2007-08-13, 16:10
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyMan
Om man zoomar in på en atom så ser vi att det är inte en utan flera partiklar, plus en jävla massa tomrum. Jämfört med storleken på partiklarna så är tomrummet grymt stort. Sen zoomar vi in på en av partiklarna, och får ungefär samma resultat. Min uppfattning; materia över huvud taget är en illusion, det enda som egentlige existerar är någon slags energi som tar olika former. Våra sinnen uppfattar detta som någonting som vi kallar materia.
Men vad är det då som rör sig med kraft och energi genom både levande och helt stendöda saker och ting? Det här är något som jag skulle kunna kalla gud, och isf kraften bakom allt som existerar och som någonsin kommer att existera. Sen om det är en slump hur den utvecklas och ter sig är något mycket svårare att begripa.

Någon som förstår sig på vad jag menar?

(det här är min vetenskapliga tro, annars tror jag gärna att gud är kärleken)

Det du beskriver är platonism Ursprunget till de flesta religioner.
Bortsett från "slump" faktorn.

Allt stävar att uppnå sin inbyggda perfektion. Det finns ingen slump. Vi kan bara inte se sambanden.
Citera
2007-08-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det du beskriver är platonism Ursprunget till de flesta religioner.
Bortsett från "slump" faktorn.

Allt stävar att uppnå sin inbyggda perfektion. Det finns ingen slump. Vi kan bara inte se sambanden.

Ballt Vad är din religion?
Citera
2007-08-13, 21:46
Medlem
Citat:
Vi människor upplever världen via två kanaler.
1 - Genom våra tankar (Rationalism).
2 - Genom våra sinnen (Empirism)
För att göra det löjligt övertydligt kan man tänker sig en hjärna utan kropp i en burk. Den skulle då producera massor av tankar trots att det inte fanns någon kropp. (teoretiskt vill säga) Dessa tankar skapar en världsbild genom rent logiskt tänkande utan input av information från några sinnen. Dessa tankar den fristående hjärnan producerar kallas Apriorikunskap. Dvs Medfödda objektiva självklarheter.
En sådan aprioritanke är gudsbegreppet. Tanken på gud, är lika för alla människor i alla tider, överallt. ÄVEN för de som INTE tror. (Ontologiska gudsbeviset)

Den andra varseblivningskanalen är våra sinnen. Om man kopplar på ögon, öron, känsel till hjärnan i burken, så blir bilden ganska annorlunda. (naturligvis).
Genom att observera världen i form av fysikt mätbara ting och fenomen skapar hjärnan en bild av hur världsalltet fungerar.
Det är här frågan om "bevisbördan" kommer in i bilden.

Vissa hävdar att det är bara genom hjärnas logiska förnuft vi kan få den SANNA kunskapen om världsalltet. Denna inriktning kallas rationalismen.
Tex matematik
Andra hävdar att det endast genom våra erfarenheter av våra sinnesupplevelser vi kan få den sanna kunskapen om världsalltet. Denna inriktning kallas empirismen.
Problemet med dessa båda åskådningarna är att ingen av dem är tillförlitliga pga:

1 - Tankar går inte att bevisa fysiskt
Vilket talar emot rationalismen.
Vetenskapens och ateismens favoritargument, vilket också är deras enda argument

2 - Sinnena är bedrägliga
Vilket talar emot empirismen
Detta är inte ett lika konkret motargument då det är mer abstrakt.

Tex VAD är det EGENTLIGEN vi observerar när vi studerar något?
All information vi får från våra fem sinnen processeras i slutändan av vårt medvetande. Dvs de omvandlas från en impuls/stimuli till en tanke.

Ingen har någonsin SETT t.ex en atom.
När vi mäter/observerar något, tex en partikel och dess energi, är det inte själva partikeln vi ser. Ordet och begreppet "partikel" är en produkt människan skapat i hjärnan.
Vad vi egentligen ser är en kemisk reaktion på en fotografisk plåt (eller dylikt). Dvs den partikel vi studerar ändrar andra partiklar. Vårt öga fångar in foton-partiklar som reflekteras när det träffar de partiklar som ändras när ursprungs partikeln uppenbarar sig (lång mening). Kortfattat: Vi ser bara "spår" av verkligheten som vi "tolkar". Tolkningar är subjektiva.
HUR partikeln beter sig beror på vilken situation den befinner sig i. Och även om de befinner sig i en likadan situation kan de bete sig olika (Det har ju visat sig att tex fotoner beter sig drastiskt annorlunda i en situation när de observeras än när de inte observerad).
Vår hjärna skapar objekt och fenomen för att förstå helheten, vi utgår hela tiden från vår hjärna och hur den är "programmerad" att tolka. Det finns tex inga partiklar. Det är en "bild" vi själva hittat på. Det vi "vet" är, att om man gör si också med detta ämne, bildas en sådan prick på en fotoplåt. Sedan kombinerar vi detta med tex den uppmätta energimängden som mäts med ett annat instrumen och som resulterar i att annan kemisk reaktion som tolkas av ett annat sinne ...osv...osv

Hjärnan tar in denna information och bildar en logisk världsbild av alltsammans. Den världbilden försöker den få att passa in i den redan befintliga mallen för hur världsalltet fungerar. Dvs apriorikunskaperna vi är födda med.
Där uppstår kognitiv dissonans. Det vi ser stämmer inte med vad vi "instinktivt" är programmerade till.
Denna teoretiska konflikt har delat mänskligheten i ca 2000 år.
De ena sidan "tror" bergsäkert. Den andra sidan "vet" bergsäkert
Poängen är att den fysiska världen som är manifesterad av den empiriska vetenskapen och som utesluter gud av logiska skäl, är en produkt av samma medvetande som har skapat teorin om den icke-fysiska världen.
Vilket innebär:
Verkligheten är en tanke. Inget annat.

Rationalismen hänvisar till något som inte är fysiskt bevisbart
Empirismen hänvisar till något som inte är logiskt bevisbart, pga att de påstår att allt har en orsak utom skapelsen.
Dvs allt beror på något annat utom en enda sak; hur världsalltet uppstod. Ej heller vad som "driver det" Dvs vad är energi och varifrån kommer/uppstår det ifrån.

Logiskt (apriori) borde det finnas något som skapade allt. Eftersom allt annat är skapat av något
Det behöver inte innebära att vi lever i en deterministisk värld.
Slump är också gud.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rationalism
http://sv.wikipedia.org/wiki/Empiri
http://sv.wikipedia.org/wiki/Apriori
http://en.wikipedia.org/wiki/A_prior...8philosophy%29
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ontologiska_gudsbeviset

En polare till mig som är starkt troende muslim visade en film om exakt det här för mig. Ger en faktiskt en helt ny syn på världen även om man inte är religiös.
Citera
2007-08-18, 21:09
Medlem
wrongs avatar
jag tycker vi frågar djuren om saken, om det är något som vet om saken så är det ju dom.
Citera
2007-08-18, 21:14
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Alla dessa trådar om gud.
Men vad menar vi egentligen med "gud". Är det en gubbe med vitt skägg i molnen som har tillverkat/designat allt. Eller är det en mångdimensionell icke-fysisk verklighet som är guds boning. Vad menar vi egentligen.
Vad är det tex för skillnad på slumpen och gud. Har kyrkan och religionen "patent" på gudsbegreppet. Det verkar ofta så. Det gör ju att de flesta unga människor förknippar en tro på gud med kyrkan och allt vad det innebär. Vilket leder till ateism. Men det kanske är kyrkans egentliga dolda mål? Att döda gud? För det är ju det de gör. Är kyrkan Illuminati?

Det som man inte kan se, höra, känna på, lukta existerar inte.
Citera
2007-08-19, 00:25
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack

Känna ?
Vad är det ?
Citera
2007-09-05, 09:36
Medlem
Emetofilias avatar
"God is nothing more than a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully." / Richard Dawkins
Citera
2007-09-05, 09:47
Bannlyst
Citat:

Tala om det för min synestesi.

För jag hade ingen aning om att den inte existerade, förrän du talade om det.

Får jag fråga en sak, kan saker som "inte existerar" påverka "verkligheten" du talar om? OM de kan det, finns de då inte?
Citera
2007-09-05, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emetofilia
"God is nothing more than a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully." / Richard Dawkins

Ser man på, en som inte fattade nåt. Och vad anser denna man om potatis?
Citera
2007-09-05, 10:04
Bannlyst
Jag gillar dom nordamerikanska indianernas syn på gud "den store anden"
Dom talade aldrig om gud som vi gör för det var meningslöst. fast indianer hadde en helt annan världsbild.
Citera
2007-09-05, 18:16
Medlem
Numes avatar
Citat:
För den som inte kan göra det.

''God is a number you cannot count to...''
Citera
2007-09-05, 23:55
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nume

''God is a number you cannot count to...''

Intressant definition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera