Citat:
Ursprungligen postat av stoli7
Jag tycker ni som angriper tverskoy och tycker esterna har lidit så otroligt mycket verkar inte vara direkt insatta själva. Jag har rest i Sovjet, bott i Sovjet, rest i Ryssland och bott i Ryssland. Jag är svensk.
Jag har träffat personer som lidit oerhört under det förtryck som Sovjet var, de jag har träffat har kommit från satellitstater, före detta sovjetrepubliker och randstater, det som alla säger är att Sovjet inte var en bra idé. Natrurligtvis är allt lidande subjektivt men den blotta existensen av SOvjet var ett övergrepp på individen, vad gäller esterna så utsattes de i större grad av förtryck (gällde samtliga baltstater) då Sovjet utförde massiva ryssifieringar av samtliga erövrade landområden, kan liknas vid etnisk rensing. Esternas själ skulle utrotas och sovjeten skulle ta över.
Jag skulle, om jag var elak, likna dina resor till Sovjet som Myrdals besök i Kambodja under Röda Khmererna.
Citat:
Det är så klart en otrolig skillnad mellan Ryssland och Sovjet - inte alls samma land. Men Sovjet kan man inte ha kallat kommunistiskt - visst det fanns kommunistiska ideal, tankar, men de praktiserades inte som det var tänkt. Och enligt min åsikt kommer kommunism aldrig att fungera - även om Sverige är en av de som kommit närmast. Det fanns en enorm svart marknad i Sovjet (roten till all den korruption vi ser idag) - folk bytade till sig tjänster och varor. Eliten fick överflöd av varor, de som hade dåligt med kontakter levde fattigt (jämfört med väst). Men folk hade det inte direkt dåligt - jo, ok om man jämför direkt materiellt så visst folk hade det dåligt, men ett bra liv är väl inte endast materiella saker?
Just detta debatteras friskt, i stort så följde Sovjet kommunismens läror, de kallade sig kommunister och de försökte sprida Marx så rent praktiskt så var Sovjet en kommunistisk diktatur, anledningen till att de inte praktiserade kommunism enligt Marx/Engels beror på att statsskicket inte fungerar i praktiken som du påpekar men Sverige är långtifrån kommunism, Sovjet var otroligt mycket närmare kanske dags att du läser på lite mer, Sverige är mycket närmare en liberal stat än kommunistisk och det är de liberala influenserna som varit bränsle i det ekonomiska under som Sverige faktiskt varit.
Du försöker även relativisera folks subjektiva värderingar, det handlar egentligen inte om att "materiell standard inte är allt", detta är din subjektiva bedömning och något som är lätt att göra när du har valet att konsumera, det hade inte Sovjetinvånarna. I Sovjet handlade det om påförd materiell brist, jag tycker faktiskt att det rör sig om moralrelativism när du uttrycker dig på det sättet.
Citat:
Att det fanns vissa makthavare som hade sina paranoida drag, t.ex. Stalin, var en tragedi. Men ni ska inte koppla samman Ryssland som förtryckarstat, det är något esterna verkar vilja förespråka. På samma sätt som vi inte kopplar samman Hitler med dagens Tyskland. Att ryssarna reagerar så starkt på en staty är kanske svårt för svenskar att förstå, men ni måste förstå att i nästan varje rysk familj finns berättelser om släktningar som dog till följd av kriget (eller Stalin), och att Ryssland offrade många liv på att slåss mot nazityskland. Folk slogs för vad de trodde på, det de trodde skulle skapa fred och förståelse - inte förtryck. Förtryck är något Sovjetapparaten gjorde, men det var en liten klick personer som styrde över den, inte folket.
Jag tycker inte att deras reaktion är föärsvarbar på något sätt, den statyn representerar förtryck för esterna, inte frigörelse. Det stora fosterländska kriget började som ett erövringskrig, jag ser inga rationella skäl till varför Estland som fri oberoende nation ska ha kvar statyer som hyllar en ockupationsmakts soldater.
Du ska ha i åtanke att Sovjet ockuperade baltstaterna innan Tysklands operation Barbarossa, Sovjet var aggressorn och Tyskland "befriaren", nu hade tyskarna knappast lämnat Estland om de vunnit men det är en annan historia, vad jag vill ha sagt är att statyn för esterna inte alls representerar befrielse eller uppoffring utan förtryck och ockupation, dra en parallell till en staty över Israeliska soldater som stupat i sexdagarskriget på palestinska västbanken kan du motivera att den ska stå kvar med samma argument? Det är detta det handlar om för esterna, vill ryssarna ha en staty så får de köpa privat område och resa en ockupationsstaty där och drömma om storryssland bäst de vill.
Citat:
Jag ser nu väldigt positivt på Ryssland, de är starka, tror på sin sak, vågar säga sin mening. Ekonomin går bra och Putin har t.o.m. börjat försöka bekämpa korruptionen (som är så djupt inrotad i folks tankar). Så det går åt rätt håll. Estland går ju ännu bättre - vilket är ju bra! Men jag tycker de lider lite av mindervärdeskomplex och borde respektera den ryska befolkningen mer. Det har alla att vinna på. Ryssland borde släppa lite på sin stolthet, se bara på Ukraina, de släppte sitt visumtvång till västerländningar och 5 dubblade inkomsten från turism.
Ryssland har enorma förutsättningar, en rik kultur, stoiskt folk, hårt arbetande när de får chansen men tyvärr har de aldrig upplevt äkta demokrati, Putin är en despot, det finns inget bättre ord och istället för att lotsa in Ryssland i 2000-talet har Putin valt en konfrontationspolitik baserat enbart på storryska nationalistkänslor. Det finns ingen snledning för Putin att reagera negativt på en NATO utvidgning, jag anser att de till och med bör söka medlemskap i organisationen, svunna är de tider när de behövde opponera sig men Putin vill ha konfrontation, då ska de inte bli överraskade när världen reagerar på det.
Att sitta med Kina, de före detta fienderna, i Shanghaigruppen är patetiskt, en organisation som domineras av det rikare Kina där Ryssland är med på nåder, de utrikespolitiska ambitionerna grusas en efter en av både USA och Kina, inrikespolitiskt är läget prekärt med begränsningar av rättigheter och indragen pressfrihet samt avskaffade fria val, demokratin lider under Putin.
Citat:
Blev kanske lite OT men ville bara få in ett ord i den här diskussionen som så ofta är i Sverige - av experter som kommenterar om något de aldrig levt i eller ens besökt landet i fråga.
Att besöka ett land innebär inte att analysen av landet på något sätt blir bättre.