Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-03, 13:48
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckluck
Har svårt att tro att alla ryssar som var med i kravallerna och skadegörelserna gjorde det för att dom älskade statyn så mycket. Det hela handlade om att den ryska befolkningen blir särbehandlad och diskriminerad och sådant brukar ofta leda till demonstrationer, hur dom kom till Estland är en annan diskussion kan dock hålla med om att dom inte kom ditt på ett "naturligt" sätt. Men faktum kvarstår att en stor del av Estlands befolkning idag är ryssar och detta kan man inte enbart ignorera. Att skicka alla till Ryssland skulle antagligen inte gå eftersom inte alla skulle vilja det, att utvisa alla ryssar med våld tror jag inte den estniska regeringen kommer göra om dom vill vara kvar i EU. Mycket av missnöjet handlar även om Estlands nya anti-ryska lagar.

Citat:
The removal of the Tallinn memorial is only the tip of the iceberg. A draft bill recognises the Estonians who served in the German army, including in the 20th Waffen Grenadier Division of the SS, as "fighters for Estonia's independence". Service in the SS is added to the record of work on retirement, while service in the Red Army as part of the anti-Hitler coalition is not.

Jag måste säga att jag är helt chockad. Antingen så har Fuckluck slutat supa och röka jazztobak eller så döljer sig 2 personer bakom nicket.
Detta är ju f-n högkvalitativa inlägg.

För att gå till topic så har jag varit i Talinn några gånger och det är verkligen sorgligt att se hur den estniska befokningen lever loppan med en ekonomi i boom medan ryssarna hankar sig fram som tiggare. Jag har aldrig tidigare sett en sådan åtskillnad mellan människor i ett och samma land.
Jag förstår att esterna vill bli av med sina ockupanter men hur var det egentligen under ockupationen? Levde ryssar och ester jämställt eller var det apartheid till ryssarnas fördel?
Citera
2007-08-04, 03:50
Medlem
Citat:
Har svårt att tro att alla ryssar som var med i kravallerna och skadegörelserna gjorde det för att dom älskade statyn så mycket. Det hela handlade om att den ryska befolkningen blir särbehandlad och diskriminerad och sådant brukar ofta leda till demonstrationer, hur dom kom till Estland är en annan diskussion kan dock hålla med om att dom inte kom ditt på ett "naturligt" sätt. Men faktum kvarstår att en stor del av Estlands befolkning idag är ryssar och detta kan man inte enbart ignorera. Att skicka alla till Ryssland skulle antagligen inte gå eftersom inte alla skulle vilja det, att utvisa alla ryssar med våld tror jag inte den estniska regeringen kommer göra om dom vill vara kvar i EU. Mycket av missnöjet handlar även om Estlands nya anti-ryska lagar.

Men hur blir de diskriminerade? Genom att ryssarna tvingas lära sig estniska ifall de vill delta i den demokratiska processen? Förslag på liknande regler har varit ganska populära även i sverige. Det där med "anti-ryska lagar" verkar vara en ganska subjektiv tolkning ändå. Tror fortfarande att det mest är gamla rysskommunister som är vana att samhället är anpassat till dem som minoritet, som är bittra nu. Sen att esterna lever loppan som nån sa verkar ju lite överdrivet. Det är fortfarande ett av de fattigaste länderna i europa.

Citat:
Citat:
The removal of the Tallinn memorial is only the tip of the iceberg. A draft bill recognises the Estonians who served in the German army, including in the 20th Waffen Grenadier Division of the SS, as "fighters for Estonia's independence". Service in the SS is added to the record of work on retirement, while service in the Red Army as part of the anti-Hitler coalition is not.

Jo det där är ju väldigt svårt att ta ställning till. Som att välja mellan pest och kolera. Men verkligheten är att de som tvångsrekryterades(och kanske ville) in i röda armén medverkade till sitt eget lands ockupation i slutändan. Antagligen hade tyskarna också gjort estland till nån slags lydstat ifall de vunnit kriget, men de behandlade esterna bättre och tvingade inte in dem i sina vansinniga krigsplaner som sovjet gjorde. Självklart har de ester som tjänstgjorde för sovjet gjort uppoffringar men inga som gagnat estland som land.
Citera
2007-08-06, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smalltimemike
Men hur blir de diskriminerade?

konkreta exempel :

http://www.stockholmsfria.nu/artikel/19112
http://www.zaramis.nu/blog/2007/04/estland-frtrycker-minoritetsfolk.html
http://web.amnesty.org/library/index/engeur510022006
Citera
2007-08-06, 18:35
Medlem
wallabazzs avatar
http://www.flashback.org/showpost.php?p=7526769&postcount=175
Citera
2007-08-06, 18:43
Medlem
Citat:
konkreta exempel :

http://www.stockholmsfria.nu/artikel/19112
http://www.zaramis.nu/blog/2007/04/estland-frtrycker-minoritetsfolk.html
http://web.amnesty.org/library/index/engeur510022006

Läste igen det mesta i länkarna men hittar inget direkt diskriminerande. Det som de flesta pekar på är att de som icke-medborgare sällan innehar högre ämbeten. Ser inte nåt speciellt konstigt i det. Står att BÄGGE folkgrupperna håller sig på sin kant för det mesta.

Wallabazz: Vad menas?
Citera
2007-08-06, 20:30
Bannlyst
Citat:
Wallabazz: Vad menas?

Han menar på att jag kopierade hans text, men nu är han tillbaks så du kan fortsätta diskutera med honom
Citera
2007-08-06, 20:36
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Han menar på att jag kopierade hans text, men nu är han tillbaks så du kan fortsätta diskutera med honom

Tänkte faktiskt inte så mycket på att du hade kopierat, länkade inlägget för att jag redan skrivit allt jag tycker där. Och tyckte det var enklare att länka än att skriva om allt.
Citera
2007-08-07, 11:51
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallabazz
http://www.flashback.org/showpost.php?p=7526769&postcount=175

Korrekt och objektiv uppfattning av situationen.

Somtliga människor här föredrar spekulera, tjafsa och snacka skit istället för att bete sig på civiliserad sätt, diskutera saker, försöka förstå problemmet och hitta lösningar.
Citera
2007-08-07, 18:31
Medlem
Ett exempel tack.

Letar fortfarande med ljus och lykta efter ett konkret exempel på hur ryssarna diskrimineras.

I wallabazz länk står det bara att han tycker de diskrimineras och i de andra fanns bara vaga antydningar om det. Värst var ju såklart Fucklucks länk till en kommunistisk blog där killen också ANSER att de är orättvis behandlade och att polisen tog i för hårt när de skulle stävja upploppen. Läs gärna länkarna själv innan du postar det du googlat? fram.
Citera
2007-08-07, 22:41
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Letar fortfarande med ljus och lykta efter ett konkret exempel på hur ryssarna diskrimineras.

I wallabazz länk står det bara att han tycker de diskrimineras och i de andra fanns bara vaga antydningar om det. Värst var ju såklart Fucklucks länk till en kommunistisk blog där killen också ANSER att de är orättvis behandlade och att polisen tog i för hårt när de skulle stävja upploppen. Läs gärna länkarna själv innan du postar det du googlat? fram.

Det som är skrivet kommer bara sådär från ingenstans eller? Jag har läst dessa länkar. Och jag har även pratat med många Estlands-ryssar men det går förstås inte att länka till. Om du har läst dom så står det till exempel

Citat:
Ursprungligen postat av Amnesty International
Estonia has a sizeable Russian-speaking linguistic minority which constitutes approximately a third of the population. Persons belonging to this minority enjoy very limited linguistic and minority rights, and often find themselves de facto excluded from the labour market and educational system through a system of rigorous language and citizenship requirements for employment and limited possibilities of studying in minority languages in higher education.
Inte diskriminering? De fakto uteslutnar ur arbetsmarknaden? Är inte det diskriminering? Som jag redan skrivit, ryssarna är där. Hur dom kom dit vare sig det var rättfärdigat eller inte spelar ingen roll just nu. En tredjedel av Estlands befolkning är ryssar, och dessa blir behandlade som andra klassens medborgare. Det är väll trots allt diskriminering? Begränsade rättigheter för att dom inte är Ester?

Citat:
Ingen part är betjänt av en upptrappning av konflikten vilket kan bli resultatet av handlingar eller onyanserade resolutioner och uttalanden. Brobyggande och dialog mellan parter är bättre än resande av murar och barriärer. Det är också odiskutabelt att den diskriminering och begränsning av medborgerliga rättigheter som den rysktalande befolkningen i Estland utsätts för är den största grogrunden till konflikter. Ansvaret för den konflikt vi nu diskuterar vilar också på regeringen i Estland som inte respekterar den rysktalande befolkningens medborgerliga rättigheter. Den har ansvaret för att man inte före flytten av monumentet förde någon dialog med invånarna i Tallinn och att man ignorerade den betydelse monumentet har för oerhört många människor som en viktig påminnelse om alla de som förlorade sina liv i kampen mot nazismen och fascismen.
http://www.europarl.europa.eu/news/expert/infopress_page/008-6877-141-05-21-901-20070516IPR06780-21-05-2007-2007-false/default_sv.htm

Tycker jag sammanfattar en hel del skrivet av en dam vid namn Eva-Britt Svensson om du scrollar ner lite.

På denna sida står det också om dom ryska myndigheternas dåliga skydd av Estniska ambassaden, vilket jag också håller med om. Kan även säga att jag tycker att detta problem inte har något med Ryssland som land att göra. Det handlar om den Ryska minoriteten i Estland. Jag tycker dvs inte att Ryssland som land ska lägga sig i.
Citera
2007-08-07, 23:51
Medlem
"and OFTEN find themselves de facto excluded from the labour market and educational system through a system of rigorous language and citizenship requirements"

Mycket begärt att de lär sig landets huvudsakliga språk och är medborgare för att kunna ta del av alla sorters yrken och utbildningar? Jag tycker inte det, men accepterar att en del tycker att det ska "vara lika för alla". Det uttrycket bär med sig så mycket mer än vad man kan tro.

Ska läsa Eva-Britts rapport imorgon. God natt!
Citera
2007-08-08, 15:14
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
"and OFTEN find themselves de facto excluded from the labour market and educational system through a system of rigorous language and citizenship requirements"

Mycket begärt att de lär sig landets huvudsakliga språk och är medborgare för att kunna ta del av alla sorters yrken och utbildningar? Jag tycker inte det, men accepterar att en del tycker att det ska "vara lika för alla". Det uttrycket bär med sig så mycket mer än vad man kan tro.

Ska läsa Eva-Britts rapport imorgon. God natt!

Jag tolkar det mer som om språk kraven är så höga så att det inte ska gå för en person som inte är etnisk est att klara språk testen, för annars hade det nog inte varit snack om diskriminering.

Håller helt med dig om att ryssarna borde lära sig estniska och bli medborgare. Men nånting säger mig att ryssar som talar flytande estniska inte heller har så lätt att hitta jobb.
Dom ryssar som skiter i Estland, inte lär sig språket och inte ens bryr sig om att hitta jobb kan ska inte be om nått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in