Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Jag anser inte att pedanteri nödvändigvis är negativt (i religionsebatten), däremot är det ständiga upprepandet av SAMMA frågor (som redan har fått svar) meninglöst.
Jag undrar, om detta är en utmattnings-taktik, en manifestation av inkompetens eller ... (~plats för alternativa förklaringer)?
Det är inkompetens, ja.
Enda förklaringen till varför gud behövs, är tillflykten som är väldigt labil.. och därför samlar de ihop sig i tron att tron blir sannare, men en sanning kan ju inte bli mer än sann, de inkompetenta dras med sådana vilsefarna föreställningar att de ändå envisar sig och försöker liksom ständigt förädla teologi, som oavsett är färdigkonkluderad. Religionsfilosofi är en enda förhalningstaktisk mental mannöver för osäkra , ibland fega kunskapsignoranter som aldrig fattar var punkterna ska vara punkt, och inte tolktolktolkas : vidskepelse / vidskepliga människor kan så gott som klassas att vara nästintill likvärdigt med mentala inte sjukdomar , men ändå nåt slags störningar.
Att liksom gaffla om vilken gudsförklaring som är sann, vilken är osann..

, men det är säkert också lättja, lättjefullheten tycker jag är tidstypisk, människor som kommer till dukade bord, kan få för sig att världen börjar från det dukade bordet, och latar sig så pass att aldrig gån djupare än där de själv befinner sig, särskilt övertygade teister är vidskepelsetrogna, intill dumhet.