2007-08-12, 20:41
Medlem
BlueStars avatar
Thomas av Aquino skrev en intressant definition av Guds natur:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_av_Aquino#Guds_natur

Detta är vad jag förstår (rätta mig om jag har fel) än idag katolska kyrkans definition av Guds natur eftersom Thomas av Aquino anses vara katolicismens främsta teoretiker.

En annan intressant definition av Gud kommer från Islam (Sura 24:35):

"Gud är himlarnas och jordens ljus. Hans ljus kan liknas vid en nisch där en lykta står. Lyktan är [omsluten] av glas och glaset lyser med en stjärnas glans. [Det är en lykta] tänd [med olja] från ett välsignat träd, ett olivträd som varken tillhör öst eller väst och vars olja nästan lyser utan att eld har rört vid den. Ljus över ljus! (Översättning: Mohammed Knut Bernström)
Citera
2007-08-13, 00:15
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueStar
Thomas av Aquino skrev en intressant definition av Guds natur:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_av_Aquino#Guds_natur

Detta är vad jag förstår (rätta mig om jag har fel) än idag katolska kyrkans definition av Guds natur eftersom Thomas av Aquino anses vara katolicismens främsta teoretiker.

En annan intressant definition av Gud kommer från Islam (Sura 24:35):

"Gud är himlarnas och jordens ljus. Hans ljus kan liknas vid en nisch där en lykta står. Lyktan är [omsluten] av glas och glaset lyser med en stjärnas glans. [Det är en lykta] tänd [med olja] från ett välsignat träd, ett olivträd som varken tillhör öst eller väst och vars olja nästan lyser utan att eld har rört vid den. Ljus över ljus! (Översättning: Mohammed Knut Bernström)
Är det det här du syftar på:

1 - Gud är enkel, utan att innehålla delar, såsom kropp och själ, eller materia och form.
2 - Gud är fullkomlig, och saknar inget. Detta innebär att Gud genom sitt fullständiga varande är annorlunda än andra varelser.
3 - Gud är oändlig. Detta innebär att Gud inte har en ände såsom skapade varelser har, vilka är fysiskt, intellektuellt, och känslomässigt begränsade. Denna oändlighet som Gud har måste skiljas från oändliga tal och oändlig storlek.
4 - Gud är oföränderlig, och kan inte förändra det som har att göra med Guds existens och karaktär.
5 - Gud är en, Guds själv är odelbart. Guds enhet är sådan att Guds essens är detsamma som Guds existens. Med Thomas egna ord "i sig själv är påståendet ’Gud existerar’ av nödvändighet sant, för i det är subjektet och predikatet samma.
Citera
2007-08-13, 04:37
Medlem
Gud för mig är ingenting, absolut ingenting. en stor bluff.

Jag "tror" inte på någonting.

Jag ser gud som någonting påhittat som människor kan förlita sig på för att känna sig säkra på något sätt.

Hatar verkligen att tänka på hur folk slösar bort sina liv på någon slags tro. Jag tycker det är tragiskt. Respekterar givetvis det, men jag tycker att det är tragiskt.

kort och gott. Jag må vara sämst på att uttrycka mig själv. men gud finns inte enligt mig.
Citera
2007-08-13, 04:57
Medlem
toMishs avatar
Fan vad nöjda de ska ha varit när de beskrev Gurra i bibeln. "Fan, om vi skriver att han är bortom vårt förstånd, och att hans vägar är outgrundliga, då kan de helt enkelt inte tjafsa emot, eller hur? Vi kan bara klappa dem på huvudet och säga att de inte förstår!"
Citera
2007-08-13, 11:08
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Fan vad nöjda de ska ha varit när de beskrev Gurra i bibeln. "Fan, om vi skriver att han är bortom vårt förstånd, och att hans vägar är outgrundliga, då kan de helt enkelt inte tjafsa emot, eller hur? Vi kan bara klappa dem på huvudet och säga att de inte förstår!"

Grejen är att gud fanns långt före bibeln.
Gud är ett medföddt begrepp hos människan.
Om tex en person växer upp i en torr brunn eller isolerat rum utan kontakt med människor, bildar ändå personen en världsbild som liknar den vi har inkl. gud.
Ett slags "software installed" i hjärnan.
Citera
2007-08-13, 11:14
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Är det det här du syftar på:

1 - Gud är enkel, utan att innehålla delar, såsom kropp och själ, eller materia och form.
2 - Gud är fullkomlig, och saknar inget. Detta innebär att Gud genom sitt fullständiga varande är annorlunda än andra varelser.
3 - Gud är oändlig. Detta innebär att Gud inte har en ände såsom skapade varelser har, vilka är fysiskt, intellektuellt, och känslomässigt begränsade. Denna oändlighet som Gud har måste skiljas från oändliga tal och oändlig storlek.
4 - Gud är oföränderlig, och kan inte förändra det som har att göra med Guds existens och karaktär.
5 - Gud är en, Guds själv är odelbart. Guds enhet är sådan att Guds essens är detsamma som Guds existens. Med Thomas egna ord "i sig själv är påståendet ’Gud existerar’ av nödvändighet sant, för i det är subjektet och predikatet samma.

Det här säger inte mycket. Mest tomma floskler.
Citera
2007-08-13, 15:00
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Om tex en person växer upp i en torr brunn eller isolerat rum utan kontakt med människor, bildar ändå personen en världsbild som liknar den vi har inkl. gud.

Jo, det är jag medveten om - "Primates often have trouble imagining a universe not run by an angry alpha male" - men det var ändå kyrkan som definierade den Gud, och dess krafter, vi känner till idag.
Citera
2007-08-13, 15:03
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Jo, det är jag medveten om - "Primates often have trouble imagining a universe not run by an angry alpha male"
Vet inte om apor och Apriorikunskap är jämförbart
Citat:
- men det var ändå kyrkan som definierade den Gud, och dess krafter, vi känner till idag.
Ja, och den definitionen är inte aktuell längre. Därför denna tråd.
Citera
2007-08-13, 15:38
Medlem
Gud

Om man zoomar in på en atom så ser vi att det är inte en utan flera partiklar, plus en jävla massa tomrum. Jämfört med storleken på partiklarna så är tomrummet grymt stort. Sen zoomar vi in på en av partiklarna, och får ungefär samma resultat. Min uppfattning; materia över huvud taget är en illusion, det enda som egentlige existerar är någon slags energi som tar olika former. Våra sinnen uppfattar detta som någonting som vi kallar materia.
Men vad är det då som rör sig med kraft och energi genom både levande och helt stendöda saker och ting? Det här är något som jag skulle kunna kalla gud, och isf kraften bakom allt som existerar och som någonsin kommer att existera. Sen om det är en slump hur den utvecklas och ter sig är något mycket svårare att begripa.

Någon som förstår sig på vad jag menar?

(det här är min vetenskapliga tro, annars tror jag gärna att gud är kärleken)
Citera
2007-08-13, 15:45
Medlem
Citat:

Den slags gud som du snackar om som kommer till i brunnen är tack vare okunskap. Tex. Vad är himlen? - där bor gud. Var kommer man när man dör? - till gud. Hur kom universum till? - gud. ALLA frågor som inte kan besvaras får ett enkelt svar, gud

Därför tror jag att människan har uppfunnit honom för att slippa grubbla så mycket på alla dessa svåra frågor, eller för att ge någon slags trygghet i okunskapen.
Citera
2007-08-13, 16:08
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyMan
Den slags gud som du snackar om som kommer till i brunnen är tack vare okunskap. Tex. Vad är himlen? - där bor gud. Var kommer man när man dör? - till gud. Hur kom universum till? - gud. ALLA frågor som inte kan besvaras får ett enkelt svar, gud

Nej, det är inte alls det jag pratar om.

Citat:
Därför tror jag att människan har uppfunnit honom för att slippa grubbla så mycket på alla dessa svåra frågor, eller för att ge någon slags trygghet i okunskapen.

Nej, tvärt om
Citera
2007-08-13, 16:10
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Vet inte om apor och Apriorikunskap är jämförbart

Jag har aldrig jämfört apor med apriorkunskap. Du kanske borde läsa om vad jag skrev, och i vilket sammanhang, för att förstå vad jag menade. Annars förklarar jag.

Citat:
Ja, och den definitionen är inte aktuell längre. Därför denna tråd.

Definitionen av kristendomens Gud?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in