Citat:
Ursprungligen postat av Ukko
Ryssland - Sovietunionen - En kort sammanfattning.
Tjernobyl 1986, Kursk 2000, Sibirien nerskitat. Stalin, Lenin, bolshevism, Skogsbränder som inte släcks... stulna landområden från grannländer... krig, hot och hat, massdeporteringar, Gulags, mord på journalister och politiker... poloniumförgiftningar på exilryssar.
Visst är ryssarna underbara?
Tjernobyl var en olycka dvs inte utfört med flit varken av ryssar eller ukrainare.
Kursk var en olycka och det var "underbara" ryssar som dog, den grupp Ryssar som inte gjorde sitt jobb rätt (politikerna) är nog ganska hatade av dom dödas anhöriga (Ryssar)
Sibirien nerskitat? Ok där har du rätt, landet var i ekonomisk kris lite svårt att hänga med i miljöpolitiken då.
Stalin han var georgier.
Lenin var inte mycket bättre än stalin, men gör han alla ryssar till idioter?
Bolshevismen är besegrad i dagen Ryssland som tur är.
Skogsbränder som inte släcks? varför inte, ser ingen logik i det, källa?
Stulna landområden? Det enda området jag kan komma på som passar in på beskrivningen är karelska näset och lite andra finska områden. Vilka andra områden tänker du på?
Krig, Usa då? När du säger hot antar jag att du menar gas och olja. Enda jag kan säga är att man inte ska bita den hand som föder en...
Hat?
Massdeporteringar, även av ryssar kommunisterna som beordrade detta är inte särskilt omtyckta i Ryssland heller ska du veta.
Gulags fängelseläger byggda av kommunister dit mestadels ryssar skickade.
Mordet po Politkovskaya var antagligen utfört av den Tjetjenska regeringen enlig vissa källor (
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_14600919.asp,
http://www.sr.se/ekot/arkiv.asp?Dage...rtikel=1195331)
Mordet på Litvinenko som antagligen var utfört av Rysslands regering är absolut inget bra, men en föredetta FSB agent dvs någon som vet många nationella hemligheter och söker exil i ett land lever farligt. Man vet inte om han delade med sig mycket med Storbrittaniens mydigheter. Mordet på honom var antagligen utfört för att garantera att inga hemligheter kommer ut till Storbrittanien. Absolut inte rätt men men.