2007-07-27, 10:34
Medlem
Ördögs avatar
Här är en finskspråkig artikel som jag gärna översätter till svenska om intresse finns. Den behandlar de sovjetiska "befriarnas" systematiska förstörelse av Estlands bokskatter.

http://lib.tkk.fi/TietaNet/3.01/a08.html

Vad säjs om uppgifter som:
- att åttio procent av alla böcker som getts ut under Estlands första självständighetsperiod 1918-1940 förstördes under 50 av år av sovjetisk ockupation;
- att 19.000 av de totalt runt 36.000 titlar som getts ut under den första självständigheten råkade ut för nån form av censuringripanden;
- att den litteratur som gavs ut av exilestniska författare och förlag både kvalitativt och kvantitativt överträffade vad som skrevs och publicerades i "Jestniska SSR";
- att tullen i Tallinn ännu sommaren 1985 konfiskerade estniska tidningar av finska turister - man var orolig för att de kunde innehålla information som man inte borde känna till i kapitalistländerna ...
Citera
2007-07-27, 12:33
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nu verkar du ha blandat ihop verkligheten med sovjetpropaganda
alternativt med hur tyska soldater togs emot av den lättade civilbefolkningen
i det kommunistplågade Baltikum och Ukraina 1941...

Förnekar du existensen av skogsbröderna?
(d.v.s. att delar av den baltiska befolkningen tog till vapen)

Förnekar du existensen av de baltiska båtflyktingarna?
(d.v.s. att delar av den baltiska befolkningen, med risk för livet valde att fly över havet)

Jag förnekar inte. Banditer har alltid funnits i alla länder och banditism liksom terorrism har inget nationalitet.

Det är klart att alla nazi anhängare ville fly med båtar liksom alla brottslingar vill gärna slipa straff.
Citera
2007-07-27, 12:39
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorG
Aha jag förstår.

Hittills har jag trott att Estland ville ha åter sitt oberoende samt slippa den Sovjetiska ockupationens förtryck.

Tack också för lektionen om hur den sovjetiska statsapparaten kollapsade.

Hittills har jag trott att det var decennier av illa skött planekonomi med ett samtidigt slut på tron på propagandan men det var alltså inte sovjeternas eget fel utan USAs och Saudiarabiens. Mycket upplysande!

Tur då för resten av världen att dessa rör inte blev av!

Gällande bemötande av invaderande armeér med blommor finns det ju flera fina exempel på ryssar, vitryssar, ukrainare mfl som emottog den tyska armen på samma sätt. Det ursäktar naturligtvis inte nazisternas härjningar i sovjet. Lika lite ursäktar blommor röda armens förtryckarapparat i Estland.

Ps. Tverskoj, du borde låta bli att pika dina meddebattörer för stavfel när du i samma post skriver "smicknamn" x flera.

Det heter SMEKNAMN på svenska.

Kul att jag kunde lära dig något eller hur?

USA spenderade massor med pengar för att förstöra USSR och det är ingen hemlighet.

Ester hade ett bra liv i Sovjet, men när sovjet höll på att kollapsa, de ville inte längre vara med. Bra liv - de är med. Sämre liv - de vill inte längre vara med.

Angående mina stavningsfel. Det är bra att du tagit upp det, hoppas att se fler svenskar kämpa för språk på forumen.
Citera
2007-07-27, 21:58
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag förnekar inte. Banditer har alltid funnits i alla länder och banditism liksom terorrism har inget nationalitet.

Hur kommer det sig då att dessa "banditer" bara var aktiva 1940-1941
och från 1944 och framåt?
Eller var det kanske samma typ av "banditer" som tyskarna stötte på i Sovjet,
d.v.s. så kallade partisaner?

Citat:
USA spenderade massor med pengar för att förstöra USSR och det är ingen hemlighet.

På vilket sätt gjorde USA det?
Sabotage?

Citat:
Ester hade ett bra liv i Sovjet, men när sovjet höll på att kollapsa, de ville inte längre vara med. Bra liv - de är med. Sämre liv - de vill inte längre vara med.

Skitsnack. Under de sista 20 åren gick utvecklingen bakåt, eller stod möjligtvis still.
Tappet till t.ex. Finland, som slapp det kommunistiska (om än inte helt det ryska oket)
motsvarade 30år av ekonomisk utveckling.
Nu, när de slipper kommunisterna och slipper leva som ryssarnas undersåtar
så går utvecklingen rasande snabbt framåt. Snabbare än i Ryssland såklart.
Citera
2007-07-28, 03:53
Medlem
Citat:

Det är klart att alla nazi anhängare ville fly med båtar liksom alla brottslingar vill gärna slipa straff.

Menar du att de som flydde ifrån röda arméns intåg i baltikum mestadels var "banditer" och "nazianhängare"?

Som jag försökte förklara för dig förut så tvångsrekryterade röda armén så många dugliga balter de kom åt som möjligt för de röda massanfallen. Under den tyska ockupationen så förekom inte sånt.
Är du ute efter att provocera och öka på ryssföraktet så lyckas du väldigt bra. Hade du levt under den tiden och varit sovjetisk soldat, skulle du antagligen varit en av dem som våldtog och dödade alla "banditiska fascistbalter" du träffade på.
Citera
2007-07-28, 07:31
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ester hade ett bra liv i Sovjet, men när sovjet höll på att kollapsa, de ville inte längre vara med.

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Tappet till t.ex. Finland, som slapp det kommunistiska (om än inte helt det ryska oket)
motsvarade 30år av ekonomisk utveckling.

Esterna var ju utsatta för TV-propagandasändningar från Finland, och kom så småningom till insikt om att det fanns alternativ till det bra liv som Skojar-Tver gaggar om.

Det dråpligaste exemplet var TV-reklamen från K-butikerna, en av Finlands stora butikskedjor. Där framträdde ofta den runde och glade köksmästaren Väinö Purje, K-kaupan Väiski kallad. Han stod vid en välfylld köttdisk (Väiskin lihatiski) och lagade saftiga kotletter och mättande lammgrytor och annat mumsigt. Kontrasten kunde inte ha varit större till Tallinn, där butikernas köttdiskar gapade tomma, eller fylldes med blodiga benbitar och torra korvar.

Sovjet-Estlands makthavare blev nervösa över den antisovjetiska köttpropagandan. De försökte få Finlands TV att upphöra med sändningarna, men utan att lyckas - det här var på 1980-talet (82-83 tror jag), och det värsta hukandet för grannen i öst hade redan upphört. Sedan försökte de övertyga Sovjet-Estlands folk om att köttdiskarna var propaganda, i verkligheten såg det inte ut så där i Finlands butiker ...

Som sagt, här i Finland skrattade vi - och skrattar än idag - åt alltsammans, men jag kan tänka mig att många ester som minns den där tiden har lätt att hålla sig för skratt. Här är en artikel som de finska kristdemokraternas veckotidning publicerade i fjol, och som jag gärna översätter om intresse finns.

Vardagen i Sovjet-Estland var köer och varubrist

http://www.kristillisdemokraatit.fi/...et.php?id=2284

Citat:
Samtidigt som Väiski i K-butiken gjorde reklam för köttdiskens håvor, gapade Tallinns butiker tomma.
- Jag såg på Finlands TV och grät. Varför har dom allt det där medan vi inte har nånting, berättar mamman i en Tallinn-familj.
- Efteråt måste man tacka de finländska TV-teknikerna, som riktade sina antenner på sådant vis att också vi kunde ta del av livet hos dem och i den stora världen, medger estniske Urmas.
Finländarnas välstånd väckte också frågor: hur kunde ett kapitalistiskt land erbjuda sina medborgare så mycket gott?
Sovjetsamhällets officiella förklaring löd: Alla de där varorna är bara för de rika. Eftersom de flesta människor inte kan köpa något, så ligger varorna kvar i butikerna. Därför såg det ut som om det skulle finnas mycket varor i Finland. Men i Sovjet rådde det brist på varor, eftersom alla hade råd att köpa dem!

Artikeln är en recension av en bok om vardagen i Sovjet-Estland, utgiven på finska av WSOY.
Citera
2007-07-28, 10:15
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Kontrasten kunde inte ha varit större till Tallinn, där butikernas köttdiskar gapade tomma, eller fylldes med blodiga benbitar och torra korvar.

Och då var ändå det Sovjetockuperade Estland en nettoexportör av livsmedel,
som därtill var prioriterade inom Sovjetunionen, och ändå så hade man det så
iögonfallande mycket fattigare än bland sina tidigare fattiga bröder och systrar
i skogarna på andra sidan viken.

Det bör även påpekas att Tsarryssland var en exportör av livsmedel.
Sovjetryssland tvingades (efter 1920-30-talet där man lät miljontals ukrainare svälta ihjäl)
importera mat från ärkefienden USA för att livnära sin befolkning
och detta under djupaste fred och trots enorma satsningar på jordbruket.
Citera
2007-07-28, 10:22
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Jag ser inget principiellt fel med detta, på samma sätt bör varje diktatur bekämpas.

Citat:
Estland ville inte "vara med" överhuvudtaget, jag vet inte var du fått detta ifrån, Estland invaderades av Sovjet i begynnelsen av andra världskriget så fort de fick en chans att lämna diktaturens strypgrepp så gjorde de detta och på bara ett par år har Estland lyckats med både demokrati och nationalekonomin. Bara behandlingen av den ryska minoriteten kan kritiseras men det är en naturlig reaktion av ett folk som blivit förtryckta mot förtryckarna.
Citera
2007-07-28, 11:12
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smalltimemike
Menar du att de som flydde ifrån röda arméns intåg i baltikum mestadels var "banditer" och "nazianhängare"?

Som jag försökte förklara för dig förut så tvångsrekryterade röda armén så många dugliga balter de kom åt som möjligt för de röda massanfallen. Under den tyska ockupationen så förekom inte sånt.
Är du ute efter att provocera och öka på ryssföraktet så lyckas du väldigt bra. Hade du levt under den tiden och varit sovjetisk soldat, skulle du antagligen varit en av dem som våldtog och dödade alla "banditiska fascistbalter" du träffade på.

Det är du som håller på provokation och svartmålar mig inför alla.

Jag har aldrig gjort något agressiv uttalande här och tänker inte göra eftersom jag i princip står för dialog men somtliga människor här håller på att störa dialog och kasta anglagelser mot Ryssland och USSR och sånt beteende från er sida kommer inte att skapa produktiv dialog mellan oss.

Vi måste försöka komma till ömsesidig kompromiss och ni ska inte tro att jag köper svartmålning av ryssland och era lögner om ussr.

Ni har mycket subjektiv inställning mot sovjet och praktisk visar ingen respekt för folk som besegrade fascismen och försvarade arbetarfolkets rättigheter runt i värdlen.
Citera
2007-07-28, 11:55
Medlem
Jag tycker ni som angriper tverskoy och tycker esterna har lidit så otroligt mycket verkar inte vara direkt insatta själva. Jag har rest i Sovjet, bott i Sovjet, rest i Ryssland och bott i Ryssland. Jag är svensk.

Det är så klart en otrolig skillnad mellan Ryssland och Sovjet - inte alls samma land. Men Sovjet kan man inte ha kallat kommunistiskt - visst det fanns kommunistiska ideal, tankar, men de praktiserades inte som det var tänkt. Och enligt min åsikt kommer kommunism aldrig att fungera - även om Sverige är en av de som kommit närmast. Det fanns en enorm svart marknad i Sovjet (roten till all den korruption vi ser idag) - folk bytade till sig tjänster och varor. Eliten fick överflöd av varor, de som hade dåligt med kontakter levde fattigt (jämfört med väst). Men folk hade det inte direkt dåligt - jo, ok om man jämför direkt materiellt så visst folk hade det dåligt, men ett bra liv är väl inte endast materiella saker?

Att det fanns vissa makthavare som hade sina paranoida drag, t.ex. Stalin, var en tragedi. Men ni ska inte koppla samman Ryssland som förtryckarstat, det är något esterna verkar vilja förespråka. På samma sätt som vi inte kopplar samman Hitler med dagens Tyskland. Att ryssarna reagerar så starkt på en staty är kanske svårt för svenskar att förstå, men ni måste förstå att i nästan varje rysk familj finns berättelser om släktningar som dog till följd av kriget (eller Stalin), och att Ryssland offrade många liv på att slåss mot nazityskland. Folk slogs för vad de trodde på, det de trodde skulle skapa fred och förståelse - inte förtryck. Förtryck är något Sovjetapparaten gjorde, men det var en liten klick personer som styrde över den, inte folket.

Jag ser nu väldigt positivt på Ryssland, de är starka, tror på sin sak, vågar säga sin mening. Ekonomin går bra och Putin har t.o.m. börjat försöka bekämpa korruptionen (som är så djupt inrotad i folks tankar). Så det går åt rätt håll. Estland går ju ännu bättre - vilket är ju bra! Men jag tycker de lider lite av mindervärdeskomplex och borde respektera den ryska befolkningen mer. Det har alla att vinna på. Ryssland borde släppa lite på sin stolthet, se bara på Ukraina, de släppte sitt visumtvång till västerländningar och 5 dubblade inkomsten från turism.

Blev kanske lite OT men ville bara få in ett ord i den här diskussionen som så ofta är i Sverige - av experter som kommenterar om något de aldrig levt i eller ens besökt landet i fråga.
Citera
2007-07-28, 12:21
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoli7
Jag tycker ni som angriper tverskoy och tycker esterna har lidit så otroligt mycket verkar inte vara direkt insatta själva. Jag har rest i Sovjet, bott i Sovjet, rest i Ryssland och bott i Ryssland. Jag är svensk.
Jag har träffat personer som lidit oerhört under det förtryck som Sovjet var, de jag har träffat har kommit från satellitstater, före detta sovjetrepubliker och randstater, det som alla säger är att Sovjet inte var en bra idé. Natrurligtvis är allt lidande subjektivt men den blotta existensen av SOvjet var ett övergrepp på individen, vad gäller esterna så utsattes de i större grad av förtryck (gällde samtliga baltstater) då Sovjet utförde massiva ryssifieringar av samtliga erövrade landområden, kan liknas vid etnisk rensing. Esternas själ skulle utrotas och sovjeten skulle ta över.

Jag skulle, om jag var elak, likna dina resor till Sovjet som Myrdals besök i Kambodja under Röda Khmererna.

Citat:
Det är så klart en otrolig skillnad mellan Ryssland och Sovjet - inte alls samma land. Men Sovjet kan man inte ha kallat kommunistiskt - visst det fanns kommunistiska ideal, tankar, men de praktiserades inte som det var tänkt. Och enligt min åsikt kommer kommunism aldrig att fungera - även om Sverige är en av de som kommit närmast. Det fanns en enorm svart marknad i Sovjet (roten till all den korruption vi ser idag) - folk bytade till sig tjänster och varor. Eliten fick överflöd av varor, de som hade dåligt med kontakter levde fattigt (jämfört med väst). Men folk hade det inte direkt dåligt - jo, ok om man jämför direkt materiellt så visst folk hade det dåligt, men ett bra liv är väl inte endast materiella saker?
Just detta debatteras friskt, i stort så följde Sovjet kommunismens läror, de kallade sig kommunister och de försökte sprida Marx så rent praktiskt så var Sovjet en kommunistisk diktatur, anledningen till att de inte praktiserade kommunism enligt Marx/Engels beror på att statsskicket inte fungerar i praktiken som du påpekar men Sverige är långtifrån kommunism, Sovjet var otroligt mycket närmare kanske dags att du läser på lite mer, Sverige är mycket närmare en liberal stat än kommunistisk och det är de liberala influenserna som varit bränsle i det ekonomiska under som Sverige faktiskt varit.

Du försöker även relativisera folks subjektiva värderingar, det handlar egentligen inte om att "materiell standard inte är allt", detta är din subjektiva bedömning och något som är lätt att göra när du har valet att konsumera, det hade inte Sovjetinvånarna. I Sovjet handlade det om påförd materiell brist, jag tycker faktiskt att det rör sig om moralrelativism när du uttrycker dig på det sättet.

Citat:
Att det fanns vissa makthavare som hade sina paranoida drag, t.ex. Stalin, var en tragedi. Men ni ska inte koppla samman Ryssland som förtryckarstat, det är något esterna verkar vilja förespråka. På samma sätt som vi inte kopplar samman Hitler med dagens Tyskland. Att ryssarna reagerar så starkt på en staty är kanske svårt för svenskar att förstå, men ni måste förstå att i nästan varje rysk familj finns berättelser om släktningar som dog till följd av kriget (eller Stalin), och att Ryssland offrade många liv på att slåss mot nazityskland. Folk slogs för vad de trodde på, det de trodde skulle skapa fred och förståelse - inte förtryck. Förtryck är något Sovjetapparaten gjorde, men det var en liten klick personer som styrde över den, inte folket.
Jag tycker inte att deras reaktion är föärsvarbar på något sätt, den statyn representerar förtryck för esterna, inte frigörelse. Det stora fosterländska kriget började som ett erövringskrig, jag ser inga rationella skäl till varför Estland som fri oberoende nation ska ha kvar statyer som hyllar en ockupationsmakts soldater.
Du ska ha i åtanke att Sovjet ockuperade baltstaterna innan Tysklands operation Barbarossa, Sovjet var aggressorn och Tyskland "befriaren", nu hade tyskarna knappast lämnat Estland om de vunnit men det är en annan historia, vad jag vill ha sagt är att statyn för esterna inte alls representerar befrielse eller uppoffring utan förtryck och ockupation, dra en parallell till en staty över Israeliska soldater som stupat i sexdagarskriget på palestinska västbanken kan du motivera att den ska stå kvar med samma argument? Det är detta det handlar om för esterna, vill ryssarna ha en staty så får de köpa privat område och resa en ockupationsstaty där och drömma om storryssland bäst de vill.

Citat:
Jag ser nu väldigt positivt på Ryssland, de är starka, tror på sin sak, vågar säga sin mening. Ekonomin går bra och Putin har t.o.m. börjat försöka bekämpa korruptionen (som är så djupt inrotad i folks tankar). Så det går åt rätt håll. Estland går ju ännu bättre - vilket är ju bra! Men jag tycker de lider lite av mindervärdeskomplex och borde respektera den ryska befolkningen mer. Det har alla att vinna på. Ryssland borde släppa lite på sin stolthet, se bara på Ukraina, de släppte sitt visumtvång till västerländningar och 5 dubblade inkomsten från turism.
Ryssland har enorma förutsättningar, en rik kultur, stoiskt folk, hårt arbetande när de får chansen men tyvärr har de aldrig upplevt äkta demokrati, Putin är en despot, det finns inget bättre ord och istället för att lotsa in Ryssland i 2000-talet har Putin valt en konfrontationspolitik baserat enbart på storryska nationalistkänslor. Det finns ingen snledning för Putin att reagera negativt på en NATO utvidgning, jag anser att de till och med bör söka medlemskap i organisationen, svunna är de tider när de behövde opponera sig men Putin vill ha konfrontation, då ska de inte bli överraskade när världen reagerar på det.

Att sitta med Kina, de före detta fienderna, i Shanghaigruppen är patetiskt, en organisation som domineras av det rikare Kina där Ryssland är med på nåder, de utrikespolitiska ambitionerna grusas en efter en av både USA och Kina, inrikespolitiskt är läget prekärt med begränsningar av rättigheter och indragen pressfrihet samt avskaffade fria val, demokratin lider under Putin.

Citat:
Blev kanske lite OT men ville bara få in ett ord i den här diskussionen som så ofta är i Sverige - av experter som kommenterar om något de aldrig levt i eller ens besökt landet i fråga.
Att besöka ett land innebär inte att analysen av landet på något sätt blir bättre.
Citera
2007-07-28, 14:32
Medlem
Citat:
Det är du som håller på provokation och svartmålar mig inför alla.

Jag har aldrig gjort något agressiv uttalande här och tänker inte göra eftersom jag i princip står för dialog men somtliga människor här håller på att störa dialog och kasta anglagelser mot Ryssland och USSR och sånt beteende från er sida kommer inte att skapa produktiv dialog mellan oss.

Vi måste försöka komma till ömsesidig kompromiss och ni ska inte tro att jag köper svartmålning av ryssland och era lögner om ussr.

Ni har mycket subjektiv inställning mot sovjet och praktisk visar ingen respekt för folk som besegrade fascismen och försvarade arbetarfolkets rättigheter runt i värdlen.

Synd att du är så förblindad av all propaganda att du inte kan se verkligheten och all skit som Sovjet innebar. Synd att du ska få sprida din falska propaganda i västvärlden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in