2007-08-03, 13:48
Citat:
Ursprungligen postat av Fuckluck
Har svårt att tro att alla ryssar som var med i kravallerna och skadegörelserna gjorde det för att dom älskade statyn så mycket. Det hela handlade om att den ryska befolkningen blir särbehandlad och diskriminerad och sådant brukar ofta leda till demonstrationer, hur dom kom till Estland är en annan diskussion kan dock hålla med om att dom inte kom ditt på ett "naturligt" sätt. Men faktum kvarstår att en stor del av Estlands befolkning idag är ryssar och detta kan man inte enbart ignorera. Att skicka alla till Ryssland skulle antagligen inte gå eftersom inte alla skulle vilja det, att utvisa alla ryssar med våld tror jag inte den estniska regeringen kommer göra om dom vill vara kvar i EU. Mycket av missnöjet handlar även om Estlands nya anti-ryska lagar.
Citat:
The removal of the Tallinn memorial is only the tip of the iceberg. A draft bill recognises the Estonians who served in the German army, including in the 20th Waffen Grenadier Division of the SS, as "fighters for Estonia's independence". Service in the SS is added to the record of work on retirement, while service in the Red Army as part of the anti-Hitler coalition is not.
Citat:
The removal of the Tallinn memorial is only the tip of the iceberg. A draft bill recognises the Estonians who served in the German army, including in the 20th Waffen Grenadier Division of the SS, as "fighters for Estonia's independence". Service in the SS is added to the record of work on retirement, while service in the Red Army as part of the anti-Hitler coalition is not.
Jag måste säga att jag är helt chockad. Antingen så har Fuckluck slutat supa och röka jazztobak eller så döljer sig 2 personer bakom nicket.
Detta är ju f-n högkvalitativa inlägg.
För att gå till topic så har jag varit i Talinn några gånger och det är verkligen sorgligt att se hur den estniska befokningen lever loppan med en ekonomi i boom medan ryssarna hankar sig fram som tiggare. Jag har aldrig tidigare sett en sådan åtskillnad mellan människor i ett och samma land.
Jag förstår att esterna vill bli av med sina ockupanter men hur var det egentligen under ockupationen? Levde ryssar och ester jämställt eller var det apartheid till ryssarnas fördel?