2012-02-22, 13:07
Medlem
Danieloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
DU är en person, skulle då, menar du, Universums Intelligente Skapare INTE vara en person?

Krävdes ju ett stort mått av planering, IQ, skaparkrafter, skaparanda och ett matematiskt och konstnärligt sinnelag för att designa och konstruera universum, med alla dess galaxer, himlakroppar, livsformer och naturlagar!

Vår kära älskade Skapare är Allsmäktig, Allvetande, Allestädes närvarande, Allseende och Absolut God!

GUD ÄGER !!!
.

Om nu Gud verkligen är en personlig, känslosam och intelligent varelse, borde inte detta väsen även vara behov av gemenskap? Är det då inte mer sannolikt att polyteistiska religioner har rätt? Jag tycker tanken på ett panteon av gudar känns mer i linje med hur en antropomorfisk Gud borde vara. Jag menar, om en social varelse som människan är "Guds avbild", då måste ju även Gud själv vara ytterst social. Visst, han har änglar. Men jag syftar på karaktärer på hans egen nivå. Änglar är väl ungefär som katter/hundar för oss.
Citera
2012-02-22, 15:11
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Om nu Gud verkligen är en personlig, känslosam och intelligent varelse, borde inte detta väsen även vara behov av gemenskap? Är det då inte mer sannolikt att polyteistiska religioner har rätt? Jag tycker tanken på ett panteon av gudar känns mer i linje med hur en antropomorfisk Gud borde vara. Jag menar, om en social varelse som människan är "Guds avbild", då måste ju även Gud själv vara ytterst social. Visst, han har änglar. Men jag syftar på karaktärer på hans egen nivå. Änglar är väl ungefär som katter/hundar för oss.
DoÅ är ju ortodox hindu (gaudiya vaishnava) så hans tankevärld fyller det du skriver här mer eller mindre. Vi är alla fragment av Gud som är ett resultat av līlā. Men Gud har egentligen inga behov av något. Han i sig är fullkomlig. Han är också alla andra Gudar och Brahman samtidigt som de är egna personligheter (i Brahmans fall, icke-personlighet). Han både är och inte är, Han både går och inte går. Paradoxens mästare.

Detta kan förstås i Shrimad Bhagavatam och är invecklat att förstå till fullo. Paradoxen nämns också i Isha Upanishad och Bhagavad-gita. Värt att nämna att dessa koncept och hur de ska tolkas varierar enormt inom de hinduiska traditionerna.
Senast redigerad av Golachab 2012-02-22 kl. 15:14.
Citera
2012-02-22, 15:15
Medlem
Min definition av Gud är den ursprungliga 'varelsen'/'kraften' som skapade allt, styr allt och vet allt. Gud har alltid existerat.
Citera
2012-02-22, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Enligt den troende är han allt det där, och mycket, mycket mer.

Det är nog många fattiga människor som inte överlevt om dom inte hittat religionen. Inte för att religionen på något sätt är magisk utan för personerna har fått sett nya möjligheter i sina liv och hittat en mening att fortsätta leva.
Är man fattig, ensam och har i princip ingenting att leva för. Då kan religion komma ganska hjälptligt ibland.

(Själv hatar jag allt som har med religion att göra)

1 Vad menar du att hata religion?
2. Är det skillnad på religion och relation? I så fall, vad?
3. Det finns två alternativ hur allt har kommit till, antingen genon en Skapare/Gud, eller genom en slump. Det är större sannolikhet att det är genom en Skapare. Det är bara kolla hur komplexa vi är och det finns en tanke bakom skapelsen. I slumpen finns ingen hjärna, alltså ingen tanke, då i sin tur ingen mening eller mål i livet.
Citera
2012-02-22, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Det finns inte någon gud. Och inte heller någon själ.

Att folk tror på det beror bara på att de hellre lever i en fantasivärld.

1. Självklart finns det en Gud/Jesus Kristus och vi består av ande, själ och kropp.
2. Hur vet du att de som tror på Gud lever i en fantasivärld? Har du försökt att ha kontakt med Gud/Jesus Kristus?
3. Allt bygger på tro, du väljer att tro vad människor säger eller skiver. Sedan är frågan om den tron är sann och håller.
Citera
2012-02-22, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Vilket förnumstigt dravel.

Allt du gjort är att ur en gycklares hatt trolla fram ett påståenden om människans karaktär och ett om vår ontologiska verklighets beskaffenhet utan att presentera minsta lilla bevis eller hållbart resonemnag för att styrka det du påstår.

1. Vad är bevis?
2. Bevisa att du finns.
Citera
2012-02-22, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos

1. Gud är en.
2. Det finns gudar, men de är inte levande. De är förgängliga medan Guden är oförgängänglig.
3. Gud är treening, Fader, Sonen och den Helige Anden. Den totala gemenskapen.
Citera
2012-02-22, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Gud är Björn Ranelid.

1. Personer kan vara gudar, därmed avgudar. Dessa är förgängliga och inte evig. Det finns bara en evig och sann Gud.
2. Björn har inte skapat dig utan den levande Guden.
3. Gud visar sig i Jesus Kristus som älskar dig. Han led och dog för dig och alla personer. Han uppstod och lever. Han vill ha gemenskap med dig.
Citera
2012-02-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Jag är gud, så det så!

1. Det finns bara en Gud som är evig och sann, vilket visar sig i Jesus Kristus.
2. Människor kan bara vara avgudar. Gudar som är förgängliga.
Citera
2012-02-22, 15:44
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
1. Det finns bara en Gud som är evig och sann, vilket visar sig i Jesus Kristus.
2. Människor kan bara vara avgudar. Gudar som är förgängliga.
Evig och sann som att han alltid varit sann eller?
Citera
2012-02-22, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Det finns en betydligt högre andel moraliska, humanistiska människor som ej fördömmer någon utan att se till individen bland ateister än bland religiösa så att gudstro skulle vara källan till godhet faller rätt platt.

De flesta religioner bygger på en vi och dom tes som upphöjer de egna över alla andra. Som tillåter indirekt eller direkt förtryck av andra. Som undergräver rationellt och kritiskt tänkankande. Som tillåter saker som aldrig accepterats från andra än religiösa och ofta varit direkt olagligt om det inte döljts under det religiösa paraplyet.
Ständigt uppmanar till okunskap mot bättre vetande.
Det sättet som tex katolska kyrkan mördade miljoner afrikaner på genom att förbjuda sina troende att använda kondomer vilket bara är ett litet exempel av tusentals andra. Gå längre tillbaks så har de lagt sig i läkares arbete, uppmanat till mord och stött krig utan annan anledning än att folket på andra sidan ej trott som dem.

Religion och 'gud' är inget villkor för gott. Människan är i det stora hela god trots gud och religionen inte pga av dem. Alla större världsreligioners gudar har en mycket ondsint och direkt ond människosyn mot de som ej är anhängare. Ingen annan organisation än en religiös skulle kunna ha uppmaningar till mord i sina medlemsstadgar (vilket bibeln, koranen osv kan sägas vara) utan att mötas av solitt motstånd från det juridiska samhället.

Varje vettig människa hade motarbetat dessa organisationer och deras skrifter med samma frenesi som politiskt fanatiska organisationer om de inte skyddats av traditionens irrationella skyddsduk. Bara för att nåfot varit fel i 3000 år betyder det inte att det är mindre fel nu. Skulle Reinfeldt stå på moderaternas årsmöte och läsa upp att städer där osedlighet råder i det godas namn jämnats med marken och alla levande själar däri mördas så skulle de få det mycket svårt att verka i officiella sammanhang. Säg samma sak i en kyrka och det är ok att inviga spädbarn som medlemmar samt skicka barn till deras läger.

Det är åt helvete. Hur gott man än gör i detalj så är det inget som en icke troende inte gör i minst samma utsträckning utan gud och utan onskan de samtidigt för med sig. De ska bedömmas i samma ljus som alla andra.
En god människa bedömmer alla individuellt och ställer inga krav eller ens önskemål om tillhörighet till den egna gruppen i samband med sin hjälpande hand.

1. Utan en Skapare/Gud så finns det inget som är gott eller ont. I slumpen finns ingen hjärna, alltså ingen tanke, därmed ingen mening eller mål i livet, inget rätt eller fel. Antingen är vi skpata eller blivit till genom slumpen. Det är mer sannolikt att vi är skapta. Jag är övertygad att Gud finns.
2. Det största budet i kristendomen är att älska Gud och människor. Detta är en relation som inte går över ett dag. Kyrkan ska visa vem Jesus kristus är i ord och i handling. Jesus Krstus ska komma tillbaka.
3. Det var inte katolska kyrkan som dödade dessa. Man dödar inte genom att uppmanar att inte ha kondom. Det säkraste att inte få Hiv/Aids är inte ha sex. Eller menar du något annat? En kondom är inte 100%.
4. Det är skillnad på religion och relation. Som troende bör man odla relationen till den levande Guden/Jesus Kristus. Där är bönen viktig.
5. När man blir kristen, tar emot Jesus Kristus, blir en del i honom. Alla som är en del i honom är en familj. Man vill tillhöra denna famlij. Gud vill att alla ska bli räddade och får evigt liv. Han älskar varje människa.
Citera
2012-02-22, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
1. Självklart finns det en Gud/Jesus Kristus och vi består av ande, själ och kropp.
2. Hur vet du att de som tror på Gud lever i en fantasivärld? Har du försökt att ha kontakt med Gud/Jesus Kristus?
3. Allt bygger på tro, du väljer att tro vad människor säger eller skiver. Sedan är frågan om den tron är sann och håller.

Vad du väljer att tro på intresserar mig inte ett dugg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in