men om du tycker att min definition på rosa enhörningar är nonsens, så måste du samtidigt tycka att din definition på gud är nonsens iom att vi definierar båda på exakt samma sätt. Eller hur?

Eller tycker du detta låter vettigt?
Rosa enhörningen är evig Ande, Han har ingen början och inget slut. Vidare så är Jesus Kristus den osynliga Rosa enhörningens avbild. Han är skaparen och kärleken!
Ditt argument är tämligen dammigt. För att låna din premiss att jag avfärdar din gudom så är den enda skillnad mellan dig och mig att du avfärdar en gudom mer än mig på basis av nonsens?
Citera
2013-03-07, 12:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karatekungen
Är varken ateist eller riktigt troende. Min Gud är ingen gammal gubbe uppe i skyn som ser ner på oss dödliga, utan min Gud är anledningen till allt. Utifrån min definition av Gud skulle jag nog vilja påstå att man inte kan vara ateist; allting har en anledning.

Och denna 'anledning' .... vara sig man vet vad den är eller inte ... kallar man sen för 'gud'.

1/ Det är missnruk av språkets informationsbärande funktion.

2/ Själva postulatet är endast en god-of-gaps och har inget som .... rationellt.... talar för det; men däremot mycket som talar emot det.

Beklagar att jag drog in det rationella, men du pseudo-användar själv rationalismen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in