Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Unga ryssar lär sig estniska i skolor där ryska språket kommer att förvinna från program. Språket som är modersmål för en tredje del av befolking är nästan förbjudet i landet. Det kan inte vara rätt att förbjuda språk och jag kommer inte att ta emot några argumenter angående det. Ha respekt för ryska språket om du vill ha respekt för ditt språk.
Men, jo, jag håller absolut med om att man bör kunna språket. Problemmet är hur ska man lära sig? De vuxna ryssar som inte går i skolor har problem med att skaffa sig jobb eftersom de kan inte estniska. De har inget jobb och därför har inget råd att betala för SFI liknade institutioner i Estland. Här i Sverige kan invandrare gå och plugga svenska gratis med inte i Estland.
Är ryska nästan förbjudet? Hur menar du då? Får man inte tala ryska offentligt, utan bara inom hemmet? Eller är rysk litteratur förbjuden? Konstigt, senast jag var i Tallinn så hörde jag ryska talas lite varstans - många lagbrytare alltså.
Jag skulle gärna se en källa på att ryska språket är nästan förbjudet i Estland.
Vad konstigt att de vuxna ryssar som bott i Estland kanske hela sitt liv aldrig brytt sig om att lära sig språket. Jag menar, är man bosatt på en plats där ett annat språk är i majoritet så är det ju omöjligt att lära sig ett språk hjälpligt utan SFI. Så synd om dem.