2012-02-20, 09:37
Medlem
SiSeniors avatar
Enligt den troende är han allt det där, och mycket, mycket mer.

Det är nog många fattiga människor som inte överlevt om dom inte hittat religionen. Inte för att religionen på något sätt är magisk utan för personerna har fått sett nya möjligheter i sina liv och hittat en mening att fortsätta leva.
Är man fattig, ensam och har i princip ingenting att leva för. Då kan religion komma ganska hjälptligt ibland.

(Själv hatar jag allt som har med religion att göra)
Citera
2012-02-20, 09:38
Medlem
Nihilators avatar
Som icke-troende anser jag att "Gud" är universum.
Citera
2012-02-20, 10:01
Medlem
Malacodas avatar
Begreppet gud saknar i sin grund innehåll, och ordet gud är således bara ett meningslöst ljud. Alla försök att prata om något vi inte kan veta något om är meningslöst och resulterar i absurda och motsägelsefulla påståenden. Hur kan vi veta att Gud är oidentifierbar om vi inte kan veta något om Gud? Det är en självmotsägelse att säga att något specifikt inte kan identifieras. Vad är det som inte kan identifieras? Om Gud inte kan identifieras är det omöjligt att definiera gudsbegreppet på ett meningsfullt sätt. Och om vi inte kan definiera gudsbegreppet blir det meningslöst att säga att Gud inte kan identifieras. Att påstå att Gud är oidentifierbar – när gudsbegreppet inte betyder något – är att säga ingenting. Man kan lika gärna säga att X är oidentifierbar. Och när gudsbegreppet inte betyder något blir det också meningslöst att påstå att Gud existerar.
Citera
2012-02-20, 10:05
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilator

Kan inte universum få vara universum utan att blanda in massa meningslösa ljud/(begrepp) i något som vi de facto kan utforska och definiera? Verkar synnerligen onödigt
Citera
2012-02-20, 10:09
Medlem
wootens avatar
Citat:
Så du tror inte på universum då, eftersom du är icketroende?
Citera
2012-02-20, 10:12
Medlem
Wilow10s avatar
Tack för svaren.
Fortsätt reflektera!
Det var ett bra svar av SiSenior btw, like that!
Citera
2012-02-20, 10:18
Medlem
Gringubbens avatar
Svaret finns just nu i min signatur.
Det är ingen lögn heller. Prova att googla metal god.
Kallas han gud så är han gud.
Citera
2012-02-20, 10:36
Medlem
Det finns inte någon gud. Och inte heller någon själ.

Att folk tror på det beror bara på att de hellre lever i en fantasivärld.
Senast redigerad av Rotardo 2012-02-20 kl. 10:40.
Citera
2012-02-20, 11:41
Medlem
Nihilators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Så du tror inte på universum då, eftersom du är icketroende?

Det var ju lite därför jag satte Gud inom apostrof. Det sägs ju att Gud är allt, som icke-troende är ju Gud isåfall universum..
Citera
2012-02-20, 11:44
Medlem
wootens avatar
Citat:
Det var ju lite därför jag satte Gud inom apostrof. Det sägs ju att Gud är allt, som icke-troende är ju Gud isåfall universum..

Min poäng var som Malacoda sade. Det finns ett ord för det. "Universum".
Citera
2012-02-20, 14:42
Medlem
slav-till-Guds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilow10
Jag fattar inte vem Gud är?
Jag vill inte se Gud som någon mänsklig person. Eller en person över hudtaget.
Är han hoppet? tron? mina goda tankar?...
På varenda ställa i hela världen, i alla kulturer i alla tider har mänskligheten trott på olika sorters gudar...
Varför är det så?

Jag börjar långsamt fatta vem Gud är.
Jag kan omöjligt se Guden som någon mänsklig person. Men vad betyder egentligen "person"?
Gud är hoppets, trons, och våra goda tankars ursprung.
Överallt i världen, i alla kulturer, i alla tider har alla människor valt mellan att antingen underkasta sig den enda sanna verkligheten eller konstruera sin egen mer begärliga version av verkligheten. Sådan är människans existens.
De flesta vill inte kännas vid att Guden är vårt ursprung och vår slutdestination. Sådan är människan.
Citera
2012-02-20, 15:31
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slav-till-Gud
Jag börjar långsamt fatta vem Gud är. Jag kan omöjligt se Guden som någon mänsklig person. Men vad betyder egentligen "person"? Gud är hoppets, trons, och våra goda tankars ursprung. Överallt i världen, i alla kulturer, i alla tider har alla människor valt mellan att antingen underkasta sig den enda sanna verkligheten eller konstruera sin egen mer begärliga version av verkligheten. Sådan är människans existens. De flesta vill inte kännas vid att Guden är vårt ursprung och vår slutdestination. Sådan är människan.

Vilket förnumstigt dravel.

Allt du gjort är att ur en gycklares hatt trolla fram ett påståenden om människans karaktär och ett om vår ontologiska verklighets beskaffenhet utan att presentera minsta lilla bevis eller hållbart resonemnag för att styrka det du påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in