2007-08-08, 15:43
Bannlyst
Ryssland - Sovietunionen - En kort sammanfattning.

Tjernobyl 1986, Kursk 2000, Sibirien nerskitat. Stalin, Lenin, bolshevism, Skogsbränder som inte släcks... stulna landområden från grannländer... krig, hot och hat, massdeporteringar, Gulags, mord på journalister och politiker... poloniumförgiftningar på exilryssar.

Visst är ryssarna underbara?
Citera
2007-08-08, 17:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ukko

Tjernobyl 1986, Kursk 2000, Sibirien nerskitat. Stalin, Lenin, bolshevism, Skogsbränder som inte släcks... stulna landområden från grannländer... krig, hot och hat, massdeporteringar, Gulags, mord på journalister och politiker... poloniumförgiftningar på exilryssar.

Jo ryssar är underbara
Citera
2007-08-08, 17:27
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:

Tjernobyl var en olycka dvs inte utfört med flit varken av ryssar eller ukrainare.
Kursk var en olycka och det var "underbara" ryssar som dog, den grupp Ryssar som inte gjorde sitt jobb rätt (politikerna) är nog ganska hatade av dom dödas anhöriga (Ryssar)
Sibirien nerskitat? Ok där har du rätt, landet var i ekonomisk kris lite svårt att hänga med i miljöpolitiken då.
Stalin han var georgier.
Lenin var inte mycket bättre än stalin, men gör han alla ryssar till idioter?
Bolshevismen är besegrad i dagen Ryssland som tur är.
Skogsbränder som inte släcks? varför inte, ser ingen logik i det, källa?
Stulna landområden? Det enda området jag kan komma på som passar in på beskrivningen är karelska näset och lite andra finska områden. Vilka andra områden tänker du på?
Krig, Usa då? När du säger hot antar jag att du menar gas och olja. Enda jag kan säga är att man inte ska bita den hand som föder en...
Hat?
Massdeporteringar, även av ryssar kommunisterna som beordrade detta är inte särskilt omtyckta i Ryssland heller ska du veta.
Gulags fängelseläger byggda av kommunister dit mestadels ryssar skickade.
Mordet po Politkovskaya var antagligen utfört av den Tjetjenska regeringen enlig vissa källor (http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_14600919.asp, http://www.sr.se/ekot/arkiv.asp?Dage...rtikel=1195331)
Mordet på Litvinenko som antagligen var utfört av Rysslands regering är absolut inget bra, men en föredetta FSB agent dvs någon som vet många nationella hemligheter och söker exil i ett land lever farligt. Man vet inte om han delade med sig mycket med Storbrittaniens mydigheter. Mordet på honom var antagligen utfört för att garantera att inga hemligheter kommer ut till Storbrittanien. Absolut inte rätt men men.
Citera
2007-08-08, 18:00
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Jag orkar inte svara på alla dina villfarelser, så jag nöjer mig med två exempel som kanske, kanske, kan få dig att inse hur insnöad du är:
Citat:
Ursprungligen postat av wallabazz
Tjernobyl var en olycka dvs inte utfört med flit varken av ryssar eller ukrainare.
Tjernobylkatastrofen är resultatet av det kommunistiska samhället. Kåken var ett fuskbygge, med felaktiga material i t.ex. reaktortaket. Orsak: det var bråttom, annars skulle de lokala pamparna inte ha fått sina bonusar! Testerna som kördes skulle egentligen ha gjorts flera år tidigare, med mer kompetent personal på plats. Den som ledde testerna var maktfullkomlig och fixerad vid att de skulle genomföras, och ingenjörerna som arbetade under honom hade bara att lyda order eller bli bestraffade. En chef som dessutom är partimedlem bråkar man inte med...

Citat:
Ursprungligen postat av wallabazz
Mordet po Politkovskaya var antagligen utfört av den Tjetjenska regeringen enlig vissa källor (http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_14600919.asp, http://www.sr.se/ekot/arkiv.asp?Dage...rtikel=1195331)
Enligt en källa: Komsomolskaja Pravda, dvs kommunistpartiets ungdomsförbunds egen tidning. Om du inte förstår att nyheterna i SvD och SR är lakoniska, skeptiska och snudd på ironiska så kan jag rekommendera dig en omgång till på SFI. Ta till exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av SvD
Politkovskajas kollegor på tidningen Novaja Gazeta tror inte på uppgifterna. Polisen har heller inte kommenterat dem.

- Den här nyheten återspeglar inte verkligheten, sade Sergej Sokolov, biträdande chefredaktör på Novaja Gazeta, till radiokanalen Eko Moskva.
Citera
2007-08-08, 18:32
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Jag orkar inte svara på alla dina villfarelser, så jag nöjer mig med två exempel som kanske, kanske, kan få dig att inse hur insnöad du är:

Tjernobylkatastrofen är resultatet av det kommunistiska samhället. Kåken var ett fuskbygge, med felaktiga material i t.ex. reaktortaket. Orsak: det var bråttom, annars skulle de lokala pamparna inte ha fått sina bonusar! Testerna som kördes skulle egentligen ha gjorts flera år tidigare, med mer kompetent personal på plats. Den som ledde testerna var maktfullkomlig och fixerad vid att de skulle genomföras, och ingenjörerna som arbetade under honom hade bara att lyda order eller bli bestraffade. En chef som dessutom är partimedlem bråkar man inte med...

Har hört liknande teorier, men det jag ville komma till är att varken ryssar eller ukrainare gjorde det med flit. Som svar på tidigare "ryssar är underbara" vilket uppenbart var ironiskt.

Enligt en källa: Komsomolskaja Pravda, dvs kommunistpartiets ungdomsförbunds egen tidning. Om du inte förstår att nyheterna i SvD och SR är lakoniska, skeptiska och snudd på ironiska så kan jag rekommendera dig en omgång till på SFI. Ta till exempel:

om du menar http://www.kp.ru så var det kommunistpartiets tidning under Sovjettiden ja, dom har kvar namnet bara har ingen anknytning till kommunismen längre. Idag så ägs tidningen av Media partner. http://en.wikipedia.org/wiki/Komsomolskaya_Pravda

Sedan så står det att hennes kollega inte tror på det ja. Jag tror däremot att det va mycket möjligt att det var tjetjener som mördade henne. Eftersom hon anklagade dessa för mord och tortyr.

Ber om ursäkt för OT
Citera
2007-08-08, 19:33
Medlem
tverskoys avatar
Citat:

Näääh, inte lika underbara som ni finländarna som har alkohol kromosom i DNA.

Förresten, hur vet du vem mördar journalister?

När var det sist du besökte London?

Känner du Berezovsky/Zakaev?

Nu tror jag att jag behöver göra ett samtal eftersom 10 millioner rubel får den person som kan bidra med information angående mord på Politkovskaja.
Citera
2007-08-08, 19:45
Medlem
Ördögs avatar
AFP har ett idag publicerat ett trevligt reportage från den berömda staden Narva, där 96 procent av befolkningen är rysktalande. De Narvabor som får komma till tals tycker det mesta är riktigt bra, i varje fall när de jämför sin egen situation med stamfrändernas på den ryska sidan av floden. De hyser inget större begär att flytta "heim ins Reich" trots Kremls fagra löften.

In June, Moscow launched a scheme for Russians who wish to come "home" from Estonia, but by mid-July only 70 people had applied, according to the Russian embassy.

http://news.sawf.org/Lifestyle/40969.aspx
Citera
2007-08-09, 12:45
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
AFP har ett idag publicerat ett trevligt reportage från den berömda staden Narva, där 96 procent av befolkningen är rysktalande. De Narvabor som får komma till tals tycker det mesta är riktigt bra, i varje fall när de jämför sin egen situation med stamfrändernas på den ryska sidan av floden. De hyser inget större begär att flytta "heim ins Reich" trots Kremls fagra löften.

In June, Moscow launched a scheme for Russians who wish to come "home" from Estonia, but by mid-July only 70 people had applied, according to the Russian embassy.

Vad har det att göra med diskriminering?

Javisst, livsnivå i Estland är högre, men ryssar är diskriminerade.

Varför ska en ryss som är född och uppväxt i Estland flytta till Ryssland? Estland är hans hem och han har 100% rättighet att bo där och få estnisk medborgarskap.
Citera
2007-08-09, 12:57
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

Varför ska en ryss som är född och uppväxt i Estland flytta till Ryssland?

Estland är hans hem och han har 100% rättighet att bo där och få estnisk medborgarskap.
Citera
2007-08-09, 17:59
Medlem
sisususis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy

Varför ska en ryss som är född och uppväxt i Estland flytta till Ryssland?

Estland är hans hem och han har 100% rättighet att bo där och få estnisk medborgarskap.
ja du tverskoy. Estland kan ju i humanitetetens namn godkänna barn och barnbarn till ockupanten som mördade massor av Estländare som medborgare . Men då får de ta mig fan acceptera att vara lojala Estländare och inte någon femtekollon som lyder order från Moskva.
Citera
2007-08-09, 22:00
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
ja du tverskoy. Estland kan ju i humanitetetens namn godkänna barn och barnbarn till ockupanten som mördade massor av Estländare som medborgare . Men då får de ta mig fan acceptera att vara lojala Estländare och inte någon femtekollon som lyder order från Moskva.

Ingen i Estland lyder order från Moskva.

Människor kom ut på gator på fredlig demonstation för att kämpa för sina rättigheter men fick batongslag och gas.
Citera
2007-08-09, 23:22
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Ingen i Estland lyder order från Moskva.

Människor kom ut på gator på fredlig demonstation för att kämpa för sina rättigheter men fick batongslag och gas.

Där har du tyvärr fel, idén var väll en fredlig demonstration. Men det var en grupp människor som förvandlade demonstrationen till plundringståg. Vilket inte är så bra när samma människor demonstrerar mot diskriminering. Vem fan kommer ha nått emot det då? Om dom röjer halva stan under sin fredliga demonstration. Idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in