2007-07-26, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
För att de kände lukt av dollar från Amerika och sovjet hade stora ekonomiska problem då "tack vore" USA som genom sabotage förstörde sovjetiska planer att bygga rör till Europa och med hjälp av saudi araber sänkte pris på oljan.
Så de blev alltså ledda in på syndens väg av den Store Satan i Väst?
Citera
2007-07-26, 16:34
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenMedMat
Så de blev alltså ledda in på syndens väg av den Store Satan i Väst?

Historien säger att de har alltid varit på satans väg.

De välkomnade nazi soldater med blommor och kramar och sen välkomnade de sovjetiska soldater med ännu mera glädje, blommor och kramar och nu välkomade ester Bush med blommor och glädje.

Ester är ett sånt folk. Liksom prostituerade - de ger oralt sex till den som har mest makt och pengar för tillfälle.
Citera
2007-07-26, 17:38
Medlem
Citat:

De välkomnade nazi soldater med blommor och kramar och sen välkomnade de sovjetiska soldater med ännu mera glädje, blommor och kramar och nu välkomade ester Bush med blommor och glädje.

Ester är ett sånt folk. Liksom prostituerade - de ger oralt sex till den som har mest makt och pengar för tillfälle.

Tveskroy: De välkomnade inte röda helvetet med glädje. De välkomnade dem med kallt stål då nazisterna dragit sig tillbaka från Estland och esterna faktiskt var fria. Jag tycker du ska hoppa in i din lilla Lada och åka till St Petersburg och bosätta dig där, du föredrar tydligen det oooooooooootroligt upplysta Ryssland framför vårt dekadenska demokratiska västerländska samhälle
Citera
2007-07-26, 20:03
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
För att de kände lukt av dollar från Amerika och sovjet hade stora ekonomiska problem då "tack vore" USA som genom sabotage förstörde sovjetiska planer att bygga rör till Europa och med hjälp av saudi araber sänkte pris på oljan.

Du menar alltså att 20 år av sovjetisk ekonomisk stagnation
och att man ekonomiskt släpade efter 30 år
berodde på att USA skulle ha "saboterat" en sovjetisk pipe-line?

Det skulle ju kunna vara så att när balterna talade om självständighet, demokrati och kapitalism,
så berodde det på att de var trötta på rysk ockupation, diktatur och planekonomi.

Citat:

Tyskarna välkomnades initialt som befriare från ryssen.
Ryssen välkomnade man genom uppgivenhet, genom att fly eller ta till vapen*.
USA (som aldrig erkände den sovjetiska ockupationen av Estland)
välkomnades självfallet, såsom en befriare, vän, handelspartner
och möjlig framtida allierad.

(*) 1944 hade man ju trotsallt erfarenhet av helvetet under ryssen från 1940-1941,
med massmord och massdeporteringar.
Således var man mera benägen att göra motstånd, även om man visste att det var lönlöst
än vad man varit 1940.
Citera
2007-07-26, 20:07
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Tveskroy: De välkomnade inte röda helvetet med glädje. De välkomnade dem med kallt stål då nazisterna dragit sig tillbaka från Estland och esterna faktiskt var fria. Jag tycker du ska hoppa in i din lilla Lada och åka till St Petersburg och bosätta dig där, du föredrar tydligen det oooooooooootroligt upplysta Ryssland framför vårt dekadenska demokratiska västerländska samhälle

Först måste du stava mitt smicknamn korrekt och så fort du är klar med det kan vi prata.

Så länge du stavar mitt smicknamn fel, läser inte jag vad du skriver.
Citera
2007-07-26, 20:10
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Ryssen välkomnade man genom uppgivenhet, genom att fly eller ta till vapen.

Sovjetiska soldater välkomnades med blommor och kramar och det var så oberoende på vilka lögner du kan komma på.
Citera
2007-07-26, 20:21
Medlem
Citat:
Först måste du stava mitt smicknamn korrekt och så fort du är klar med det kan vi prata.

Så länge du stavar mitt smicknamn fel, läser inte jag vad du skriver.

Men oj, jag stavade fel. Ska du invadera mitt land nu och avrätta alla oppositionella som Sovjet brukade göra?
Citera
2007-07-26, 20:30
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Men oj, jag stavade fel. Ska du invadera mitt land nu och avrätta alla oppositionella som Sovjet brukade göra?

Fantasera i fantasi forum, här är det politik som vi diskuterar
Citera
2007-07-26, 22:05
Medlem
Citat:
Fantasera i fantasi forum, här är det politik som vi diskuterar

Vi andra diskuterar politik. Du berättar sagor. Inte tänkt på att skriva barnböcker? Med din fantasi blir du lika stor som Astrid Lindgren
Citera
2007-07-26, 22:24
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Sovjetiska soldater välkomnades med blommor och kramar och det var så oberoende på vilka lögner du kan komma på.

Alltså rent allmänt så fattar du väl att den historiaundervisning som du fick i ryssland är totalt värdelös?, kanske går i ryssland men inte här i Sverige kompis...
Citera
2007-07-26, 22:31
Medlem
DoktorGs avatar
Citat:

Aha jag förstår.

Hittills har jag trott att Estland ville ha åter sitt oberoende samt slippa den Sovjetiska ockupationens förtryck.

Tack också för lektionen om hur den sovjetiska statsapparaten kollapsade.

Hittills har jag trott att det var decennier av illa skött planekonomi med ett samtidigt slut på tron på propagandan men det var alltså inte sovjeternas eget fel utan USAs och Saudiarabiens. Mycket upplysande!

Tur då för resten av världen att dessa rör inte blev av!

Gällande bemötande av invaderande armeér med blommor finns det ju flera fina exempel på ryssar, vitryssar, ukrainare mfl som emottog den tyska armen på samma sätt. Det ursäktar naturligtvis inte nazisternas härjningar i sovjet. Lika lite ursäktar blommor röda armens förtryckarapparat i Estland.

Ps. Tverskoj, du borde låta bli att pika dina meddebattörer för stavfel när du i samma post skriver "smicknamn" x flera.

Det heter SMEKNAMN på svenska.

Kul att jag kunde lära dig något eller hur?
Citera
2007-07-26, 22:51
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Nu verkar du ha blandat ihop verkligheten med sovjetpropaganda
alternativt med hur tyska soldater togs emot av den lättade civilbefolkningen
i det kommunistplågade Baltikum och Ukraina 1941...

Förnekar du existensen av skogsbröderna?
(d.v.s. att delar av den baltiska befolkningen tog till vapen)

Förnekar du existensen av de baltiska båtflyktingarna?
(d.v.s. att delar av den baltiska befolkningen, med risk för livet valde att fly över havet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in