2010-09-07, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkvader

1) Kan det vara en medveten gud, om man tänker sig allt som finns och ser det som vibrationer - är gud den som inverkar på något utomstående sätt medvetet eller är gud vibrationerna sjävt.

Vibrationerna är själva kommunikationen mellan dig och Gud.Du sänder ut dem och Gud svarar på dem,dvs,H*n ger det du ber om.De flesta sänder ut sina vibrationer tämligen omedvetet och förstår därför inte varför det som händer dem faktiskt händer.

Citat:
2) Är gud en entitet som påverkar men som i sin form är ett mysterium, en förbjuden gud eller så att säga dess identitet är förbjuden - kanske en gud bland många andra gudar.

Nej,Gud påverkar ingenting samtidigt som ingenting är möjligt utan Gud eftersom H*n är källan till allt som sker och din egen existens.
Vad du tror är vad du får och vad du tror bestämmer du helt och hållet själv.
En metafor skulle kunna vara att Gud är leran och du är den som formar den.
Det ger att du även ger Gud sin identitet som i denna relativa dimension är oförändreligt förändrelig.

Citat:
3) Kanske har ni själva valt en gud bland många olika - guden ni tror på är denna gud dess ritualer runt omkring (kultur) och hoppet från vad vår historia förtäljer (om än omdebatterad)

Nej,den Gud jag kan tänka mig tro på har ingenting med organiserad religion att göra,även om H*n lyser igenom i själva kärnan i de flesta religioner jag kikat på.

Citat:
4) Är gud någonting vi som människor aktivt skapar, så som kunskap och någon form av ordning bland slump och kaos

Ja,den Gud som visas upp religioner är definitivt människoskapad,men det betyder inte att H*n inte kan finnas.
Bara att vi inte är medvetna om Guds sanna natur.

Citat:
5) Kanske tycker du att "vi" för små för att ens veta vad vi tillber, vi kanske bara valt en väg och hoppas att det är rätt väg kanske därför att familj eller kultur i omgivning gjort så.

Nej,det gör jag inte.
Det är vad religion oftast säger och många väljer tyvärr sin religion på det sättet som du skriver utan att ens vara medvetna om att de faktiskt har ett val öht.
Om Gud finns så kan det inte vara korrekt eftersom det isf faktiskt inte finns något som inte är Gud.
Logiskt sett betyder det att du är Gud.
Men som de flesta inte är medveten om det.

Citat:
6) Är guden ni tillber en förkroppsligad gud en slags övermänniska. Kanske är gud endast det som många hoppas på - det vill säga att det finns ett liv efter döden.

Nej,ingen övermänniska utan helt enkelt människans naturliga tillstånd.Det nuvarande är väldigt onaturligt.
Normalt men onaturligt.
Om Gud finns så finns ingen död.
Helt uppenbarligen så dör din kropp,men är det din kropp du är?
Eller kan ditt medvetande leva vidare?
Man byter bara form.Det som upplevs som döden här är bara en ny födelse i din eviga existens.

Citat:
7) Nåväl. Kanske oavsett vad ni tror det är; kan vi skapa gud - göra honom levande på något sätt? Hur? Vad? Kan vi se spår av det idag på det sätt som ni tror på?

Nja,H*n är ju levande per definition eftersom det är just det som Gud är - liv.
Ja,vi kan skapa Gud men det blir isåfall en falsk Gud.Faktiskt är det nog det vi har ägnat oss åt i tusentals år.
Vad?-vara medvetna om vad/vem vi är samtidigt som vi vandrar på jorden.En sådan medvetenhet kommer att diktera våra handlingar från utgångspunkten att allt är ett.
Hur?-det finns troligtvis lika många vägar till Gud som det finns människor,men stillhet,kontemplation och meditation är vägar som jag rekommenderar.
Även om man absolut ska reflektera över sina upplevelser så tvivlar jag på att någon någonsin kommer att tänka sig fram till medvetenhet om Gud.

Citat:
8) Om jag får ställa krav på en gud så får den gärna vara medveten. Närvarande. Trygg. Ibland tänker jag att vi skulle kunna skapa oss en gud, genom teknik genom ett slags Internet. Jag kan ibland komma att tänka på Borgerna från Star trek.. Ett kollektivt medvetande som strävar efter perfektion, ordning och som bildligt vill äta upp all kultur, kunskap med mer. Är det gud?

Nej.
Men det kan naturligtvis skapas och väljas att tro på.

Citat:
9) Föregående kanske leder tankarna till att gud kanske är kraften bakom, driften som vi i vissa fall måste tygla som man kanske idag kan se exempel på genom avhållsamhet och liknande. För mig är det dock kanske driften till att utvecklas kunskapsmässigt som man kan behöva kontrollera - vi blir för mäktiga för vårat eget bästa vare sig en gud bryr sig eller inte.

Kunskap utan visdom är ingen bra kombination om man vill att mänskligheten ska överleva som ras.
Visdomen får vi genom att vidga vårt medvetande.

Citat:
10) Vad tror ni om framtiden, vad vill ni att gud ska vara och vad om vi skapar gud? Hörde för ett tag sedan om någonslags databas som svenska kyrkan skapade som innehöll böner och lite allt möjligt. Kanske var det en tanke om att på sätt och viss förverkliga en slags gud eller stärka ett hopp och tro - ungefär som att bygga en mur att lägga lappar i.

Jag tror vi står inför ett paradigmskifte och att det är dax för nästa fas i människan evolution.
En fas som är metafysisk och kommer att öka vår medvetenhet om hur allt faktiskt är och hänger ihop.

Citat:
11) Slutligen. Vartifrån hämtar ni information och kunskap? Gör ni det aktivt, söker eller är ni trygga och "bara vet" men inte kan förklara eller kanske misslyckas ofta i att förklara för vänner och de som eventuellt vill veta vad gud är.

Information via böcker och kunskap genom erfarenhet,dvs,jag är (försöker iaf vara) medveten om hur mitt liv (och andras) gestaltar sig beroende på vilken utgångspunkt jag låter diktera mina ord och handlingar.
Eftersom Gud troligtvis inte går att förstå utan "bara" upplevas,så går H*n inte att förklara heller.Det enda man kan göra är troligen att eventuellt agera vägvisare för folk till deras egen Gudsupplevelse,men i slutändan är det upp till var och en enskild individ att bestämma om h*n vill ha den eller inte.
Citera
2010-09-07, 15:48
Medlem
Kesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pettos
Så du anser att troenden har en tro på Gud för att de ska må bra av det? Jag kan inte hålla med dig, för i kristendomen så är inte människans dyrkan på Gud något de gör för att fylla deras egna begär. Där står Jesus i centrum, inte personen i sig. Man dyrkar Gud för att han är Gud helt enkelt. Allsmäktig och fullkomligt god.
Ja men alla framställer ju gud på olika sätt även om de tillhör samma religion. Vissa tror att gud är en skäggig gubbe som sitter bland molnen, medan andra tror att gud är en högre makt osv.

Många människor som mår dåligt försöker hitta något att få dem att må bättre, t.ex. att be till gud och att han ska hjälpa dem.
Citera
2010-09-07, 19:14
Medlem
Darkvaders avatar
Tack för alla bra svar!

Tycker detta är mycket intressant.

Någon nämnde tidigare något kring att man inte är sin kropp. Att det finns en "själ". Om det nu finns någonslags själ - är den odödlig? Varför då? Så som jag uppfattat detta med själ är att det är ens aktiva medvetande typ, ens tankar, minnen, ens inre röst. Eller vad är det mer?

Varför skulle detta vara något speciellt? Det är väl "bara" ett mönster i naturen, en mängd obetydlig information lika värdefull som smuts. Är det "endast" en tro och förhoppning om att denna smuts är betydelsefull?
Citera
2010-09-07, 19:16
Medlem
Darkvaders avatar
Citat:
Tack för alla bra svar!

Tycker detta är mycket intressant.

Någon nämnde tidigare något kring att man inte är sin kropp. Att det finns en "själ". Om det nu finns någonslags själ - är den odödlig? Varför då? Så som jag uppfattat detta med själ är att det är ens aktiva medvetande typ, ens tankar, minnen, ens inre röst. Eller vad är det mer?

Varför skulle detta vara något speciellt? Det är väl "bara" ett mönster i naturen, en mängd obetydlig information lika värdefull som smuts. Är det "endast" en tro och förhoppning om att denna smuts är betydelsefull?

Och för vem är det betydelsefullt? För oss? För denna allsmäktiga gud? Varför bryr h*n sig?
Citera
2010-09-07, 20:32
Medlem
Citat:
Och för vem är det betydelsefullt? För oss? För denna allsmäktiga gud? Varför bryr h*n sig?

Betydelse för alla.

Johannes 3:16
"Ty Gud älskade världen så mycket att han gav sin enfödde Son, för att var och en som utövar tro på honom inte skall bli tillintetgjord utan ha evigt liv."

Enligt Johannes talade Jesus första gången om evigt liv med en farisé som hette Nikodemos. Han sade till Nikodemos: ”Om någon inte föds på nytt, kan han inte se Guds kungarike.” De som skulle komma in i himlarnas kungarike måste födas på nytt. (Joh. 3:3–5)
Men Jesus hade mer att säga. Han talade sedan om det hopp som står öppet för hela världen. (Läs Johannes 3:16.)
Han syftade på hoppet om evigt liv i himlen för sina smorda efterföljare och på hoppet om evigt liv på jorden för andra.
Citera
2010-09-07, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Betydelse för alla.

Johannes 3:16
"Ty Gud älskade världen så mycket att han gav sin enfödde Son, för att var och en som utövar tro på honom inte skall bli tillintetgjord utan ha evigt liv."

Enligt Johannes talade Jesus första gången om evigt liv med en farisé som hette Nikodemos. Han sade till Nikodemos: ”Om någon inte föds på nytt, kan han inte se Guds kungarike.” De som skulle komma in i himlarnas kungarike måste födas på nytt. (Joh. 3:3–5)
Men Jesus hade mer att säga. Han talade sedan om det hopp som står öppet för hela världen. (Läs Johannes 3:16.)
Han syftade på hoppet om evigt liv i himlen för sina smorda efterföljare och på hoppet om evigt liv på jorden för andra.

Men lille vän, om du ska bara ska använda dig av citat ur en bok för att hävda din åsikt och sen tycka att det är något slags belägg för att du har rätt, så kan ju alla religioner göra detsamma, även de som talar rakt emot de ord du precis citerade. Samma logik kan även användas för att hävda politisk ståndpunkt via det dokumenterade partiprogrammet, att hävda sin oskuld i rätten via sin egen dagbok eller preferens till bilmodell via reklamtexten till bilen.

Kort sagt ren nonsens om man inte lägger mer intelligens eller kraft bakom orden än simpla citat.
Citera
2010-09-07, 21:34
Medlem
Jag är Gud.
Citera
2010-09-07, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LookNoSkywater
Men lille vän, om du ska bara ska använda dig av citat ur en bok för att hävda din åsikt och sen tycka att det är något slags belägg för att du har rätt, så kan ju alla religioner göra detsamma, även de som talar rakt emot de ord du precis citerade. Samma logik kan även användas för att hävda politisk ståndpunkt via det dokumenterade partiprogrammet, att hävda sin oskuld i rätten via sin egen dagbok eller preferens till bilmodell via reklamtexten till bilen.

Kort sagt ren nonsens om man inte lägger mer intelligens eller kraft bakom orden än simpla citat.

Vad har du för fundament för det du tror på?
Citera
2010-09-07, 22:44
Bannlyst
Citat:
Vad har du för fundament för det du tror på?

Jag försöker bilda mig en uppfattning utifrån all kunskap som finns till dags dato, allt från vetenskap till filosofi och religion, och utifrån detta nå en syntes av dessa olika element.

Varför gör du det så enkelt för dig och bara väljer en källa - helt okritiskt?
Citera
2010-09-07, 23:55
Medlem
Citat:
Jag försöker bilda mig en uppfattning utifrån all kunskap som finns till dags dato, allt från vetenskap till filosofi och religion, och utifrån detta nå en syntes av dessa olika element.

Varför gör du det så enkelt för dig och bara väljer en källa - helt okritiskt?

Det gör inte så enkelt, tror du inte jag ifrågasatt, var renodlad ateist för 30 år sedan.
Citera
2010-09-08, 07:27
Bannlyst
Citat:
Det gör inte så enkelt, tror du inte jag ifrågasatt, var renodlad ateist för 30 år sedan.

Ok, först tänkte du och sökte kunskap och sen kom du på att du kan hantera livet genom att okritiskt citera texter ur en (1) bok.
Citera
2010-09-08, 07:40
Medlem
Citat:
Ok, först tänkte du och sökte kunskap och sen kom du på att du kan hantera livet genom att okritiskt citera texter ur en (1) bok.

Det är din syn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in