2017-04-06, 01:44
Medlem
Anarkhoss avatar
Gud = Jag och mitt ego.

Punkt slut.
Citera
2017-04-06, 09:36
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkhos
Gud = Jag och mitt ego.

Punkt slut.
Förutom vi och vårt ego, viet är väl det som gör det värt... ?

Skulle det vara jag utan resterande, då skulle gudsmakten sällan väl bli realiserat, nej psykopati överlever aldrig med jaget, det måste ett du till för att komma till den berömda "kraften" i jag-känslan, jag-äger-känslan. Gud var allmängods, inte egenvärde. Men du menar nog i din egen kontext, när du ska personporträttera eller nåt. Självklart är väl den enskilde psykopaten någonstans en egen person, viet kopplas på, och så kopplas det av. Eller om du menade multipersonligheten, som anger standard/agenda/trend?

Nej psykopatin har flera strängar på sin lyra och kan vara att den äger uppfinningsförmåga, så sett nyttig och utilitaristisk, ute i flödet där den melerar sig elegant, med flera lager på lager.

Citera
2017-04-06, 11:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Jo. 1+1 är alltid 2. Det är inget fysiskt. Det är perfekt tanke, idé.
1+1 är alltid 1+1. 1=1.
Matematiken är ofelbar.
Om du räknar molekylerna i vattnet kommer du se att matematiken i alla fall stämmer.
Digitalteknik sysslar bara med 1 och 0, även där stämmer matematiken. Att du räknar binärt ändrar inte matematiken.
Var missade du att matematik är ett mänskligt påfund?

Du kan ju hitta på vilket system som helat som du sätter upp reglerna för och du får då ett givet utfall. Och jo om du avläser det genom en grind förändras resultatet då det bara existerar 0 och 1 i ett digitalt system använder du en NOR grind att avläsa resultatet blir det 0.

Och nej det var inte antalet molekyler vi räknade utan vattendroppar.
Citera
2017-04-06, 11:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
du har inget annat att komme med än såpbox-predikande.

Citat:
Det kan man tycka, vi kom i alla fall genom att använda förnuft fram till att orsaken var vilja. Och vilja är inget materiellt som du kan ta och se på.

Vilket är irrelevant för ditt såpbox-predikande av (din variant av) solipsism.
Citera
2017-04-06, 11:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Strunta i Platon

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Absolut inte.

Och hur vill du då marknadsföra platonismen? Som auktoritets-argument eller på annat sätt?

Citat:
Däremot ska vi strunta i ditt babbel utan stingens eller ens uttalad filosofisk ståndpunkt.

Ojoj, du har redan "glömd" att jag tydligt har angett min position som filosofisk relativist.

Citat:
Platonismen är det närmsta vi kommer religion utan att vara religiösa.

Japp, båda är manifestationer av filosofisk idealism. Men det legitimerar ju inte filosofisk idealism, och särskild inte absolut filosofisk idealism.

Citat:
Det skulle inte förvåna mig om du svarar med "finns det belägg för Platons teser".

Detta har jag redan svarat med, men jag kan upprepa det:

FINNS det belägg för platonismen, eller opererar du med "det bara är så"?
Citera
2017-04-06, 12:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Kritiker menar att relativismen är självmotsägande, subjektiv, godtycklig och nihilistisk, att den resulterar i kaos, att den undergräver tilltron till vetenskap, sanning och rättvisa samt att relativisten inte kan ta ställning eftersom allt är tillåtet. '

Vilket tills vidare står som ett auktoritets-argument.

Men du kan ju börja med att förtydliga vilke dessa kritiker är, och vad kritiken säger.
Citera
2017-04-06, 12:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Relativism kan överhuvudtaget inte stå eftersom den slår undan sina egna ben.
Påståendet - "det finns ingen absolut sanning" - är i sig en absolut sanning och genom den tror man sig kunna fäkta ner alla andra absoluta påståenden. Man gör ett helt godtyckligt undantag från sin egen regel.

Nähä du, försök istället med: Absolut metafysik måste ta sin egen bevisbörda.

Desutom är den variant av relativism jag har som position inte "absolut" anti-absoluthet. Men det är ju din sak om du vill operera med strawmen.
Citera
2017-04-06, 12:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur vet du att sanningen är lika för alla?

Citat:
För att 1+1=2

Jag har redan tidigare påpekat, att du drar för vidgående konklusioner från detta exempel på matematisk logik.

Men det har du väl "glömd"?
Citera
2017-04-06, 12:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo. 1+1 är alltid 2. Det är inget fysiskt.

Citat:
Det är perfekt tanke, idé.

Och nu är du tillbaka till att du igen bara PREDIKAR absolut idealism. Men absolut idealism blir inte mera sann av att du upprepar ditt predikande. (1)

Citat:
Matematiken är ofelbar.

Och också detta är en upprepning av ditt tidigare falska analogiserande.

Citat:
Verkligheten är matematisk. Vetenskapen skulle vara värdelös utan den.

Aaah, så vetenskapen har blivit en faktor att räkna med i ditt metafysiska predikande. Men hur är det med vetenskapens empiriska del?

Citat:
Matematik, logik är formen. Platons former. Idé.
Form är absolut och evig.
Form organiserar, strukturerar och förenar.
Form är Logos, det rationella som får atomer att bilda molekyler, och molekyler att bilda komplexa organismer.
Form är orsakerna. Materia är verkan.
Form är de rationella principer som bygger upp naturlagarna.
Form är Evolutionsteorin. Energiprincipen. Kausalitet. Det som förklarar verkligheten.
Form är rationalitet.

Nu predikar du igen. Se (1).
Citera
2017-04-06, 12:46
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Inte jag. Jag kan tänka mig att det påståendet inte är absolut sant.
Om det är relativt sant att inga absoluta sanningar finns så innebär det att påståendet inte alltid sant och saknar ett absolut värde. Och om påståendet saknar ett absolut eller objektivt värde kan man inte alltid avfärda andras absoluta påståenden.
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är inte i den kontexten du skall se påståendet.
Det blir taget ur sitt samband.

Och påståendet är inte godtyckligt.
Ge ett exempel på något som är en absolut sanning.

Allt det vi menar som har absoluta sanningar existerar inom ett ramverk vi själva hittat på kriterierna för, som logiken t.ex.

Observationer lider alla av ett problem du aldrig kommer ifrån, mätbarhet och ibland subjektivitet i uttolkande av ett utfall.

Så nej du har bara så fel.
Godtyckligheten ligger i att påståendet gör ett ologiskt undantag för sin egen regel. Konsekvensen av din argumentation blir att påståendet "absoluta sanningar existerar inom ett ramverk" i sig existerar inom ett ramverk (d.v.s. det är relativt) och därmed är det inte sant i alla lägen och kan inte användas på ett allmängiltigt vis för att förneka absoluta sanningar.
Citera
2017-04-06, 13:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Om det är relativt sant att inga absoluta sanningar finns så innebär det att påståendet inte alltid sant och saknar ett absolut värde. Och om påståendet saknar ett absolut eller objektivt värde kan man inte alltid avfärda andras absoluta påståenden.

Precis. Du har profilerat det uppenbara: Att filosofisk relativism är relativistisk och inte absolut. (1)

Citat:
Godtyckligheten ligger i att påståendet gör ett ologiskt undantag för sin egen regel. Konsekvensen av din argumentation blir att påståendet "absoluta sanningar existerar inom ett ramverk" i sig existerar inom ett ramverk (d.v.s. det är relativt) och därmed är det inte sant i alla lägen och kan inte användas på ett allmängiltigt vis för att förneka absoluta sanningar.

Se (1).
Citera
2017-04-06, 13:53
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Precis. Du har profilerat det uppenbara: Att filosofisk relativism är relativistisk och inte absolut.
Då är frågan vad "filosofisk relativism" innebär då det inte innebär ett avfärdande av "filosofisk absolutism"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in